Oikea etujarru laahaa
Oikea etujarru laahaa
Moro!
Osaaatteko sanoa vikadiagnoosia mistä johtuu?
Minusta laahaamisella on selvä yhteys kovaan pakkaseen, ei siis tee samaa lämpimällä kelillä.
Palat vaihdettiin eteen pari kuukautta sitten.
Pajalla sanoivat nyt että ei löydä vikaa. Mäntä pitäs olla kunnossa. Suositteli uuden satulan vaihtoa..?
Sillon kun palat vaihdettiin, rupes ne ottamaan alkuun vain levyn ulkokehälle. En tiedä onko tällä merkitystä.
Sitten jos joudutaan satulan vaihtoon, voiko joku suositella mistä se kannattas ostaa järkihintaan?
Kiitos!
Osaaatteko sanoa vikadiagnoosia mistä johtuu?
Minusta laahaamisella on selvä yhteys kovaan pakkaseen, ei siis tee samaa lämpimällä kelillä.
Palat vaihdettiin eteen pari kuukautta sitten.
Pajalla sanoivat nyt että ei löydä vikaa. Mäntä pitäs olla kunnossa. Suositteli uuden satulan vaihtoa..?
Sillon kun palat vaihdettiin, rupes ne ottamaan alkuun vain levyn ulkokehälle. En tiedä onko tällä merkitystä.
Sitten jos joudutaan satulan vaihtoon, voiko joku suositella mistä se kannattas ostaa järkihintaan?
Kiitos!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Oikea etujarru laahaa
Suositus taitaa olla vaihtaa palojen kanssa levyt. Urittuneet levyt vie jonkun aika että istuu uusiin paloihin.
Re: Oikea etujarru laahaa
Palojen vaihdon yhteydessä on jarrumännät painettu sisään jotta uudet paksummat palat mahtuvat. Mäntä liikkuu nyt siis syvemmässä kohdassa sylinterin sisässä mikä saattaa olla likainen tai syöpynyt ja jumittaa. Myös liukutapit saattavat olla likaiset ja aiheuttaa jumitusta. Pakkanen vaikuttaa kumin kimmoisuuteen sekä valuraudan ja kumin eri lämpölaajenemiskertoimien kautta muuttuneisiin välyksiin mikä voisi selittää vian esiintymisen pakkasella. Korjaava toimenpide on satulan (myös liukutappien) purku puhdistus ja kasaus.
9-3 SS 1.8t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Oikea etujarru laahaa
Liukutappien kunnolla puhdistaminen auttoi täällä, kun takajarrut meinas hiukan laahata levyjen/palojen vaihdon jälkeen.
Re: Oikea etujarru laahaa
Ei laahaa, mutta huomattavasti herkemmin noilla kovilla pakkasilla otti jarrut kiinni
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Oikea etujarru laahaa
No niin... Autoa on viksattu monena päivänä. Arvoisat klubilaiset kertokaa: oikea etujarru siis laahaa. Se satula, sylinteri ja mäntä on putsattu ja laitettu. Nyt on levyt ja palat vaihdettu eteen ja laahaa edelleen. Missä voi olla vikaa?? Pitääkö koko satula vaihtaa? Jarruletku tms?
Auttakaa hädässä!
Auttakaa hädässä!
Re: Oikea etujarru laahaa
Mulla oli aikoinaan gsi kadetissa etujarrun letkussa ns läppäH&M kirjoitti:No niin... Autoa on viksattu monena päivänä. Arvoisat klubilaiset kertokaa: oikea etujarru siis laahaa. Se satula, sylinteri ja mäntä on putsattu ja laitettu. Nyt on levyt ja palat vaihdettu eteen ja laahaa edelleen. Missä voi olla vikaa?? Pitääkö koko satula vaihtaa? Jarruletku tms?
Auttakaa hädässä!
Eli ei päästänyt kunolla nesteitä kuin toiseen suuntaan.
Kun otin satulan irti painui mäntä sisään ihan ok , mutta kun satula oli letkussa kiinni ei mäntä mennytkään sisään.
Vaihdoin letkun ja homma alkoi pelaamaan.
Huom en ole vielä tutustunut saabin vastaavaan systemiin joten tuo on vain arvailua.
Mahdollinen tuo läppä letkun sisällä on ,mutta varmaan todella harvinainen.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Oikea etujarru laahaa
Tuo MarkusJ:n selvennys oli kai aika osuva. Mulla -06 sc 75000km. Viime kesänä vasen etup. palat kului metallille ,oikeassa pintaa vaikka kuinka.Vaihdatin palat .Entiedä puhdistivatko liukuosat,tod näk ei,koska vika uusiutui jonkinajan päästä. Huomasin hajusta ,ja vein huoltoon (tosin eri paikkaan sattuneesta syystä).Kun tenttasin syytä, ei tullut selvää vastausta,mutta sen kaveri tiesi, että jossain muussa merkissä työsylinterissä mäntä on jonkinlaista muovia ja siinä ei auta kuin vaihtaa koko satula kun jumittelee.Liekö uusi keksintö? Näitkö itse millainen se satulan toteutus on? Nyt on onneksi toiminut 0.5 vuotta ok.Liekö ollut kuitenkin likaisuutta.
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
Re: Oikea etujarru laahaa
Tänään arvuutin vielä sitä jarruletkua, mutta sain niin vakuuttavan vastauksen että nyt uskon vian olevan siinä sylinterissä ja että sitä ei putsaamalla saa kuntoon. En ole itse nähnyt sitä sylinteriä mutta niin ne sano että se ei parane avaamalla ja voitelemalla. Eli vaihdan koko sen satulan, jospa se sitten. 105 e maksaa tarvike satula ilman sitä "pantti" -osuutta.
Kiitos vastaajille.
Kiitos vastaajille.
Re: Oikea etujarru laahaa
Paraniko ongelma satulan vaihdolla?? Kun mulla on juurikin samanlainen ongelma mut vain vasemman puolen etusatula takkuaa, Ja tekee sen nimenomaan kun kun pakkasta on vähän reilummin.
#3655
Re: Oikea etujarru laahaa
Nyt hommasin käytetyn satulan, joka just tänään vaihdettiin. Mitä nyt pikkulenkin ajoin, niin näyttäisi korjaantuneen. Viime päivät se olikin niin jumissa että jos hipaisi jarrua, se jäi laahaamaan ja parin kilometrin ajon jälkeen alkoi jo "tuoksua". Toivotaan että nyt jekkasee.
Itseä vielä askarruttaa se että miksi se ei ala toimia vaikka sen sylinterin ja männän putsaa kokonaan ja voitelee uudestaan.. Voiko se mennä väljäksi tms. No, pääasia jos nyt toimii.
Itseä vielä askarruttaa se että miksi se ei ala toimia vaikka sen sylinterin ja männän putsaa kokonaan ja voitelee uudestaan.. Voiko se mennä väljäksi tms. No, pääasia jos nyt toimii.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Elo 04, 2009 09:03
Re: Oikea etujarru laahaa
Itelläkin on satulajumppa näemmä edessä. Onkos H&M:llä murheet pysyny poissa satulan vaihdolla? Ajattelin ensin kokeilla puhdistusta ja tiivisteiden vaihtoa ennen uuden ostamista. Kertakäyttökulttuuri ei lämmitä mieltä
Re: Oikea etujarru laahaa
No ei se ihan poissa ole pysynyt. Loppujen lopuksi vaihdoin molemmat etusatulat mutta kovilla pakkasilla se laahasi vieläkin vähän. Ilmeisesti se palautuu vähän hitaahkosti ja ehkä jos se ei ehdi palautua ja laahaa ja lämpiää niin sitten se palautuu huonosti tai ei ollenkaan. Absien runkuttaminen auttaa ja valoissa kun pumppaa pari kertaa. Sanokaa viisaammat missä vika on!
Ite oon miettinyt että voiko se "työsylinteri" (ilmeisesti konehuoneessa joku tälläinen on) olla jotenkin väsynyt että se pakkasilla palautuu hitaasti, jolloin neste niistä satuloista tulee heikosti pois ja se puoli kumpi nyt sattuu olemaan herkempi, jää laahaamaan. Kun lämpötila on pari astetta pakkasella tai lämpimämpi, ongelmaa ei ole.
Ite oon miettinyt että voiko se "työsylinteri" (ilmeisesti konehuoneessa joku tälläinen on) olla jotenkin väsynyt että se pakkasilla palautuu hitaasti, jolloin neste niistä satuloista tulee heikosti pois ja se puoli kumpi nyt sattuu olemaan herkempi, jää laahaamaan. Kun lämpötila on pari astetta pakkasella tai lämpimämpi, ongelmaa ei ole.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Oikea etujarru laahaa
H&M kirjoitti:No ei se ihan poissa ole pysynyt. Loppujen lopuksi vaihdoin molemmat etusatulat mutta kovilla pakkasilla se laahasi vieläkin vähän. Ilmeisesti se palautuu vähän hitaahkosti ja ehkä jos se ei ehdi palautua ja laahaa ja lämpiää niin sitten se palautuu huonosti tai ei ollenkaan. Absien runkuttaminen auttaa ja valoissa kun pumppaa pari kertaa. Sanokaa viisaammat missä vika on!
Ite oon miettinyt että voiko se "työsylinteri" (ilmeisesti konehuoneessa joku tälläinen on) olla jotenkin väsynyt että se pakkasilla palautuu hitaasti, jolloin neste niistä satuloista tulee heikosti pois ja se puoli kumpi nyt sattuu olemaan herkempi, jää laahaamaan. Kun lämpötila on pari astetta pakkasella tai lämpimämpi, ongelmaa ei ole.
MarkusJ kirjoitti:Mäntä liikkuu nyt siis syvemmässä kohdassa sylinterin sisässä mikä saattaa olla likainen tai syöpynyt ja jumittaa. Myös liukutapit saattavat olla likaiset ja aiheuttaa jumitusta. Korjaava toimenpide on satulan (myös liukutappien) purku puhdistus ja kasaus.
Re: Oikea etujarru laahaa
apupoika ilmeisesti tarkoitti että syy on tuossa...?
Aiempi satula putsattiin putipuhtaaksi (huoltoliikkeen mukaan kyseisessä satulamallissa ei ole liukutappeja); myös sylinteri avattiin ja öljyttiin mutta laahaus ei loppunut. Uusi satula kehiin ja laahaus siirtyi toiselle puolelle. Toiselle puolelle uusi satula: laahaus siirtyi toiselle puolelle. Mutta nyt sitä tapahtuu siis vain aamulla kun pakkasta on muutamia asteita.
Aiempi satula putsattiin putipuhtaaksi (huoltoliikkeen mukaan kyseisessä satulamallissa ei ole liukutappeja); myös sylinteri avattiin ja öljyttiin mutta laahaus ei loppunut. Uusi satula kehiin ja laahaus siirtyi toiselle puolelle. Toiselle puolelle uusi satula: laahaus siirtyi toiselle puolelle. Mutta nyt sitä tapahtuu siis vain aamulla kun pakkasta on muutamia asteita.