Äänentoistosta vielä
Äänentoistosta vielä
Auttakaa hyvät ihimiset, jos teillä on tietoa, kuinka subbarin saa kuulumaan niin kuin pitäisi.
Elementtinä Servin Wegan 10 tuumainen tuplakelainen ja potkua antaa Ultima 1000D josta jatkuvaa tehoa irtoaa 800 wattia yhteen ohmiin. Olen siis eliminoinut tehonpuutteen.
Subbarin saundi jotain surkean ja onnettoman välimaastosta. Aktiivisella signaalinmuuntimella olen ottanut signaalin takakaiuttimista. Uskon ja lähes tiedän, että signaalin heikkous tekee tuon subbarin saundin puutteen. Onko hyödyllisempää ostaa signaalinvahvistin esim. Helix vai asentaa kokonaan uusi soitin. Ei enää edes kiinnosta asentaa etupäätä eikä toista vahvistinta, jos ei saundia kerran saa samanlaiseksi kuin ennen vanhaan.
jos asennan alkuperäisen mankan (näytöllinen ja seitsemän kaiutinta) tilalle 2din soittimen niin kuuluuko vielä hälytysäänet esim. vikku ja peruutustutka.
Toinen vaihtoehto on cd:n tilalle 1din soitin. Kertokaa 1 din soittimen vaihdosta kaikki mitä tiedätte ne jotka tietää jotain.
Ja mielellään vain asiallisia vastauksia, kun kerran Saabisteja ollaan.
Elementtinä Servin Wegan 10 tuumainen tuplakelainen ja potkua antaa Ultima 1000D josta jatkuvaa tehoa irtoaa 800 wattia yhteen ohmiin. Olen siis eliminoinut tehonpuutteen.
Subbarin saundi jotain surkean ja onnettoman välimaastosta. Aktiivisella signaalinmuuntimella olen ottanut signaalin takakaiuttimista. Uskon ja lähes tiedän, että signaalin heikkous tekee tuon subbarin saundin puutteen. Onko hyödyllisempää ostaa signaalinvahvistin esim. Helix vai asentaa kokonaan uusi soitin. Ei enää edes kiinnosta asentaa etupäätä eikä toista vahvistinta, jos ei saundia kerran saa samanlaiseksi kuin ennen vanhaan.
jos asennan alkuperäisen mankan (näytöllinen ja seitsemän kaiutinta) tilalle 2din soittimen niin kuuluuko vielä hälytysäänet esim. vikku ja peruutustutka.
Toinen vaihtoehto on cd:n tilalle 1din soitin. Kertokaa 1 din soittimen vaihdosta kaikki mitä tiedätte ne jotka tietää jotain.
Ja mielellään vain asiallisia vastauksia, kun kerran Saabisteja ollaan.
Re: Äänentoistosta vielä
hmm.....mikä toi ultima oikein on?ei ainakaan kovin tunnettu merkki .simasuu kirjoitti:Auttakaa hyvät ihimiset, jos teillä on tietoa, kuinka subbarin saa kuulumaan niin kuin pitäisi.
Elementtinä Servin Wegan 10 tuumainen tuplakelainen ja potkua antaa Ultima 1000D josta jatkuvaa tehoa irtoaa 800 wattia yhteen ohmiin. Olen siis eliminoinut tehonpuutteen.
Subbarin saundi jotain surkean ja onnettoman välimaastosta. Aktiivisella signaalinmuuntimella olen ottanut signaalin takakaiuttimista. Uskon ja lähes tiedän, että signaalin heikkous tekee tuon subbarin saundin puutteen. Onko hyödyllisempää ostaa signaalinvahvistin esim. Helix vai asentaa kokonaan uusi soitin. Ei enää edes kiinnosta asentaa etupäätä eikä toista vahvistinta, jos ei saundia kerran saa samanlaiseksi kuin ennen vanhaan.
jos asennan alkuperäisen mankan (näytöllinen ja seitsemän kaiutinta) tilalle 2din soittimen niin kuuluuko vielä hälytysäänet esim. vikku ja peruutustutka.
Toinen vaihtoehto on cd:n tilalle 1din soitin. Kertokaa 1 din soittimen vaihdosta kaikki mitä tiedätte ne jotka tietää jotain.
Ja mielellään vain asiallisia vastauksia, kun kerran Saabisteja ollaan.
onko kotelo 1000000% sopiva ko. elementille?
vahingossa ylipäästösuodin päällä vahvarista?
millä tavalla sointi SURKEA?
vähintään 25-35mm2 virta/maajohto vahvarille?
jos otat signaalin takakajareiden johdoista,ootko varma ettei
niistä ole juurikin poistettu matalat taajuudet kuten saabin paskoissa
äänijärjestelmissä yleensä?
toi helixin muunnin on HYVÄ....tosin ei taida auttaa jos matalat
suodatettu jo aiemmin
#2285
Re: Äänentoistosta vielä
Ultima ei ilmeisemmin kovin tunnettu merkki mutta googlettamalla (ykkösradio tms) löytyy. Ei todellakaan ole kiinakamaa.
Kaikki em. asiat kunnossa. Signaali tulee takakaiuttimilta, joilta leikattu matalat äänet pois. Sillä ei merkitystä onko leikattu ääniä vai ei. Signaalinmuunnin ottaa pelkän signaalin ja antaa siis tiedon vahvistimelle millaisia saundeja pitää soittaa.
Serwin vega kyllä jauhaa mataliakin taajuuksia mutta se äänenpaine mitä haen ei ole sitä luokkaa mitä nuolla kamoilla pitäisi olla.
Itse asiassa ääni ei ole aivan niiin surkea, kun annoin ymmärtää mutta ei lähelläkään sitä luokkaa, kun pitäisi.
Kaikki em. asiat kunnossa. Signaali tulee takakaiuttimilta, joilta leikattu matalat äänet pois. Sillä ei merkitystä onko leikattu ääniä vai ei. Signaalinmuunnin ottaa pelkän signaalin ja antaa siis tiedon vahvistimelle millaisia saundeja pitää soittaa.
Serwin vega kyllä jauhaa mataliakin taajuuksia mutta se äänenpaine mitä haen ei ole sitä luokkaa mitä nuolla kamoilla pitäisi olla.
Itse asiassa ääni ei ole aivan niiin surkea, kun annoin ymmärtää mutta ei lähelläkään sitä luokkaa, kun pitäisi.
Re: Äänentoistosta vielä
Mä luulen (tiedän), että et saa niistä takakajareiden leikatuista äänistä juuri mitään aikaiseksi subbarille.
Signaali on suodatettu siten, että kaikki alle 110Hz taajuudet leikataan pois jyrkkyydellä 18dB/oktaavi.
Eli käytännössä tarkottaa sitä, että sun tulee kyetä asettamaan vahvistimesi alipäästö juuri tuohon kohtaan juuri tuolla jyrkkyydellä.
Sitten bassobuustausta niin paljon kun löytyy, niin alas kun pystyy...
Mahdollisuus edellisen kaltaisella järjestelmällä jonkin moisen basson kaivamiseen esiin siitä leikatusta signaalista.
Parempi paikka ottaa signaali on etuovikaiuttimet, jos sulla ne on, ts kuskin penkin alla olevasta vahvistimesta.
Signaali on suodatettu siten, että kaikki alle 110Hz taajuudet leikataan pois jyrkkyydellä 18dB/oktaavi.
Eli käytännössä tarkottaa sitä, että sun tulee kyetä asettamaan vahvistimesi alipäästö juuri tuohon kohtaan juuri tuolla jyrkkyydellä.
Sitten bassobuustausta niin paljon kun löytyy, niin alas kun pystyy...
Mahdollisuus edellisen kaltaisella järjestelmällä jonkin moisen basson kaivamiseen esiin siitä leikatusta signaalista.
Parempi paikka ottaa signaali on etuovikaiuttimet, jos sulla ne on, ts kuskin penkin alla olevasta vahvistimesta.
Re: Äänentoistosta vielä
Juuri näin kuten yllä kerrottu.
Subbarin vahvistimessa pitää olla alipäästösuodin jyrkkyydeltään tuo 18dB/oct.
Muutoin alle 120 Hz:n bassot ei kuulu tai peittyvät ylemmän basson alle.
Bassot saa kuulumaan, mutta pitää olla juuri "oikeat" säädöt.
Tosin aivan kuulorajan tuntumaan menevää bassoa ei tälläkään saa aikaan.
Noin 40 Hz:n bassot saa kuulumaan, tämän alle alkaa olla tiukkaa.
Subbarin vahvistimessa pitää olla alipäästösuodin jyrkkyydeltään tuo 18dB/oct.
Muutoin alle 120 Hz:n bassot ei kuulu tai peittyvät ylemmän basson alle.
Bassot saa kuulumaan, mutta pitää olla juuri "oikeat" säädöt.
Tosin aivan kuulorajan tuntumaan menevää bassoa ei tälläkään saa aikaan.
Noin 40 Hz:n bassot saa kuulumaan, tämän alle alkaa olla tiukkaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Äänentoistosta vielä
Siis kyllä subbari soittaa matalia ääniä mutta ei riittävän lujaa. Tarkoitan, että laitteissa kapasiteettia kyllä on melko koviinkin äänenpaineisiin mutta, kun ei niin ei. Nyt elementti 25 litran suljetussa. Pitää rakentaa vielä refleksilaatikko, jotta saisi herkkyyttä alemmaksi.
Uskoisin, että tilanne paranee Helixin signaalinvahvistimella tai viimeisellä oljenkorrella eli mankkaa vaihtamalla.
Vertailukohtana on edellisen autoni 8 tuumainen Lanzar, joka potki todella kovaa.
Pitää vielä koittaa ottaa tuo signaali etuovien johdoista.
Nöyrä kiitos kaikille vastannelle jo tässä vaiheessa.
Uskoisin, että tilanne paranee Helixin signaalinvahvistimella tai viimeisellä oljenkorrella eli mankkaa vaihtamalla.
Vertailukohtana on edellisen autoni 8 tuumainen Lanzar, joka potki todella kovaa.
Pitää vielä koittaa ottaa tuo signaali etuovien johdoista.
Nöyrä kiitos kaikille vastannelle jo tässä vaiheessa.
Re: Äänentoistosta vielä
Taisi olla Ruotsin puolella, kun joku oli tehnyt suoraan EHU:un linjatasoiset lähdöt. En vain muista, oliko myöskin saanut ryöstettyä ihan leikkaamattoman signaalin. EHU:n vahvaripiirin jalkoihin oli kuitenkin RCA-liitännät kolvattu.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Äänentoistosta vielä
onko vahvari toi-->Ultimate T3-1000D?simasuu kirjoitti:Siis kyllä subbari soittaa matalia ääniä mutta ei riittävän lujaa. Tarkoitan, että laitteissa kapasiteettia kyllä on melko koviinkin äänenpaineisiin mutta, kun ei niin ei. Nyt elementti 25 litran suljetussa. Pitää rakentaa vielä refleksilaatikko, jotta saisi herkkyyttä alemmaksi.
Uskoisin, että tilanne paranee Helixin signaalinvahvistimella tai viimeisellä oljenkorrella eli mankkaa vaihtamalla.
Vertailukohtana on edellisen autoni 8 tuumainen Lanzar, joka potki todella kovaa.
Pitää vielä koittaa ottaa tuo signaali etuovien johdoista.
Nöyrä kiitos kaikille vastannelle jo tässä vaiheessa.
jos on,niin se EI ole vakaa yhden ohmin monokuormaan
#2285
Re: Äänentoistosta vielä
Ei oo T3 vaan T2-M1000D ja vakaa on kun GM:n talous. Vielä, kun joku kertoisi kuuluuko nuo varoitusäänet, jos asentaa 2din soittimen esim. Alpine
Re: Äänentoistosta vielä
Olikohan joku jättänyt alkuperäistä äänijärjestelmää piiloon varoitusääniä varten...?
Sinällään askartelisin ennen kotelon uusimista mielummin signaalin parissa, se kun on se heikkous ellet ota etukajareilta. Riittävää boostausta, niin jotain saat irti. Voi vaatia peräkkäiset signaalivahvistimet tai aktiivi-jakarin boostausmahdollisuudella lisäksi. Ei ole tehoista kiinni.
Sinällään askartelisin ennen kotelon uusimista mielummin signaalin parissa, se kun on se heikkous ellet ota etukajareilta. Riittävää boostausta, niin jotain saat irti. Voi vaatia peräkkäiset signaalivahvistimet tai aktiivi-jakarin boostausmahdollisuudella lisäksi. Ei ole tehoista kiinni.
Re: Äänentoistosta vielä
simasuu kirjoitti:Vielä, kun joku kertoisi kuuluuko nuo varoitusäänet, jos asentaa 2din soittimen esim. Alpine
Varoitusäänet eivät kuulu, mikäli auton alkuperäisestä EHU:sta (radio yksikkö, joka sijaitsee ACC-paneelin takana) ei lähde piuhoja kaiuttimelle. Mitä olen ymmärtänyt jossain jonkun tehneen, että ovat jättäneet keskikaiuttimen koskemattomaksi ja siitä ovat kuuluneet nuo varoitus yms. äänet. Kun tuota 2Din soitinta mietit, niin ota huomioon että ICM (radion käyttöpaneeli, eli se näkyvä radio-osa) yksikköä ei pysty autosta kokonaan poistamaan, koska se on yksi osa auton varkaudenestojärjestelmää. Mikäli ICM:ää ei ole autossa kiinni, ei auto lähde käyntiin. Tosin tuossa ICM:ssä ei tarvitse olla etupaneelia kiinni, joten voi olla että siihen koloon saisi 2Din soittimen mahtumaan silti.Ristom kirjoitti:Olikohan joku jättänyt alkuperäistä äänijärjestelmää piiloon varoitusääniä varten...?
Mä ehdottaisin, että jättäisi tuon alkuperäisen soittimen paikalleen ja asentaisi cd-soittimen tilalle 1Din soittimen. Sitten tuolta 1Din soittimelta ääni vahvistimelle ja kaikille kaiuttimille (paitsi keskikaiutin varoitusäänille).
Näistä löytyy haulla paljon juttua ja tämäkin tieto olisi löytynyt tältä foorumilta. Jostain löytyy myös juttua tuollaisen ehdottamani kaltaisen systeemin rakentamisesta, mutta itse en enää muista mistä.
Re: Äänentoistosta vielä
Jos ei autossasi ole alkuperäistä peruutustutkaa, ei varoitusäänistä ole muita käyttökelpoisia kuin vilkun naksutus joka sekin on ruma klomp klomp (jenkkimakuko?). Turvavyötä ei Saabissa voi unohtaa, vaikka haluaisi, on niin monta varoitustekstiä. Omassa -06 SC:ssäni on 150W:n järjestelmä ja otin linjamuuntimella signaalin kuskin penkin alla olevasta vahvistimesta(leikkaamaton signaali) uudelle tavaratilaan asennetulle kolmikanavaiselle vahvistimelle ja vaihdoin ovikaiuttimet (surkeat tötteröt - tyyliin vanhat televisiot) 6.5" 3-tie erillissarjaan ja diskantit +keskarit kojelaudan kulmiin. Subbarille kotelo varapyöräkoteloon. pidin myös keskikaiuttimen paikallaan, sillä saa tasattua balanssin kohdalleen kun autossa on kummallakin etupenkillä kuuntelija, tosin vaihdoin senkin parempaan, oliko sillä sitten merkitystä kun se soi melko hiljaisesti vaikka tasaakin balanssin hyvin. Varoitusäänet kyllä katosi, mutta kaikki muu kuin vilkkuääni olikin sitten plussaa (peruutustutka on tarvikemalli). Vilkun äänet on tarpeelliset sen huomasi jo parin päivän ajelulla, joten ne oli palautettava jollain keinolla. Ja se keino oli helppo: takavilkkujen johdoista piuhat kojelaudan vasempaan päätyyn (varokekotelo) ja piuhojen päihin diodit myötäsuuntaan, diodien vapaat päät yhteen ja pienehkön elektroniikkareleen (12V) kelan liittimeen juottaen,Kelan toinen pää maihin. Rele naksuu vilkun tahdissa ja äänikin on parempi kuin alkuperäinen klomps klomps.Releen äänen voimakkuutta voi vielä säätää kiinnityksellä. Kiinteästi ruuvilla tai pannalla kojelaudan päähän=kova,terävä ääni, kaksipuolisella tarralla=hiljaisempi,pehmeämpi ja releen ympärille jotain vaimennusainetta=herkille ja hyväkuuloisille.Vuorasin varapyöräkotelon ja etuovet vielä Viboplastilla ja tukin oven sisäpellin alumiinipellin kappaleilla vedin Vibror siihenkin, mutta se on jo toinen juttu, mutta soundi on jo aikalailla kohdallaan.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Äänentoistosta vielä
Toinen juttu vielä. Siihen alkuperäisen radion paikalle ei kannata suunnitella tarviketoosan asennusta. Tilaa on syvyyssuunnassa vai muutama sentti, sillä siinä on vain etulevy (ohjainosa). Cd-soittimen paikalle voi laittaa 1-din kokoisen laitteen, mutta muistaakseni cd:n poistokin vaatii toimenpiteitä merkkiliikkeessä. Tästä on juttuakin jossain näillä sivuilla.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Äänentoistosta vielä
Ei tarttee mitää merkkiliikkeitä sotkemaan... Kyse on vain parin piuhan paikan siirrosta.966 kirjoitti:Toinen juttu vielä. Siihen alkuperäisen radion paikalle ei kannata suunnitella tarviketoosan asennusta. Tilaa on syvyyssuunnassa vai muutama sentti, sillä siinä on vain etulevy (ohjainosa). Cd-soittimen paikalle voi laittaa 1-din kokoisen laitteen, mutta muistaakseni cd:n poistokin vaatii toimenpiteitä merkkiliikkeessä. Tästä on juttuakin jossain näillä sivuilla.