1.8t A5 SS lämmöt
1.8t A5 SS lämmöt
Huomasin eilen, kun tein hieman rajumman kiihdytyksen (kaasu n. 70 km/h nopeudesta aika pohjaan ja kiihdytys noin 100 km/h nopeuteen), niin moottorin lämpötila putosi melkein pari pykälää. Sitten kun ajoin taas tasaisella nopeudella (n. 80km/h) lämpömittari palasi hitaasti keskiasentoon.
Kokeilin toisen kerran ja teki saman.
Ennen kiihdytystä olin ajanut jo 25-35 km.
Onko tämä normaalia kylmällä säällä? Pakkasta oli -14'C.
Auto siis 1.8t SS automaatti vm. 2005.
Kokeilin toisen kerran ja teki saman.
Ennen kiihdytystä olin ajanut jo 25-35 km.
Onko tämä normaalia kylmällä säällä? Pakkasta oli -14'C.
Auto siis 1.8t SS automaatti vm. 2005.
9-3 SC 2.0t Vector A5 MY06
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Kyllä sen pitäisi pitää lämmöt ihan vaakasuorassa pakkasesta riippumatta. Termostaattivialta vaikuttaa?
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Termostaatin vaihdoin hiljattain samalla kun asensin defan vastuksen.
Termostaatti oli Gates-merkkinen tarvike.
En osaa kyllä sanoa, onko tehnyt samaa jo vanhalla termarilla.
Lämmitysnestettä häviää muuten n. 0,5 dl / 1000 km ja siitäkään en tiedä mihin.
Vuotoa en ole löytänyt.
Onko kellään automaatti-SS:n omistajalla tehnyt samaa lämpöjen putoamista kiihdytyksissä?
Termostaatti oli Gates-merkkinen tarvike.
En osaa kyllä sanoa, onko tehnyt samaa jo vanhalla termarilla.
Lämmitysnestettä häviää muuten n. 0,5 dl / 1000 km ja siitäkään en tiedä mihin.
Vuotoa en ole löytänyt.
Onko kellään automaatti-SS:n omistajalla tehnyt samaa lämpöjen putoamista kiihdytyksissä?
9-3 SC 2.0t Vector A5 MY06
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
oma 03 ss manuaali tekee sen joskus. Esim hetken menee jonkun perässä joka liikkuu 50-70km/h. Tässä vaiheessa vielä viisari ojossa. Sitten nelosella tai kolmosella ohi ja edelle päästessä suurempaa silmään+ kevennetään kaasua niin viisari tippuu hiukan. Ja tekee sen n.-8- -30 pakkasilla
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Omassani (vm. 2004, M5) lämpömittarin viisari on ainakin ollut vakaasti vaakasuorassa (=normaalissa) riippumatta ajotilanteesta/kierroksista tai ulkolämpötilasta.
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Komppaan edellisiä ja sanon ettei normaalia. Omalla autollani on ajettu pitkiä siivuja ja kiihdytelty yli 37 C, joskus 40 C lämpötilassa. Vaakasuorassa neula pysyy niinkuin talvellakin. Edellisessä autossa (OG9-3) neula alkoi joskus "roikkua", termostaatin vaihdon jälkeen pysyi taas vaakasuorassa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Eipä ole kyllä lämmöt heitellyt mihinkään suuntaan, eikä mitenkään kiihdytettäessä sen jälkeen kun on saanut koneen lämpimäksi. (viisari keskimerkissä juuri kiinni).
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Mun saappaassa moottorin lämpömittari ei pysy vaakasuorassa näillä keleillä muuta kuin pitämällä sisätilat kylmänä (puhallin pienellä teholla). Ainakin jos nopeus laksee 60 km/h tai alle...apu,apupoika kirjoitti:Eipä ole kyllä lämmöt heitellyt mihinkään suuntaan, eikä mitenkään kiihdytettäessä sen jälkeen kun on saanut koneen lämpimäksi. (viisari keskimerkissä juuri kiinni).
Kello kahdeksassa on normaali lämpömittarin asento näillä keleillä... Mutta noillakin lämmöillä sisätilat pysyy kyllä mukavan lämpiminä.
Termostaatti vaihdettu, mutta sillä ei ollut pienintäkään vaikutusta asiaan... kuulemma omianisuus (mittari skaalattu niin, että toinen neljännes mittarin asteikolla tarkoittaa käytännössä vain muutamia asteita) ja tältä palstalta on useampikin kohtalotoveri löytynyt...
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Onhan se kovalla pakkasella mahdollista, että kun kierrokset nousee--> vesipumppu pyörii mukana virtaus kasvaa= jäähdyttää paremmin + kiihdytys ja nopeuden kasvu(=viima) jäähdyttää. 40 asteen pakkanen ja puoli lämmin kone niin ehkä, mutta.. Mutta täysin lämmenneen koneen ei pitäisi jäähtyä ajoviimasta. Termaria kyl tutkisin. Jäähdytys nestettä ei pitäisi hävitä mihinkään. vuoto tai ilmaa asennuksen jäljiltä.
Saabin mittaristo toimii vieläpä niin, että vaakasuora olisi joku tietty asteluku (mittariston asteikko ei ole lineaarinen tai sidottu anturiin), vaan se on tietokoneen ohjaama. eli kun viisari on normaali asennossa lämmöt ovat tyyliin 60-100 astetta (En muista aluetta nyt tarkalleen kaivakoon innostuneemmat vaikka WIS:stä). Eli kun viisari tippuu on lämmöt todella alhaalla tai sitten lämmöt ovat kokoajan ihan sen em. alueen ala rajalla että tippuuko ja se viittaa termari vikaan. Mittarin toiminnalla on varmasti haluttu pitää kuskin huomio muualla. lähinnä kertoo vain ettei kone ole liian kylmä tai kuuma.
Saabin mittaristo toimii vieläpä niin, että vaakasuora olisi joku tietty asteluku (mittariston asteikko ei ole lineaarinen tai sidottu anturiin), vaan se on tietokoneen ohjaama. eli kun viisari on normaali asennossa lämmöt ovat tyyliin 60-100 astetta (En muista aluetta nyt tarkalleen kaivakoon innostuneemmat vaikka WIS:stä). Eli kun viisari tippuu on lämmöt todella alhaalla tai sitten lämmöt ovat kokoajan ihan sen em. alueen ala rajalla että tippuuko ja se viittaa termari vikaan. Mittarin toiminnalla on varmasti haluttu pitää kuskin huomio muualla. lähinnä kertoo vain ettei kone ole liian kylmä tai kuuma.
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Kuulemma kello kahdeksan kohdalla reilut 70 astetta.Poikarukka kirjoitti: Saabin mittaristo toimii vieläpä niin, että vaakasuora olisi joku tietty asteluku (mittariston asteikko ei ole lineaarinen tai sidottu anturiin), vaan se on tietokoneen ohjaama. eli kun viisari on normaali asennossa lämmöt ovat tyyliin 60-100 astetta (En muista aluetta nyt tarkalleen kaivakoon innostuneemmat vaikka WIS:stä). Eli kun viisari tippuu on lämmöt todella alhaalla tai sitten lämmöt ovat kokoajan ihan sen em. alueen ala rajalla että tippuuko ja se viittaa termari vikaan. Mittarin toiminnalla on varmasti haluttu pitää kuskin huomio muualla. lähinnä kertoo vain ettei kone ole liian kylmä tai kuuma.
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Itse olen huomannut saman asian, kun autossa on kiinni tuo ScanGauge II jonka avulla näkee muun muassa tuon jäähdytinnesteen lämpötilan. En nyt ihan tarkkaan muista, mutta olen huomannut Saabin mittariston viisarin ollessa "normaalikohdassa" (kello 9), lämpötila voi olla jotain noin 75-90 asteen välillä ScanGaugen mukaan. Ja mittarin alin kohta oli muistaakseni jotain 50 asteen luokkaa, eli sen jälkeen lähtee vasta mittari nousemaan.Poikarukka kirjoitti:Saabin mittaristo toimii vieläpä niin, että vaakasuora olisi joku tietty asteluku (mittariston asteikko ei ole lineaarinen tai sidottu anturiin), vaan se on tietokoneen ohjaama. eli kun viisari on normaali asennossa lämmöt ovat tyyliin 60-100 astetta (En muista aluetta nyt tarkalleen kaivakoon innostuneemmat vaikka WIS:stä). Eli kun viisari tippuu on lämmöt todella alhaalla tai sitten lämmöt ovat kokoajan ihan sen em. alueen ala rajalla että tippuuko ja se viittaa termari vikaan. Mittarin toiminnalla on varmasti haluttu pitää kuskin huomio muualla. lähinnä kertoo vain ettei kone ole liian kylmä tai kuuma.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
WIS:stä senkin tiedon löytää tarkalleen niin ei tarvitse arvailla. Mutta kun tietää mittarin toiminnan voi paremmin päätellä tapahtumia.
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Testasin lisää ja huomasin, että lämpömittarin viisari putoaa vaikka nopeus pysyy samana. Eli esim. vakkari säädetty 100 km/h. Vaihteisto manuaaliasentoon ja vaihde kolmoselle, jolloin kierrokset jossain 4000 rpm, mutta nopeus siis edelleen sama.
Viisari lähtee putoamaan melkein pohjaan. Vaihde takas vitoselle niin lähtee taas nousemaan mutta paljon hitaammiin mitä putosi.
Mielenkiintoinen ilmiö.
Itse en keksi muuta syytä, kuin että vesipumpun kierrokset nousee -> virtaus kasvaa -> jäähdytysteho kasvaa. Ja lämpöjen täytyy olla jo valmiiksi "rajoilla", jossa mittari lähtee putoamaan.
Muutenkin on mielenkiintoista, että osalla autot lämpee hyvin ja osalla taas huonosti. Itsellä on tälläinen "kylmä" 9-3:nen.
Viisari lähtee putoamaan melkein pohjaan. Vaihde takas vitoselle niin lähtee taas nousemaan mutta paljon hitaammiin mitä putosi.
Mielenkiintoinen ilmiö.
Itse en keksi muuta syytä, kuin että vesipumpun kierrokset nousee -> virtaus kasvaa -> jäähdytysteho kasvaa. Ja lämpöjen täytyy olla jo valmiiksi "rajoilla", jossa mittari lähtee putoamaan.
Muutenkin on mielenkiintoista, että osalla autot lämpee hyvin ja osalla taas huonosti. Itsellä on tälläinen "kylmä" 9-3:nen.
9-3 SC 2.0t Vector A5 MY06
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Siinäpä se juuri on että jos termari valskaa se pääsee kiertämään syläriin ja jäähhtymään. Paine kasvaa ja termari vuotaa vain osittain niin kierrosten nousu pääsee vaikuttamaan. jos termari tiivis niin eihän se siellä koneessa jäähdy. ei lohko niin paljoa saa viimaa että jäätäisi. lämpöjen pitäisi nousta termarin ollessa kiinni ja koneesta otettavan tehoa. Termarihan sulkee kierron kun lämpö tippuu.
Re: 1.8t A5 SS lämmöt
Ongelman aiheutti termostaatti. Vaihdoin autoon alkuperäisen termostaatin ja sen jälkeen lämpömittarin viisari ei ole pudonnut enää keskiasennosta ajon aikana.
Eli älkää ostako ainakaan Gates-merkkistä tarviketermaria SS:iin vaan alkuperäistä suosittelen.
Eli älkää ostako ainakaan Gates-merkkistä tarviketermaria SS:iin vaan alkuperäistä suosittelen.
9-3 SC 2.0t Vector A5 MY06