Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Onko ideoita, kuinka saada auto käymään?
Avaimen ollessa pois lukosta, ratti ei ole lukossa, joten rattilukko ei ole mennyt päälle edellisen kerran sammuttaessa moottori.
Kun autoa yrittää käynnistää, ei virheilmoituksia tule, mutta startti ei pyöri lainkaan vaan kuuluu vain napsuna. Valot näyttäisi kuitenkin palavan kirkkaasti.
Olen yrittänyt avaimen renkutusta, akun irroitusta ja sulakkeet on katsottu.
Onko uusia ideoita? Onko akku voinut tyhjentyä?
Avaimen ollessa pois lukosta, ratti ei ole lukossa, joten rattilukko ei ole mennyt päälle edellisen kerran sammuttaessa moottori.
Kun autoa yrittää käynnistää, ei virheilmoituksia tule, mutta startti ei pyöri lainkaan vaan kuuluu vain napsuna. Valot näyttäisi kuitenkin palavan kirkkaasti.
Olen yrittänyt avaimen renkutusta, akun irroitusta ja sulakkeet on katsottu.
Onko uusia ideoita? Onko akku voinut tyhjentyä?
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Itsellä teki aivan samoin tänään aamulla. Akusta loppunut puhti käynnistystä varten..käynnityskaapeleilla vain lisävirtaa ja kunnon lenkki jotta akku latautuu.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ti Syys 22, 2009 14:15
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Usein tuo "napsunta" on tosiaan tarkoittanut heikkoa akkua.
9-3ss Vector 2.0t Aut. -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Valot ovat ledejä. ne palaa tai ei pala (eivät himmene kuten mummon corollassa). akku lopussa. (Näillä pakkasilla en muuta tekisi ongelman tullessa kuin löisi akkua laturiin)
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Juu, akku oli tyhjentynyt. Kiitokset vaan. Ei nämä autot kyllä paljoa enää varottele tyhjenemisestä.
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Joo, se on aika jännä, että kyllä ne varottelee pesunesteen vähenemisestä vähän väliä, palaneista polttimoista jne., mutta esim. juuri akkujännitteen alhaisuudesta ei tule mitään varoitusta vaikka se ois aikas hyödyllinen tieto.makela5 kirjoitti:Juu, akku oli tyhjentynyt. Kiitokset vaan. Ei nämä autot kyllä paljoa enää varottele tyhjenemisestä.
Mutta hyvä että vika selvis ja oli noin selkeä.
9-3 SC 2.0t Vector A5 MY06
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Minä menin eilen aamulla käynistämään autoa ja rattilukon solenoidi ei myöskään napsahtanut/jaksanut startata. Ajattelin että akku on jostain syystä loppunut. Annoin akulle reilut puolituntia virtaa ja käynistyi normaalisti. Tämän jälkeen ajoin akkutalolle jossa mittasivat akun ja sanoivat ettei akku ole voinut olla tyhjä. Testaus kuulema näytti että akun olisi pitänyt olla ainakín yön yli latauksessa. Voikohan vian aiheuttaa joku muu syy vaikka virtaa antaessa auto lähti normaalisti käyntiin ja ei ole sen jälkeen tehnyt samaa.
Ainut ero vian jälkeen minkä huomasin oli lasinnostimet. Ne eivät enää nouse ylös yhdellä kosketuksella. Tarvitseeko autoa käyttää piuhan päässä et saa toiminnon takaisin? Auto on 93 Aero -04.
Ainut ero vian jälkeen minkä huomasin oli lasinnostimet. Ne eivät enää nouse ylös yhdellä kosketuksella. Tarvitseeko autoa käyttää piuhan päässä et saa toiminnon takaisin? Auto on 93 Aero -04.
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Rattilukko ei napsahda, mutta auto käynnistyy normaalisti. Kun avaimen ottaa pois, rattilukko ei silloinkaan napsahda. Oire ilmeni sen jälkeen, kun otin akun irti ja irrotin liittimet takakontissa olevasta sähkökeskuksesta tutkiessani mahtuisiko vahvistin sinne piiloon. Mistä voisi johtua? Muita oireita ei ole kuin tuo rattilukon napsahtamattomuus.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Oletko ajanut autollavitikka kirjoitti:Rattilukko ei napsahda, mutta auto käynnistyy normaalisti. Kun avaimen ottaa pois, rattilukko ei silloinkaan napsahda. Oire ilmeni sen jälkeen, kun otin akun irti ja irrotin liittimet takakontissa olevasta sähkökeskuksesta tutkiessani mahtuisiko vahvistin sinne piiloon. Mistä voisi johtua? Muita oireita ei ole kuin tuo rattilukon napsahtamattomuus.
Itse kun olen irroittanut akkukaapeli joutuu autolla ajamaan pienen lenkin.
Sen jälkeen lukko toimii normaalisti.
Linee joku varotoimenpide
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Kiitos vinkistä! En ole vielä ajanut, mutta pitää käydä kokeilemassa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Noniin, kävin ajamassa parin kilometrin kierroksen ja nyt toimii taas rattilukko. Ei ollut siis sen kummemmasta asiasta kysymys. Mutta... Kun sammutin auton ja nousin pois kyydistä, huomasin, että oikean puolen ajovalo oli päällä. Avaimet taskussa. Kokeilin valonkatkaisimesta kääntää valot pois, mutta valo ei sammunut. Käynistin auton uudestaan ja sammutin, jolloin ajovalot sammuivat normaalisti. Onneksi oli jo hieman hämärää, että huomasin. Muuten olisi ollut aamulla akku tyhjä. Mistähän tuo valon päälle jääminen mahtaisi johtua?
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Hmm, olikos tuossa joku kotiinsaattelumoodi? Eli jos vilkkua käyttää sammutuksen jälkeen päällä niin valot jää vilkun puolelle hetkeksi palamaan... en tosin muista että itselläni tuollaista toimintoa olisi, mutta esim. volkkareissahan taitaa moinen nykyään löytyä.
9³ SC 1.8t
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Vaageneissa se on ns ranskan parkki ja vilkku pitää jättää sille puolelle jolle haluaa sen jäävän palamaan ja sekin taisi olla tosiaan vain parkkivalo.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Ei ole SC:ssä sellaista. Avaimen viivanapista saa parkit ja vilkut palamaan joksikin aikaa (-30sek). Pitkiä vilauttamalla saa valot palamaan joksikin aikaa. Nyt jostain syystä toinen ajovalo jäi siis päälle enkä koskenut mihinkään vipstaakiin vaan sammutin auton normaalisti.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Rattilukon solenoidi ei napsahda --> Auto ei käynnisty
Pari iltaa sitten sammutin auton, otin avaimen lukosta ja laitoin ovet normaalisti lukkoon. Muutaman sekunnin kuluttua sisävalot syttyivät päälle. Aikani ihmeteltyäni menin autolle ja yritin saada valot sammimaan, mutta sepäs ei onnistunutkaan. Menin auton sisään ja käynnistin auton, sammutin ja otin avaimen pois virtalukosta. Radio jäi soimaan ja valot päälle. Lopulta muutaman kerran jälkeen sain auton normaalisti sammumaan eli kaikki sähköt pois päältä.
Seuraavana päivänä kävi pari kertaa niin, että rattilukko ei napsahtanut avainta poisotettaessa. Muutaman uusintayrityksen jälkeen se kuitenkin napsahti. Tänään aamulla sid herjasi "steering wheel malfunction" jne. ja rattilukkoa ei saanut pois päältä. Muutaman yrityksen jälkeen tuo kuitenkin aukesi. Aamupäivällä samaa tapahtui käynnistysvaiheessa, mutta myös sammuttaessa. Rattilukko ei siis napsahtanut sammuttaessakan jolloin radio jne. jäi soimaan. Mukavin hetki tapahtui erään kaupan pihassa jossa olimme 20 minuuttia parkissa ja minä ränkkäsin avainta lukkoon ja pois. Lopulta sain auton käyntiin ja ajoin 50km päässä olevaan merkkihuoltoon.
Merkkihuollossa sanottiin, että tänään ei onnistu vikakoodinluku, koska talossa ei ole ketään SAABin koulutuksen saanutta. Jes. Huomenna siis klo 8 uudestaan 50km suuntaansa merkkihuoltoon vikakoodien lukua varten.
Että sellaista tänään.
Seuraavana päivänä kävi pari kertaa niin, että rattilukko ei napsahtanut avainta poisotettaessa. Muutaman uusintayrityksen jälkeen se kuitenkin napsahti. Tänään aamulla sid herjasi "steering wheel malfunction" jne. ja rattilukkoa ei saanut pois päältä. Muutaman yrityksen jälkeen tuo kuitenkin aukesi. Aamupäivällä samaa tapahtui käynnistysvaiheessa, mutta myös sammuttaessa. Rattilukko ei siis napsahtanut sammuttaessakan jolloin radio jne. jäi soimaan. Mukavin hetki tapahtui erään kaupan pihassa jossa olimme 20 minuuttia parkissa ja minä ränkkäsin avainta lukkoon ja pois. Lopulta sain auton käyntiin ja ajoin 50km päässä olevaan merkkihuoltoon.
Merkkihuollossa sanottiin, että tänään ei onnistu vikakoodinluku, koska talossa ei ole ketään SAABin koulutuksen saanutta. Jes. Huomenna siis klo 8 uudestaan 50km suuntaansa merkkihuoltoon vikakoodien lukua varten.
Että sellaista tänään.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t