Vettä katosta
Vettä katosta
Moro
Eli seuraavanlainen ongelma 93ss '05 autossa:
Katossa olevista sisävaloista tippuu vettä ja tarkemmin katsoessa toinen "lukuvaloista" on melkeen täynnä vettä. Vettä oli myös valunut virtalukkoon ja meni hetki sitä kuivatellessa että sai auton käyntiin
Osaisiko joku kertoa miten sen sisävalojen suojan saisi helpoiten irti(teurastamatta koko härveliä)?
Kiitos.
- ppeelo
Eli seuraavanlainen ongelma 93ss '05 autossa:
Katossa olevista sisävaloista tippuu vettä ja tarkemmin katsoessa toinen "lukuvaloista" on melkeen täynnä vettä. Vettä oli myös valunut virtalukkoon ja meni hetki sitä kuivatellessa että sai auton käyntiin
Osaisiko joku kertoa miten sen sisävalojen suojan saisi helpoiten irti(teurastamatta koko härveliä)?
Kiitos.
- ppeelo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vettä katosta
Paljon sisätilalämpäriä kun käyttää tiivistyy (lumesta sulava mm.) kosteus kylmiin pintoihin. katon pelti, takavalot (ovat kontin kautta samassa tilassa kuin auton ohjaamo).. näkee monesti että on jäässä nuo. vanha kansa tietää että sisätila lämppäri ruostuttaa auton. tiedä häntä mutta onhan tuossa yks mahdollinen. valunut kattoa pitkin sinne lampuu vedet kun lauhtunut tms. tosin kyl epäilisin vuotoa tms.. onko farkku? takalasin pesimen letku menee missä tuossa SC:ssä?
Re: Vettä katosta
Itse olen kans ainakin kerran huomannut kun tiputti vettä katosta juuri tuosta kartanlukuvalojen kompleksista. Onko tätä nyt sitten useammallakin esiintynyt? Tarvitseeko huolestua? ..farmarista kyse tässä tapauksessa.
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
------------------------
Mr. Aero 2006
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vettä katosta
Onko kattoluukkua? Luulisin että on kondenssi vettä.. pitkä pakkas jakso + sisälämppäri. lumi haihtuu lattialta ja menee kattoon. voihan se olla tuulilasin liimaus, kattoluukku, takalasin pesimen letku(onko se katossa?). tuskin kannattaa huolestua, mut toki ne vedet ottaa pois..
Re: Vettä katosta
En oikein jaksa uskoa, että sisätilanlämmitin tekisi pahaa. Mielestäni joka kerta kun lämmitetään, auto kuivuu.
Kosteutta toki tulee sisään kenkien mukana, mutta auton ilmanvaihto ajossa kuivattaa autoa hirveällä teholla. Pakkasilma nimittäin kuivuu hirvittävästi, kun se otetaan sisälle ja lämmitetään 40 astetta. Auton sisäilma on jopa haitallisen kuivaa hengityselimille.
Kosteutta toki tulee sisään kenkien mukana, mutta auton ilmanvaihto ajossa kuivattaa autoa hirveällä teholla. Pakkasilma nimittäin kuivuu hirvittävästi, kun se otetaan sisälle ja lämmitetään 40 astetta. Auton sisäilma on jopa haitallisen kuivaa hengityselimille.
Re: Vettä katosta
Hmm, vähän kyllä epäilen tota sisätilanlämmittimen kuivaavaa vaikutusta. Aikamoinen lämmitin saa tehoiltaan olla, että pakkasilla mitä oli kuivattaisi auton. Ehkä nollakelissä voi niin tapahtua.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vettä katosta
No jos suhteellinen kosteus menee kuivemmaksi kun ilmalämpenee se pystyy ottamaan kosteutta jota haihtuu vaikkapa märästä lattiasta. Ilma jäähtyy kylmälle pinnalle --> alle kastepisteen ja tiivistyy. Takalamput menee helposti jäähän, miksei kattokin. Ainakin itse olen kuullut monesti legendan että sisätila lämppäri vie kosteuden mattojen alle (nykyään materiaalit varmaan estää paremmin kuin joskus vuonna huopamatto). Kunnon pakkasilla pellit yms on melko kylmiä. ei varmasti kosteus mene kaikki ulos asti tai pelti lämpene tarpeeksi. sinnehän se tunkeutuu ja joskushan se pois tulee.
Re: Vettä katosta
Tässä jää aika paljon auki ja uskon varaan, kun ei tiedetä mihin kastepiste muodostuu. Se, että vettä tiivistyisi kattoon lampullinen vaatii jo melkoisen rasituksen, joka sitä kattoverhoilujen päälle kerryttää. Ilmavirtauksissa, jonka mukana kosteus siis kulkeutuu, on aina se periaate, että ne menevät helpointa reittiä. Kattoverhoilu ei ole ilmavirtausten reittinä ja pidän verhousta suhteellisen tiiviinä. Ennemmin hakisin vuotoa.
Ja jos kosteusrasitusta olisi niin paljon, että pitäisi pelätä kattoon tiivistymistä, se näkyisi sisäpuolisena ikkunajäänä auton jäähdyttyä. Joskus on kyllä se tilanne, että kovalla pakkasella kannattaa auto ajon jälkeen tuulettaa kylmäksi. Ei se tiivistyminen mahdotontakaan siis ole, mutta näkyisi jokapuolella muualla ensin.
Ja jos kosteusrasitusta olisi niin paljon, että pitäisi pelätä kattoon tiivistymistä, se näkyisi sisäpuolisena ikkunajäänä auton jäähdyttyä. Joskus on kyllä se tilanne, että kovalla pakkasella kannattaa auto ajon jälkeen tuulettaa kylmäksi. Ei se tiivistyminen mahdotontakaan siis ole, mutta näkyisi jokapuolella muualla ensin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vettä katosta
Kuten alkuperäisessä viestissä totean (myös) että vuotoa etsisin. ei olisi ihme jos tuulilasin liimaus olisi mennyt tms. onko alkup. lasi autossa? Kyllähän se ilma pääsee kulkemaan pienestäkin reiästä.. yleensähän sitä ikkunaa saa raapia? no jos nyt on ollut kovia pakkasia ja jos auto lämpenee sisälämppärillä 20c niin onhan siinä jo aika mahdollisuutta ottaa kosteutta niin että -25c vähän huurtaa. katto ei kuitenkaan 2kk pakkas jaksolla lyhyessä ajossa lämpene niin paljoa että vesi välillä sulaisi. kertyy pikkuhiljaa. tulee + asteita niin sieltä alkaa valumaan ja lamppuhan on katto kaaren ala osassa. Teoria vain...
Re: Vettä katosta
minulla on alkuperäinen tuulilasi eikä sisätilanlämmitintä laisinkaan.
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
------------------------
Mr. Aero 2006
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vettä katosta
No se siitä teoriasta sitten... Vaihtolasi olisi voinut käydä järkeen... Ja sisätila lämppärikin... Ei siinä paljon vaihtoehtoa ole. joko se on tiivistynyt sinne tai vuotanut sinne. harvoin se kuitenkaan vuotaessa ylöspäin menee ellei vaikkapa viima puske sitä sinne (lasi?).
Re: Vettä katosta
Tässä muutama talvi sitten kevätpuolella havaitsin saman ilmiön. Veikkaan että kosteus on tiivistynyt ajan kanssa katon peltiin ja sieltä sulaessaan valunut alimpaan kohtaansa eli tässä tapauksessa katon etureunaan tuulilasin reunan kohdille. Myös sisävalaisimen kohdalla oli vettä. Tämä ilmiö on tapahtunut vain kerran, eli mitään vuotoja ei pitäisi olla.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Vettä katosta
Tarvitsee höyrysulun sinne kattoon ja perään urtsua lampun reunoihin. kohta puhutaan home autoista ja puukylki farmareiden ilmanvaihto ongelmista. Miksi enää ei rakenneta puukylkisiä autoja, vaikka usan valtio tukee auto firmoja.. no okei okei.. menee jo ohi aiheen.
Re: Vettä katosta
On kai niitä homeisia puukylkifarkkuja olemassa. En suostuisi edes moisen romun kyytiin.
Re: Vettä katosta
Ei ole ennenkuulumatonta tuo märistä/lumisista/jäisistä matoista aiheutuva kosteuden tiivistyminen kattoon. Vuosia sitten muutamissa farmari Focuksissa kuulemma tippui kattoverhoilu niskaan veden painosta. Auton lämmettyä kosteutta nousi auton kylmään kattoon (peltiin) jossa se tiivistyi pisaroiksi ja kasteli kattoverhoilun.
-Mscrnt-