Poikarukka kirjoitti:Legenda kertoo että n.600e saa koko aeron jousitus setin alkuperäisenä. sisältää iskarit, jouset, vakaimet... vahvistakoon joku tuon. erikseen maksavat käsittämättömiä hintoja. Ei meinaa ole eka kerta, kun yksittäisten osien hintaa täällä ihmetellään...
Poikarukka kirjoitti:Legenda kertoo että n.600e saa koko aeron jousitus setin alkuperäisenä. sisältää iskarit, jouset, vakaimet... vahvistakoon joku tuon. erikseen maksavat käsittämättömiä hintoja. Ei meinaa ole eka kerta, kun yksittäisten osien hintaa täällä ihmetellään...
Ajettu runsas 105 000 km,talven kovat pakkaset ja oikea etujousi alapäästään poikki. Ei vaikutusta ajettavuuteen, alustasta kuuluvat kolahtelut paljasti vaurion. Tänään vaihdettu uudet jouset jousirenkaineen(ruotsalaisvalmisteiset, ei originaalit, 2-vuoden takuu), sekä etuiskunvaimentimen ylälaakerit. Nyt taas auto kulkee hienosti. Herää kysymys, onkohan originaalijouset arkoja koville pakkaskeleille? Auto Saab SS 1.8 t vm/2003.
3420 kirjoitti:Ajettu runsas 105 000 km,talven kovat pakkaset ja oikea etujousi alapäästään poikki. Ei vaikutusta ajettavuuteen, alustasta kuuluvat kolahtelut paljasti vaurion. Tänään vaihdettu uudet jouset jousirenkaineen(ruotsalaisvalmisteiset, ei originaalit, 2-vuoden takuu), sekä etuiskunvaimentimen ylälaakerit. Nyt taas auto kulkee hienosti. Herää kysymys, onkohan originaalijouset arkoja koville pakkaskeleille? Auto Saab SS 1.8 t vm/2003.
Jaa-a, omasta sigin mukaisesta meni noin viikko sitten vasen etujousi poikki alareunastaan. Tuolloin ei ollut kuitenkaan niitä kaikkein kovimpia pakkasia. Mittarissa on noin 163tkm.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Hetken jo luulin että oikea etujousi nasahati poikki. Tai en mene vieläkään varmaksi sanomaan. Jalasjärveltä tänään tullessa jarutettaessa kuului klonks oikealta edestä. Liikkeelle lähdettäessä tuli sama ääni. Nyt n. 80km myöhemmin ääni tulee kun nostaa kaasun 50km/h vauhdissa ja toisen kerran klonksahtaa kun painaa kaasua. Sopivan koloisella tiellä pitää juuri samanlaista kalinaa kuin kesällä jolloin vasen etujousi poikkesi. Jarrusatulan jo kokeilin käsikopelolla ettei heilu. Pitää kai huomenna ajaa montulle ja katsoa mitä sieltä puuttuu tai on tippumassa
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Pohdiskelua! Miksi etujousi "aina" katkeaa alapäästään n.10 cm jousen päästä? Jousen alapää on vastinlautasessa olevassa urassa ja siten että jousen pää vastaa uran päähän, joka samalla estää jousen kiertymisen pituusakselinsa ympäri. Olisiko mahdollista, että riittävässä ulosjoustossa ja tietyssä etupyörän asennossa, esim. käännettynä, jousi irtoaa lautasesta ja nousee urastaan ylös kiertyen lautasen tasaiselle osalle. Alasjoustossa syntyy jousen alapäähän niin suuri taivutusrasitus, että se menee poikki. Uraan saattaa myös ajautua kiviä ym epäpuhtautta mikä estää normaalin toiminnan aiheuttaen liian kovan paikallisen taivutusrasituksen. Omasta mielestäni on olemassa jokin rakenteellinen vika, koska niitä niin paljon katkeilee. Tosin itse jousen raaka-aine tai lämpökäsittely ei välttämättä ole onnistunut. Nyt autooni laitettiin ei originaalit jouset, aika näyttää kestääkö ne paremmin. Autoni iän (vm2003) vuoksi GM ei noteerannut autoani takuukorjauksen piiriin.
Samaa asiaa tuli tuossa pohdiskeltua yhden asiantuntijan kanssa. Olisiko se jousen alin 1/2 kierros joka on iskarin lautasta vasten karkaistu? Eli tavallaan sillä on haettu kulutuskestävyyttä esim. jos kivi jää väliin yms. Mutta karkaistun pinnan rajassa on epäjatkuvuuskohta joustavaan pintaan jolloin jousi herkästi napsahtaa juuri siitä kohtaa poikki.
Onko tehtaalta tullut uutta ohjetta tuosta jousen alapäätä suojaavasta muovista? Koska kun tilasin itselle uudet jouset huollosta sanottiin että on uusi ohje noihin alapään muoveihin. Eli meinasi myydä minulle uudet. Tyydyin säilyttämään nuo vahoista jousista jääneen suojamuovit.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee! Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Täälläkin meni oikeanpuoleinen etujousi poikki aikalailla samasta kohdasta kun teillä muilla (SS 1.9 tdi -05, 186tkm)... Siinä samassa tuumasivat merkkihuollossa että iskunvaimennin oli sen verran "laho" että pitää nekin vaihtaa kummallekin puolelle. Yllätyin suuresti kun ynnäsivät jouset, iskarit ja ne lautaset saaden osille hinnaksi n.1150€. Lompsin tarviketorille ja sain Sachsin iskarit + muut roippeet (näytti alkuperäsetkin olevan, paitsi että vieressä oli GM logo) hintaan 390€.
joten ongelma tiedossa ainakin gm/usa/canada ja siellä luvattu korjata veloituksetta (10v tai miljardi mailia) ja ne jotka ovat jo kyseisen vian korjanneet omiin nimiin niin voi hakea korvauksia...no jos toimii siellä niin toivottavasti myös täällä...
niinpä otin yhteyttä maahantuojaan sähköpostitse ja odotan tässä vastausta..
toivottavasti positiivista sellaista
olin yhteydessä saabin maahantuontiin, sieltä sanottiin että joitain asiakasvalituksia katkenneista etujousista on tullut. kerroin pohjois-amerikan kampanjasta jossa kyseiset vialliset jouset korvataan, suomen päässä kampanjasta tai kyseistä kampanjaa ei vielä ole, mutta minusta on päivänselvää että jos ongelma on julkisesti myönnetty (ihan pääjohtaja tasolta) ja korvataan muualla tulee se myös koskea suomea. nyt kaikki samasta viasta kärsivät ottamaan yhteyttä maahantuonnin asiakaspalveluun, jotta asia saadaan esille (saab (09) 615 881). kuten aikaisemmassa kirjoituksessa kerroin pohjois-amerikan kampanjassa korvaukseen ovat oikeutettuja myös ne jotka ovat kyseisen ongelman korjanneet jo aikaisemmin omaan lukuun...(gm;n korjaus lupaus annettu n. 2kk sitten, joten asia sangen tuore)
asiakaspalvelun kanssa sovittiin että käytän autoa lähimmällä saab dealerillä arvioinnissa, asiakaspalvelusta myös luvattiin olla yhteydessä ensi viikolla arvioinnin jälkeen ja katsotaan tilannetta vastuiden/korvausten osalta. uskon että "yhteistyössä ja hyvässä hengessä" tässä pästään molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun.
se että suomen markkinat ovat pienet ja meitä on vähän, ei oikeuta yhtiötä polkemaan oikeuksiamme kun kyseessä on tuotteessa huomattu ja tunnustettu vika.
nimimerkillä 135 000km ja molemmat jouset poikki
toivoisin myös että arvon palstalaiset kirjoittaisivat tänne kyseisestä ongelmasta, jotta saataisiin kuva ongelman laajuudesta, mutta jo aikaisempien kirjoitusten peruusteella voin huomata etten ole tämän ongelman kanssa yksin.
Kuukausi sitten olin yhteydessä GM:ään asiakaspalvelun kautta, ja sain kuivasti hylkäävän päätöksen. Jouset vaihdettu uusiin , ei originaaleihin, omalla kustannuksella. Uusille jousille annettiin 2-vuoden takuu. Tänään olin asiakaspalveluun yhteydessä, ja siellä kerrottiin ettei Suomen Saabeihin ole USA:n mallista jousien korjausohjelmaa GM:n puolelta toistaiseksi tulossa. Muuttuneekohan asia Saab-Spykerinkään avulla. Toisaalta meistä vanhoista (26-vuotta pelkillä Saabeilla ajanut) Saabisteista kannattaisi pitää huolta nykyisessä markkinatilanteessa. Jousiongelma on todellinen.
minä näen tässä saman kuvion kuin oli tojotalla itsestään kiihdyttelyn kanssa. ensin ongelma yritetään rajata pohjois-amerikan markkinoille ja vahingot minimoida, muttei se tässä nykyajan nettimaailmassa enää onnistu, tieto kulkee mantereelta toiselle nopeasti. toivon tosiaan ettei saab mene tähän samaan ansaan ja että tästä pitää tehdä iltapäivälehtien otsikoiden kokoinen juttu. siitä kärsivät vain kaikki osapuolet ja jos tätä pitää tosissaan ruveta tonkimaan, niin sieltä voi paljastua vielä vaikka kuolemantapauksia hajonneen jouden aiheuttamana
no, yritän nyt itse ensin nätisti yhteistyössä, katotaan mitä seuraa, mutta muiden ongelmasta kärsivien tuki olis tervetullutta. yhdessä olemme vahvempia