ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Teetin jarrupalojen vaihdon nyrkkipajalla viime viikolla. Muutaman päivän ajon jälkeen syttyivät ABS- ja TCS-merkkivalot muutaman kilometrin kaupunkiajon jälkeen (ei kuitenkaan ESP-valoa, kuten oli asian laita aihetta liippaavista hakutuloksista foorumilla). SID ehdotti yhteydenottoa dealerille.
Ajoin lähes saman tien tiensyrjään ja starttasin uudelleen. Valot paloivat senkin jälkeen, mutta mitään kummempia en huomannut. Kuivalla asfaltilla ei tietenkään tullut testattua ABS:n tai TCS:n toimivuutta. Muutaman tunnin shoppailun jälkeen kylmästartti, ja valot olivat taas sammuneet. Ne syttyivät kuitenkin taas muutaman reippaamman jarrutuksen jälkeen.
Palat olivat omasta takaa, mutta nesteitä en ollut hommannut. Niitä oli kuitenkin lisätty. Mikä mahtaisi olla syynä? Voisiko olla huonot nesteet tai ilmaa ABS:ssä? Arjen taas alettua ajattelin käydä kuulustelemassa jobbaria, mutta mistä kannattaa aloittaa vikaa etsimään.
Auto on vuoden 2003 SS 2.0t Linear. Muutama vuosi sitten vaihdoin - taatusti kokemattomampana kuin nyt työn tehnyt - palat itse ja silloin ei ollut ongelmia, joten saattaahan olla sattumaakin, että vika ilmaantui juuri nyt.
-HD
Ajoin lähes saman tien tiensyrjään ja starttasin uudelleen. Valot paloivat senkin jälkeen, mutta mitään kummempia en huomannut. Kuivalla asfaltilla ei tietenkään tullut testattua ABS:n tai TCS:n toimivuutta. Muutaman tunnin shoppailun jälkeen kylmästartti, ja valot olivat taas sammuneet. Ne syttyivät kuitenkin taas muutaman reippaamman jarrutuksen jälkeen.
Palat olivat omasta takaa, mutta nesteitä en ollut hommannut. Niitä oli kuitenkin lisätty. Mikä mahtaisi olla syynä? Voisiko olla huonot nesteet tai ilmaa ABS:ssä? Arjen taas alettua ajattelin käydä kuulustelemassa jobbaria, mutta mistä kannattaa aloittaa vikaa etsimään.
Auto on vuoden 2003 SS 2.0t Linear. Muutama vuosi sitten vaihdoin - taatusti kokemattomampana kuin nyt työn tehnyt - palat itse ja silloin ei ollut ongelmia, joten saattaahan olla sattumaakin, että vika ilmaantui juuri nyt.
-HD
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Ei taida tuon ikäisessä ESP:tä vielä olla joten ei se ESP:stä taida siksi valittaakaan. Vikakoodien luku auttaisi kummasti asiaa.Heyday kirjoitti:Teetin jarrupalojen vaihdon nyrkkipajalla viime viikolla. Muutaman päivän ajon jälkeen syttyivät ABS- ja TCS-merkkivalot muutaman kilometrin kaupunkiajon jälkeen (ei kuitenkaan ESP-valoa, kuten oli asian laita aihetta liippaavista hakutuloksista foorumilla). SID ehdotti yhteydenottoa dealerille.
Ajoin lähes saman tien tiensyrjään ja starttasin uudelleen. Valot paloivat senkin jälkeen, mutta mitään kummempia en huomannut. Kuivalla asfaltilla ei tietenkään tullut testattua ABS:n tai TCS:n toimivuutta. Muutaman tunnin shoppailun jälkeen kylmästartti, ja valot olivat taas sammuneet. Ne syttyivät kuitenkin taas muutaman reippaamman jarrutuksen jälkeen.
Palat olivat omasta takaa, mutta nesteitä en ollut hommannut. Niitä oli kuitenkin lisätty. Mikä mahtaisi olla syynä? Voisiko olla huonot nesteet tai ilmaa ABS:ssä? Arjen taas alettua ajattelin käydä kuulustelemassa jobbaria, mutta mistä kannattaa aloittaa vikaa etsimään.
Auto on vuoden 2003 SS 2.0t Linear. Muutama vuosi sitten vaihdoin - taatusti kokemattomampana kuin nyt työn tehnyt - palat itse ja silloin ei ollut ongelmia, joten saattaahan olla sattumaakin, että vika ilmaantui juuri nyt.
-HD
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Olisko särkynyt abs anturin johto jos asentajalta olis vähän lipsahtanut.
Mites toimiiko nopeusmittari ja ohjauslukko
Mites toimiiko nopeusmittari ja ohjauslukko
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Itsellä 2003 ja kyllä siitä ESP löytyy. Tainnut olla ihan valittava lisävaruste silloin.jmaatta kirjoitti:Ei taida tuon ikäisessä ESP:tä vielä olla joten ei se ESP:stä taida siksi valittaakaan. Vikakoodien luku auttaisi kummasti asiaa.Heyday kirjoitti:Teetin jarrupalojen vaihdon nyrkkipajalla viime viikolla. Muutaman päivän ajon jälkeen syttyivät ABS- ja TCS-merkkivalot muutaman kilometrin kaupunkiajon jälkeen (ei kuitenkaan ESP-valoa, kuten oli asian laita aihetta liippaavista hakutuloksista foorumilla). SID ehdotti yhteydenottoa dealerille.
Ajoin lähes saman tien tiensyrjään ja starttasin uudelleen. Valot paloivat senkin jälkeen, mutta mitään kummempia en huomannut. Kuivalla asfaltilla ei tietenkään tullut testattua ABS:n tai TCS:n toimivuutta. Muutaman tunnin shoppailun jälkeen kylmästartti, ja valot olivat taas sammuneet. Ne syttyivät kuitenkin taas muutaman reippaamman jarrutuksen jälkeen.
Palat olivat omasta takaa, mutta nesteitä en ollut hommannut. Niitä oli kuitenkin lisätty. Mikä mahtaisi olla syynä? Voisiko olla huonot nesteet tai ilmaa ABS:ssä? Arjen taas alettua ajattelin käydä kuulustelemassa jobbaria, mutta mistä kannattaa aloittaa vikaa etsimään.
Auto on vuoden 2003 SS 2.0t Linear. Muutama vuosi sitten vaihdoin - taatusti kokemattomampana kuin nyt työn tehnyt - palat itse ja silloin ei ollut ongelmia, joten saattaahan olla sattumaakin, että vika ilmaantui juuri nyt.
-HD
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Samaa epäilin itse, mutta luulisi silloin valojen palavan koko ajan eikä vasta jarrujen useamman kerran käytön jälkeen. Tänään, kun oli aamulla kylmää, eivät valot syttyneet kaupunkiajossa ollenkaan.kalle37 kirjoitti:Olisko särkynyt abs anturin johto jos asentajalta olis vähän lipsahtanut.
Mites toimiiko nopeusmittari ja ohjauslukko
-HD
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Manuaalin mukaan sellainen pitäisi löytyä. Vikakoodien lukua olen vitkutellut pyhien lisäksi siksi, että lukemisesta aiheutuvan muutaman kympin lisäksi merkkiliikeiden diagnosoimat viat ehdotetaan korjattavaksi turhan järeillä toimilla.jmaatta kirjoitti:Ei taida tuon ikäisessä ESP:tä vielä olla joten ei se ESP:stä taida siksi valittaakaan. Vikakoodien luku auttaisi kummasti asiaa.Heyday kirjoitti:Teetin jarrupalojen vaihdon nyrkkipajalla viime viikolla. Muutaman päivän ajon jälkeen syttyivät ABS- ja TCS-merkkivalot muutaman kilometrin kaupunkiajon jälkeen (ei kuitenkaan ESP-valoa, kuten oli asian laita aihetta liippaavista hakutuloksista foorumilla). SID ehdotti yhteydenottoa dealerille.
Ajoin lähes saman tien tiensyrjään ja starttasin uudelleen. Valot paloivat senkin jälkeen, mutta mitään kummempia en huomannut. Kuivalla asfaltilla ei tietenkään tullut testattua ABS:n tai TCS:n toimivuutta. Muutaman tunnin shoppailun jälkeen kylmästartti, ja valot olivat taas sammuneet. Ne syttyivät kuitenkin taas muutaman reippaamman jarrutuksen jälkeen.
Palat olivat omasta takaa, mutta nesteitä en ollut hommannut. Niitä oli kuitenkin lisätty. Mikä mahtaisi olla syynä? Voisiko olla huonot nesteet tai ilmaa ABS:ssä? Arjen taas alettua ajattelin käydä kuulustelemassa jobbaria, mutta mistä kannattaa aloittaa vikaa etsimään.
Auto on vuoden 2003 SS 2.0t Linear. Muutama vuosi sitten vaihdoin - taatusti kokemattomampana kuin nyt työn tehnyt - palat itse ja silloin ei ollut ongelmia, joten saattaahan olla sattumaakin, että vika ilmaantui juuri nyt.
-HD
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Seison korjattuna. ~50e siitä köyhtynee mutta kun koodit saa niin tiedolla voi itse tehdä mitä haluaa, ts. korjauttaa siellä missä tykkää.Heyday kirjoitti:Manuaalin mukaan sellainen pitäisi löytyä. Vikakoodien lukua olen vitkutellut pyhien lisäksi siksi, että lukemisesta aiheutuvan muutaman kympin lisäksi merkkiliikeiden diagnosoimat viat ehdotetaan korjattavaksi turhan järeillä toimilla.jmaatta kirjoitti:Ei taida tuon ikäisessä ESP:tä vielä olla joten ei se ESP:stä taida siksi valittaakaan. Vikakoodien luku auttaisi kummasti asiaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Niinhän se on. Valot eivät ole tänään syttyneet. Pitää ajaa lukuun, kun viat ovat seuraavan kerran päällä...jmaatta kirjoitti:Seison korjattuna. ~50e siitä köyhtynee mutta kun koodit saa niin tiedolla voi itse tehdä mitä haluaa, ts. korjauttaa siellä missä tykkää.Heyday kirjoitti:Manuaalin mukaan sellainen pitäisi löytyä. Vikakoodien lukua olen vitkutellut pyhien lisäksi siksi, että lukemisesta aiheutuvan muutaman kympin lisäksi merkkiliikeiden diagnosoimat viat ehdotetaan korjattavaksi turhan järeillä toimilla.jmaatta kirjoitti:Ei taida tuon ikäisessä ESP:tä vielä olla joten ei se ESP:stä taida siksi valittaakaan. Vikakoodien luku auttaisi kummasti asiaa.
Huoltomies sanoi laittaneensa jarrunesteeksi DOT 5.1:stä, joka on alaspäin yhteensopiva. Manuaalissa tosin sanotaan sopivaksi nesteeksi DOT 4. Voisiko tällä olla vaikutusta?
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Hankala uskoa jos neste tosiaan oli DOT5.1, se on DOT4:n kanssa tosiaan yhteensopivaa. DOT5 sitä vastoin ei ole ja siitä aiheutuu ongelmia.Heyday kirjoitti:Niinhän se on. Valot eivät ole tänään syttyneet. Pitää ajaa lukuun, kun viat ovat seuraavan kerran päällä...
Huoltomies sanoi laittaneensa jarrunesteeksi DOT 5.1:stä, joka on alaspäin yhteensopiva. Manuaalissa tosin sanotaan sopivaksi nesteeksi DOT 4. Voisiko tällä olla vaikutusta?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Kävin lukaisemassa vikakoodit. Vika paikallistui oikean etupyörän nopeudentunnistimeen. Nopeusmittari toimii, mutta vakionopeudensäädin ei.
Pitää käydä liitoksia läpi. Miten muuten selittyy se, että viat tulevat päälle kylmänä lähdettäessä ajossa vasta jonkin ajan kuluttua? Voiko sen avulla paikallistaa vikaa tarkemmin?
-HD
Pitää käydä liitoksia läpi. Miten muuten selittyy se, että viat tulevat päälle kylmänä lähdettäessä ajossa vasta jonkin ajan kuluttua? Voiko sen avulla paikallistaa vikaa tarkemmin?
-HD
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Kappas kun minulla Nissanissa hajosi oikeasta etupyörästä kahdesti oikean etupyörän anturi. Tai itseasiassa ei siinä anturissa mitään vikaa ollut, johto vaan meni poikki. Ekalla kerralla tyhmänä ostin suolaisen hintaisen anturin, olikohan jossain 200e korvilla. Toisella kertaa paikallisestettiin katkeama, johto poikki ja väliin tinailtiin paksumpaa tilalle. Toimi taas. Vika tuossakin alkoi salakavalasti, ensin harvakseltaan ABS valo syttyi mutta lopulta se paloi käytännössä koko ajan. Nopeustiedon Saab kai ottaa takarenkailta mutta vakionopeuden säädin luonnollisesti vaatii että kaikki anturit toimii.Heyday kirjoitti:Kävin lukaisemassa vikakoodit. Vika paikallistui oikean etupyörän nopeudentunnistimeen. Nopeusmittari toimii, mutta vakionopeudensäädin ei.
Pitää käydä liitoksia läpi. Miten muuten selittyy se, että viat tulevat päälle kylmänä lähdettäessä ajossa vasta jonkin ajan kuluttua? Voiko sen avulla paikallistaa vikaa tarkemmin?
-HD
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Onko tarkka vikakoodi tiedossa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Eivät merkkihuollossa sanoneet. Eivät ottaneet kyllä hintaakaan...petrisa kirjoitti:Onko tarkka vikakoodi tiedossa?
Käyn liitoksen ja johdot läpi ja luetuttan sitten tarkemmin, jos on tarvis.
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Tuossa viikonloppuna saappi tokaisi isolle tielle mentäessä että "paina kevyyesti jarruja ennekuin käytät vakionopeudensäädintä". Näin tein ja sitten vakkari suostui menemään päälle. Liittyneekö samaan ongelmaan vai onko normaalia?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: ABS- ja TCS-valot syttyvät muutaman jarrutuksen jälkeen
Toi on ihan normaalia, jarrujen kytkinten signaalit täytyy testata ennenkö cruise suostuu toimimaan. Normaalisti tuota ei huomaa, koska monesti on luontevaa jarruttaa muutenkin ennen cruisen päällelaittoa (esim. ite jarruttelen yleensä kotoa lähtiessä pihatien päähän, ennenkö käännyn yleiselle tielle - joskus harvoin matelen pihatietä niin hitaasti ja rauhallisesti, ettei tarvetta jarrutukselle ole).vili1 kirjoitti:Tuossa viikonloppuna saappi tokaisi isolle tielle mentäessä että "paina kevyyesti jarruja ennekuin käytät vakionopeudensäädintä". Näin tein ja sitten vakkari suostui menemään päälle. Liittyneekö samaan ongelmaan vai onko normaalia?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla