EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
Oire:
Kuukausi sitten kesken ajon syttyi moottorivikavalo ja meno muuttui kun lähestulukoon mateluksi samantein. Kierrokset ei noussu juur yli 2500 ja ääni mataloitu ihan ku ois ollu joku amisputki alla ja tuntu että turbo on sökönä. Savuttanu ei kuitenkaan yhtään. Ajoin huoltoaseman pihaan Tikkurilassa ja sammutin. Kun käynnistin niin auto käypi ja kukkuu tuas aivan normaalisti. Juvan kohalla kun pysähyttiin kotia kohti ajettaessa ni sammu käynnistyksen yhteyvessä vikavalokii. Aattelin siinä vaiheessa, että tämäpä metka peli kun korjoo ite ihtesä...no tätä herkkua kesti n. kuukauven.
Diagnoosi:
Huoltamonsetä sano että kone on rekistöröiny vikakoodiks jonku EGR-venttiilin toimintahäiriön. Ei kuitenkaan tilattu uutta, kun maksaa jottain 450 euroo tiukka. Aateltiin jospa tuo toimis.
Nykyhetki:
Nyt tekköö sammoo ku kuukaus sitten ja tiheään!
Ongelma1:
Tosi ussein tämä ongelma tullee kun moottori on lämpiämässä. Lämpimänä tätä oiretta ei esiinny. Oireet on ihan samat kuin kuukaus sitten ja yleensä kun sammuttaa ja käynnistää niin vika poistuu. Mutta en aina jaksas pysähellä sammuttelemmaan ja käynnistelemmään. Moottorista loppuu veto ja ääni on tuo amissaundi....nii ja tietty tuo vikavalohan tuossa muistuttaa koko ajan. Yhen kerran se sammu vartiks tässä kolomen viimesen päivän ajaks.
Ongelma2:
Ilmeisesti tämä auto ei sittenkään pysty korjoomaan ihe ihtiään, mikä sinänsä on aikamoinen pettymys.
Ongelma3:
Jatkuva selittely kaikille kyyvissä olijoille, että miks auto ei aina kule kunnolla.
Ongelma4:
Ei hotsita kyllä yhtään maksoo 450 euroo tuosta osasta + töistä piäle, eli voipko tuota mitä lie venttiiliä, puhistoo, silitellä, rasvata, manata etc... että se toimis, tai onko jollain jiäny tuommosta kirjahyllyyn sopivasti lojumaan, eli suapko tuota kirottuu ossoo mistään halavemmalla?
Kuukausi sitten kesken ajon syttyi moottorivikavalo ja meno muuttui kun lähestulukoon mateluksi samantein. Kierrokset ei noussu juur yli 2500 ja ääni mataloitu ihan ku ois ollu joku amisputki alla ja tuntu että turbo on sökönä. Savuttanu ei kuitenkaan yhtään. Ajoin huoltoaseman pihaan Tikkurilassa ja sammutin. Kun käynnistin niin auto käypi ja kukkuu tuas aivan normaalisti. Juvan kohalla kun pysähyttiin kotia kohti ajettaessa ni sammu käynnistyksen yhteyvessä vikavalokii. Aattelin siinä vaiheessa, että tämäpä metka peli kun korjoo ite ihtesä...no tätä herkkua kesti n. kuukauven.
Diagnoosi:
Huoltamonsetä sano että kone on rekistöröiny vikakoodiks jonku EGR-venttiilin toimintahäiriön. Ei kuitenkaan tilattu uutta, kun maksaa jottain 450 euroo tiukka. Aateltiin jospa tuo toimis.
Nykyhetki:
Nyt tekköö sammoo ku kuukaus sitten ja tiheään!
Ongelma1:
Tosi ussein tämä ongelma tullee kun moottori on lämpiämässä. Lämpimänä tätä oiretta ei esiinny. Oireet on ihan samat kuin kuukaus sitten ja yleensä kun sammuttaa ja käynnistää niin vika poistuu. Mutta en aina jaksas pysähellä sammuttelemmaan ja käynnistelemmään. Moottorista loppuu veto ja ääni on tuo amissaundi....nii ja tietty tuo vikavalohan tuossa muistuttaa koko ajan. Yhen kerran se sammu vartiks tässä kolomen viimesen päivän ajaks.
Ongelma2:
Ilmeisesti tämä auto ei sittenkään pysty korjoomaan ihe ihtiään, mikä sinänsä on aikamoinen pettymys.
Ongelma3:
Jatkuva selittely kaikille kyyvissä olijoille, että miks auto ei aina kule kunnolla.
Ongelma4:
Ei hotsita kyllä yhtään maksoo 450 euroo tuosta osasta + töistä piäle, eli voipko tuota mitä lie venttiiliä, puhistoo, silitellä, rasvata, manata etc... että se toimis, tai onko jollain jiäny tuommosta kirjahyllyyn sopivasti lojumaan, eli suapko tuota kirottuu ossoo mistään halavemmalla?
Re: EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
Olisinpa melkein sitä mieltä, että tulppaus tai muu vastaava "eliminointi" ei tässä tapauksessa auta. EGR:n sisäinen puhdistus sentään saattaisi auttaa, jos sitä ylipäänsä saa enää mitenkään puhdistettua.
Kyse ainakin tämän pääotsikon alla on siis autosta, jossa on täysin sähköisesti ohjattu EGR-venttiili. Moottorinohjausyksikkö antaa ohjaukset EGR-venttiilin omalle ohjauslaitteelle (integroitu samaan yksikköön itse venttiilin kanssa), joka taas ohjaa varsinaista venttiiliä eli toimilaitetta. EGR:n oma ohjauslaite tarkkailee venttiilin asentoa. Toisin sanoen sen liikkeestä/asennosta saadaan takaisinkytkentä.
Mikäli venttiili ei liiku halutulla tavalla on esim. jumissa, lähettää EGR:n oma ohjauslaite tiedon tästä varsinaiselle moottorinohjainlaitteelle. Se rajoittaa moottorin vääntöä ko. vikatilanteessa ja sytyttää vikavalon mittaristoon.
Tästä kaikesta seuraa siis se, että auto on tehoton joka tapauksessa, tulpattiin tai ei. Tulpata voisi siis kanavan, jota pitkin pakokaasut johdetaan imusarjaan, ja niiden kulku imupuolelle voidaan estää. Se ei kuitenkaan poista EGR:n varsinaista vikaa ja sitä kautta vikatilaan menemistä. Ainoa keino on saada estettyä EGR:n läpän jumittuminen. Koko sähköliitostakaan EGR:stä ei voi ottaa pois, koska moottorinohjainlaite aiheuttaa taas vikakoodin, kun se "näkee" johtosarjassa katkoksen.
Luultavasti EGR-venttiilin sisällä koko kanava ja sulkuläppä ovat käsittämöttämän möhnän peitossa. Pakokaasun noen, imupuolen kosteuden ja mahdollisen turbon öljyhuurujen "kyllästämä". Kaamea näky!!!!
Joten ... kunnon puhdistus EGR:lle (mikäli se nyt onnistuu) olisi tähän hätään hyvä ensiapu.
Kyse ainakin tämän pääotsikon alla on siis autosta, jossa on täysin sähköisesti ohjattu EGR-venttiili. Moottorinohjausyksikkö antaa ohjaukset EGR-venttiilin omalle ohjauslaitteelle (integroitu samaan yksikköön itse venttiilin kanssa), joka taas ohjaa varsinaista venttiiliä eli toimilaitetta. EGR:n oma ohjauslaite tarkkailee venttiilin asentoa. Toisin sanoen sen liikkeestä/asennosta saadaan takaisinkytkentä.
Mikäli venttiili ei liiku halutulla tavalla on esim. jumissa, lähettää EGR:n oma ohjauslaite tiedon tästä varsinaiselle moottorinohjainlaitteelle. Se rajoittaa moottorin vääntöä ko. vikatilanteessa ja sytyttää vikavalon mittaristoon.
Tästä kaikesta seuraa siis se, että auto on tehoton joka tapauksessa, tulpattiin tai ei. Tulpata voisi siis kanavan, jota pitkin pakokaasut johdetaan imusarjaan, ja niiden kulku imupuolelle voidaan estää. Se ei kuitenkaan poista EGR:n varsinaista vikaa ja sitä kautta vikatilaan menemistä. Ainoa keino on saada estettyä EGR:n läpän jumittuminen. Koko sähköliitostakaan EGR:stä ei voi ottaa pois, koska moottorinohjainlaite aiheuttaa taas vikakoodin, kun se "näkee" johtosarjassa katkoksen.
Luultavasti EGR-venttiilin sisällä koko kanava ja sulkuläppä ovat käsittämöttämän möhnän peitossa. Pakokaasun noen, imupuolen kosteuden ja mahdollisen turbon öljyhuurujen "kyllästämä". Kaamea näky!!!!
Joten ... kunnon puhdistus EGR:lle (mikäli se nyt onnistuu) olisi tähän hätään hyvä ensiapu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
Joo unohtu sannoo tosiaan että auto on 2003 SS ja tuo on tosiaan sähkösesti ohjattu tuo venttiilin retale. Pittää kokeilla tuota puhdistusta ensin...tai siis joku suap puhistoo joka taitaa, miun on varsin parempi pittee näpit poissa tuosta. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
Huomaa, että venttiili on jäähdytetty. Tai oikeammin pakokaasuja jäähdytetään, kun ne matkaavat imusarjaan.
Siihen tulee "vesiletkut". Varaa siis letkunpuristimet ja/tai nestettä, jos irroitat koko toosan.
Siihen tulee "vesiletkut". Varaa siis letkunpuristimet ja/tai nestettä, jos irroitat koko toosan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
Menneenä kesänä käytin omasta autostani EGR-venttiilin irti. Mulla tuli noita samoja herjoja "EGR-venttiilin toimintahäiriö", poikkeuksena ettei auto ole koskaan sammunut tms vian johdosta.
Venttiilin voit käyttää turvallisin mielin irti.
Tulppaa vesiletkut esim. puristimilla ja irroita letkut, muistaakseni piti irroittaa myös yksi sähköjohto. EGR-venttiili on kiinni kahdella pultilla, jotka avaamalla venttiilin saa vedettyä ulos ja irti. Kannattaa hankkia jo etukäteen merkkiliikkeestä uusi O-rengas joka vaihdetaan venttiilin juureen. Itse venttiilin puhdistin moskasta ja pikeytymistä CRC:n jarruklinerillä. Varsin yksinkertaista.
Venttiilin voit käyttää turvallisin mielin irti.
Tulppaa vesiletkut esim. puristimilla ja irroita letkut, muistaakseni piti irroittaa myös yksi sähköjohto. EGR-venttiili on kiinni kahdella pultilla, jotka avaamalla venttiilin saa vedettyä ulos ja irti. Kannattaa hankkia jo etukäteen merkkiliikkeestä uusi O-rengas joka vaihdetaan venttiilin juureen. Itse venttiilin puhdistin moskasta ja pikeytymistä CRC:n jarruklinerillä. Varsin yksinkertaista.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
[quote="lamar"]Menneenä kesänä käytin omasta autostani EGR-venttiilin irti. Mulla tuli noita samoja herjoja "EGR-venttiilin toimintahäiriö", poikkeuksena ettei auto ole koskaan sammunut tms vian johdosta.
Juu ei miulakaan ole koskaan sammunut itestään, vaan olen itse sammuttanut kun on tuo vika sen myötä "hävinnyt"...siis hetkellisesti. Nyt on taas pitempi pätkä ajettu ihan ok. On tuo valokin sammunut tuosta. Pittääpä antoo hovikorjaajalle putsausurakka tuosta, ennenkuin alkaa uutta ossaa tilailemmaan. Kiitos vinkeistä.
Juu ei miulakaan ole koskaan sammunut itestään, vaan olen itse sammuttanut kun on tuo vika sen myötä "hävinnyt"...siis hetkellisesti. Nyt on taas pitempi pätkä ajettu ihan ok. On tuo valokin sammunut tuosta. Pittääpä antoo hovikorjaajalle putsausurakka tuosta, ennenkuin alkaa uutta ossaa tilailemmaan. Kiitos vinkeistä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
vaihdoin uuden egr-venttiilin tännään rikkinäisen tilalle tuohon 2.2 tid:hen, mutta vikavalo ei samu vaikka käytän akun kengän irti 15 minuutiksi.
vaattiiko uusi egr mahdollisesti ohjelmointia vai pitäisikö toimia ihan tuosta vaan.
auto pelaa muuten nyt hyvin vain moottorin häiriövalo palaa koko ajan niin kuin aikaisemminkin.
vaattiiko uusi egr mahdollisesti ohjelmointia vai pitäisikö toimia ihan tuosta vaan.
auto pelaa muuten nyt hyvin vain moottorin häiriövalo palaa koko ajan niin kuin aikaisemminkin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
Mårå
EGR:n vaihdon yhteydessä on syytä nollata vikakoodit......sitten toimii taas.
Minä olen pelleillyt jumittavan EGR:n kanssa jo melkein vuoden. Venttiili ei sinänsä ole rikki mutta imusarjassa on niin paljon paskaa että jumittaa sen takia. Venttiiliä en enään jaksa irroittaa, otan vain irti sen harmaan suojamuovin joka on mekanismin päällä ja herkistelen käsin.....ja taas mennäään n. 2000 km ilman ongelmia. Kesällä sitten imusarja irti ja ultraäänipesuun.
Olen kyllä huomannut että jos talvella seisottaa paljon tyhjäkäynnillä niin jumittaa useammin.......laiskana käyn heittämässä pirssin käyntiin ja painun sisään kaffelle odottamaan että auto lämpenisi:)
EGR:n vaihdon yhteydessä on syytä nollata vikakoodit......sitten toimii taas.
Minä olen pelleillyt jumittavan EGR:n kanssa jo melkein vuoden. Venttiili ei sinänsä ole rikki mutta imusarjassa on niin paljon paskaa että jumittaa sen takia. Venttiiliä en enään jaksa irroittaa, otan vain irti sen harmaan suojamuovin joka on mekanismin päällä ja herkistelen käsin.....ja taas mennäään n. 2000 km ilman ongelmia. Kesällä sitten imusarja irti ja ultraäänipesuun.
Olen kyllä huomannut että jos talvella seisottaa paljon tyhjäkäynnillä niin jumittaa useammin.......laiskana käyn heittämässä pirssin käyntiin ja painun sisään kaffelle odottamaan että auto lämpenisi:)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
Imusarja tuli purettua ja putsattua samalla kun vaihdoin uuden egr-venttiilin.
eli siis vaatii vielä testerillä vikakoodien nollausken ennenkuin valon saa pimeeks.
eli siis vaatii vielä testerillä vikakoodien nollausken ennenkuin valon saa pimeeks.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: EGR-venttiili sökönä 9-3 2.2 tid.
Tuolta saa luotettavasti (kokemuksella) uuden venttiilin vähä halvemmalla www.ws-autoteile.com Löytyy muuten AGR-venttiilinä. Mistä lie nuo sakemannit lyhenteensä keksii.
Vaihto on helppoo kun ...lyöminen.
Tuollanen uus melkein pitäis olla kontissa vararenkaan vieressä.
Vaihto on helppoo kun ...lyöminen.
Tuollanen uus melkein pitäis olla kontissa vararenkaan vieressä.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!