9-3:sen huoltokirjan mukan jarruneste vaihdetaan "ENINTÄÄN neljän vuoden välein". Tarkoittaako tämä siis, että tiheämmin ei saa vaihtaa? Jos taas nesteet on vaihdettava neljän vuoden välein tai useammin, käyttäisin mielummin ilmaisua VÄHINTÄÄN neljän vuoden välein...
Huolto totesi jarrunesteen laadun olevan ok, joten kannattaako vaihtaa, vaikka neljä vuotta onkin jo samoilla nesteillä jarruteltu?
Tarkoittaa sitä, että nesteillä ajetaan enintään se 4v. Samassa vihossa lukee myös, että niillä ajetaan enintään 2v, ellei huoltamolla ole jarrunesteen tarkistustyökalua käytettävissä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
KN/Lieto kirjoitti:Mahdetaanko yleensäkin vähän liioitella veden kertymistä nesteen joukkoon? Tuntuu kahden vuoden vaihtoväli aika turhalta puuhalta.
Eipä vaihtanut huolto nesteitä neljänkään vuoden jälkeen, vaan kirjoitti huoltovihkoon luvun OK / 0,3 % (mitähän mahtaa tarkoittaa / nestepitoisuutta?). No ajellaan näillä, kun kerran ovat käytännössä ok...
Ilmankos niitä syöpymiä on männässä ja sylinterissä, johtuu kai siitä että on sitä vettä jarrunesteessä. Suosittelen vaihtoa, varsinkin jos on ns. kovaa ajoa ja asunto vaunun vetoa. Ei kai ole suurin kustannus huolto ohjelmassa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
viggen kirjoitti:Ilmankos niitä syöpymiä on männässä ja sylinterissä, johtuu kai siitä että on sitä vettä jarrunesteessä. Suosittelen vaihtoa, varsinkin jos on ns. kovaa ajoa ja asunto vaunun vetoa. Ei kai ole suurin kustannus huolto ohjelmassa.
Kertokaas nyt viisaammat vielä, onko tuo 0,3 %:ia "huoltovihossa" hyvä vai huono / paljon vai vähän
Mä kun en käytä jarruja ennakoin ja jarrutan moottorilla, joten oisko nesteetkin sitten harvinaisen hyvin säilyneet...
viggen kirjoitti:Ilmankos niitä syöpymiä on männässä ja sylinterissä, johtuu kai siitä että on sitä vettä jarrunesteessä. Suosittelen vaihtoa, varsinkin jos on ns. kovaa ajoa ja asunto vaunun vetoa. Ei kai ole suurin kustannus huolto ohjelmassa.
Kertokaas nyt viisaammat vielä, onko tuo 0,3 %:ia "huoltovihossa" hyvä vai huono / paljon vai vähän
Mä kun en käytä jarruja ennakoin ja jarrutan moottorilla, joten oisko nesteetkin sitten harvinaisen hyvin säilyneet...
Jos nyt oikein muistan, niin toi prosentti-luku tarkoittaa juuri sitä veden määrää nesteen seassa....
Paitsi niitä syöpymiä - jotka ovat tosiaankin PITKÄN ajan tulosta, ennenkaikkea vesittyvä neste tarkoittaa nesteen kiehumispisteen alenemista, joka äärimmilleen vietynä sitten aiheuttaa jarrujen katoamisen.... Eli todellinen vaaratekijä.
Eli eipä kannata koittaa sitä entisen äijän konstia, ja lisätä kippoon vettä, kun oli vajentunut...