9-3 SC 1.9 dieselissä veto hukassa.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
MTH
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 11:37

Re: 9-3 SC 1.9 dieselissä veto hukassa.

Viesti Kirjoittaja MTH »

Moi, Olen yrittänyt löytää netistä 1.9 dieselin (110kw) teho/vääntö käyrä- kuvaa, mutta eipä löydy (ohjekirjassakaan ei muistaakseni tullut vastaan). Oletteko te törmänneet siihen surffaillessanne?
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 SC 1.9 dieselissä veto hukassa.

Viesti Kirjoittaja aero »

MTH kirjoitti:Moi, Olen yrittänyt löytää netistä 1.9 dieselin (110kw) teho/vääntö käyrä- kuvaa, mutta eipä löydy (ohjekirjassakaan ei muistaakseni tullut vastaan). Oletteko te törmänneet siihen surffaillessanne?
http://www.saab.fi -> Autot -> 9-3 (vissiin mikä vaan, ainakin SC:stä löytyy) -> faktat -> tekniset tiedot -> valitse moottori -> view engine curve
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pebe
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 15:25

Re: 9-3 SC 1.9 dieselissä veto hukassa.

Viesti Kirjoittaja pebe »

Tässä BSR:n mittaama käppyrä yhdessä virikäppyrän kanssa:
http://doc-power.com/genpic.php?xsize=6 ... 30.png.org

Tässä Maptunin mittaama käppyrä (paina original nappia, virikäyrän saat alapuolelta painamalla 175hp/380Nm -nappia):
http://maptun.com/tuningGraph.php?kateg ... imumNm=400

Noista näkee nyt ainakin hieman miten käyttäytyy. Maptunin sivu on kyllä visuaalisesti hienoksi tehty näiden käppyröiden osalta.
9³ 1,8t SC BSR
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-3 SC 1.9 dieselissä veto hukassa.

Viesti Kirjoittaja aero »

pebe kirjoitti:Tässä Maptunin mittaama käppyrä (paina original nappia, virikäyrän saat alapuolelta painamalla 175hp/380Nm -nappia):
http://maptun.com/tuningGraph.php?kateg ... imumNm=400

Noista näkee nyt ainakin hieman miten käyttäytyy. Maptunin sivu on kyllä visuaalisesti hienoksi tehty näiden käppyröiden osalta.
Aika härski visualisointi. Eka kun painaa original -käppyrän esiin, on skaalana 0-520hp / 0-600Nm, virikäppyrän pyytäessä skaalaksi vaihtuu 0-200hp / 0-400Nm. Siitä sentään takaisin orggikseen vaihtaessa skaala pysyy samana, mutta eka vaihto original -> viri nosti käppyrää hiukka reilulla kädellä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
patis
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 SC 1.9 dieselissä veto hukassa.

Viesti Kirjoittaja patis »

EGR putsattu. Ei apua :(
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: 9-3 SC 1.9 dieselissä veto hukassa.

Viesti Kirjoittaja josé »

Otitko sähkömötikän irti mekaanisesta osasta? Solenoidin tapin pitää olla ulkona n. 10 mm ja painua sormella kevyesti sisään ja palautua taas jousen työntämänä nopeasti ulos.
patis
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 SC 1.9 dieselissä veto hukassa.

Viesti Kirjoittaja patis »

josé kirjoitti:Otitko sähkömötikän irti mekaanisesta osasta? Solenoidin tapin pitää olla ulkona n. 10 mm ja painua sormella kevyesti sisään ja palautua taas jousen työntämänä nopeasti ulos.

Otin ja solenoidi käyttäytyi juuri noin kuten sanoit. En testannut antaa sähköä.

Tosin nyt helteiden päätyttyä on mielestäni ongelma hieman lieventynyt. Voisiko ongelma liittyä johonkin lämpötila-anturiin?

edit:

Ongelma tuntui kadonneen kokonaan jo tuossa reilu viikko takaperin. EGR putsauksen jälkeen olen tosin kierrättänyt konetta hieman tavallista enemmän, josko tuolla sitten vaikutusta. Jotenkin sellainen fiilis, että olikohan vika alunperinkin vain korvien välissä :)
kivika
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:42
Paikkakunta: KUOPIO

Re: 9-3 SC 1.9 dieselissä veto hukassa.

Viesti Kirjoittaja kivika »

Tässä korjausohje EGR:n puhdistamiselle

http://kivikalle.nettisivu.org/files/20 ... epair1.pdf

Minulla oli autossa myös vikana turbon siipien jumitus.
Saatiin irti Dynossa kun ohjattiin turboa ohjelmallisesti.
Reipas kiihdyttely käyttäen suurta vääntöä (isolla vaihteella) irroittaa siipiä ja tuo "forte" käsittely.
-K-
Kalle Kiviranta

Saab 9-3 SC 1.9 TidS (-07),Saab 9-3 SC 2.0 (-06), Saab 99 2.0 (-72), Saab 900 (-87), Saab 96 (-75, -73 ja -65)
Vastaa Viestiin