hiukkassuodatin tukossa
Re: hiukkassuodatin tukossa
jos EGR on viallinen / imusarjan läpät hajalla => regenerointi ei onnistu ja suodatin tukkeutuu.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: hiukkassuodatin tukossa
Täysin samalla tavalla ja melkeinpä samoilla kilometreillä kävi myös meille. Liike regeneroi hiukkassuodattiminen. Meille huoltomies sanoi että joko >20min yhtämittaista ajoa moottoritiellä niin / tai kone huolehtii itse regeneroimisesta 2000km välein.pekkatyn kirjoitti:Joo elikkä alla on -07 vuosimallin 9-3 1,9 TiD (vähän alle 100 tkm mittarissa) ja eilen kesken maantieajon syttyi moottorin varoitusvalo. Tänään käytin auton sitten huollossa ja löivät piuhoihin kiinni; diagnoosina oli tukkeutunut hiukkassuodatin. Laittoivat regenerointiohjelman päälle ja jonkin aikaa auto huusi ja kärysi liikkeen pihassa. Sen jälkeen ainakin varoitusvalo hävisi ja toivottavasti ymmärtää pysyäkin poissa.
Meille myös sanottiin että jos se ei jostain syystä ole seuraavan 2000km jälkeen itseään regeneroinut -> syytä pitää ruveta tutkimaan mutta niinhän se valitettavasti on että melkeinpä se on tuo EGR tai imusarjan läpät hajalla..JKen kirjoitti:jos EGR on viallinen / imusarjan läpät hajalla => regenerointi ei onnistu ja suodatin tukkeutuu.
Autolla pääsääntöisesti ajetaan pitkää työmatkaa yli 100-140km/h vauhdilla. Nooh, jos menee huoltoon niin autokauppa vielä maksaa viulut
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Onko EGR tai imusarjan läpät niin huonosti kestäviä että alle 100tkm pitää jo ruveta harkitsemaan vaihtoa ilman oireitakin?
Re: hiukkassuodatin tukossa
No niinhän siinä sitten kävi, että about 500 km hiukkassuodattimen regeneroinnin jälkeen Kokkola-Joensuu- pikataipaleella moottorin varoitusvalo syttyi uudelleen ja auto limp home-tilaan. Helevetti että alkoi jo huumorintajua koettelemaan.
Millaisiin kustannuksiin tuon EGR/imusarjan läppärempan suhteen olisi syytä varautua koska sellainen tässä mitä ilmeisimmin on edessä?
Taitaa tulla meikäläiselle suhteellisen lyhyt yhteinen taival diisseleiden kanssa...
Millaisiin kustannuksiin tuon EGR/imusarjan läppärempan suhteen olisi syytä varautua koska sellainen tässä mitä ilmeisimmin on edessä?
Taitaa tulla meikäläiselle suhteellisen lyhyt yhteinen taival diisseleiden kanssa...
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
Re: hiukkassuodatin tukossa
Meillä lienee yhtä huono huumorintaju... Regeneroinnit 9.6 ja uudemman kerran 28-7. Kilometrejä vajaat 2000. Laittoivat päivitetyn moottorinohjaus-ohjelman ja tarkistivat imusarjan läpät, jotka onneksi oli kunnossa.No niinhän siinä sitten kävi, että about 500 km hiukkassuodattimen regeneroinnin jälkeen Kokkola-Joensuu- pikataipaleella moottorin varoitusvalo syttyi uudelleen ja auto limp home-tilaan. Helevetti että alkoi jo huumorintajua koettelemaan.
Se itteä kummastuttaa, kun muutin ajotyyliäni ensimmäisen regeneroinnin jälkeen että ajan 4:lla 60km/h, 5:lla 80km/h ja sitten 100-> 6:lla (niin ja mittarivirheen takia voi ynnätä muutaman kilometrin...). Voiko tuon normaalimmin ajaa?
Mielellään ei sitten kolmatta kertaa tulisi aivan heti. Jos oma huumorintaju on vaakalaudalla voitte kuvitella naurattaako perheen kauniimpaa osapuolta...
- SS 1.9Tdi (110kw) 2005
Re: hiukkassuodatin tukossa
MTH kirjoitti:Meillä lienee yhtä huono huumorintaju... Regeneroinnit 9.6 ja uudemman kerran 28-7. Kilometrejä vajaat 2000. Laittoivat päivitetyn moottorinohjaus-ohjelman ja tarkistivat imusarjan läpät, jotka onneksi oli kunnossa.No niinhän siinä sitten kävi, että about 500 km hiukkassuodattimen regeneroinnin jälkeen Kokkola-Joensuu- pikataipaleella moottorin varoitusvalo syttyi uudelleen ja auto limp home-tilaan. Helevetti että alkoi jo huumorintajua koettelemaan.
Se itteä kummastuttaa, kun muutin ajotyyliäni ensimmäisen regeneroinnin jälkeen että ajan 4:lla 60km/h, 5:lla 80km/h ja sitten 100-> 6:lla (niin ja mittarivirheen takia voi ynnätä muutaman kilometrin...). Voiko tuon normaalimmin ajaa?
Mielellään ei sitten kolmatta kertaa tulisi aivan heti. Jos oma huumorintaju on vaakalaudalla voitte kuvitella naurattaako perheen kauniimpaa osapuolta...
- SS 1.9Tdi (110kw) 2005
Eikö ?kauniipi osapuoli:Miksi ostit tuollaisen paskan mitä saa kokoaja käyttää korjaamolla se on ihan täys paska
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: hiukkassuodatin tukossa
Osat n. 500 € Saab-liikkeestä, ja saanee jostain muualta halvemmallakin. Työtä sitten jonkin verran.pekkatyn kirjoitti:Millaisiin kustannuksiin tuon EGR/imusarjan läppärempan suhteen olisi syytä varautua koska sellainen tässä mitä ilmeisimmin on edessä?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: hiukkassuodatin tukossa
Nyt sitten sen verran uutta, että tänä aamuna moottorin tehot olivat palautuneet ennalleen mutta valo kojelaudassa paloi edelleen. Seuraavan kerran kun käynnistin (lähdin ajamaan huoltoon) varoitusvalokin oli poissa ja auto on siitä lähtien toiminut (näennäisesti) normaalisti. Eivät ehtineet sen kummemmin huollossa autoa katsoa ja tänään pitäisi jälleen lähteä ajamaan täältä Joensuusta Kokkolaan, joten ei kai tässä nyt tiedä tehdä muuta kuin pistää kädet ristiin ja toivoa että taas pääsisi perille ilman isompia vastoinkäymisiä.
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
Re: hiukkassuodatin tukossa
Noniin arvon herrat...auttakaan naista mäessä...
ostettiin miehen kanssa maaliskuussa -06 1,9 TiDS kun ajateltiin, että saadaan tuosta kestävä ja turvallinen menopeli perheelle. Nyt autolla on ajettu 193 000 km ja toissapäivänä pamahti moottorin varoitusvalo tauluun ja korjaamolla tuomio hiukkassuodatin tukossa. Korjaamosta ilmoitettiin heti, että uusi suodatin töineen 3000e. Ei puhettakaan muista vaihtoehdoista. Alkujärkytyksestä toivuttuamme googlailtiin asiaa ja päädyttiin tähän keskusteluun. Mies soitti heti aamusta korjaamoon ja kysyi tuota regenerointia ja ilmoittivat, että poltto lähtee kyllä päälle, mutta suodatin ei sillä puhdistu. Nyt siis pari kysymystä teille enemmän tietäville:
-Onko ainoa vaihtoehto tuo uusi suodatin ja voiko maksaa OIKEASTI noin paljon?
-Onko vastaavaa ongelmaa muun merkkisissäkin dieselautoissa vai onko tyypillistä vain saabeissa?
Jos tästä ei muulla selviä niin Saabi lähtee myyntiin (vaikka muuten onkin ollut loistava menopeli näin naisenkin näkökulmasta...)...
Entinen Saabistiko...
ostettiin miehen kanssa maaliskuussa -06 1,9 TiDS kun ajateltiin, että saadaan tuosta kestävä ja turvallinen menopeli perheelle. Nyt autolla on ajettu 193 000 km ja toissapäivänä pamahti moottorin varoitusvalo tauluun ja korjaamolla tuomio hiukkassuodatin tukossa. Korjaamosta ilmoitettiin heti, että uusi suodatin töineen 3000e. Ei puhettakaan muista vaihtoehdoista. Alkujärkytyksestä toivuttuamme googlailtiin asiaa ja päädyttiin tähän keskusteluun. Mies soitti heti aamusta korjaamoon ja kysyi tuota regenerointia ja ilmoittivat, että poltto lähtee kyllä päälle, mutta suodatin ei sillä puhdistu. Nyt siis pari kysymystä teille enemmän tietäville:
-Onko ainoa vaihtoehto tuo uusi suodatin ja voiko maksaa OIKEASTI noin paljon?
-Onko vastaavaa ongelmaa muun merkkisissäkin dieselautoissa vai onko tyypillistä vain saabeissa?
Jos tästä ei muulla selviä niin Saabi lähtee myyntiin (vaikka muuten onkin ollut loistava menopeli näin naisenkin näkökulmasta...)...
Entinen Saabistiko...
Re: hiukkassuodatin tukossa
EGR ja imusarja (pyörreläpät) vaihtoon / puhdistus (vai oliko tuo 120 hv malli?). Manuaalinen regenerointi voi lähteä kyllä päälle, mutta keskeytyy jos esim. viestin alussa mainituissa osissa on vikaa. Manuaalinen regenerointi ei puhdista suodatinta niin hyvin kuin automaattinen, ajonaikana tapahtuva regenerointi.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: hiukkassuodatin tukossa
Meikäläiselläkin otsikon mukaiset ongelmat jatkuvat. Tässä kunnon saippuasarjan tavoin tiivistelmä tähän mennessä tapahtuneesta:
- auton mittarissa 97 tkm, kesken maantieajon moottorin varoitusvalo syttyy
- seuraavana aamuna vikakoodin luku, syynä tukkeutunut hiukkassuodatin, hoitona suodattimen regenerointi minkä jälkeen varoitusvalo katoaa
- kaksi päivää ja 500 km myöhemmin varoitusvalo syttyy uudelleen matkalla Kokkolasta Joensuuhun, auto menee limp home- ja kuski v**utus- tilaan
- seuraavana aamuna valo palaa edelleen mutta tehot ovat palanneet
- yllättäen myös moottorin varoitusvalo katoaa parin lyhyen ajokerran jälkeen
- paluumatka Joensuusta Kokkolaan ja lyhyemmät ajot peräti neljän päivän ajan sujuvat ilman ongelmia, toivon kipinä herää siitä että ongelma olisi sittenkin poistunut
- äsken uimahallin pihaan ajaessani varoitusvalo syttyi jälleen ja näyttää tulleen jäädäkseen, eli huomenna taasen asiointi huollossa ja keskustelu jatkotoimista.
Että näin täällä...
- auton mittarissa 97 tkm, kesken maantieajon moottorin varoitusvalo syttyy
- seuraavana aamuna vikakoodin luku, syynä tukkeutunut hiukkassuodatin, hoitona suodattimen regenerointi minkä jälkeen varoitusvalo katoaa
- kaksi päivää ja 500 km myöhemmin varoitusvalo syttyy uudelleen matkalla Kokkolasta Joensuuhun, auto menee limp home- ja kuski v**utus- tilaan
- seuraavana aamuna valo palaa edelleen mutta tehot ovat palanneet
- yllättäen myös moottorin varoitusvalo katoaa parin lyhyen ajokerran jälkeen
- paluumatka Joensuusta Kokkolaan ja lyhyemmät ajot peräti neljän päivän ajan sujuvat ilman ongelmia, toivon kipinä herää siitä että ongelma olisi sittenkin poistunut
- äsken uimahallin pihaan ajaessani varoitusvalo syttyi jälleen ja näyttää tulleen jäädäkseen, eli huomenna taasen asiointi huollossa ja keskustelu jatkotoimista.
Että näin täällä...
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
Re: hiukkassuodatin tukossa
Kyseessä 150hv malli. Mies haki eilen auton huoltamolta eikä varoitusvalo enää pala, mutta varmaankin kohta taas paukahtaa ruutuun. Täytyykin varmaan kokeilla tuota EGR ja imusarja-vinkkiä. Maksoi muuten 300e , että huoltamolla tarkistivat virhekoodin ja koittivat saada regeneroinnin toimimaan
Taidankin olla väärällä alalla....
Voiko muuten autoon tulla suurempaa vikaa jos ajaa vaikka hiukkasuodatin on tukossa?
Niin ja kiitos kovasti vastauksista!
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Voiko muuten autoon tulla suurempaa vikaa jos ajaa vaikka hiukkasuodatin on tukossa?
Niin ja kiitos kovasti vastauksista!
Re: hiukkassuodatin tukossa
300e ? Mitähän ne siellä oikein sitten teki kun tuollaista summaa pisti laskuun. Olisi mukava nähdä erittely..Isola kirjoitti:Kyseessä 150hv malli. Mies haki eilen auton huoltamolta eikä varoitusvalo enää pala, mutta varmaankin kohta taas paukahtaa ruutuun. Täytyykin varmaan kokeilla tuota EGR ja imusarja-vinkkiä. Maksoi muuten 300e , että huoltamolla tarkistivat virhekoodin ja koittivat saada regeneroinnin toimimaanTaidankin olla väärällä alalla....
Voiko muuten autoon tulla suurempaa vikaa jos ajaa vaikka hiukkasuodatin on tukossa?
Niin ja kiitos kovasti vastauksista!
Re: hiukkassuodatin tukossa
AST: sitä minäkin ihmettelin...
Sellainen tarkennus vielä edelliseen, eli huoltomies oli ollut sitä mieltä ettei vikaa pitäisi olla EGR:ssä tai imusarjassa koska niistä tulisi erikseen vikakoodi. Ja vaikuttaisi kuulema muuhunkin kuin hiukkassuodattimeen. Mielipiteitä?
Sellainen tarkennus vielä edelliseen, eli huoltomies oli ollut sitä mieltä ettei vikaa pitäisi olla EGR:ssä tai imusarjassa koska niistä tulisi erikseen vikakoodi. Ja vaikuttaisi kuulema muuhunkin kuin hiukkassuodattimeen. Mielipiteitä?
Re: hiukkassuodatin tukossa
Mulla maksoi vikakoodien luku sekä hiukkassuodattimen regenerointi 90 €, joten kyllä tuo 300 € on aika suolaisesti hinnoiteltu...
Isola kirjoitti:AST: sitä minäkin ihmettelin...
Sellainen tarkennus vielä edelliseen, eli huoltomies oli ollut sitä mieltä ettei vikaa pitäisi olla EGR:ssä tai imusarjassa koska niistä tulisi erikseen vikakoodi. Ja vaikuttaisi kuulema muuhunkin kuin hiukkassuodattimeen. Mielipiteitä?
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
Re: hiukkassuodatin tukossa
Ei ne ollu kuulema tehny muuta kuin lukenut koodit ja kokeilleet sitä regenerointia. Ja veloitus oli ollut kolmelta tunnilta ja 100e/h. Aika uskomatonta. ja tämä Viikin MetroAutossa eli eipä tarvi sinne viedä enää. Mitäs siinä voi kassalla sanoa tai tehdä muuta kuin maksaa.