Eberin toiminta
Eberin toiminta
Nyt kun on kelit viilenneet, niin ebrikin on aktivoitunut. Mielestäni liiankin aikaisin.
Saattaa käynnistyä jo +8 asteessa. Huomattiin viime viikolla kun mentiin ruokatunnilla syömään parin km päähän ja pukkas aikamoiset savut kun auton sammutti. Onko normaalia?
Saako sitä jotenkin kytkettyä pois manuaalisesti? Pitääkö lisätä oma kytkin?
Onko joku tehnyt?
9-3 2003 TId
Saattaa käynnistyä jo +8 asteessa. Huomattiin viime viikolla kun mentiin ruokatunnilla syömään parin km päähän ja pukkas aikamoiset savut kun auton sammutti. Onko normaalia?
Saako sitä jotenkin kytkettyä pois manuaalisesti? Pitääkö lisätä oma kytkin?
Onko joku tehnyt?
9-3 2003 TId
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Eberin toiminta
Ainakin mun SC:n manuaalin (ja empiirisen kokemuksenkin) mukaan raja on juurikin tuo +8C.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Eberin toiminta
Lämpölaajenemisen hallinta on tärkeää. Ilmavoimien hävittäjiäkin lämmitetään 20min jopa kesäkuumalla ennen starttia.jstrang kirjoitti:Nyt kun on kelit viilenneet, niin ebrikin on aktivoitunut. Mielestäni liiankin aikaisin.
Saattaa käynnistyä jo +8 asteessa. Huomattiin viime viikolla kun mentiin ruokatunnilla syömään parin km päähän ja pukkas aikamoiset savut kun auton sammutti. Onko normaalia?
Saako sitä jotenkin kytkettyä pois manuaalisesti? Pitääkö lisätä oma kytkin?
Onko joku tehnyt?
9-3 2003 TId
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
BMW f11 535xd -13
Re: Eberin toiminta
On normaalia.jstrang kirjoitti:Onko normaalia? Saako sitä jotenkin kytkettyä pois manuaalisesti? Pitääkö lisätä oma kytkin? Onko joku tehnyt?
Saa, ei välttämättä, ei tiedossa.
Ilmeisesti kojelaudan tyhjää viiva-nappia voisi hyödyntää. Itsellä on ollut ajatuksissa laittaa napin perään (liitin konetilassa) sulkeutuva ja aukeutuva rele, jotka yhteistyössä katkaisisi Eberin virransyötön. En ole touhuun ryhtynyt, kun en tiedä aiheutuuko siitä jonkinlaista vikakoodia tai haittaa Eberin toiminnalle (likaantumista lopputuuletuksen puuttuessa??) ?
Re: Eberin toiminta
Eberin käyttämistä "taukolämmittimenä" tiedustelin vielä pajalta ja rakennussarja maksaa 330 euroa +120 asennus. Käytännössä tuo tarkoittaa vain kiertovesipumpun lisäämistä letkuihin. Eberiltä tulee sille johdot valmiina. Sitten Techillä vain aktivoidaan toiminto päälle.
Tietääkö joku saabdocs numeroa? Löytyykö asennusohje?
Ohituskytkentää ei ole olemassa virallista, mutta kytkin eberin virtajohtoon ajanee asian. Heittäköhän SID herjaa kun ei eberi vastaakaan?
Kytkintä ei kannata avata ajon/lämmityksen jo alettua. Muuten jää jälkipuhallukset tekemättä ja jää höyryt pannuun pikeentymään.
Kiinostais tuo asennus, kun sattuu olemaan sopiva pumppu hyllyssä![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tietääkö joku saabdocs numeroa? Löytyykö asennusohje?
Ohituskytkentää ei ole olemassa virallista, mutta kytkin eberin virtajohtoon ajanee asian. Heittäköhän SID herjaa kun ei eberi vastaakaan?
Kytkintä ei kannata avata ajon/lämmityksen jo alettua. Muuten jää jälkipuhallukset tekemättä ja jää höyryt pannuun pikeentymään.
Kiinostais tuo asennus, kun sattuu olemaan sopiva pumppu hyllyssä
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Eberin toiminta
aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.
Saa Muutettettua TECH'killä
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Eberin toiminta
No perskuta, senhän vois sitten nostattaa jossain välissä paremmille lukemille.Rene-Rane kirjoitti:aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.
Saa Muutettettua TECH'killä
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Eberin toiminta
aero kirjoitti:No perskuta, senhän vois sitten nostattaa jossain välissä paremmille lukemille.Rene-Rane kirjoitti:aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.
Saa Muutettettua TECH'killä
Ehottomasti, joku -5 - +2 vois olla ok?
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Eberin toiminta
Pahpöh, +20. Lämmityskaudella huomattavasti mukavampi lämmittää heti kerrasta kunnolla. Oikeastaan mua ei juurikaan harmittaisi ottaa koko rajaa pois (jos mahdollista) - tulisipahan kesällä hoidettua eberin polttelua ihan automaattisesti, niin ei käsin tarttisi.jstrang kirjoitti: Ehottomasti, joku -5 - +2 vois olla ok?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Eberin toiminta
Saako muka?Rene-Rane kirjoitti:aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.
Saa Muutettettua TECH'killä
Käsittääkseni 9-5:ssä saa, 9-3 SS&SC&CVjaX malleissa ei.
Muistaakseni Mimmi katsoi meidän yksilöä tämän tiimoilta jo TECH2:lla.
Re: Eberin toiminta
Eli pystyykö vai ei pysty?Mimmi kirjoitti:*Syvä kumarrus suuren gurun suuntaan*Rene-Rane kirjoitti:aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.
Saa Muutettettua TECH'killä
Minä vajaalahjainen en pysty muutokseen.
Opetethan minullekkin tuon muutoksen duunaamisen, maksan kyllä opetuksesta.
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Eberin toiminta
Mimmi kirjoitti:Kuten kirjoitin MINÄ en pysty muutokseen, mutta suuri guru Rene-Rane osaa, kysy siis häneltä.
Mimmi kiitos taas Kettuilusta !!!!!
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Eberin toiminta
Kiinnostais täälläkin tuo mahdollinen kytkin/aktivoitumislämpötilan muutos.
Lisätietona kiinnostaisi onko jollain tiedossa ko. eberin mallia tms numerosarjaa minkä avulla voisi uutta metsästellä... Tai paikkaa mistä saa halvalla? Auto oli tänään pajalla ja tuomio oli että eberi on pimeenä...![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Lisätietona kiinnostaisi onko jollain tiedossa ko. eberin mallia tms numerosarjaa minkä avulla voisi uutta metsästellä... Tai paikkaa mistä saa halvalla? Auto oli tänään pajalla ja tuomio oli että eberi on pimeenä...
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Re: Eberin toiminta
Taukolämmitystoiminnan lisääminen eberiin näyttäisi olevan simppeli homma.
Lisätään kierrätyspumppu ja ohjelmoidaan SID.
Löytyy pumppu ja Tech-2 lainaan...
Osaako joku heittää saabdoks numeron, missä kerrotaan ohjeet?
Lisätään kierrätyspumppu ja ohjelmoidaan SID.
Löytyy pumppu ja Tech-2 lainaan...
Osaako joku heittää saabdoks numeron, missä kerrotaan ohjeet?
Vastaan itselleni:
http://www.saabdocs.com/Finnish/instruc ... 7160fi.pdf
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Eberin toiminta
No niin tähän kiinnostavaan aiheeseen liittyen oma 9-3 menossa eberihuoltoon loppuviikosta..vikakoodien mukaan paloilmapuhallin tukossa ts. puhdistusta vaille. Käytössä toiminut suht ok kun kelit alle tuon 7-8 astetta ja kone kylmä, mutta tieturin kautta ohjelmoituna arpomista.. joskus menee päälle joskus taas ei ? Tarkoitus olikin siis tetättää puhdistus/tsekkaus huolto paikallisella "Saabin" suosittelemalla asiantuntijalla. Vaati tosin ensin Laakkosella käynnin =eberin vikakoodienluku. Kiinnostusta oliskin tuon huollon jälkeen muuttaa eberi toimimaan vaan ajotieturin ohjelmoinnista toimivaksi...onnistuuko tuo pelkästään tieturin ohjelmointia muuttamalla ( jälleen Laakkosella ) ilman muita toimenpiteitä kun tämä taukolämmitystoiminta kerran jo löytyy alunperinkinkin saapistani.
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.