Eberin toiminta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Nyt kun on kelit viilenneet, niin ebrikin on aktivoitunut. Mielestäni liiankin aikaisin.
Saattaa käynnistyä jo +8 asteessa. Huomattiin viime viikolla kun mentiin ruokatunnilla syömään parin km päähän ja pukkas aikamoiset savut kun auton sammutti. Onko normaalia?

Saako sitä jotenkin kytkettyä pois manuaalisesti? Pitääkö lisätä oma kytkin?
Onko joku tehnyt?

9-3 2003 TId
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja aero »

Ainakin mun SC:n manuaalin (ja empiirisen kokemuksenkin) mukaan raja on juurikin tuo +8C.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

jstrang kirjoitti:Nyt kun on kelit viilenneet, niin ebrikin on aktivoitunut. Mielestäni liiankin aikaisin.
Saattaa käynnistyä jo +8 asteessa. Huomattiin viime viikolla kun mentiin ruokatunnilla syömään parin km päähän ja pukkas aikamoiset savut kun auton sammutti. Onko normaalia?

Saako sitä jotenkin kytkettyä pois manuaalisesti? Pitääkö lisätä oma kytkin?
Onko joku tehnyt?

9-3 2003 TId
Lämpölaajenemisen hallinta on tärkeää. Ilmavoimien hävittäjiäkin lämmitetään 20min jopa kesäkuumalla ennen starttia. :saab:
BMW f11 535xd -13
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

jstrang kirjoitti:Onko normaalia? Saako sitä jotenkin kytkettyä pois manuaalisesti? Pitääkö lisätä oma kytkin? Onko joku tehnyt?
On normaalia.
Saa, ei välttämättä, ei tiedossa.
Ilmeisesti kojelaudan tyhjää viiva-nappia voisi hyödyntää. Itsellä on ollut ajatuksissa laittaa napin perään (liitin konetilassa) sulkeutuva ja aukeutuva rele, jotka yhteistyössä katkaisisi Eberin virransyötön. En ole touhuun ryhtynyt, kun en tiedä aiheutuuko siitä jonkinlaista vikakoodia tai haittaa Eberin toiminnalle (likaantumista lopputuuletuksen puuttuessa??) ?
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Eberin käyttämistä "taukolämmittimenä" tiedustelin vielä pajalta ja rakennussarja maksaa 330 euroa +120 asennus. Käytännössä tuo tarkoittaa vain kiertovesipumpun lisäämistä letkuihin. Eberiltä tulee sille johdot valmiina. Sitten Techillä vain aktivoidaan toiminto päälle.

Tietääkö joku saabdocs numeroa? Löytyykö asennusohje?

Ohituskytkentää ei ole olemassa virallista, mutta kytkin eberin virtajohtoon ajanee asian. Heittäköhän SID herjaa kun ei eberi vastaakaan?

Kytkintä ei kannata avata ajon/lämmityksen jo alettua. Muuten jää jälkipuhallukset tekemättä ja jää höyryt pannuun pikeentymään.

Kiinostais tuo asennus, kun sattuu olemaan sopiva pumppu hyllyssä :-)
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.

Saa Muutettettua TECH'killä
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja aero »

Rene-Rane kirjoitti:
aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.

Saa Muutettettua TECH'killä
No perskuta, senhän vois sitten nostattaa jossain välissä paremmille lukemille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

aero kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:
aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.

Saa Muutettettua TECH'killä
No perskuta, senhän vois sitten nostattaa jossain välissä paremmille lukemille.
Ehottomasti, joku -5 - +2 vois olla ok?
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja aero »

jstrang kirjoitti: Ehottomasti, joku -5 - +2 vois olla ok?
Pahpöh, +20. Lämmityskaudella huomattavasti mukavampi lämmittää heti kerrasta kunnolla. Oikeastaan mua ei juurikaan harmittaisi ottaa koko rajaa pois (jos mahdollista) - tulisipahan kesällä hoidettua eberin polttelua ihan automaattisesti, niin ei käsin tarttisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Rene-Rane kirjoitti:
aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.

Saa Muutettettua TECH'killä
Saako muka?
Käsittääkseni 9-5:ssä saa, 9-3 SS&SC&CVjaX malleissa ei.
Muistaakseni Mimmi katsoi meidän yksilöä tämän tiimoilta jo TECH2:lla.
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Mimmi kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:
aero kirjoitti:raja on juurikin tuo +8C.

Saa Muutettettua TECH'killä
*Syvä kumarrus suuren gurun suuntaan*

Minä vajaalahjainen en pysty muutokseen.
Opetethan minullekkin tuon muutoksen duunaamisen, maksan kyllä opetuksesta.
Eli pystyykö vai ei pysty?
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Mimmi kirjoitti:Kuten kirjoitin MINÄ en pysty muutokseen, mutta suuri guru Rene-Rane osaa, kysy siis häneltä.

Mimmi kiitos taas Kettuilusta !!!!! :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
K-lax
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Kesä 03, 2007 15:01
Paikkakunta: Tre

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja K-lax »

Kiinnostais täälläkin tuo mahdollinen kytkin/aktivoitumislämpötilan muutos.

Lisätietona kiinnostaisi onko jollain tiedossa ko. eberin mallia tms numerosarjaa minkä avulla voisi uutta metsästellä... Tai paikkaa mistä saa halvalla? Auto oli tänään pajalla ja tuomio oli että eberi on pimeenä... :(
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Taukolämmitystoiminnan lisääminen eberiin näyttäisi olevan simppeli homma.
Lisätään kierrätyspumppu ja ohjelmoidaan SID.

Löytyy pumppu ja Tech-2 lainaan...

Osaako joku heittää saabdoks numeron, missä kerrotaan ohjeet?
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Re: Eberin toiminta

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

No niin tähän kiinnostavaan aiheeseen liittyen oma 9-3 menossa eberihuoltoon loppuviikosta..vikakoodien mukaan paloilmapuhallin tukossa ts. puhdistusta vaille. Käytössä toiminut suht ok kun kelit alle tuon 7-8 astetta ja kone kylmä, mutta tieturin kautta ohjelmoituna arpomista.. joskus menee päälle joskus taas ei ? Tarkoitus olikin siis tetättää puhdistus/tsekkaus huolto paikallisella "Saabin" suosittelemalla asiantuntijalla. Vaati tosin ensin Laakkosella käynnin =eberin vikakoodienluku. Kiinnostusta oliskin tuon huollon jälkeen muuttaa eberi toimimaan vaan ajotieturin ohjelmoinnista toimivaksi...onnistuuko tuo pelkästään tieturin ohjelmointia muuttamalla ( jälleen Laakkosella ) ilman muita toimenpiteitä kun tämä taukolämmitystoiminta kerran jo löytyy alunperinkinkin saapistani.
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Vastaa Viestiin