T-urpo kirjoitti:No niin tähän kiinnostavaan aiheeseen liittyen oma 9-3 menossa eberihuoltoon loppuviikosta..vikakoodien mukaan paloilmapuhallin tukossa ts. puhdistusta vaille. Käytössä toiminut suht ok kun kelit alle tuon 7-8 astetta ja kone kylmä, mutta tieturin kautta ohjelmoituna arpomista.. joskus menee päälle joskus taas ei ? Tarkoitus olikin siis tetättää puhdistus/tsekkaus huolto paikallisella "Saabin" suosittelemalla asiantuntijalla. Vaati tosin ensin Laakkosella käynnin =eberin vikakoodienluku. Kiinnostusta oliskin tuon huollon jälkeen muuttaa eberi toimimaan vaan ajotieturin ohjelmoinnista toimivaksi...onnistuuko tuo pelkästään tieturin ohjelmointia muuttamalla ( jälleen Laakkosella ) ilman muita toimenpiteitä kun tämä taukolämmitystoiminta kerran jo löytyy alunperinkinkin saapistani.
Samoin kävi täällä että Eber-lämmitin sanoi yhteistyösopimuksen irti sunnuntaina. Se oli tähän saakka toiminut ihan siedettävästi sekä manuaalisella että ajastinohjauksella, joskin sattui aina päiviä jolloin sen käynnistymisen kanssa sai vähän taistella. Nyt siis ei suostu menemään päälle enää ollenkaan (yrittää yrittää mutta sitten heittää pyyhkeen kehään). Eilen käytin vikakoodin luvussa ja taisi olla just kanssa tuo puhallin mikä siellä on epäkunnossa.
About 500 € rahanreikä on nyt sitten odotettavissa mutta pitäähän tuo kuntoon saada kun talvikin näköjään uhkaa olla tuloillaan...
Nyt on sitten Eberi huollettu,putsattu,muutama lutussa oleva putki ehjätty ja osia vaihdettu mm.tiivisteitä,o-rengasta ja pitäisi toimiman toistaiseksi. Ongelmat johtuivat todennäköisesti muutamasta lutussa olevasta letkusta , jotka vaikuttivat polttimen toimintaan
Ei niinkään mistään puhaltimen tukoksesta tai nokeutumisesta johtuvia ongelmia..
Seuraavaksi meinasin mennä Laakkoselle hoitamaan tuon eberin ohjelmoinnin pelkästään taukolämmityskäyttöön, koska automme on pääasiassa lyhytkestoisessa kaupunkiajossa ja vain joitain satunnaisia pitempiä matkareissuja tulee silloin tällöin, joten otaksun tuon ajastetun esilämmityksen olevan meidän ajoille sopivampi vaihtoehto ?
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
T-urpo kirjoitti:Seuraavaksi meinasin mennä Laakkoselle hoitamaan tuon eberin ohjelmoinnin pelkästään taukolämmityskäyttöön, koska automme on pääasiassa lyhytkestoisessa kaupunkiajossa ja vain joitain satunnaisia pitempiä matkareissuja tulee silloin tällöin, joten otaksun tuon ajastetun esilämmityksen olevan meidän ajoille sopivampi vaihtoehto ?
T-urpo kirjoitti:mutta tieturin kautta ohjelmoituna arpomista.. joskus menee päälle joskus taas ei ?
Eihän tässä vain ole kyse samasta ongelmasta jonka kanssa painin pari vuotta sitten. Eli pitää muistaa ottaa avain pois virtalukosta ennen Eberin käynnistystä. Jos ottaa jälkeen, niin toiminto lakkaa kun ohjainyksikkö "luulee" sinun juuri sammuttaneen auton.
pekkatyn kirjoitti:
About 500 € rahanreikä on nyt sitten odotettavissa mutta pitäähän tuo kuntoon saada kun talvikin näköjään uhkaa olla tuloillaan...
Ei näköjään ihan näin pienellä rempalla Eberin kanssa selvittykään. Sieltähän oli myös ohjausyksikkö pimeänä joten kustannusarvioon voi suosiolla lisätä toisen 500 €.
pekkatyn kirjoitti:
About 500 € rahanreikä on nyt sitten odotettavissa mutta pitäähän tuo kuntoon saada kun talvikin näköjään uhkaa olla tuloillaan...
Ei näköjään ihan näin pienellä rempalla Eberin kanssa selvittykään. Sieltähän oli myös ohjausyksikkö pimeänä joten kustannusarvioon voi suosiolla lisätä toisen 500 €.
Kannattaako tuollaista rahaa käyttää enää korjaukseen ?
Saat uuden takuullisen halvemmalla joka vaan " heitetään " vanhan tilalle.
pekkatyn kirjoitti:
About 500 € rahanreikä on nyt sitten odotettavissa mutta pitäähän tuo kuntoon saada kun talvikin näköjään uhkaa olla tuloillaan...
Ei näköjään ihan näin pienellä rempalla Eberin kanssa selvittykään. Sieltähän oli myös ohjausyksikkö pimeänä joten kustannusarvioon voi suosiolla lisätä toisen 500 €.
Mullakin aluksi epäiltiin tuon ohjainyksikön korkkaamista ja sähkäri sanoikin,että sen vikaantuessa kannattaa harkita uuden eberin hankintaa, jonka paikoilleen voisi saada/saisi? vähän lisää maksamalla ( 300-500 e about) vrt. pelkkään ohjain yksikön hankintaan/vaihtoon. Itsellä on jo alkavaa oireilua ohjainyksikössä .. joka esintyy polttimen päällä ollessa sen ääntä kuunnellessa sellaisena soutavana äänenä.. käyntiääni ei ole tasaista ? Joten henkinen varautuminen seuraavaan remonttiin eberin kanssa on jo alkanut..että semmoisia kapistuksia ovat "vanhemmiten" (4-5v.????)
Jussi Juonio # 1996
Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Vähän tätä aihetta sivuten: Olen hankkinut vm-98 9-3 2.2 TDi:n ja ohjekirjassa lukee, että dieseleissä on vakiona polttoainetoiminen lisälämmitin ja ohjeet kuinka sitä käytetään ja ohjataan SID:stä. Mutta mutta, ei mulla ole koko SID:ssä niitä asetuksia näkyvissäkään millä ne ajastus tai heti käyntiinlaitto pitäisi tehdä. Onko siis niin, että kyseinen lämmitin on joskus lakannut toimimasta ja SID on esim. ohjelmoitu uudestaan niin, ettei siinä ole turhaan noita asetuksia?
Ei täältä muuta saakaan kuin ystävällisiä vastauksia, mutta kysymyksesi on eksynyt väärälle palstalle. Oikeampi olisi OG 9-3 & NG 900 tai Diesel-osio, josta Eberjuttuja löytyy kyllä kohtuullisesti..
Kiitos RistoM ja risto vastauksistanne!
Anteeksi RistoM, olen uusi sekä täällä, että Saabistina joten en tiedä edes mikä on OG? Mutta opettelen koska haluan saabissa pysyä, isällä oli niitä aina ja olen aina saabin halunnut. Köyhänä miehenä jouduin vain tyytymään vanhaan... (yksi avioero takana, jossa tuli konkurssi..)
Mutta anyway, osaisitteko vielä neuvoa missä se eberi pitäisi autossa sijaita niin tarkistan onko tuossa sitä ylipäätään?
OG = Old Generation, tässä tapauksessa 98-2002 mallit. NG900 on hyvin samannäköinen ja varmaan tekniikkakin aika samaa, joten niillä on siksi yhteinen keskustelualue.
En tunne mallia, kun sitä ei ole meillä koskaan ollut. Yksi asia mikä tulee mieleen: Jos auto on tuotu muulta markkina-alueelta käytettynä Suomeen, on vakiovarustus saattanut olla eri, joten Eberiä ei välttämättä ole.
Plärää rohkeasti foorumia, suosittelen tutustumaan tässä asiassa siihen Diesel-osioon: http://foorumi.saabclub.fi/viewforum.php?f=48
OG (old generation?) ja NG (new generation?), ng900 ja og9-3 ovat karkeasti ottaen samoja autoja, jotka ovat (yleensä) vuosimalleiltaan 1993-2002. Tämä osio on puolestaan tarkoitettu uudemman mallisille 9-3:lle vm.2003->, joden tunnisteena käytetään korimallista riipuen 9-3ss tai 9-3sc.
Mikäli kyseessä on og9-3, Eberi löytyy, jos on löytyäkseen, moottorin takapuolelta rintapellistä repsikan puolelta melko ylhäältä ja on hyvin näkyvillä. Taitaa muuten olla 9-3ss:ssäkin samassa paikassa.
edit: olinpas hidas, anteeksi toistosta
Viimeksi muokannut Mikko83, To Helmi 10, 2011 11:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mikseiköhän polttoainekäyttöinen lisälämmitin käynnisty manuaalisesti saati ohjelmoimalla? Saattaa lähteä lämpimässä tallissa kokeiltaessa muttei pakkasessa seisottuaan.
Välillä lähtee itsekseen käyntiin ilman omaa ohjailua niin kuin kai pitääkin, välillä kuitenkaan ei, vaikka on sekä ilma että moottori kylmä.
Menossa pajalle, mutta millaista diagnoosia ja korjailua mahtaa olla odotettavissa? Auto 1.9 aut tid vm 2005, hirsch-lastutettu 129 kW.