9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

"Minkälainen tuo suorituskyky puoli on tuossa -08 SC:ssä vakio tomaattina?

Paikaltaan lähdöt ei niinkään, mutta mitähän suurin piirtein ottaa esim. tuo 80-120km/h väli??"
No, ei 150 hp mikään raketti ole, mutta kyllä silläkin kerkiää. Edellisessä tomaatissa 93 SPORT -00 oli 183 hp (muistaakseni) ja 4 portainen, ja se oli huomattavasti ripeämpi. Väittäisin, ettei tavallinen käsinvaihtaja ole sen nopeampi, ellei väkisin revi vaihteita.
Omassani, kun 80 km:ssa painaa kaasun pohjaan, niin vaihtaa ilmeisesti kolmoselle ja luistolle, koska miltein heti tapahtuu vielä jokin muutos, jonka arvioin lukituksen kytkeytymiseksi.
Jos on kärry perässä ja siinä mönkijä, huomaa saman ilmiön selkeämmin mäkiä noistessa ja vakionopeussäätäjä on käytössä.
Tosin muutokset ovat nopeita, ei mitään sekuntiluokkaa, eikä selkeää nykäisyä, ei ole minua haitannut. Ajossa kierrokset D-asennossa ovat alimmillaan n. 1200 rpm tasamaalla. Manuaalilla ei pääse niin pienillä kierroksilla kuin D-llä.
Kun vielä tuo kulutuskin on sekaajossa (ilman kaupunkia) n 7,7l/100km
ja pelkässä maantieajossa vieläkin alhaisempi. Eli edellinen manuaali ei ollut sen pihimpi. Ylinopeutta en aja, mutta aina mittarissa 5km yli rajoituksen, jottei tarvitse kameroita kytätä.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Marko A »

tuomjussi kirjoitti:"Ajossa kierrokset D-asennossa ovat alimmillaan n. 1200 rpm tasamaalla. Manuaalilla ei pääse niin pienillä kierroksilla kuin D-llä.
Kun vielä tuo kulutuskin on sekaajossa (ilman kaupunkia) n 7,7l/100km
ja pelkässä maantieajossa vieläkin alhaisempi.
Tähän liittyen, TTiD:n kaverina tuossa automaatissa on jännä piirre. Jos vauhtia nostaa hitaasti, mittarin mukaan n.80kmh tasanopeuteen niin laatikko jää pitämään 5:a aika pitkäksi aikaa vaikka 6 tuntuisi sopivammalta. Ilmeisesti jää ikääkuin odottamaan vielä mahdollista kiihdytystä. Taas jos laskee vauhtia satasesta tuonne 80kmh pintaan niin kutonen on päällä ja myös pysyy. Väli 5-6 vaihto on kyllä niin sulava ettei sitä huomaa käytännössä ollenkaan muualta kuin kierroslukumittarista. Parhaiten voi todeta ottamalla oman jalan pois pelistä. Vakkarilla n.90kmh ja sitten manulla vaihtaa 5 -> 6 -> 5 jne. Ei nyki, ei.

Meidän edellisen TTiD A SC:n kulutus oli kokonaisuutena 7.3l/100km tankeista laskettuna. Sekalaista ajoa, mutta hyvin vähän oikeaa kaupunkiajoa. Saa nähdä mihin tämä Aero kykenee. Ei vielä ole oikeaa kuvaa kun ajo ollut lähes 100% maantiellä. Siellä se menee alle 6:n litran talvirajoituksilla ja 205 leveillä renkailla.

Juuri tuli ajettua Skoda Superb combi 170hv DSG:llä. Hyvää vertailukohtaa. DSG on miellyttävä ja jouheva silloin kun toimii (uutena) ja varsinkin reilussa kiihdytyksessä. Nykivässä kaupunkiruuhkassa se on kulmikkaampi kuin turbiinilla varustettu Aisin. Toisena heikkona puolena on sopivan jyrkkään mäkeen peruutus. Mulle tuo koeajokappale alkoi irvailla kun peruutin sitä takaisin Esittelyauto ruutuun liikkeen pihassa. Veto katkeaa (kytkin aukeaa, ei vaihdetta silmässä) ja joutuu hieman lisäämään kaasua -> hyppää taaksepäin. Jälleen vanhanaikainen momentinvatkain on paree, vaikka sekin mieluusti hyppää jos annostelee kaasu liikaa.

Vielä kommenttia automaattiin. Kysypä vänkäriltä kumpi on kivempi. Manu vaiko auto? :)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Et ole Marko ainut, joka valittaa noista samoista ongelmista DSG:n osalta.
Tuntuu olevan sen vaihteiston ominaisuus. Huono kestävyys samaten.

Pääsääntöisesti nämä kaksoiskytkinvaihteistot ovat yksiä parhaita automaatteja mitä olen ajanut. Kuitenkin nuo ongelmat ovat niin ikäviä, etten niiden takia sellaista vaihteistoa autooni halua. Onneksi Saabissa ei ole tarjollakaan, joten Aisinin perinteinen on vielä tässä vaiheessa se mieluisin.

Manuaalipuoli on minusta hidas vaihdoissa. Sen osoittaa myös lahjomattomasti useat eri varttimailin kiihdytykset, jotka on mitattu Escort Passport GTimerilla. Äärimmäsien tarkka laite. Sille luvataan +/- 3/100 sekunnin tarkkuus. Laitteen toiminta ei perustu gps:ään vaan kiihtyvyysantureihin. Ilman lastua manuaalipuolta käyttäen kiihtyvyysajat 0-100km/h ja 0-400m olivat järkiään n. 1s hitaampia kuin D-asennolla. Nyt lastutettuna en ole manuaalipuolella edes viitsinyt mitata. D-asennolla kylläkin ja tottahan toki parannusta on syntynyt.

D-asennolla minusta vaihdot ovat nopeita, mutta sulavia. Laatikko toimii järkevästi ja kaupunkiajossakin kierrokset pysyvät 1500-2000rpm tuntumassa, kun kaasua annostelee sopivasti. Tarvittaessa löytyy sitten kierroksiakin, jos kuski niin haluaa. Lastun kanssa on ahtopaineita/ilmamäärää rajoitettu 1- ja 2-vaihteilla. Sen näkee mittariston "turbo-mittarista" ja myös testeri ajonaikaisine datatietoineen tämän asian vahvistaa. Kolmosesta eteenpäin sitten on kaikki pelissä.

Edellisessä autossani oli ZF:n 5- vaihteinen tiptronic, jossa oli normaali P-R-N-D-M- asentojen lisäksi 4-3-2. Näillä jälkimmäisillä pystyi valitsemaan laatikkoon ylimmän käytetyn vaihteen, muutoin laatikko toimi kuten D-asennolla. Tätä ominaisuutta olisin toivonut myös Aisinilta. Tietyissä tilanteissa todella hyvä ja automaattina toimii edelleen. Tuo M-asento eli manuaali toimi samoin kuin Aisinissa. Eteenpäin + ja taaksepäin -. Tosin keppiä piti liikuttaa D:ltä sivulle itsestä poispäin (vänkärin suuntaan), joka oli minusta vasemmalta ohjattavassa autossa hölmö. Aisinissa se toiminto on minusta oikein, kun keppiä nykäistään itseä kohti. ZF:ssä oli monet vaihtaneet + ja - toiminnot toisinpäin, muuttamalla johdotusten paikkaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jatketaan vielä tätä jutustelua. Onko teidän mielestä Sport moodille käyttöä? Sitä varmaan vois käyttää veto hommissa kun pitää kierroksia ylempänä. Mutta taas vaihdot ja moottorijarrutus on sen verran rajumpia, että taitaa olla turhaa hommaa. Itse en ole tuota käyttänyt kuin silloin ekalla TTiD:llä alkuun leikkiessä. Muuten aika turha kapistus. Mieluummin ottaisin esim winter moodin tjms.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Nico »

Wanhassa OG93:ssa oli Winter nappula huomattavasti tarpeellisempi kuin Sport nappula. Eli jos nyt pitäisi valita jommasta kummasta, niin sitten Winter.
Sport nappulasta voisi olla jotakin hyötyä jos sen muuttaisi vielä lelumpaan suuntaan ja sillä olisi vaikutusta myös moottorin ohjaukseen. Sanotaan nyt vaikka vain että +10hv/+10Nm. Vähän niin kuin Porschen Kinetic paketti tyyliin.
Vaikka niinhän siitä periaatteessa tulee nytkin, kun tuota vaihtokohtaa siirretään korkeammille kierroksille, mutta...
Sport nappulan voisi minun puolestani muuttaa "automaattiseksi" siten, että jos kaasu on pohjassa, niin silloin on vaihdot terävämmät ja konetta kierrätetään pidemmälle. Kaasuläpän asentotunnistimen kautta äärimmäisen yksinkertainen toteuttaa. Sport napilla ei mitään virkaa.
Näistä uusistahan nämä myös väittää, että Winter nappulaa ei tarvita, kun on luistonestot ja muut härpäkkeet. Noh, kaikkihan tiedämme miten verrattomasti ne toimii.
Lisäksi neuvotaan talvella lähdöissä käyttämään manuaalimoodia!? Siis mitä hemmettiä!!! Kaupunkiin ja ruuhkaanhan tuommoiset automaattivehkeet ostetaan! Siinähän menee pohja koko automaatin idealta, kun pitää alkaa vaihteita valitsemaan manuaalisesti, sen sijaan että painetaan vaan nappia "winter" ja laatikko hoitaa lähdöt isommalla vaihteella ja vaihtaa hyyyyviiin pehmeästi ettei se pitoparka vahingossakaan irtoa.

Vanhaan OG93 olin suunittelemassa stand alone moottorin ohjausta, jossa ilman sport nappia olisi oltu lähellä vakio tehoja ja sportilla sitten niin paljon kun viittii koneesta ottaa. Noh onneksi vaimo sössi vehkeen yhdessä risteyksessä lunastukseen, niin ei tarvinnut vaivautua alkaa toteuttaa...
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Jaggge
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 17:45
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jaggge »

petrisa kirjoitti:Sen osoittaa myös lahjomattomasti useat eri varttimailin kiihdytykset, jotka on mitattu Escort Passport GTimerilla. Äärimmäsien tarkka laite. Sille luvataan +/- 3/100 sekunnin tarkkuus. Laitteen toiminta ei perustu gps:ään vaan kiihtyvyysantureihin.
Mistäs oot omasi hankkinut? :)

Mulla sattuu olemaan noita vielä muutama laatikon pohjalla, löytyy jopa se data CD ja kaapeleitakin - privalla lisää ...
^^^^^^^^^^
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jagge: Ei ole oma laite, vaan lainassa.
Enkä tiedä mistä se on hankittu. Ohjelmaa ja kaapelia ei ole.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Laatikon öljyllähän ei ole vaihtoväliä? Kuitenkin samalle laatikolle jotkut valmistajat vaativat vaihtoa (nettihuhujen perusteella). Mites täällä, onko joku 50tkm järkevä vai onko parempi olla kokonaan vaihtamatta?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Marko A kirjoitti:Laatikon öljyllähän ei ole vaihtoväliä? Kuitenkin samalle laatikolle jotkut valmistajat vaativat vaihtoa (nettihuhujen perusteella). Mites täällä, onko joku 50tkm järkevä vai onko parempi olla kokonaan vaihtamatta?
Eikös 120tkm huollossa suositella vaihdettavaksi tomaatin öljyt??
Kuitenkin lienee liikaa ja alle sata se järkevämpi, varsinkin jos loota joutuu "normaalia kovemmalle rasitukselle".
Ainakin näin olen ymmärtänyt.
Nyt kyllä tuo automaatti kiehtoo aika paljon.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja core2 »

apu,apupoika kirjoitti: Eikös 120tkm huollossa suositella vaihdettavaksi tomaatin öljyt??
Kuitenkin lienee liikaa ja alle sata se järkevämpi, varsinkin jos loota joutuu "normaalia kovemmalle rasitukselle".
Ainakin näin olen ymmärtänyt.
Nyt kyllä tuo automaatti kiehtoo aika paljon.
Tuo 120.000 kilsaa on tosiaan öljynvaihdon kilometrimäärä automaatille ja kuuluu huollon piiriin.
Taksi, poliisi ja eräiden muidenkin autojen automaattilaatikon oljynvaihtoväli on 60.000 kilsaa, kertoo Saab-Automobil huoltotiedotteessaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Vaihdatin öljyt jossain 50 tkm:ssä. Ne vaihdetaan kierrättämällä.

Laatikko oli melko "kulmikas" ajaa vaihdon jälkeen. Tästä ei voi tosin ihan päätellä vastausta MarkoA:n kysymykseen oppivuudesta. Jotain laatikko selvästi oppii, mutten tiedä oppiiko kuljettajan ajotavan vai omat ominaisuutensa.
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja VKe »

karitammi kirjoitti:Vaihdatin öljyt jossain 50 tkm:ssä. Ne vaihdetaan kierrättämällä.
Mitä tää tarkoittaa, vääntäisittekö minulle kun en hiffaa? Ajatukseni sekosivat sanan kierrättäminen-kohdalla...?
Sininen Saab 9-3, '99
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Ristom »

karitammi kirjoitti:Laatikko oli melko "kulmikas" ajaa vaihdon jälkeen. Tästä ei voi tosin ihan päätellä vastausta MarkoA:n kysymykseen oppivuudesta. Jotain laatikko selvästi oppii, mutten tiedä oppiiko kuljettajan ajotavan vai omat ominaisuutensa.
Vaihdot pitää opettaa laatikolle erityisellä sopeutus-ajojaksolla. Ohjeet löytyy WISsistä.
Se on ihan fakta, että vaihteisto oppii vain tekemään vaihtamistapahtumaa pehmeämmin oman kulumisensa myötä.

Masentavia uutisia:
Tuli istuttua taksissa lauantaina, Hyundai Sonata, diesel ja automaatti. Laatikko toimi tosi paljon fiksummin kuin Saabin automaatit. Ero oli ihan todella huima! Toiminta-alue 1500-2000rpm ja laatikko otti hanakasti uutta vaihdetta. Ja auto kiihtyi tuolla kierrosalueella ihan kunnolla, matkustajan promilleilla ei ollut suurta vaikutusta aistittuihin G-voimiin.. :D
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja fatal »

Ristom kirjoitti: Masentavia uutisia:
Tuli istuttua taksissa lauantaina, Hyundai Sonata, diesel ja automaatti. Laatikko toimi tosi paljon fiksummin kuin Saabin automaatit. Ero oli ihan todella huima! Toiminta-alue 1500-2000rpm ja laatikko otti hanakasti uutta vaihdetta. Ja auto kiihtyi tuolla kierrosalueella ihan kunnolla, matkustajan promilleilla ei ollut suurta vaikutusta aistittuihin G-voimiin.. :D
Aistitut G-voimathan tuossa meneekin metsään. Jos vierellä olisi ollut samanlainen kapistus joka vaihtaisi jossain 3500-4000 rpm:ssä niin se olisi ollut jo kaukana edellä. Jos koskaan satutte katsomaan esim. eri autojen suoritusarvoja niin 0-100 kiihtyvyys määräytyy tehon eikä väännön mukaan.

Vähän samasta syystä CVT-autoja on haukuttu aina laiskoiksi mutta fakta taas on se, että suurempi kiihtyvyys niillä saadaan aikaiseksi kuin perinteisellä automaatilla, siis ainakin jos puhutaan nykyaikaisesta ei-luistavasta CVT:stä. Silti se perinteinen voi tuntua räväkämmältä. Aistiharhoja kaikki tyynni.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 9-3 automaattiloota, uskaltaa ostaa ? Kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kappaskappas..

Mulla on ollut Suben ollessa huollossa käytössä tuollainen Sonata crdi automaatti. En nyt millään muista sen olleen jotenkin ylivertainen. Tais olla jopa 4-vaihteinen. Sellainen pehmeästi vaihtava (luistava, vanhanaikainen) laatikko. Ei huono, ei hyvä.

Kyllä Ristolla tainnut olla sen verran desibelejä veressä, että alkoi tuntua vänkärinpenkiltä Sonatan vaihdot hienoilta ;) Kierroksetkin oikein jäänyt tarkasti mieleen.
Jos se kuski vaihtoikin manuaali moodissa...
:mrgreen:

Jos joku on lukenut uusimman TM:n Volvo V50 R jutun, niin pisti siinäkin silmään Aisin maininta. Ajoittain vaihtaa nykimällä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin