Riippuu ihan mihin vertaa. Bensakoneeseen verrattuna se on ronksuttaja. Toisiin dieseleihin ei ole. Maantiellä ei ole "ongelma", eikä lämpimällä koneella, ikkunat suljettuna missään muuallakaan.pasijalmari kirjoitti:hiukka kiinnostaa tuo diesel, tuplaturbo ja kohtuuvääntö ja ohjelmalla sitten lisää.
Onko se samanlainen roksuttaja kuin 9-5:ssa?
Maantiellä tuskin koneen ääni on ongelma.
Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Diesel on aina alakierroksilla ja kylmänä "roksuttaja". Näin on ollut ja varmaan aika kauan tulee olemaankin. Asia on mielestäni monille dieselautoilijalle marginaalinen. itse olen tuota "roksotusta" kuunnellut jo "yli säädetyn ajan, yli 60 vuotta", ei häritse. Tankilla kaikein vähiten. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Kyllä Fiat-konserninkin sisältä myydään kaksoisturbollista dieseliä, 190hp versiona Lancia Deltassa.
180 ja 190hp 1.9 TTiD erona ainakin on muutakin kuin pelkkä softa, nimittäin isompi ahtimista on erilainen. Lanciaversiossa riittää yli 240 hepan ja Saabissa vain juuri yli 200:n. Lanciaan on haluttu jättää enemmän lasututusvaraa, vai onkohan tuo muutenkin vielä ylävireisempi?
180 ja 190hp 1.9 TTiD erona ainakin on muutakin kuin pelkkä softa, nimittäin isompi ahtimista on erilainen. Lanciaversiossa riittää yli 240 hepan ja Saabissa vain juuri yli 200:n. Lanciaan on haluttu jättää enemmän lasututusvaraa, vai onkohan tuo muutenkin vielä ylävireisempi?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
TTiD kuulostaa hyvin erilaiselta riippuen onko automaatti vai manuaali. Automaatilla ääni on kovempi ja nakuttavampi.pasijalmari kirjoitti:hiukka kiinnostaa tuo diesel, tuplaturbo ja kohtuuvääntö ja ohjelmalla sitten lisää.
Onko se samanlainen roksuttaja kuin 9-5:ssa?
Maantiellä tuskin koneen ääni on ongelma.
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Ei kai dieselistä saakaan nakutusta poistettua kuin tekemällä siitä ottomoottorin?ristos kirjoitti:Diesel on aina alakierroksilla ja kylmänä "roksuttaja". Näin on ollut ja varmaan aika kauan tulee olemaankin. Asia on mielestäni monille dieselautoilijalle marginaalinen. itse olen tuota "roksotusta" kuunnellut jo "yli säädetyn ajan, yli 60 vuotta", ei häritse. Tankilla kaikein vähiten.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Uudet alkavat olla puristuksistaan johtuen hiljaisia, erityisesti kutoskoneella olevat. Emännän ex-baijerilainen kutonen (335d) oli kyllä miellyttävä äänimaailmaltaan. Ulos kuuluu lähinnä turbojen ääni, tyhjäkäynnillä 2 lisäpyttyä rauhoittavat äänimaailmaa kummasti kun nakutuksen taajuus nousee. Kiihdytyksissä sisämelu on mukavaa murinaa, kuulostaa paljon matalaviritteiseltä jenkkibensakutoselta (esim GM 4.3 V6).
Em. syistä toivon syvästi, että myös Saabissa (9-5) nähdään kutosdiesel mahdollisimman pian, ongelmana taitaa olla sama kuin Volvolla, eli laatikko. Tällä hetkellä vääntöä kestäviä automaatteja poikittaismoottoriselle kärrylle ei tee kuin Aisin. Kyseinen loota on Saabinkin jo käyttämä TF-80SC, jonka väännönkesto on 450Nm. Saabilla pohdittu kysymys taitaa olla: Onko järkeä tehdä "vain" 450Nm vääntävää kutosta pelkän äänimaailman takia?
Perstuntumalla isompikoneisista dieseleistä 95% ostetaan automaatteina.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Olen koittanut katsella käytettyä ja kunnostettua Lancia Deltan turboa tilalle, muttei vielä löydy2.3i-16 kirjoitti:Kyllä Fiat-konserninkin sisältä myydään kaksoisturbollista dieseliä, 190hp versiona Lancia Deltassa.
180 ja 190hp 1.9 TTiD erona ainakin on muutakin kuin pelkkä softa, nimittäin isompi ahtimista on erilainen. Lanciaversiossa riittää yli 240 hepan ja Saabissa vain juuri yli 200:n. Lanciaan on haluttu jättää enemmän lasututusvaraa, vai onkohan tuo muutenkin vielä ylävireisempi?
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
BMW f11 535xd -13
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Kävin koeajamassa bemun 300 sarjan coupen, ainut kutosdiesel kiertueella, tietysti 8 lovisella automaatilla, huh huh, melkoinen peli ja kuten todettiin äänimaailma aivan fantastinen, kuutosen matala murina kuului vain rajusti kiihdytettäessä, 9 v poikani sanoi että radio kiinni, tuota pitää kuunnella. Vääntöä yli 500nm todella alhaalta ja vain 245 hv, 8 lovinen vaihtaa uskomattoman nätisti molempiin suuntiin, sama miten kaasua tallaa. Takaisin tullessa selvisi, miksi kulkua riittää, 6 s 0-100 ilmoitettu suorituskyky. Tuon koneen kun saab saisi 9-5 niin sitten voitaisiin puhua premium dieselistä, premium autossa. Aisinilta pitäisi vain saada tuollaista selkäsaunaa kestävä laatikko perään tai rajoittaa vääntöä hiukkasen. Kannatta käydä kokeilemssa tuon koneen takia, ymmärtää millaisen kehitystyön ovat tehneet, vaikka muuten ei bmw kiinnostaisi.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
IS:n versio aiheesta:
![Kuva](http://is2.snstatic.fi/iltasanomat/iDoc/2275839-2275839-1-1289570043.jpg)
http://www.iltasanomat.fi/autot/2275839
Ja seuraava Auto Bild "koeajaa" uuden vähäpäästöisen.
![Kuva](http://is2.snstatic.fi/iltasanomat/iDoc/2275839-2275839-1-1289570043.jpg)
http://www.iltasanomat.fi/autot/2275839
Ja seuraava Auto Bild "koeajaa" uuden vähäpäästöisen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Kävin koeajamassa 130 TTid man.
Selvästi siistimpi käyntiääni kuin 9-5 160 aut.
Ei häirinnyt ollenkaan edes tyhjäkäynnillä lämpimänä.
Ero 2 dB(A) verrattuna bensakoneeseen.
eihän tuo raketti ole mutta pärjäis.
Ainut miikka vaihtohyvitys, eli jää tällä kertaa vaihtamatta.
Selvästi siistimpi käyntiääni kuin 9-5 160 aut.
Ei häirinnyt ollenkaan edes tyhjäkäynnillä lämpimänä.
Ero 2 dB(A) verrattuna bensakoneeseen.
eihän tuo raketti ole mutta pärjäis.
Ainut miikka vaihtohyvitys, eli jää tällä kertaa vaihtamatta.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Pikaisesti en löytänyt 2003 9-3 pituutta. Foorumilaiset varmaan tietää?
Tuo TTiD näytti olevan 4,64m.
Ajattelin vain kun tuo talli on jo nyt suht justi tuolle kolkille että mahtuuko mahdollinen facelifti malli sisälle. Nyt n 5cm tyhjää tilaa...
Tuo TTiD näytti olevan 4,64m.
Ajattelin vain kun tuo talli on jo nyt suht justi tuolle kolkille että mahtuuko mahdollinen facelifti malli sisälle. Nyt n 5cm tyhjää tilaa...
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Tuosta löytynee: http://www.ajovalo.net/Mallit/Kuvat/99Saab9-3mitat.jpgA.L. kirjoitti:Pikaisesti en löytänyt 2003 9-3 pituutta. Foorumilaiset varmaan tietää?
4629mm, eli helposti menee
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Menee hieman off topiciksi, mutta tämä on ikävä homma. Itsellä tökkäsi juuri tuohon uuden auton osto. 2-v vanhaa Outbackiä kaupittelin vaihdossa ja vaihtotarjouksia olen pyytänyt useammasta liikkeestä (myös muihin merkkeihin kuin Saabeihin). Ei saanut Saab kauppaa aikaiseksi. Mun onneksi löytyi Subaru liikkeestä lähes käyttämätön TTiD jossa kaupat sujui kohtuudella.pasijalmari kirjoitti: Ainut miikka vaihtohyvitys, eli jää tällä kertaa vaihtamatta.
Vaihtohyvitykset vaihteli muuten n.2000€:n sisällä, mutta vaihdossa Saabiin rakoa syntyi +2000€ toiseksi huonoimpaan vaihtohyvitykseen. Eikai siinä mitään, bisnes on bisnestä. Mutta meinaa sylettää, kun tuolla muualla maailmalla tulee jos jonkinlaista bonusta tai alennusta kun palaa takaisin Saabin omistajaksi.
Onko uusi maahantuoja epäonnistunut (asiakkaan kannalta) hintaneuvotteluissaan?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Katos vain. Nyt jo uskaltaa jaa vauhdilla talliin.njs kirjoitti:Tuosta löytynee: http://www.ajovalo.net/Mallit/Kuvat/99Saab9-3mitat.jpgA.L. kirjoitti:Pikaisesti en löytänyt 2003 9-3 pituutta. Foorumilaiset varmaan tietää?
4629mm, eli helposti menee
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
Harmi jos uusi maahantuoja ei satsaa saabin myyntiin tosissaan, nyt kun saabin uusi nousu on alkanut. Luulisi että maahantuojalle on tärkeä saada myytyä mahdollisimman paljon autoja Suomessakin, kilpailukykyiseen hintaan tietenkin, jolloin pääsisi näyttämään, että Suomessakin saabi myy. Pääsisi vielä parempiin asemiin sitten tulevaisuudessa hintaneuvotteluissakin, pystyisi nostamaan markkinaosuutta.njs kirjoitti:Onko uusi maahantuoja epäonnistunut (asiakkaan kannalta) hintaneuvotteluissaan?
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!
(korjasin viestiini ton Marko A:n lainauksen, kun eiks Marko ton kirjoittanu...)joukolainen kirjoitti:Harmi jos uusi maahantuoja ei satsaa saabin myyntiin tosissaan, nyt kun saabin uusi nousu on alkanut. Luulisi että maahantuojalle on tärkeä saada myytyä mahdollisimman paljon autoja Suomessakin, kilpailukykyiseen hintaan tietenkin, jolloin pääsisi näyttämään, että Suomessakin saabi myy. Pääsisi vielä parempiin asemiin sitten tulevaisuudessa hintaneuvotteluissakin, pystyisi nostamaan markkinaosuutta.Marko A kirjoitti:Onko uusi maahantuoja epäonnistunut (asiakkaan kannalta) hintaneuvotteluissaan?
Ei minusta ole kovin pahasti epäonnistunut ainakaan 9-3:n osalta hintaneuvotteluissa, ihan kilpailukykyiset minusta on hinnat.
Satsausta varmasti on. Mutta tuskin maahantuojalla on mahdollisuuksia antaa sossutukee jälleenmyyjille, jotta ne pystys hyvittämään Saabiin vaihdettaessa kultaa ja timanttia autosta kun autosta ja aina paremmin kun joku toinen...
Mut näinpä se tosiaan on, pisnes is pisnes. Mutta hienoahan se olisi jos niitä tukisenttejä jostain jälleenmyyjille täällä Suomessakin sataisi.
Sininen Saab 9-3, '99