Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pakari kirjoitti: Jähmettymisestä ei olekkaan ollut puhe, vaan pumpattavuudesta.
Missä puhuit pumpattavuudesta? Edellä spekuloit öljyjen "menevän jähmeeseen". Keksit sitä mukaa uusia uria kun juttu lipeää käsistäsi..

Pakari kirjoitti:Niin, itsestään selvää että pienemmän arvon omaava on "juoksevampaa", eli se sisäinen kitka on pienempi. Samalla voitelevan kerroksen paksuus on ohuempi jolloin suuremman viskositeetin omaava öljy suojaa paremmin, jota olen tässä koittanut kertoa ja selittää että se on kuumissa olosuhteissa parempi asia.
Juuri tuossa olet hakoteillä; jos ja kun, niinkuin omasta esimerkistäsikin kävi selvästi ilmi, sama HSHT- arvo saavutetaan pienemmällä kuumaviskositeetillakin, on loppu viskositeetti turhaa ja lisää vain polttoaineenkulutusta. Tarkistapas vielä sieltä omasta copypastestasi että mitä se HSHT meinasi. :wink:

Pakari kirjoitti:Perusteet? Ei ollut tarkoituskaan osoittaa että kuumissa olosuhteissa SAE 0w-40 öljy olisi "juoksevampaa". Että kyllä se sinä minuteman olet aivan hukassa ja tietämätön näistä asioista.

Ei missään ole väitettykään että olisi, tai että olisit väittänyt. Keksit kyllä ihmeellisiä latuja tähän keskusteluun. Tietämättömyydestä puheenollen, näytät selvästi tonkivan netistä hajanaisia tietoja sitä mukaa kun niitä tänne "lataat" mutta et selvästikään hallitse kokonaiskuvaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

CSS viskositeetti cP/C: 6.200/-35 (mitä pienempi sen parempi)
pumpattavuuden raja: -40C (mitä alhaisempi sen parempi)
Viskositeetti CSt/100C: min. 3,8 (mitä alhaisempi sen parempi)
Viskositeetti CSt/100C: 12,5-16,3 (riippuen siitä haetaanko hyvää juoksevuutta vai paksumpaa voitelukalvoa. alhaisempi luku tarkoittaa parempaa juoksevuutta..)
HSHT arvo cP: 2,9 (0w-40 öljyssä) (riippuen siitä haetaanko hyvää juoksevuutta vai paksumpaa voitelukalvoa. alhaisempi luku tarkoittaa parempaa juoksevuutta..)

Pumpattavuudessa kyse siitä että neste virtaa omalla painollaan, kun taas jähmepisteestä kyse on jähmettymisestä ettei virtausta saada aikaan ollenkaan. (muistaakseni näinpäin vaikka hassulta saattaa kuullostaa, korjauksia jos olen väärässä)

Mihinkäs minuteman perustat omat tietosi ja väitteesi?
Juuri tuossa olet hakoteillä; jos ja kun, niinkuin omasta esimerkistäsikin kävi selvästi ilmi, sama HSHT- arvo saavutetaan pienemmällä kuumaviskositeetillakin, on loppu viskositeetti turhaa ja lisää vain polttoaineenkulutusta.
Kuumapäässä suurempi viskositeetti meinaa paksumpaa voitelukalvoa. Vai mitä ihmettä yrität perustella että matalampi viskositeetti kuumapäässä olisi parempi? Koska kuumapäässä 100C:ssä SAE 0w-40 luokitus on 12,5-16,3cst. Jos kerta olen hakoteillä alappa perustella näkemyksesi ja pikavauhdilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Nico »

Tämän foorumin tasohan lähentelee yleisesti tuommoista Suomi24 tasoa.
Toivottavaa olisi, että nyt edes tässä tunteita herättävässä keskustelussa edes yitettäisiin pysyä asialinjalla.
Hyviä kysymyksiä on esitetty, joihin olisi tietysti toivottavaa saada hyvä vastaus.

KYSYMYS ei ole vastaus. Vastaamalla kysymyksellä aiheuttaa ainoastaan tunnekuohun, jonka selvittämiseen oiva apuväline olisi pesäpallomaila saunan takana.

Asiaan miehet!
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Mobil 1 0W40 käyttänyt eikä ole tarvetta vaihtaa, 36.90 näytti olevan purkki tarjouksessa. Täyttää sekä viskositeettiluokituksen että GM:n luokat. Rvan Opelissa käyttänyt joskus GM-öljyä ei siitäkään ongelmia.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Bob »

...
Viimeksi muokannut Bob, To Helmi 24, 2011 00:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Bob kirjoitti:Jänniä nämä öljysuositukset
Niin minunkin mielestä ja jos tämä olisi selvää pässinlihaa, niin eipä niistä tarvis kyselläkään :)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

toni1976 kirjoitti:
Bob kirjoitti:Jänniä nämä öljysuositukset
Niin minunkin mielestä ja jos tämä olisi selvää pässinlihaa, niin eipä niistä tarvis kyselläkään :)
Tiedä sitten, ei varmaan tässä tapauksessa mene paljon pieleen jos vaihtaa öljyt 15tkm:n välein, eli kerran vuodessa ja laittaa sitten sinne Dexos 2:sta tai sitten vaikka esim. jotain Mobilia, joka täyttää GM:n vaatimukset.
Kuitenkin tuo öljytilavuus on näissä kaksilitrasissa koneissakin, niinkuin V6:ssa ~6 litraa ja tämä ei ainakaan huononna öljyn ominaisuuksien säilymistä.
0W-40 Mobilia tosiaan suosittelivat aiemmin näihin bensakoneisiin ja nyt on näköjään muuttunut Dexokseen monessa merkkihuollossa. Kai sitä täytyy jatkossa laittaa itsekkin ja pitää tuo 15tkm vaihtoväli edelleen.
Aikasemmin tuli myös Foordeilla ajeltua ja suositusten mukaan meni öljyt aina koneeseen, eikä mitään ongelmia ollut.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pakari kirjoitti:Kuumapäässä suurempi viskositeetti meinaa paksumpaa voitelukalvoa. Vai mitä ihmettä yrität perustella että matalampi viskositeetti kuumapäässä olisi parempi? Koska kuumapäässä 100C:ssä SAE 0w-40 luokitus on 12,5-16,3cst. Jos kerta olen hakoteillä alappa perustella näkemyksesi ja pikavauhdilla.

Vai että oikein pikavauhdilla, tämähän nyt röyhkeä venkula on, itse et ole vastannut suoraan yhteenkään sinulle esitettyyn kysymykseen.

Lue nyt oikein huolella ja joka sana sillä väännän tämän nyt rautalangasta:

Jos on kaksi öljyä, sanotaan nyt kuumasta päästä 30- ja 40, ja näitä koestetaan niin että saadaan selville kuumaviskositeetti ja leikkaantumisarvo eli HSHT, ja "paremmankin" kuumaviskositeettiarvon saanut -40 saa silti vaikkapa Orbahn- kokeessa saman HSHT- arvon kuin pienemmän kuumaviskositeetin saanut -30, tarkoittaa tämä sitä että -40 on herkempää leikkaantumaan. Tämä on selvää jokaiselle joka osaa lukea noita arvoja eikä sorru sellaiseen asiantuntemattomuuteen että alkaisi painottaa vain yhtä arvoa öljyn "paremmuuden" perusteena ymmärtämättä sitä arvoa koko ominaisuuksien kirjossa ja kontekstissa.



Leikkaantumisherkkyys on ymmärrettävissä kun tiedetään se että esim. 0W-40 valmistetaan väistämättä erittäin ohueen perusöljyyn ja siinä joudutaan käyttämään erittäin runsaasti pitkäketjuisia ja haarautuvia polymeerejä kuumaviskositeetin saavuttamiseksi, ja juuri tämä tekee siitä herkästi leikkautuvaa polymeeripuuroa eli Suomeksi muovipuuroa verrattuna vaikkapa jo luonnostaan viskositeettiarvoiltaan ja leikkaantumiskestävyydeltään parempaan 5W-30 öljyyn jossa ei siis ole jouduttu käyttämään näitä polymeerejä niin runsaasti kuin verrokissaan.

Siinä missä laadukkaaseen perusöljyyn valmistettu 5W-30 pitää ilmoitetut viskositeettiluokkansa, on erittäin ohueen perusöljyyn valmistettu 0W-40 ominaisuuksiltaan koko ajan herkästi leikkautuvien lisäaineiden varassa.

Toinen "pikku juttu" noissa Castoriöljyissäsi on se, että joko niille ei ole haettu, tai ei ole saatu GM-LL-025-A- ja GM-LL-025-B- luokituksia jotka määrittelevät omat korkeat raja-arvonsa haihtuvuudelle, hapettumiselle sekä kuumalietteen muodostukselle ja ennenkaikkea yhteensopivuudelle tiivistemateriaalien kanssa.


Pakari kirjoitti:Yyh.. kauheeta kuraa tuo General Mistake litku..
Joten mitenkäs se nyt oli, alapas perustella? :roll:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos on kaksi öljyä, sanotaan nyt kuumasta päästä 30- ja 40, ja näitä koestetaan niin että saadaan selville kuumaviskositeetti ja leikkaantumisarvo eli HSHT, ja "paremmankin" kuumaviskositeettiarvon saanut -40 saa silti vaikkapa Orbahn- kokeessa saman HSHT- arvon kuin pienemmän kuumaviskositeetin saanut -30, tarkoittaa tämä sitä että -40 on herkempää leikkaantumaan. Tämä on selvää jokaiselle joka osaa lukea noita arvoja eikä sorru sellaiseen asiantuntemattomuuteen että alkaisi painottaa vain yhtä arvoa öljyn "paremmuuden" perusteena ymmärtämättä sitä arvoa koko ominaisuuksien kirjossa ja kontekstissa.

Leikkaantumisherkkyys on ymmärrettävissä kun tiedetään se että esim. 0W-40 valmistetaan väistämättä erittäin ohueen perusöljyyn ja siinä joudutaan käyttämään erittäin runsaasti pitkäketjuisia ja haarautuvia polymeerejä kuumaviskositeetin saavuttamiseksi, ja juuri tämä tekee siitä herkästi leikkautuvaa polymeeripuuroa eli Suomeksi muovipuuroa verrattuna vaikkapa jo luonnostaan viskositeettiarvoiltaan ja leikkaantumiskestävyydeltään parempaan 5W-30 öljyyn jossa ei siis ole jouduttu käyttämään näitä polymeerejä niin runsaasti kuin verrokissaan.
Tieteellinen todistus/lähde teksti asialle löytyy osoitteesta..? Jos ei löydy tieteellistä faktaa tämäkin on MuTua. -30 ja -40 luokituksen omaavassa öljyissä siis saavutetaan sama HSHT arvo, eli sama leikkaantumisherkkyys, kuten sanoit. Mikä eriarvoistaa samat arvot kertomaan että toinen on herkempää leikkaantumaan kuin toinen vaikka omaavat samat HSHT arvot? Avaatko tätä hieman kun kerran se on itsestään selvää. Kuten taulukosta nähdään HSHT arvo nousee viskositeetin noustessa, mutta -30 -> -40 se säilyy samana. Mikä tekee tästä siis huonomman asian?

Ja onko sillä, että lisäaineistusta käytetään mitään merkitystä jos viskositeetti säilyy tarvittavan ajan? Longlife öljyissä sen on tarkoitus säilyäkkin pidempään, mutta kun öljyllä ajetaan 10tkm tai 15tkm tällä longlifen säilymis ominaisuudella ei ole mitään merkitystä.

Ajatellaampa asiaa yksinkertaisen metallilevyn kautta joka on lämpötilassa 100C. Pienemmän kuuma viskositeetin omaava 30 öljy "juoksee" herkemmin pois levyltä(joka on pystysuorassa, kuten esimerkiksi sylinterin seinämä) jolloin muodostuu ohuempi voitelukalvo ja tätä kautta huonompi suojaus verrattuna kuuma viskositeetin 40 omaavaan öljyyn. Juuri tätä haetaan mm. racing öljyissä joiden SAE luokitus saattaa olla jopa 10W-60.. Rohkenen kyllä edelleen sanoa että kuumapäässä "paksumpi" öljy suojaa paremmin kulumiselta.

Oma tavoitteeni öljyn viskositeettiä muuttamalla on tavoitella alhaisempaa viskositeettiä kylmissä olosuhteissa ja tämän seurauksena parempaa voitelua kylmäkäynnistysten yhteydessä. Ja kuumissa olosuhteissa paksumpaa voitelukalvoa paremman suojaavuuden takia.

Sitäpä olen tässä yritellyt perustella miksi se on parempaa, mutta kun ei tästä nyt näytä tulevan yhtään mitään. Kuten aiemmin jossakin kohtaa totesin heitto oli "hieman" provokatiivinen. Jälkeenpäin ajateltuna, olisi parempi ollut olla ottamatta osaa tähän keskusteluun. Aiemmin on todettu että 0W on "juoksevampaa" kylmänä kuin 5W, joten kylmäominaisuudet ovat paremmat. Sekä kuumana 40 luokituksen omaava öljy muodostaa paremman suojaavan kerroksen kuin 30 luokituksen omaava. Tämä tekee 0W-40 öljystä parempaa kuin 5W-30 öljy. Ehkä se ei longlife öljyksi ole kauhean huonoa, sen verran myönnettäköön ja vedän prokatiivisia sanojani takaisin. Siitäkin huolimatta olisin kovin mielelläni tutustunut GM-longlife 5w-30 öljyn käyttöturvallisuustiedotteeseen ja tuoteselosteeseen. Saakohan niitä esimerkiksi marmoritiskiltä jos käy kysymässä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onko sinulla oikeasti noin pahoja luetun ymmärtämisen vaikeuksia? Olen tässä viiden sivun aikana kertonut kahdesti(2) sen että miksi laaja-alaiset öljyt ovat - ja minkä lisäaineen vuoksi herkempiä leikkaantumaan. Ja viimeksi juuri tuossa lainaamassasi tekstissä!

Nämä ovat opeteltuja tietoja ja löytyvät mistä tahansa alan oppikirjasta, minä en copypasteile sitä mukaa hätäisesti netistä tekstejä kuin väittely etenee, kuten sinä teet.

Sinä olet änkyttänyt, länkyttänyt, kierrellyt ja kaarrellut, vastannut kysymyksillä sekä puhunut jumalauta tässä ketjussa jo urheilukilpailuistakin kun peruskysymys oli perustelut tähän älyvapaaseen väitteeseen:
Pakari kirjoitti:Yyh.. kauheeta kuraa tuo General Mistake öljy..
Onko vai ei?
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja pezi »

Lopettakaa jo se päteminen. Jokainen voi lorottaa mitä öljyä autoonsa haluaa. Jos joku on niin tyhmä, ettei tiedä mitä öljyä autoonsa pitää laittaa, ja että asia täytyy tarkistaa netistä, taikka saab-foorumista, niin se on sen häpeä.

Mutta tällainen turha itkeminen ja öljyjargonialla itsetuntonsa kohottaminen alkaa ärsyttämään. Menkää Suomi24 palstalle vinkumaan, missä muutkin teinit saavat itselleen tyydytystä samanlaisilla pätemisillä. Tai ostakaa bemari, siinä on kuulemma sitä jatketta haaroväliin.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No mitäs sinä siinä vingut? Tarjoa toki Faktaa mikäli sitä on että saadaan paskapuheet loppumaan.

Mistään itsetunnon kohottamisesta tai pätemisestä ei ole kyse, vaan siitä että väitteen esittäjä ei kykene perustelemaan väitettään, ja eikä osaa omaksua tietoa jota hänelle ilmaiseksi tarjotaan vaan onnistuu jopa lainaamaan viestejä joissa asia hänelle selitetään eikä edes tajua sitä.

Kaiken huipuksi asia on selitetty useaan kertaan, siis kertauksen vuoksi vielä; Mitä laaja-alaisempi öljy on kyseessä, sitä enemmän siinä on jouduttu käyttämään perusöljyä herkemmin leikkautuvia VI:n parantajalisäaineita eli pitkäketjuisia ja haarautuvia polymeerejä kuumanpään ominaisuuksien järjestämiseksi.

Tämä muovicoctail on kuitenkin jo lähtökohtaisesti epästabiilimpi ja viskositeettiarvojensa pysyvyyden kannalta lyhytikäisempi kuin kapea-alainen laadukkaaseen perusöljyyn tehty tuote, eritoten korkeissa lämpötiloissa.

Tätä tarjottua tietoa onnistutaan lainaamaan, ja samaan hengenvetoon kaiken huipuksi vielä kehumaan esim. 10W-60 tuotteita jotka ovat leikkautuvuudeltaan vielä pahempaa polymeeripuuroa kuin mitä ovat 0W-40- öljyt, eikä vieläkään ymmärretä asiaa.

Puhumattakaan siitä pikkuseikasta että haukutaan merkin oma Genuine-öljy "kauheeksi kuraksi" ja kun pyydetään perusteluita, niiden sijaan aletaankin puhua kaikesta muusta, esim. urheilukilpailuista.

Perusteettomat väitteet ja niiden edessä kaikenlainen vastuuton luistelu se on mikä tässä mättää, ei muu.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Onkohan tääkin joku suomalainen ilmiö, valitetaan siitä kuinka jotkut toiset vaikuttavat olevan jostain asioista eri mieltä. No, kait joku tästä mun kirjotuksesta vetää sen johtopäätöksen, että valitan joidenkin valittamisesta, joka johtuu joidenkin erimielisyyksistä.

Juuri liika konsensushakuisuus ja pikkusievyys kaikenkarkarvaisessa kanssakäymisessä on vienyt tän maan siihen kuoppaan, jossa se nyt on, ja menee yhä syvemmälle.

Tyypillisiä kommentteja tuntuvat olevan: "hei älä riitele", "kasva aikuseks", "mee suoli24:lle"...

Ja sitäpaitsi, tälläiset ketjut ovat mitä mainiointa krapulapäivän lukemista, minun puolestani jatkakaa :D
(vaikka kapulanahan oleva asia on harvinaisen selvä jopa minulle)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

pezi kirjoitti:Jos joku on niin tyhmä, ettei tiedä mitä öljyä autoonsa pitää laittaa, ja että asia täytyy tarkistaa netistä, taikka saab-foorumista, niin se on sen häpeä.
Ei tarvi välttämättä olla tyhmä, voi olla ihan vaan tietämätön 8O
Minä ainaki tasan tarkkaan TIEDÄN mitä öljyä sinne TÄYTYY laittaa, yritänkin vaan ottaa selvää VOIKO sinne laittaa jotain muuta, halvempaa öljyä, jos lyhentää vaihtovälin 30000 kilometristä esimerkiksi 15000 kilometriin :!:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-3 SS 2.0t vm 2005 - mikä moottoriöjy?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Voi, jotakin muuta joka täyttää viskositeetti- ja muut vaatimukset, tai sitten ihan sitä GM:n suosittelemaa öljyä eli LL 5W-30:tä. Suomi 24:stä nariseminen, ja samassa kirjoituksessa kysyjän tyhmäksi leimaaminen onkin käsittämätöntä sellaiselta kirjoittajalta joka on muka olevinaan huolissaan foorumin tasosta.

Siinä GM- öljyssä on ominaisuuksiltaan vakaa perusöljy, sekä sellainen lisäainepaketti joka takaa tarvittavat ominaisuudet jopa 30 000Km, joten sitä voi täysin huoletta käyttää myös lyhennetyillä vaihtoväleillä.

"Marmoritiskin" mielipiteet voi nykyään jättää omaan melko olemattomaan arvoonsa, siellä on suoraan kauppakoulusta valmistuneita MYYJIÄ ilman tarvittavaa teknistä asiantuntemusta, ja hiljattainhan tuolla OG-9-5- puolella kävi ilmi se että "Marmoritiski" oli neuvonut eräälle Saabistille sellaisia höpöjä että jakoketjun kuuluukin olla löysällä...
Vastaa Viestiin