Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tänä aamuna oli -11°, kun lähdin töihin ajelemaan.
ekana noin 3km 50-60km/h rajoituksella ja siitä motarille.
Yhteensä noin 6km ajon jälkeen lämmöt "keskimerkissä" kiinni.
Lämmityspuoli on koko ajan "auto" asennossa.
Automaatti ei vaikuta näköjään moottorin lämpiämiseen, vaikka meneekin huomattavasti pienemmillä kierroksilla mitä manuaalilla tulis ajeltua.
Tämä verrattuna edelliseen 1.8t manuaaliin. Siinä lämmöt nousivat suurinpiirtein yhtä nopeesti.
Ja jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin tuskin tuosta lämpiäminen hidastuu kovemmilla pakkasillakaan
ekana noin 3km 50-60km/h rajoituksella ja siitä motarille.
Yhteensä noin 6km ajon jälkeen lämmöt "keskimerkissä" kiinni.
Lämmityspuoli on koko ajan "auto" asennossa.
Automaatti ei vaikuta näköjään moottorin lämpiämiseen, vaikka meneekin huomattavasti pienemmillä kierroksilla mitä manuaalilla tulis ajeltua.
Tämä verrattuna edelliseen 1.8t manuaaliin. Siinä lämmöt nousivat suurinpiirtein yhtä nopeesti.
Ja jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin tuskin tuosta lämpiäminen hidastuu kovemmilla pakkasillakaan
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Onkohan Saabbiin olemassa tuollaista "OEM maskisuojaa"?
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24841
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24841
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
juuri äsken lähdin TTiD:llä -11C ja ilman esi lämmitysta. Taajama vauhtia ja kahdet liikennevalot. Aikalailla kuusi kilometriä riitti nostamaan mittarin normaali lämpöön. Toki Eber nopeuttaa. Mutta se on vakio varuste joten turha jossitella. Nopeasti lämpenee!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Tai onko joku väsännyt sellaista? Minuakin kiinnostaisi.jmaatta kirjoitti:Onkohan Saabbiin olemassa tuollaista "OEM maskisuojaa"?
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24841
EDIT: Kyselin Magneetista ja sellaista ei ole saatavilla, eivätkä suosittele sellaista tehtäväksi.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Auto on 1.8t-o7 SS ja lämmöt 2h lämpötolpassa olleena 15 asteen pakkasessa nousi normaaliksi vasta noin 12-15 km jälkeen.
Aikaisempi -05 samanlainen auto mielestäni lämpeni nopeammin. Olisiko mitään tehtävissä vai onko normaalia.
Ajelin tuollaista 60-80km/h vauhtia.
Aikaisempi -05 samanlainen auto mielestäni lämpeni nopeammin. Olisiko mitään tehtävissä vai onko normaalia.
Ajelin tuollaista 60-80km/h vauhtia.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Termostaatti vaihdettu ja oli sarjassamme kiroilua aiheuttava toimenpide.
Vanha taisi olla ehjä, mutta tiiviste oli aivan viturallaan. Ihme ettei ole tihkunut tallin lattialle nestettä. Pari kertaa olen joutunut lisäämään 2 vuoden aikana.
nyt tuntuu että lämpö nousee nopeammin 1/4 ja siitä sitten tahti on suht sama kuin ennen. Mutta sisälämmön täysille laitto ei laskenut viisaria kuten teki ennen.
Vanha taisi olla ehjä, mutta tiiviste oli aivan viturallaan. Ihme ettei ole tihkunut tallin lattialle nestettä. Pari kertaa olen joutunut lisäämään 2 vuoden aikana.
nyt tuntuu että lämpö nousee nopeammin 1/4 ja siitä sitten tahti on suht sama kuin ennen. Mutta sisälämmön täysille laitto ei laskenut viisaria kuten teki ennen.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Minä muurasin keulaa umpeen. Etumaski täysin umpeen sen isoimman aukon kohdalta. Pienemmät sivureiät jätin auki.
Puskurin alareunasta laitoin umpeen alemman ritilikön (n. 4 cm korkea) ja ylemmän jätin auki. Eli keula noin aukkojen pinta-alallisesti about 70 prosenttisesti ummessa.
Tulos: Joutuu vähän kengittämään ja vedättämään, että saa lämmöt "vaaka-asentoon". Heti ku ajelee rauhallisemmin, niin laskee jonkun verran, mutta pysyttelee neljännesviivan yläpuolella.
Viisari värähtää noin 8 km ajon jälkeen maantiellä ja 10 km jälkeen se on neljännesviivan yläpuolella... Ja just ku kone ja hytti lämpimät ollaan perillä.
Ei esilämmitystä, pakkasta -10 ja -15 välillä. Lähempänä nollaa saavutetaan normaalilämmöt ajossa kuin ajossa.
Eli hieman sais lisää keulaa tukkia vielä
Puskurin alareunasta laitoin umpeen alemman ritilikön (n. 4 cm korkea) ja ylemmän jätin auki. Eli keula noin aukkojen pinta-alallisesti about 70 prosenttisesti ummessa.
Tulos: Joutuu vähän kengittämään ja vedättämään, että saa lämmöt "vaaka-asentoon". Heti ku ajelee rauhallisemmin, niin laskee jonkun verran, mutta pysyttelee neljännesviivan yläpuolella.
Viisari värähtää noin 8 km ajon jälkeen maantiellä ja 10 km jälkeen se on neljännesviivan yläpuolella... Ja just ku kone ja hytti lämpimät ollaan perillä.
Ei esilämmitystä, pakkasta -10 ja -15 välillä. Lähempänä nollaa saavutetaan normaalilämmöt ajossa kuin ajossa.
Eli hieman sais lisää keulaa tukkia vielä
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Pakkasta 15 astetta. Lämmitystolpassa 2 tuntia. Noin 15km mittari 88km/h ja viisari on vaakatasossa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Custom-made maskinsuoja:
Löytötavaratalosta kumimatto 2,49 € ja saksilla muotoilu. Kaupan päälle komea slaavilainen ruutu-kuvio!
Testaillaan..
Muokattu: Ennen maskinsuojaa: Eilen startti -23 asteesta, maantielle, lämmöt saavuttivat normaalin kohtuullisessa ajassa, Eber sammui - lämmöt laski enempi kuin yhden asteikon välin - Eber käynnistyi uudelleen. Edelleen epäilen termarin vuotavan, mutta oli kai sitä kabiinin lämmitystarvettakin aika kovasti..
Löytötavaratalosta kumimatto 2,49 € ja saksilla muotoilu. Kaupan päälle komea slaavilainen ruutu-kuvio!
Testaillaan..
Muokattu: Ennen maskinsuojaa: Eilen startti -23 asteesta, maantielle, lämmöt saavuttivat normaalin kohtuullisessa ajassa, Eber sammui - lämmöt laski enempi kuin yhden asteikon välin - Eber käynnistyi uudelleen. Edelleen epäilen termarin vuotavan, mutta oli kai sitä kabiinin lämmitystarvettakin aika kovasti..
Viimeksi muokannut Ristom, Ti Joulu 14, 2010 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Jos testi tuottaa toivottua tulosta niin siirräthän nuo maskin takapuolelle? Nimittäin täällä on jo etsitty vastaavaa materiaalia.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
^auttaakohan tuo maskisuojus enemmänkin matka-ajossa (80...100km/h)? Kun tulee kokemuksia niin odotan mielenkiinnolla.
Pitäsköhän kokeilla ittekin. Eilen kyllä lämpöä piisasi ihan mukavasti. Pakkasta ulkona -24 kun liikenteessä oltiin ja lämmintä kyllä kabiinissa piisasi... Ilmastointi oli automaatilla ja sisälämpötilaksi pyydetty namiskasta +23. Eli ton perusteella ei tartte kai mutta...
Pitäsköhän kokeilla ittekin. Eilen kyllä lämpöä piisasi ihan mukavasti. Pakkasta ulkona -24 kun liikenteessä oltiin ja lämmintä kyllä kabiinissa piisasi... Ilmastointi oli automaatilla ja sisälämpötilaksi pyydetty namiskasta +23. Eli ton perusteella ei tartte kai mutta...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Eilen sain maantiekokemusta 50km, -20 asteessa. Vähän pienemmän lämpöpilkin havaitsin, pilkkiikö teillä muilla dieselit? Edelleen sitä termaria epäilen päästäväksi..
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Pilkkii ainakin minulla. Eli silloinkin kun eberi oli/on ehjä ja lämmöt nousee moottoritiellä normaaliksi niin lähtee eberin sammuttua moottoritieltä poistumisen jälkeen laskemaan. Nyt kun tuo eberi on mykkänä niin lämmöt nousee about neljäsosaan, eipä juuri sen ylemmäs. Tämä siis tässä ~ -20 kelissä.Ristom kirjoitti:Eilen sain maantiekokemusta 50km, -20 asteessa. Vähän pienemmän lämpöpilkin havaitsin, pilkkiikö teillä muilla dieselit? Edelleen sitä termaria epäilen päästäväksi..
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
lauantaina Ylläs, Äkäslompolo. Pakkasta -31C. Eber kävi n. 20min. Äkäs hotellilta tunturille mennessä lämpö normaali ennen Kellokas luontokeskusta. Toki se oli ylä mäki mutta oli myös kylmä keli. Eli alle viisi kilometriä riitti . Ei tarvi saabissa palella!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Joko teillä on jotenkin epätaloudellisia ajotapoja tai mulla hitaasti lämpiävä nokileka, koska mittarin vaakatasoistuminen eberipöhinänkin jälkeen ottaa aamuisin n. 8km . No okei, Markolla oli toki ylämäki "helpottamassa" energiantarvetta.
Btw, koittakaapa laittaa eberi manuaalisesti päälle ja startatkaa auto siinä vaiheessa kun eberi on käynnistymässä. Ainakin mulla eberi ilmeisesti tulkkaa tämän jotenkin viaksi ja saattaa jäädä tyystin käynnistymättä ajonaikaiseenkaan lämmitykseen. Huomasin hiljattain kun lähdinkin töistä sen verran aikaisemmin, että osui auton startti juuri eberiajastuksen kohdalle.
Btw, koittakaapa laittaa eberi manuaalisesti päälle ja startatkaa auto siinä vaiheessa kun eberi on käynnistymässä. Ainakin mulla eberi ilmeisesti tulkkaa tämän jotenkin viaksi ja saattaa jäädä tyystin käynnistymättä ajonaikaiseenkaan lämmitykseen. Huomasin hiljattain kun lähdinkin töistä sen verran aikaisemmin, että osui auton startti juuri eberiajastuksen kohdalle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla