Saab 9-3 Automaatti

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Terve mieheen,

Miten tuo Saabin automaatti, onko se MB, Audi tai BMW:n tasoinen? -07 vuosimallista on kokemusta ja se ei kyllä säväyttänyt eli haluaisin tiedustella onko uudemmissa parempi. Montako vaihdetta automaatissa on? Edellä mainituissahan on nykyään vissiin 8 -vaihdetta. Vaihteiden määrä sinällään tuskin on mikään itseisarvo, jos muuten laatikko ei toimi, toisaalta jos se toimii hyvin on lisä-vaihteistakin hyötyä.
Parhaitenhan tuon tietty saisi selville kun kävisi kokeilemassa, mutta liekkö Oulussa moista koeajettavana?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Saabilla taitaa olla vielä "vain" 6 vaihdetta uudemmissakin vaihteistoissa. Mersu, BMW ja ehkä Lexus tarjoavat 8 vaihdetta. Uudempien automaattien mukavuustaso on saattanut ehkä hiukan laskea, koska momentinmuunnin pidetään lukossa miltei koko ajan ja kaikilla vaihteilla kulutuksen pienentämiseksi. Itselläni on SC:ssä MY -07 5-vaihteinen, se lukitsee monetinmuuntimen vain 3, 4, 5 vaihteilla. Eikä silloinkaan ihan heti. Tästä seuraa vähän lisämukavuutta ja letkeämpi tunnelma.

Tuo minkä tasoinen on mikäkin lienee parasta itse selvittää ajamalla mahdollisimman montaa erilaista automaattivaihteista autoa. Omasta näkökulmastani Saabin automaatti toimii siinä kuin muutkin, ei paremmin eikä huonommin. Kaikkien momentinmuutimeen perustuvien automaattien toimintahan on tietyssä haarukassa samanlaista, käyttöliittymä samanlainen, vaihteiston valmistajiakaan ei ole kovin montaa ja kilpailijat on benchmarkattu. Ehkä poikkeuksena halvat jenkit/korealaiset, joissa huomaa että 4 vaihdetta on hiukan vähän. Yhden vaihteen lisäys varmaan auttaa aina hiukan optimivälityksen ja -kierrosluvun löytämiseen.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kun olet sen 5-vaihteisen ajanut, niin on tuo 6-vaihteinen vähän parempi, mutta en edelleenkään ole fani. Alakierrosten käyttöjärki ei ole parantunut. Se, että 6-vaihteisessa on sport-nappi erikseen saattaa olla se parantava tekijä.
Mainitsemistasi verrokeista ei ole kokemusta.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onhan 5-vaihteisessakin sport-nappi erikseen??
Ainakin tuossa -08 1.8t:ssä.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja hz81 »

apu,apupoika kirjoitti:Onhan 5-vaihteisessakin sport-nappi erikseen??
Ainakin tuossa -08 1.8t:ssä.
Minun 6-vaihteisessa ei ainakaan ole.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Aika paljon on näköjään sitten eroja vuosimalleittain.
08 6-vaihteisessa TTiD:ssä on.

Yhtäkaikki kysyjälle: Ero aiempaan 5-vaihteiseen, jota olet ajanut, ei ole valitettavasti iso.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

karitammi kirjoitti:Saabilla taitaa olla vielä "vain" 6 vaihdetta uudemmissakin vaihteistoissa. Mersu, BMW ja ehkä Lexus tarjoavat 8 vaihdetta. Uudempien automaattien mukavuustaso on saattanut ehkä hiukan laskea, koska momentinmuunnin pidetään lukossa miltei koko ajan ja kaikilla vaihteilla kulutuksen pienentämiseksi. Itselläni on SC:ssä MY -07 5-vaihteinen, se lukitsee monetinmuuntimen vain 3, 4, 5 vaihteilla. Eikä silloinkaan ihan heti. Tästä seuraa vähän lisämukavuutta ja letkeämpi tunnelma.

Tuo minkä tasoinen on mikäkin lienee parasta itse selvittää ajamalla mahdollisimman montaa erilaista automaattivaihteista autoa. Omasta näkökulmastani Saabin automaatti toimii siinä kuin muutkin, ei paremmin eikä huonommin. Kaikkien momentinmuutimeen perustuvien automaattien toimintahan on tietyssä haarukassa samanlaista, käyttöliittymä samanlainen, vaihteiston valmistajiakaan ei ole kovin montaa ja kilpailijat on benchmarkattu. Ehkä poikkeuksena halvat jenkit/korealaiset, joissa huomaa että 4 vaihdetta on hiukan vähän. Yhden vaihteen lisäys varmaan auttaa aina hiukan optimivälityksen ja -kierrosluvun löytämiseen.
Letkeämmän tunnelman voi myös ajatella toisinpäin niin, että momentinmuuntimen ollessa lukossa kaasunvaste on selvästi napakampi. Omaan makuun ainakin sopisi sellainen automaatti joka pitää muunninta lukossa mahdollisimman paljon ja minimoi ärsyttävän luiston.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Nico »

Parashan olisi tietysti semmoinen laatikko, jonka ohjelmaan voisi itse vaikuttaa.
8 pykälässä en näe mitään järkeä. Pelkkää polttoainetalouden ja numeroarvojen metsästystä käytännön mukavuuden ja suorituskyvyn kustannuksella.
Itse lukitsisin tässä autossa tuon kuusipykäläisen ykkösen pysyvästi pois käytöstä kokonaan.
Volvomiehet, jotka ajelevat samalla laatikolla tuntuvat olevan samoilla linjoilla.
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Twarrior kirjoitti:Terve mieheen,

Miten tuo Saabin automaatti, onko se MB, Audi tai BMW:n tasoinen?Vaihteiden määrä sinällään tuskin on mikään itseisarvo, jos muuten laatikko ei toimi, toisaalta jos se toimii hyvin on lisä-vaihteistakin hyötyä.
Paha kysymys. Noilla kaikilla em. merkeillä on useita erityylisiä laatikoita. Mutta jos yrittää yleistää, niin mun kokemusten mukaan Saabin 6-v Aisin laatikko on ihan hyvä, mutta ei parhaiden kilpailijoiden veroinen.

Audilta olen kokeillut Multitronicia (CVT) ja se on miellyttävä, mutta ei mitenkään ylivertainen. Kaupunkiajossa jopa turhan viiveikäs ja laiska. Muuten erittäin jouheva ja mukava. Taas S-Tronic (DSG) on täysin eri tyylinen. Ja niitäkin löytyy 6 (eka versio) ja 7 vaihteisena. 6 vaihteista olen ajanut ja se on toimiessaan todella hieno. Erityisesti urheilullisessa ajossa. Mutta kaupungilla ja kärryn kanssa siinä tulee puutteet esille. Kone voi jopa sammua pakittaessa loivaan ylämäkeen ryömittäen.

BMW:ltä itse olen kokeillut nyt pika mietinnällä 320dA:n, X1 2.3dA:n ja X3 3.0dA:n. Kaikissa oli käsittääkseni ZF:n valmistamat 6-loviset. Aikalailla parasta momentinmuunnin automatiikkaa mitä on tullut kokeiltua. Toiminta nopeaa, selkeää ja osaa lukita nopeasti. Toimii lähes kuin DSG mutta ilman niitä em häiritseviä tekijöitä.

Mersulta automaateista testattuna GLK:n 8 vaihteinen. Todella loistava. Paras. Ei muuta jäänyt lyhykäiseltä koeajolta mieleen.

No, näiden jälkeen Saabin laatikko sitten kuulostaa tylsältä, vanhalta ja huonolta. Mitä se monien mielestä onkin. Kuluttaahan se ja paikaltaan lähdöt ei ole ripeitä. Mutta kun laatikko ja kuski tottuvat toisiinsa niin meno on niinkin jouhevaa, ettei parempa heti osaa kaivata. Näin mun kokemusten perusteella TTiD + automaatti yhdistelmässä. Hyvin se pitää lukossa jo alhaalta lähtien että voi väännöllä vedättää.
Pitää oppia tuntemaan missä menee "kick-down" raja jolloin se lähtee pykältämään.

Jos olet ajanut 9-5:n aiempia 4-lovisia tai OG 9-3:n laatikoita niin parannus on mun mielestä huomattava. Ja nuokaan edellä mainitut ei ole missään nimessä huonoja. Erittäin sulavia ja miellyttäviä. Mitään sporttilaatikoita Saabeissa ei ole, jos sellaista hakee.

Ei muuta kuin koeajolle. Siinä se selviää. Ja kun kokeilet niin aja se kunnolla lämpimäksi ennenkuin alat kovin suuia johtopäätöksiä tekemään. Lämmöllä on iso merkitys toimintaan. Nopeasti se silti lämpiää, ettei sitä varttia pidempään tarvi vartoa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Nico kirjoitti: Itse lukitsisin tässä autossa tuon kuusipykäläisen ykkösen pysyvästi pois käytöstä kokonaan.
Tästä olen samaa mieltä, erityisesti dieselin yhteydessä tuo ykkönen on melko turha, taitaa kottero kulkea sillä hikiseen 40 km/h.

Laatikko saisi toimia kuten vanhojen V8-mersujen laatikot: Ykkönen päällä vain kickdownilla, muuten lähdetään liikkeelle kakkosella.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Marko A:n kommentti "toimiessaan" koskien DSG:n 6-v-laatikkoa osui naulan kantaan!!!
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja karitammi »

jcarlson kirjoitti: Letkeämmän tunnelman voi myös ajatella toisinpäin niin, että momentinmuuntimen ollessa lukossa kaasunvaste on selvästi napakampi. Omaan makuun ainakin sopisi sellainen automaatti joka pitää muunninta lukossa mahdollisimman paljon ja minimoi ärsyttävän luiston.
Niin voi tietenkin ajatella. Itse ottaisin manuaalin, jos tällä asialla on kova paino. Automaateista tällöin varmaan kaksoiskytkin lienee paras vaihtoehto. Olettaen tietenkin että logiikka pelaa siinä (*). Näitähän nyt alkaa olemaan muutamakin vaihtoehto. En tiedä kellä on loogisin. Momentinmuunnin kun on enemmänkin tehty luistamaan. Esim BMW:n (ZF?) momentinmuunnin lukitaan melko lailla napakasti.

(*) Minulla ei ole kokemusta kaksoiskytkinlaatikoista. Haluttaisi nähdä miten esim. tänä talvena sillä taskuparkkeerataan Helsingissä. Tien ja parkkipaikan välissä on usein 30 cm korkea valli, tie jäässä ja kaasua joutuu antamaan. Onnneksi ei tarvitse juuri harrastaa tuota.
Nico
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Syys 16, 2006 08:49
Paikkakunta: Littoinen

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Nico »

Mikäköhän siinä automaatin luistossa mahtaa olla se huono asia? Siis jos se polttoaineen kulutus unohdetaan.
Vai meinaako joku, että moottorista tulee voimaa ulos enemmän 2000 kierroksella, kuin esim. 6000rpm?
9-3 SC 2.8TS V6 Aero A6
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nico kirjoitti:Mikäköhän siinä automaatin luistossa mahtaa olla se huono asia? Siis jos se polttoaineen kulutus unohdetaan.
Vai meinaako joku, että moottorista tulee voimaa ulos enemmän 2000 kierroksella, kuin esim. 6000rpm?
Pitkälti makuasia, ärsyttää. Pyörätehon eli kiihtyvyyden häviämiseen se häviö menee siinä missä polttoaineenkulutuksen kasvuun. Mutta joo, ei kannata mun mielipiteistä automaattien osalta välttämättä paljoa välittää koska en ole vielä sellaiseen törmännyt jonka olisin manuaalin sijasta valinnut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 Automaatti

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Mikähän siinä MB:n tomaatissa nyt niin hyvää on ? Viimevuoden mallisella, joku farkku se oli, ajaneena vaan ihmettelen. Normaaliajossa ei ongelmia, mutta kun rivakammin piti lähteä kick-downilla, niin ykköseltä ei meinannut vaihtaa kakkoselle, vaan jäi huutamaan rajoittimelle. Ettei se ollut mitenkään mukavaa.
Mielestäni omassa 08 1.8t:ssä oleva 5-vaihteinen (siinä sport-nappi kojelaudassa), kun oppii vaihtorajat kaasussa, niin pystyy kiihdyttämään isollakin vaihteella. Maantiellä menee poienemmällä kuin edellinen 05 1.8t manuaali.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Vastaa Viestiin