Jarrut

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Bob kirjoitti:En ole kyllä törmännyt missään siihen, että keraamisia paloja olisi vakiona SS/SC:ssä - luulisin, että kaikissa pyörissä olisi edes samanlaiset, koska kitkakertoimissa on kuitenkin eroa. Oma käsitykseni on, että keraamiset palat kuluttavat jarrulevyjä enemmän kuin mitä "normaali" palat tekevät.
Jenkit ainakin kutsuvat niitä keraamisiksi. Uudehkoja Saboja kun täällä katsoo, niin takavanteet ovat mustassa jarrupölyssä etuvanteet eivät. Eli, jos ei keraamista ainakin jotain vaaleaa kitkapintaa on käytetty. Ja etuvanteet säilyvät kauan siisteinä.

Noissa Maptuneissa myydään koko settiä, taivas on rajana koville virittäjille. "Hieman" teki häijyä kun muutti vanhoiksi markoiksi. Kuka laittaa 10 000 mummoa jarruihin? Kuka maksaa 6 mummoa maidosta.....?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Jatketaas tätä ketjua ja jarrupaloista kysymys.

Onko kokemusta noista EBC:n Ultimaxeista?
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja hz81 »

apu,apupoika kirjoitti:Jatketaas tätä ketjua ja jarrupaloista kysymys.

Onko kokemusta noista EBC:n Ultimaxeista?
On! Vaihdoin reilu kuukausi sitten eteen laikoiksi EBC:n standardit (=ilman reikiä tai uria) ja paloiksi EBC:n Ultimaxit(black stuff) ja pitoa on huomattavasti enemmän kuin vakioilla. Kestävvyydestä ei tietenkään vielä voi sanoa. Hinta ratkaisi tällä kertaa ei alkuperäisten hyväksi.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja aero »

hz81 kirjoitti:On! Vaihdoin reilu kuukausi sitten eteen laikoiksi EBC:n standardit (=ilman reikiä tai uria) ja paloiksi EBC:n Ultimaxit(black stuff) ja pitoa on huomattavasti enemmän kuin vakioilla. Kestävvyydestä ei tietenkään vielä voi sanoa. Hinta ratkaisi tällä kertaa ei alkuperäisten hyväksi.
Mites pidon löytyminen? Tuleeko sitä heti vai pitääkö lämmitellä eka? Tuleeko pehmeästi vai kaikki kerralla?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

lamar kirjoitti:Olis tarkoitus vaihtaa kesällä uudet jarrulevyt ja palat autoon, koska entiset on kuluneet loppuun. Kertokaapa mielipiteitä eri vaihtoehdoista. Ebc levyt ja greenstuff palat 700€, mielestäni aikas kallis paketti, mutta ilmeisen hyvä. Vaihtoehtoisesti streetkitti (Speedparts) 490€, jossa peruslevyt(ei Ebc) ja greenstuff palat, onko kokemuksia?. National performance + greenstuff, hinta aika samoihin Ebc:n kanssa. Orggislevyt ja palat (PFS) 400€ kotiin toimitettuna? Vaihtoehtoja löytyy, mutta valinnan vaikeus missä hinta/laatusuhde olisi kohdillaan?
Tuolta tilasin sporttilaikat + redstuff: http://www.ebcbrakesdirect.com/
Tulivat nopeasti ja ongelmitta. Nyt pitää vaan odotella, että orkkis palat kuluvat ensin.

Periaatteessa jarrutustehon lisäys aiheuttaa palojen nopeamman kulumisen, mutta näistä ei nyt sitten tiedä, kun ovat sotkeneet keraamia mukaan paloihin.
BMW f11 535xd -13
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja hz81 »

aero kirjoitti:
hz81 kirjoitti:On! Vaihdoin reilu kuukausi sitten eteen laikoiksi EBC:n standardit (=ilman reikiä tai uria) ja paloiksi EBC:n Ultimaxit(black stuff) ja pitoa on huomattavasti enemmän kuin vakioilla. Kestävvyydestä ei tietenkään vielä voi sanoa. Hinta ratkaisi tällä kertaa ei alkuperäisten hyväksi.
Mites pidon löytyminen? Tuleeko sitä heti vai pitääkö lämmitellä eka? Tuleeko pehmeästi vai kaikki kerralla?
Pitoa löytyy mielestäni heti hyvin.

Itse tilasin omani Cammskill.co.uk:sta. Hinnat oli monessa paikkaa Briteissä saman suuntaiset, mutta postikulut oli tuolla selkeästi edullisimmat.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Olen tilaamassa uudet levyt ja palat EBC:ltä. Nyt kuitenkin ilmeni onglema etupalojen kanssa. Autossani on 285mm etulevyt. Kumpi pala näistä kahdesta on oikea?

1. http://tinyurl.com/2vnheoo, DP21416 mallimerkinnältään.
2. http://tinyurl.com/32ktj2s, DP21414 mallimerkinnältään.


EBC:n oma kataloogi kertoo ylemmän palan sopivan vm 2006 eteenpäin ja alemman palan sopivan vm 2002-2005. Kauppojen sivuilla asia on kuitenkin ilmaistu toisin. Mitäköhän pitäisi uskoa, kun palojen valmistaja vastasi kyselyyni vain, että osta palat jotka täsmäävät tämänhetkisten palojen kanssa. En viitsinyt enää vastata, että sehän tässä juuri on ongelma :D

Auto on vm.2006 SC, niin kuin allekirjoituskin kertoo.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Sain vielä viestin valmistajalta uuden kyselyn jälkeen, jonka mukaan uskoisivat PD21414-palojen sopivan 285mm levyjen kanssa. Kuulemma noita PD21416-paloja käytetään yleensä isompien levyjen kanssa. Heilläkää ei ole siis tarkkaa tietoa asiasta.

Kyseessä siis EBC Green Stuff -jarrupalat.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja hz81 »

vitikka kirjoitti:Sain vielä viestin valmistajalta uuden kyselyn jälkeen, jonka mukaan uskoisivat PD21414-palojen sopivan 285mm levyjen kanssa. Kuulemma noita PD21416-paloja käytetään yleensä isompien levyjen kanssa. Heilläkää ei ole siis tarkkaa tietoa asiasta.

Kyseessä siis EBC Green Stuff -jarrupalat.
Mulla on kanssa omassa autossa 285milliset laikat ja varmistin just tilausvahvistuksesta s-postistani, että ovat mallimerkinnältään DP1414. Ja tuohan kakkonen tuossa DP21414 tulee vain tuosta Green stuffista. Eli tilaa ne DP21414.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Ok, kiitos tiedosta! Tuo kakkonen tarkoittaa juurikin Green stuffia, 3 on red stuff jne. Hämmästelen edelleen, että valmistaja ei osaa sanoa varmasti mikä pala sopii mihinkin malliin. Mutta onneksi on tämä foorumi :lol:
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Tässä uusien jarruosien rantautumista odotellessa päätin käydä paikallisella AD-ketjun huoltamolla kysymyssä mitä veloittaisivat kaikkien jarrulevyjen ja palojen vaihdosta. Vastaus oli, että aikaa kuluu tunnista puoleentoista ja tuntiliksa on 50€. Tuolla hinnalla en edes mieti enää sitä vaihtoehtoa, että vaihtaisin itse pihalla. Merkkiliikkeeltä en ehtinyt kysymään enkä enää kysykään :D
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

vitikka kirjoitti:Tässä uusien jarruosien rantautumista odotellessa päätin käydä paikallisella AD-ketjun huoltamolla kysymyssä mitä veloittaisivat kaikkien jarrulevyjen ja palojen vaihdosta. Vastaus oli, että aikaa kuluu tunnista puoleentoista ja tuntiliksa on 50€. Tuolla hinnalla en edes mieti enää sitä vaihtoehtoa, että vaihtaisin itse pihalla. Merkkiliikkeeltä en ehtinyt kysymään enkä enää kysykään :D
Sama homma vituttaa, kun tällä hetkellä ainoa tila autolla on lämpötolpallinen parkkiruutu. Täytyy täällä tehdä väliaikainen ratkaisu ja pistää vaan uudet orkkista vastaavat takapalat ja katsella sitten seuraavaksi koko kierroksen uusimista, kun alkaa levyt menemään.
Eteen on ilmeisesti vaihdettukin juuri uudet palat.
Näkyy tomaatilla olevan kuluminen vähän toista luokkaa, no sen tiesi jo ostaessaankin.
Varmaan nuo EBC:n ultimaxit + EBC:n peruslevyt levyt kaveriksi seuraavana yhdistelmänä.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Tänään asennettiin uudet jarrupalat ja levyt. Eli jarrupaloina EBC Greenstuffit eteen DP21414 ja taakse DP21749. Uritetut levyt eteen USR1119 ja taakse USR1252. Nämä osat menivät heittämällä alle alkuperäisten 285mm ja 278mm jarrujen tilalle. Alla kuvat etu- ja takajarruista.

Kuva

Kuva

Vanhat jarupalat olivat loppuun ajetut. Oikean takajarrun sisemmästä palasta ei ollut jäljellä lainkaan jarrupintaa. Ihmekös kun rohisi niin pahasti :lol:
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrut

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

No niin olisimpa ensin katsonut :saab: foorumilta :)
Eli tilasin hinnaston perusteella EBC Greenstuff -palat eteen US-Partsilta, niin vääräthän ne tuli. Kuvasto ehdotti DP21416-paloja, kun oikea on DP21414 niinkuin tässä ketjussa on aiemmin todettu. Etulevyt ovat siis 285milliset.
Huomasimpa samalla kuitenkin että levyt on loppu niin jos satsaisi noihin Ultimax BlackDash -levyihin kuten vitikka edellä.
Vastaa Viestiin