Bob kirjoitti:En ole kyllä törmännyt missään siihen, että keraamisia paloja olisi vakiona SS/SC:ssä - luulisin, että kaikissa pyörissä olisi edes samanlaiset, koska kitkakertoimissa on kuitenkin eroa. Oma käsitykseni on, että keraamiset palat kuluttavat jarrulevyjä enemmän kuin mitä "normaali" palat tekevät.
Jenkit ainakin kutsuvat niitä keraamisiksi. Uudehkoja Saboja kun täällä katsoo, niin takavanteet ovat mustassa jarrupölyssä etuvanteet eivät. Eli, jos ei keraamista ainakin jotain vaaleaa kitkapintaa on käytetty. Ja etuvanteet säilyvät kauan siisteinä.
Noissa Maptuneissa myydään koko settiä, taivas on rajana koville virittäjille. "Hieman" teki häijyä kun muutti vanhoiksi markoiksi. Kuka laittaa 10 000 mummoa jarruihin? Kuka maksaa 6 mummoa maidosta.....?
apu,apupoika kirjoitti:Jatketaas tätä ketjua ja jarrupaloista kysymys.
Onko kokemusta noista EBC:n Ultimaxeista?
On! Vaihdoin reilu kuukausi sitten eteen laikoiksi EBC:n standardit (=ilman reikiä tai uria) ja paloiksi EBC:n Ultimaxit(black stuff) ja pitoa on huomattavasti enemmän kuin vakioilla. Kestävvyydestä ei tietenkään vielä voi sanoa. Hinta ratkaisi tällä kertaa ei alkuperäisten hyväksi.
OPEL SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url] Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
hz81 kirjoitti:On! Vaihdoin reilu kuukausi sitten eteen laikoiksi EBC:n standardit (=ilman reikiä tai uria) ja paloiksi EBC:n Ultimaxit(black stuff) ja pitoa on huomattavasti enemmän kuin vakioilla. Kestävvyydestä ei tietenkään vielä voi sanoa. Hinta ratkaisi tällä kertaa ei alkuperäisten hyväksi.
Mites pidon löytyminen? Tuleeko sitä heti vai pitääkö lämmitellä eka? Tuleeko pehmeästi vai kaikki kerralla?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
lamar kirjoitti:Olis tarkoitus vaihtaa kesällä uudet jarrulevyt ja palat autoon, koska entiset on kuluneet loppuun. Kertokaapa mielipiteitä eri vaihtoehdoista. Ebc levyt ja greenstuff palat 700€, mielestäni aikas kallis paketti, mutta ilmeisen hyvä. Vaihtoehtoisesti streetkitti (Speedparts) 490€, jossa peruslevyt(ei Ebc) ja greenstuff palat, onko kokemuksia?. National performance + greenstuff, hinta aika samoihin Ebc:n kanssa. Orggislevyt ja palat (PFS) 400€ kotiin toimitettuna? Vaihtoehtoja löytyy, mutta valinnan vaikeus missä hinta/laatusuhde olisi kohdillaan?
Tuolta tilasin sporttilaikat + redstuff: http://www.ebcbrakesdirect.com/
Tulivat nopeasti ja ongelmitta. Nyt pitää vaan odotella, että orkkis palat kuluvat ensin.
Periaatteessa jarrutustehon lisäys aiheuttaa palojen nopeamman kulumisen, mutta näistä ei nyt sitten tiedä, kun ovat sotkeneet keraamia mukaan paloihin.
hz81 kirjoitti:On! Vaihdoin reilu kuukausi sitten eteen laikoiksi EBC:n standardit (=ilman reikiä tai uria) ja paloiksi EBC:n Ultimaxit(black stuff) ja pitoa on huomattavasti enemmän kuin vakioilla. Kestävvyydestä ei tietenkään vielä voi sanoa. Hinta ratkaisi tällä kertaa ei alkuperäisten hyväksi.
Mites pidon löytyminen? Tuleeko sitä heti vai pitääkö lämmitellä eka? Tuleeko pehmeästi vai kaikki kerralla?
Pitoa löytyy mielestäni heti hyvin.
Itse tilasin omani Cammskill.co.uk:sta. Hinnat oli monessa paikkaa Briteissä saman suuntaiset, mutta postikulut oli tuolla selkeästi edullisimmat.
OPEL SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url] Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Olen tilaamassa uudet levyt ja palat EBC:ltä. Nyt kuitenkin ilmeni onglema etupalojen kanssa. Autossani on 285mm etulevyt. Kumpi pala näistä kahdesta on oikea?
EBC:n oma kataloogi kertoo ylemmän palan sopivan vm 2006 eteenpäin ja alemman palan sopivan vm 2002-2005. Kauppojen sivuilla asia on kuitenkin ilmaistu toisin. Mitäköhän pitäisi uskoa, kun palojen valmistaja vastasi kyselyyni vain, että osta palat jotka täsmäävät tämänhetkisten palojen kanssa. En viitsinyt enää vastata, että sehän tässä juuri on ongelma
Auto on vm.2006 SC, niin kuin allekirjoituskin kertoo.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Sain vielä viestin valmistajalta uuden kyselyn jälkeen, jonka mukaan uskoisivat PD21414-palojen sopivan 285mm levyjen kanssa. Kuulemma noita PD21416-paloja käytetään yleensä isompien levyjen kanssa. Heilläkää ei ole siis tarkkaa tietoa asiasta.
Kyseessä siis EBC Green Stuff -jarrupalat.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka kirjoitti:Sain vielä viestin valmistajalta uuden kyselyn jälkeen, jonka mukaan uskoisivat PD21414-palojen sopivan 285mm levyjen kanssa. Kuulemma noita PD21416-paloja käytetään yleensä isompien levyjen kanssa. Heilläkää ei ole siis tarkkaa tietoa asiasta.
Kyseessä siis EBC Green Stuff -jarrupalat.
Mulla on kanssa omassa autossa 285milliset laikat ja varmistin just tilausvahvistuksesta s-postistani, että ovat mallimerkinnältään DP1414. Ja tuohan kakkonen tuossa DP21414 tulee vain tuosta Green stuffista. Eli tilaa ne DP21414.
OPEL SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url] Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Ok, kiitos tiedosta! Tuo kakkonen tarkoittaa juurikin Green stuffia, 3 on red stuff jne. Hämmästelen edelleen, että valmistaja ei osaa sanoa varmasti mikä pala sopii mihinkin malliin. Mutta onneksi on tämä foorumi
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Tässä uusien jarruosien rantautumista odotellessa päätin käydä paikallisella AD-ketjun huoltamolla kysymyssä mitä veloittaisivat kaikkien jarrulevyjen ja palojen vaihdosta. Vastaus oli, että aikaa kuluu tunnista puoleentoista ja tuntiliksa on 50€. Tuolla hinnalla en edes mieti enää sitä vaihtoehtoa, että vaihtaisin itse pihalla. Merkkiliikkeeltä en ehtinyt kysymään enkä enää kysykään
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka kirjoitti:Tässä uusien jarruosien rantautumista odotellessa päätin käydä paikallisella AD-ketjun huoltamolla kysymyssä mitä veloittaisivat kaikkien jarrulevyjen ja palojen vaihdosta. Vastaus oli, että aikaa kuluu tunnista puoleentoista ja tuntiliksa on 50€. Tuolla hinnalla en edes mieti enää sitä vaihtoehtoa, että vaihtaisin itse pihalla. Merkkiliikkeeltä en ehtinyt kysymään enkä enää kysykään
Sama homma vituttaa, kun tällä hetkellä ainoa tila autolla on lämpötolpallinen parkkiruutu. Täytyy täällä tehdä väliaikainen ratkaisu ja pistää vaan uudet orkkista vastaavat takapalat ja katsella sitten seuraavaksi koko kierroksen uusimista, kun alkaa levyt menemään.
Eteen on ilmeisesti vaihdettukin juuri uudet palat.
Näkyy tomaatilla olevan kuluminen vähän toista luokkaa, no sen tiesi jo ostaessaankin.
Varmaan nuo EBC:n ultimaxit + EBC:n peruslevyt levyt kaveriksi seuraavana yhdistelmänä.
Tänään asennettiin uudet jarrupalat ja levyt. Eli jarrupaloina EBC Greenstuffit eteen DP21414 ja taakse DP21749. Uritetut levyt eteen USR1119 ja taakse USR1252. Nämä osat menivät heittämällä alle alkuperäisten 285mm ja 278mm jarrujen tilalle. Alla kuvat etu- ja takajarruista.
Vanhat jarupalat olivat loppuun ajetut. Oikean takajarrun sisemmästä palasta ei ollut jäljellä lainkaan jarrupintaa. Ihmekös kun rohisi niin pahasti
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
No niin olisimpa ensin katsonut foorumilta
Eli tilasin hinnaston perusteella EBC Greenstuff -palat eteen US-Partsilta, niin vääräthän ne tuli. Kuvasto ehdotti DP21416-paloja, kun oikea on DP21414 niinkuin tässä ketjussa on aiemmin todettu. Etulevyt ovat siis 285milliset.
Huomasimpa samalla kuitenkin että levyt on loppu niin jos satsaisi noihin Ultimax BlackDash -levyihin kuten vitikka edellä.