Ei se nyt uskonasia ole, jos pohtii "ääneensä" millä se sen 10 vuotta sitten toimii.. Ei kai kuitenkaan pyhällä hengellä?kalle37 kirjoitti:Usko nyt jo 10v tai 160000kmRistom kirjoitti:Vai onko peräti liikkeestä lataava virtalähde?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ei se nyt uskonasia ole, jos pohtii "ääneensä" millä se sen 10 vuotta sitten toimii.. Ei kai kuitenkaan pyhällä hengellä?kalle37 kirjoitti:Usko nyt jo 10v tai 160000kmRistom kirjoitti:Vai onko peräti liikkeestä lataava virtalähde?
Ottaako TPMS huomioon lämpötilan alenemisen aiheuttaman paineen alenemisen vai herjanneeko heti? Millainen hystereesihän noissa lie? Teoriassa itsellä toimisi JOS molempiin vanteisiin anturit saisi kiinni kun sekä kesä- että talvirenkaat on 225/45/17 ja pidän about samoja paineita molemmissa.Mimmi kirjoitti:Hyvä yritys, mutta hukkaan meni.9000cse kirjoitti:Olettaen että kesä ja talvipyörät on saman kokoiset, rengas paineet riippuu paljolti renkaan koosta, profiilista ja valmistajasta ja auton painosta tietysti mutta se tuskin muuttuu kesän ja talven aikanaMimmi kirjoitti:Muista, että talvirenkailla on eri paineet kuin kesärenkailla ja joudut kalibroimaan TPMSn renkaidenvaihdon jälkeen (2:sti vuodessa).. Täytyy antaa välillä "Mimmi":lle takasin sitä mitä "Mimmi" antaa meille.
![]()
Paine muuttuu lämpötilan funktiona.
Muuttukoot mutta kyllä itellä ainakin on samat paineet kesät talvet, Kesärenkaat 225/40-18", talvirenkaat 215/55-16". Edelleen paineet riippuu renkaan koosta.Mimmi kirjoitti:Hyvä yritys, mutta hukkaan meni.9000cse kirjoitti:Olettaen että kesä ja talvipyörät on saman kokoiset, rengas paineet riippuu paljolti renkaan koosta, profiilista ja valmistajasta ja auton painosta tietysti mutta se tuskin muuttuu kesän ja talven aikanaMimmi kirjoitti:Muista, että talvirenkailla on eri paineet kuin kesärenkailla ja joudut kalibroimaan TPMSn renkaidenvaihdon jälkeen (2:sti vuodessa).. Täytyy antaa välillä "Mimmi":lle takasin sitä mitä "Mimmi" antaa meille.
![]()
Paine muuttuu lämpötilan funktiona.
Typpeä renkaisiin niin ei ole tuo lämpötilasta johtuva paineenvaihtelu niin ongelmana.tturku kirjoitti:ja jotta yllä oleva vääntö saa tähän loppunsa niin paineeseen (yleinen kaasujen paineen yhtälö) vaikuttaa seuraavat tekijät:
pV = nRT
jossa
p = paine
V = tilavuus
n = kaasun moolimäärä
R = yleinen kaasuvakio
Eli paineeseen vaikuttaa sekä tilavuus että lämpötila, että kaasun määrä ja tyyppi
Eli ei tarvii alkaa vääntämään enempää saati nokittelemaan, ne päivät jolloin sellaista tapahtui täällä ovat toivottavasti ohi
Saako täydentää sentääntturku kirjoitti: Eli ei tarvii alkaa vääntämään enempää saati nokittelemaan, ne päivät jolloin sellaista tapahtui täällä ovat toivottavasti ohi
Hauska sattuma sinänsä, lienee kyseessä ollut hieman vanhempi BMW, kun viimeisimmissä malleissa järjestelmä toimii juurikin ABS-anturien avulla ja on kalibroitavissa ja kytkettävissä ilman testeriä.petrisa kirjoitti:Kuulinpa tuossa viime talvena hauskan jutun Oulun Wetterin Bemari-gurulta.
Asiakkaan auto (bemari) oli aina töistä lähdettäessä hälyttänyt rengaspaineista. Ei koskaan kotoa (autotallista) lähdettäessä.
Autoa oli tutkittu eikä kukaan ollut löytänyt "vikaa". Sitten joku (liekö ollut tämä guru) oli keksinyt, että missäs niitä kesärenkaita säilytetään. No, siellä kotona tallin nurkassapa tietenkin. Nythän alla oli talvirenkaat, joissa ei ollut langatonta painevalvontaa. Sensijaan niissä tallissa pinossa olevissa kesärenkaissa oli. Autossa oli aktiivisena painevalvonta ja se sai kotona yhteyden renkaisiin ja kaikki oli ok. Kun lähdettiin töistä, yhteyttä renkaisiin ei enää löytynytkään ja tästä syystä hälytys.
Näinhän se homma ratkesi. Asiakas ei ollut perehtynyt autoonsa kunnolla (ei liene kovinkaan suuri ihme), kun oli hankkinut talvirenkaat ja vanteet "ei-merkkiliikkeestä" vaan rengasalan liikkeestä. Rengasliikkeessäkään ei oltu opastettu asiassa mitenkään. Taisi olla jopa niin, että bemarissa sai painevalvonnan aktivoinnin/de-aktivoinnin hoidettua auton ajotietokoneen hallinnan kautta käyttäjä itse. Tästä jälkimmäisestä nyt en ole varma, mutta huollossa nyt ainakin. Eli nykyautot vaativat kunnon perehdyttämistä/perehtymistä, niin omistajalta, käyttäjiltä kuin muiltakin auton kanssa tekemisissä olevilta.
Mistä saa typpeä renkaisiin? Euromaster/Salo kaveri ei ainakaan "ollut kuullutkaan" - mutta tais olla joku kiireajan harjoittelija...jmaatta kirjoitti: Typpeä renkaisiin niin ei ole tuo lämpötilasta johtuva paineenvaihtelu niin ongelmana.
Paha ainakaan minulla sanoa mistä sitä Salon suunnalta saisi. Oulun alueelta tiedän ainakin paikan mistä saa. Ei se halpaa lystiä minusta ole joten itse en käytä mutta "hupinsa" kullakin.Meikku kirjoitti:Mistä saa typpeä renkaisiin? Euromaster/Salo kaveri ei ainakaan "ollut kuullutkaan" - mutta tais olla joku kiireajan harjoittelija...jmaatta kirjoitti: Typpeä renkaisiin niin ei ole tuo lämpötilasta johtuva paineenvaihtelu niin ongelmana.
Hmm... ristiriitaista tietoa: Mimmin mukaan voi rekisteröidä vain 4 sensoria samaan aikaan, vai olisiko niin, että "Eipäs ollut Mimmi oikeassa..."saabus kirjoitti:Tervehdys,
piti oikein rekisteröityä tätä varten, kun omassa 9-3:ssa (vm. 2008, muuttoauto USAsta) tuo TPMS oli vakiona. Kesävanteina on ALU59, jotka autossa oli ostettaessa alla. Talvivanteiksi ostin käytettynä ALU45:set, joihin erikseen ostamani anturit tuurilla passasivat (vanteen sisäpuolella muutaman millin syvennys arvioilta kokoa 1 x 3 cm, kuten yllä mainittiin, joten tämä varmaan kertoo jotain vannemallin sopivuudesta).
Molemmissa vanteissa on siis sensorit paikoillaan ja hyvin pelittää,ista kun kerran on kyse. Mitään uudelleen ohjelmointeja ei tarvitse renkaiden vaihdon välillä tehdä, empiriisen seurannan perusteella varoituksen paineraja ko. autossa n. 1.8 bar.