kummaa resonointia ja sirinää
kummaa resonointia ja sirinää
Tänään taas alkoi kummaa resonointia, sirinää ja konevärisee epänormaalisti mistä sellainen voisi johtua, ääni oli vähän aikaa poissa, kun vaihroin rikkinäisen laturinremmin kiristinrullan ja laturin päässä olevan vapaakytkimen. resonointi kuuluu sisälle selvästi kokoajan, mutta kaasua painaessa kuuluu veilä voimmakkaammin.
vw passat 1.9 tdi -07
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
Re: kummaa resonointia ja sirinää
En tiedä olenko kovastikin väärässä mutta joskus palstalla oli "syylärin" kiinnityksestä juttua. Siellä oli ainakin jokin ylimääräinen äänilähde.
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Nostellaan vähän vanhaa ketjua. Selailin kerran läpi WIS:ä, ja muistaakseni näin siellä juurikin tuohon syylärin kiinnitykseen viittaavan bulletiinin. Joku oli siellä kiinnityksessä löysällä/rikki, joka aiheutti kolinaa moottorin etupäästä. Meillä kuuluu käynnistäessä samanlaista, ääni häviää kun moottori on käynyt pari minuuttia tai laittaa kaasua. Sen parin minuutin aikana välillä ääni lakkaa, ja voimistuu, joku siellä kolisee johonkin (välillä kolisee ns. epätahtiin, epäsäännöllisesti). WIS:stä varmaan löytyy ohjeet tuohon syylärin kiinnityksen tarkastamiseen. Liekkö vaikeakin homma? Ääni ei sinänsä sisälle edes kunnolla kuulu, mutta ulkoa kuulee. Pitänee vähän tutkailla asiaa. Onko muilla olllut samanlaista?agios kirjoitti:En tiedä olenko kovastikin väärässä mutta joskus palstalla oli "syylärin" kiinnityksestä juttua. Siellä oli ainakin jokin ylimääräinen äänilähde.
Muistaisiko kukaan mikä oli tuon lainauksessa olevan threadin nimi? En löytänyt haulla.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: kummaa resonointia ja sirinää
jottei olisi menny tasapaino akselien ketjun kiristin poikki.
mika luhtala.ml@gmail.com
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Sen äänen saa ihan kädellä kyllä vaimenemaan, kun ottaa siitä turbon tienoilta kiinni, jostain putkesta. Pitänee tutkia tarkemmin...umo kirjoitti:jottei olisi menny tasapaino akselien ketjun kiristin poikki.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Juuh. Nyt löytyi se ohje WIS:stä, kuinka tarkastetaan syylärin kiinnitykset, jos kolinaa kuuluu. Tänä aamuna ei kuulunut, en tiedä miksi. Yleensä kuuluu silloin, jos moottori ei ole kerennyt oleman tarpeeksi pitkään lämmössä, ja moottori heiluu/tärisee enemmän kylmänä.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: kummaa resonointia ja sirinää
kyllä siellä oli tasapaino akselin kiristimen laahan oli poikki.
vw passat 1.9 tdi -07
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Olikos hankalakin remppa?saabistit kirjoitti:kyllä siellä oli tasapaino akselin kiristimen laahan oli poikki.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Ei ollut hankala Remppa. vaihdetut osat. Tasapainoakselien ketju, kiristin ja laahaimet. Vaihdoin myös jakoketjun, kiristimen, laahaimet, nokka-akselien rattaat, alarattaan ja tarvittavat tiivisteet. Osat maksoi yhteensä maksoi 750€. Ainut hankala homma oli saada nokka-akselien ajoitus työkalu.
vw passat 1.9 tdi -07
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
saab 99 gl 2.0 -84
saab 96 v4 super -79
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Olen tässä muutamana aamuna taas kuunnelut sitä lonksutusta. Seuraavat huomiot olen tehnyt:
- lonksutus kuuluu vain silloin, kun auto on seissyt yön yli, kylmäkäynnistyksen yhteydessä (mutta eber kuitenkin aina päällä) ja lämpötila on n. +5- -10. Muissa lämpötiloissa lonksutusta ei ole kuulunut
- Lonksutus lakkaa välittömästi kun kaasua hipaisee (eli kierrokset nousee minimaalisesti). Lonkstutus palaa kuitenkin kun päästää kaasupolkimen yläasentoon ja auto käy tyhjäkäynnillä.
Tuntuu siis että tuo lonkstutus liittyy jollain tapaa ilman lämpötilaan ja moottorin resonointiin kun se laukaisee käyntiin aamulla. Kesällä ei ole lonksutellut. Ääni vähnä sellainen metallinen lonksutus, joka menee joskus tahdissa ja joskus ei. Ihan kuin joku esim. putki kolisi johonkin, kun moottori käy kylmänä vähän enemmän karkeasti. Kun moottori on saanut käydä sellaiset pari minuuttia, ääntä ei enää kuulu. Voisikohan sitten liittyä esim. kytkimeen? Autolla ajeltu nyt 180tkm ja en tiedä onko kytkintä ikinä vaihdettu. Todennäköisesti ei. Suurin osa kilometreistä om matka-ajoa.
Pitänee viikonloppuna raahautua TI-halliin ja ottaa pohjapanssari irti ja katsoa onko siellä mitään mikä äänen voisi aiheuttaa.
Yhtenä ratkaisuna voisi olla tyhjäkäynnin kierrosten nostaminen esim. 50 rpm OP-COM:lla. Voisihan sitä kokeilla..
MUOKS: missäs vaiheessanoita hehkuja kannattaisi alkaa vaihtaa? Voisiko sieltä löytyä syytä tuohon resonointiin?
- lonksutus kuuluu vain silloin, kun auto on seissyt yön yli, kylmäkäynnistyksen yhteydessä (mutta eber kuitenkin aina päällä) ja lämpötila on n. +5- -10. Muissa lämpötiloissa lonksutusta ei ole kuulunut
- Lonksutus lakkaa välittömästi kun kaasua hipaisee (eli kierrokset nousee minimaalisesti). Lonkstutus palaa kuitenkin kun päästää kaasupolkimen yläasentoon ja auto käy tyhjäkäynnillä.
Tuntuu siis että tuo lonkstutus liittyy jollain tapaa ilman lämpötilaan ja moottorin resonointiin kun se laukaisee käyntiin aamulla. Kesällä ei ole lonksutellut. Ääni vähnä sellainen metallinen lonksutus, joka menee joskus tahdissa ja joskus ei. Ihan kuin joku esim. putki kolisi johonkin, kun moottori käy kylmänä vähän enemmän karkeasti. Kun moottori on saanut käydä sellaiset pari minuuttia, ääntä ei enää kuulu. Voisikohan sitten liittyä esim. kytkimeen? Autolla ajeltu nyt 180tkm ja en tiedä onko kytkintä ikinä vaihdettu. Todennäköisesti ei. Suurin osa kilometreistä om matka-ajoa.
Pitänee viikonloppuna raahautua TI-halliin ja ottaa pohjapanssari irti ja katsoa onko siellä mitään mikä äänen voisi aiheuttaa.
Yhtenä ratkaisuna voisi olla tyhjäkäynnin kierrosten nostaminen esim. 50 rpm OP-COM:lla. Voisihan sitä kokeilla..
MUOKS: missäs vaiheessanoita hehkuja kannattaisi alkaa vaihtaa? Voisiko sieltä löytyä syytä tuohon resonointiin?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Tänäaamuna jatkoin tutkimuksia: kytkimen painaminen poistaa äänen. Voisikohan siis olla kytkimeen liittyvä oire? Mitäs näillä nykyisillä kytkimillä oikein ajellaan? Autolla ajettu 180tkm ja kytkintä ei ole tietääkseni vaihdettu. Ja eikös siellä ollut se joku hemmetin massapyörä? Voisiko se päästää tuon äänen?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Minulla massapyörän leviäminen eteni meni suurinpiirtein näin:
- ensin äänsi oudosti kun kytkintä painoi vähän, hävisi kun painoi pohjaan
- seuraavassa vaiheessa äänsi kun painoi vähän, vähän lisää niin ei ääntänyt, pohjaan asti niin äänsi
- viimeisessä vaiheessa äänsi missä tahansa asennossa kun kytkintä painoi
Ja 120tkm kohdalla hajosi.
- ensin äänsi oudosti kun kytkintä painoi vähän, hävisi kun painoi pohjaan
- seuraavassa vaiheessa äänsi kun painoi vähän, vähän lisää niin ei ääntänyt, pohjaan asti niin äänsi
- viimeisessä vaiheessa äänsi missä tahansa asennossa kun kytkintä painoi
Ja 120tkm kohdalla hajosi.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Meillä ääni ei liity (vielä) kytkimen liiikkeeseen, vaan se kuuluu tyhjäkäynnillä. Tosin kytimen painaminen lopettaa resonoinnin. Pitänee nostella auto ylös ja ensimmäisenä varmistua, voisiko siellä esim. joku putki kolista.. Kiitoksia oirekuvauksesta!jmaatta kirjoitti:Minulla massapyörän leviäminen eteni meni suurinpiirtein näin:
- ensin äänsi oudosti kun kytkintä painoi vähän, hävisi kun painoi pohjaan
- seuraavassa vaiheessa äänsi kun painoi vähän, vähän lisää niin ei ääntänyt, pohjaan asti niin äänsi
- viimeisessä vaiheessa äänsi missä tahansa asennossa kun kytkintä painoi
Ja 120tkm kohdalla hajosi.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Jeps, nyt on auto nostettu ylos, irroitettu pohjapanssari ja tutkailtu alhaalta päin. Muutamat pultit kirin, ja parin metallisen/alumiinisen putken kiinnitystä tuin, ja kolina loppui. Eli johtuu koneen täristyksestä kun käynnistää kylmemmillä keleillä. Yksi mistä sai kolinaa aikaan ihan kädellällin moottoria liikuttamalla, oli se kohta pakoputkesta, jossa on se sukka (moottorin puoli pääsee liikkumaan, auton alla oleva osa pysyy paikallaan). Siitä tuntui kolajavan, jos oikein kovasti heilutteli.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: kummaa resonointia ja sirinää
Yksi kohta mikä antaa yllättävän isot resot on ilmanpuhdistimen kotelo.
Kiinnityskumit kovettuu ja kotelo pääsee pärräämään.
Itse tiukkasin silmukoita.
Kiinnityskumit kovettuu ja kotelo pääsee pärräämään.
Itse tiukkasin silmukoita.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98