TTID 160 hv vs. 180 hv
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
TTID 160 hv vs. 180 hv
Terve
oisko tietoa/kokemuksia, onko ajossa käytännössä mitään eroa em. koneiden osalta. pitäs päivittää 93 ja tuo 160 hv on halvempi, mutta toisaalta nykyinen 150 hv on aika nuhapumppu enkä sellaista enää halua. Saako 160 hv Hirschin virisatsia
oisko tietoa/kokemuksia, onko ajossa käytännössä mitään eroa em. koneiden osalta. pitäs päivittää 93 ja tuo 160 hv on halvempi, mutta toisaalta nykyinen 150 hv on aika nuhapumppu enkä sellaista enää halua. Saako 160 hv Hirschin virisatsia
MB 220 cdi A vm 2013
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Minullakin oli aiemmin tuollainen "nuhapumppu". Tosin en kokenut sitä nuhapumpuksi tuolla, missä sai ajella nopeuksen luolesta vapaammin. Heitin sillä tammi-helmikuussa 2009 pienen 10000km reissun Gibraltariin ja takaisin, enkä huomannut jääneeni missään jalkoihin. Päinvastoin Saabilla oli tosi hienoa olla Euroopan liikennevirrassa.
Oma näkemykseni olisi, että kun noissa uusissa TTID:ssä on käytännössä sama kone eri viriastein, niin halvin "hirsitettynä" on edullisin ratkaisu.
Oma näkemykseni olisi, että kun noissa uusissa TTID:ssä on käytännössä sama kone eri viriastein, niin halvin "hirsitettynä" on edullisin ratkaisu.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Olen pari viikkoa/2000 km ajellut 160 hv "nuhapumppuautomaatilla" ja edellinen 185 hv femma kalpenee kyllä. Ihmettelen vaan miksi sporttipenkkejä ei ole vakiona... No kyllä näihin peruspenkkeihinkin tottuu, kun ajelee vaan pitkää matkaa suoralla tiellä. Oli suhtkoht sopivan hintainen paketti, niin mikäs tässä huristellessa?
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Onko TTiD4-moottoreista muuten näkynyt tarkempaa tietoa missään? Onko todella täysin sama kone oheislaitteineen, vaikka tehot on nuhaisimmassa "vain" 130 hv. Onko samat turbot, välijäähdytin, entäpä jarrut? Hirsch-viritelmät taitavat olla tarkkoja sen suhteen, että myös jarrutusteho on oikea suhteessa koneen tehoihin. Saab.fi sivujen mukaan 130 ja 160 hv malleissa jarrulevyt ovat tuuletetut vain edessä, kun taas 180 hv mallissa sekä edessä että takana.ristos kirjoitti: Oma näkemykseni olisi, että kun noissa uusissa TTID:ssä on käytännössä sama kone eri viriastein, niin halvin "hirsitettynä" on edullisin ratkaisu.
Jarrulevyt:
130: 285/278 mm
160/180: 302/292 mm
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Hirsch tarjoaa samaa 200hp satsia molemmile, 160hv ja 180hv moottoreille. 130hv versiolle taas on tulossa viritys, mutta ei nosta tehoja samalle tasolle. Eli myös mekaanista eroa ilmeisesti (ahdin, suuttimet jne ?).peukalokeskellä kirjoitti:Onko TTiD4-moottoreista muuten näkynyt tarkempaa tietoa missään? Onko todella täysin sama kone oheislaitteineen, vaikka tehot on nuhaisimmassa "vain" 130 hv. Onko samat turbot, välijäähdytin, entäpä jarrut? Hirsch-viritelmät taitavat olla tarkkoja sen suhteen, että myös jarrutusteho on oikea suhteessa koneen tehoihin. Saab.fi sivujen mukaan 130 ja 160 hv malleissa jarrulevyt ovat tuuletetut vain edessä, kun taas 180 hv mallissa sekä edessä että takana.ristos kirjoitti: Oma näkemykseni olisi, että kun noissa uusissa TTID:ssä on käytännössä sama kone eri viriastein, niin halvin "hirsitettynä" on edullisin ratkaisu.
Jarrulevyt:
130: 285/278 mm
160/180: 302/292 mm
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
ok, kiitti. Eiköhän se sitten ole tuo 160hv vektuurina vähän niikuin kaupan päälle kun luopuu 180 hv:stä
MB 220 cdi A vm 2013
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Olen itse koittanut löytää tuollaista 160 hv automaatti esittelyautoa, jotta pääsisi kokeilelmaan, mutta kun ovat kaikki noita "hinnat alkaen" 130 hv autoja. Miltä muuten on auto tuntunut paitsi että kulkee hyvin, miten moottorin äänet tyhjäkäynnillä, tärinät tai värinät? Itseä kun kovin uusi kiinnostaisi, mutta kun tuo nykyinen on esim. tyhjäkäynnillä sisälle lähes äänetön ja vaihde päälläkin paikallaan seistessä täysin tärinätön niin hiukan hirvittää hankkia "sika säkissä". Ettei sitten vaan kaduttaisi jälkeenpäin, väliraha kun kuitenkin on melkoinen.kuikka10 kirjoitti:Olen pari viikkoa/2000 km ajellut 160 hv "nuhapumppuautomaatilla"
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Moi
En ole ajanut tota mallia ollenkaan mutta nykyinen 150 hv TIDS on tosi äänekäs eli mistään Bemarin koneesta ei voi puhua. Melkoista kolinaa ja lonksutusta, mutta hyvin se on toiminut, lienee ominaisuus ei vika.
En ole ajanut tota mallia ollenkaan mutta nykyinen 150 hv TIDS on tosi äänekäs eli mistään Bemarin koneesta ei voi puhua. Melkoista kolinaa ja lonksutusta, mutta hyvin se on toiminut, lienee ominaisuus ei vika.
MB 220 cdi A vm 2013
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
TiDS on eri kone, turha siitä on vertausta hakea..
TTiD:n ääni on vähemmän dieselmäinen. Lisäksi TTiD toimii alemmilla kierroksilla kaksoisahtamisen ansiosta.
TTiD:n ääni on vähemmän dieselmäinen. Lisäksi TTiD toimii alemmilla kierroksilla kaksoisahtamisen ansiosta.
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Minulla on kyllä kokemusta näistä dieseleistä aina tuolta -65 alkaen. Niinhän se aina on ollut, että dieselissä on dieselin ääni ja dieselin ominaisuudet. Niistä toiset tykkäävät ja toiset eivät, mutta uskoisin kaikkien tykkäävän dieselistä tankilla.
Minulla on saabin dieseleistä ollut 9-3 TidS A ja tämä nykyinen 9-5 Tid A. Molemmista olen pitänyt ja molemmat ovat toimineet erinomaisesti. Tässä uudessa on parempi ohjaus ja vääntää alhaalta asti paremmin kuin tuo 9-3. Molemmat koneet jos pitää puhtaana, nii kulkua varmasti riittää jos kuski vaan haluaa. Pitää muistaa, että dieseliä kannattaa välillä aina "komentaa", pysyy silloin virkänä, ei savuta ja kulkee hyvin.
Tein aikoinani tuolla 9-3:lla tuon Gibraltarin keikan, mistä oli juttu Saabistissakin. Tuo kymppitonnin keikka vajaassa kolmessa viikossa Euroopan teillä ja nopeuksilla oli oikein mukava. Siellä Saabilla ei jalkoihin jäänyt eikä missään tilanteeessa tarvinnut hävetä, että oli diiseli! Kun oli talvi ja Euroopan talvikelit, sai laskea Contin kitkoilla oikein sydämen kyllyydestä. Pyreneitten yliajoa ja talviajo Loebin maassa lumituiskuissa pysyvät mielessä aina.
Ei pojat muuta kuin dieselit kehiin, reipasta ajoa. Sitä voi harrastaa, kun tankilla voi käydä hymyillen.
Minulla on saabin dieseleistä ollut 9-3 TidS A ja tämä nykyinen 9-5 Tid A. Molemmista olen pitänyt ja molemmat ovat toimineet erinomaisesti. Tässä uudessa on parempi ohjaus ja vääntää alhaalta asti paremmin kuin tuo 9-3. Molemmat koneet jos pitää puhtaana, nii kulkua varmasti riittää jos kuski vaan haluaa. Pitää muistaa, että dieseliä kannattaa välillä aina "komentaa", pysyy silloin virkänä, ei savuta ja kulkee hyvin.
Tein aikoinani tuolla 9-3:lla tuon Gibraltarin keikan, mistä oli juttu Saabistissakin. Tuo kymppitonnin keikka vajaassa kolmessa viikossa Euroopan teillä ja nopeuksilla oli oikein mukava. Siellä Saabilla ei jalkoihin jäänyt eikä missään tilanteeessa tarvinnut hävetä, että oli diiseli! Kun oli talvi ja Euroopan talvikelit, sai laskea Contin kitkoilla oikein sydämen kyllyydestä. Pyreneitten yliajoa ja talviajo Loebin maassa lumituiskuissa pysyvät mielessä aina.
Ei pojat muuta kuin dieselit kehiin, reipasta ajoa. Sitä voi harrastaa, kun tankilla voi käydä hymyillen.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Eikös se Kaima-Ristom ollut niin, että nyky-koneet 9-3:ssa ovat käytännössä näissä kolmessa versiossa samoja moottoreita, mutta tuolla moottorin ohjauksella kahdella turbolla nuo tehoerot on rakennettu. Todella tuo TTiD on ääneltään vanhaa 150hv konetta sivistyneempi.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
On siedettävä ääninen dieseliksi 130hv, tuskin isompitehoiset on sen pahempia.
Uuden vitosen 2.0 diesel on huomattavasti rouheampiääninen kuin desin pienempi, vai oletko Risto eri mieltä?
Uuden vitosen 2.0 diesel on huomattavasti rouheampiääninen kuin desin pienempi, vai oletko Risto eri mieltä?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Suht siedettävät äänet on tuossa 130hv, kun kävin sitä koeajamassa.
Toki sisälle kuului ehkä (mielestäni ) liikaa ääntä. Ei suoranaisesti koneesta vaan sellaista resonoivaa kuminaa.
Mutta silti olisi hintansa väärtti.
Itse sain suht hyvän tarjouksen ja olisin siltä paikalta laittanut tilaukseen, jos tuota pakollista työpaikan vaihtoa ei olisi tullut. Nyt pitää vähän tunnustella, sillä aika hurjiakin juttuja on kuulunut tuon firman toiminnasta.
Toki sisälle kuului ehkä (mielestäni ) liikaa ääntä. Ei suoranaisesti koneesta vaan sellaista resonoivaa kuminaa.
Mutta silti olisi hintansa väärtti.
Itse sain suht hyvän tarjouksen ja olisin siltä paikalta laittanut tilaukseen, jos tuota pakollista työpaikan vaihtoa ei olisi tullut. Nyt pitää vähän tunnustella, sillä aika hurjiakin juttuja on kuulunut tuon firman toiminnasta.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
En ole eri mieltä. TTiD käy sievemmin kuin tälläinen yksiturboinen. 9-5:sta on sanottava, että nopeuden noustessa yli 50km/h, niin moottorin äänet muuttavat jonnekin muualle, siis häviävät.pasijalmari kirjoitti:On siedettävä ääninen dieseliksi 130hv, tuskin isompitehoiset on sen pahempia.
Uuden vitosen 2.0 diesel on huomattavasti rouheampiääninen kuin desin pienempi, vai oletko Risto eri mieltä?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: TTID 160 hv vs. 180 hv
Tuokin on totta, maantiellä ei kuule konehuoneesta mitään.
Tämä n. 10km kokemuksella autoeekoon esittelyautolla.
Tämä n. 10km kokemuksella autoeekoon esittelyautolla.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98