9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
06 asti on sillä vanhalla mankalla, jonka 150W 7 kaiuttimen satsissa on kuskin penkin alla etuovien kajarien vahvistin. Vain sieltä saa ryöstettyä kaiutintasoista täyttä signaalia. Mankalta lähtee vain optista signaalia vahvistimelle ja mankan ajamat kaiuttimet (=muut) eivät soi täydellä signaalilla, vaan alapäät puuttuu. Lisää tietoa löytynee foorumia kahlaamalla ja etsi-toiminnolla.
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Suosittelen pari asiaa.
1. Etu- ja takakaiuttimet heti vaihtoon, jos ovat alkuperäiset, ja tilalle parempilaatuiset (pienet)kaiuttimet.
2. Lisättäessä järjestelmään omia vahvistimia ja kaiuttimia tarvitaan tuo mainittu kaiutin-linjamuunnin. Se kannattaa ostaa nk. aktiivimallina, koska siitä saa samalla herätevirran lisävahvistimelle. Näin ollen lisävahvistin on aina päällä, kun radio/cd-soitin soi ja sammuu automaattisesti muutaman minuutin kuluttua äänisignaalin loputtua.
On toki olemassa autovahvistimia, joissa on kaiutintasoiset sisääntulot ja samalla "auto power on/off". Aktiivimuunnin ei kuitenkaan maksaa montaa kymppiä ja sitä käyttämällä vahvistinvalikoima ei ole niin rajoittunut.
Olen useaan otteeseen kuunnellut tätä 150-audio-sarjaa ja ääni ei ole hääppöinen. Alkuperäiskaiuttimet on niin surkeita kovapuhujia. Eikä bassotoistokaan ole kummoinen. Se penkin alla oleva vahvistin ei iki kuuna päivänä vedä vertoja erilliselle kunnon autohifivahvistimelle.
1. Etu- ja takakaiuttimet heti vaihtoon, jos ovat alkuperäiset, ja tilalle parempilaatuiset (pienet)kaiuttimet.
2. Lisättäessä järjestelmään omia vahvistimia ja kaiuttimia tarvitaan tuo mainittu kaiutin-linjamuunnin. Se kannattaa ostaa nk. aktiivimallina, koska siitä saa samalla herätevirran lisävahvistimelle. Näin ollen lisävahvistin on aina päällä, kun radio/cd-soitin soi ja sammuu automaattisesti muutaman minuutin kuluttua äänisignaalin loputtua.
On toki olemassa autovahvistimia, joissa on kaiutintasoiset sisääntulot ja samalla "auto power on/off". Aktiivimuunnin ei kuitenkaan maksaa montaa kymppiä ja sitä käyttämällä vahvistinvalikoima ei ole niin rajoittunut.
Olen useaan otteeseen kuunnellut tätä 150-audio-sarjaa ja ääni ei ole hääppöinen. Alkuperäiskaiuttimet on niin surkeita kovapuhujia. Eikä bassotoistokaan ole kummoinen. Se penkin alla oleva vahvistin ei iki kuuna päivänä vedä vertoja erilliselle kunnon autohifivahvistimelle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Onko sinulla heittää suoraa suositusta mallista/merkistä joka menee 9-3:n Premium 150w sarjan alkuperäisten tilalle ilman modifiointia? Erityisesti etupään äänentoisto kaipaisi lisää tarkkuutta. Minun kovaan tuo järjestelmä soi ihan kohtuullisesti, mutta etupään bassotoisto on kolkkoa ja yläkeskialueella on ikävä korostuma jos isommalla soittaa.petrisa kirjoitti:Suosittelen pari asiaa.
1. Etu- ja takakaiuttimet heti vaihtoon, jos ovat alkuperäiset, ja tilalle parempilaatuiset (pienet)kaiuttimet.
Kaiuttimien vaihto ois sellainen sopiva toimenpide, jos sillä saa asiaan parannuksen. Edellisen Subaru Outbackin jäljiltä tämä Saban audio tosin kuulostaa edelleen high-end hifiltä ;D
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
MarkoA:lla onkin sitten konserniradio ja parempi vahvistin peräkontissa. Omaani lisäsin vain diskantit kojelaudalle, ne kun sieltä puuttuu. Vanhan mankan malleihin itsekin askartelin aktiivisubbarin, mutta uuteen en enää kokenut niin suurta tarvetta, joten diskantit riitti. Combi-malliin kannattanee kolvata myös peräluukkuun ne diskantit. Parantaa sointia ylivoimaisella hinta-laatusuhteella..
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Mulla on niin usein koira takakontissa, että Fader on etuasennossa suurimman osan aikaa. Siitä syystä sinne etuosastoon toivoo parempaa äänentoistoa. Tosin ei tuossa nyt niin hirveästi moittimista ole.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Tuota diskanttipuolta myös tässä pähkäillyt.
Heittäkääs joku passeli hinta- / laatusuhteeltaan hyvä malli.
Piti sen 70-systeemin jälkeen alkuun oikeen ihmetellä, kun sieltähän kuuluu jopa jonkunlaisia mataliakin taajuuksia läpi....
Heittäkääs joku passeli hinta- / laatusuhteeltaan hyvä malli.
Piti sen 70-systeemin jälkeen alkuun oikeen ihmetellä, kun sieltähän kuuluu jopa jonkunlaisia mataliakin taajuuksia läpi....
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Eteen nämä: http://www.jjhifi.com/index.php?route=p ... ct_id=1526
Vaikka kuulostaa "eskortti-ketjun" halpistuotteelta, niin sitä ne ei suinkaan ole.
Nuo Hertz:n 3,5"( http://www.jjhifi.com/index.php?route=p ... ct_id=1502) olisivat olleet minun ykkösvaihtoehto, mutta kun ei upotussysvyyden puolesta oikein mene.
Taakse laitoin (Sport Sedan, hattuhyllylle) siten nämä Hertz:n 4":t: (http://www.jjhifi.com/index.php?route=p ... ct_id=1469).
Mulla ei lopu basso, vaikka faderia kääntää eteen-taakse. On nimittäin etuvahvistin edessä ja kaiuttimet ovissa. Vahvistin saa ohjauksen etukaiuttimilta. Vastaavasti takavahvistin kontissa ja 6x9:t hattuhyllyllä. Takavahvari saa ohjauksen takakaiuttimilta.
Kaiuttimina DLS ja Sony sekä vahvareina Monacor ja MTX Thunder. Basson potku ei lopu. Ensin alkaa loppua potku alkuperäisvahvarista, joka syöttää siis kojelaudan ja hattuhyllyn pikkukaiuttimia. Tähän olenkin jo vähän suunnitellut jatko-operaatiota asian korjaamiseksi.
Vaikka kuulostaa "eskortti-ketjun" halpistuotteelta, niin sitä ne ei suinkaan ole.
Nuo Hertz:n 3,5"( http://www.jjhifi.com/index.php?route=p ... ct_id=1502) olisivat olleet minun ykkösvaihtoehto, mutta kun ei upotussysvyyden puolesta oikein mene.
Taakse laitoin (Sport Sedan, hattuhyllylle) siten nämä Hertz:n 4":t: (http://www.jjhifi.com/index.php?route=p ... ct_id=1469).
Mulla ei lopu basso, vaikka faderia kääntää eteen-taakse. On nimittäin etuvahvistin edessä ja kaiuttimet ovissa. Vahvistin saa ohjauksen etukaiuttimilta. Vastaavasti takavahvistin kontissa ja 6x9:t hattuhyllyllä. Takavahvari saa ohjauksen takakaiuttimilta.
Kaiuttimina DLS ja Sony sekä vahvareina Monacor ja MTX Thunder. Basson potku ei lopu. Ensin alkaa loppua potku alkuperäisvahvarista, joka syöttää siis kojelaudan ja hattuhyllyn pikkukaiuttimia. Tähän olenkin jo vähän suunnitellut jatko-operaatiota asian korjaamiseksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Ite oon tämmöstä settiä ajatellu. Mites tämmösen sit pystyy järkevästi toteuttaa et soi hyvin yms?
Subbari:
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuo ... =GZRB1300X
Vahvari:
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuo ... TA2.250mk2
Subbari:
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuo ... =GZRB1300X
Vahvari:
http://www.audioimport.fi/?tuotteet&tuo ... TA2.250mk2
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Tuohon 150-järjestelmään saattaa saadakin sopimaan äänellisesti, koska siinä on olemassa bassoa myös alle 120Hz:n ja vaste ei laske niin jyrkästi. Tosin alle 100Hz:n bassovasteen epätasaisuuksien korjaamiseen (oikaisemiseen) tuostakaan ei ole. Sillä saa lisää aivan alimpia bassoja.
Sen sijaan 70-järjestelmässä ei tule soimaan basson osalta hyvin, koska tuon GroundZero-vahvistimen suotimien jyrkkyys ei ole tarpeeksi jyrkkä (12dB/oct). Jyrkkyys pitäisi olla vähintään 18dB/oct. Ongelmana näissä 70-sarjoissa on auton oman basson ja (lisä)vahvistimen tuoman basson yhteensovittaminen. Liian loivalla vahvistimen alipäästösuotimella 100Hz:n molemmin puolin oleva bassoalue joko vaimenee tai korostuu suhteessa muuhun.
ps. Itselläni on ollut aikoinaan autohifijärjestelmä 99-saabissa, joka mitattiin kuskin paikalta mikrofonilla lähes suoraksi välillä 30...20 000 Hz. Huom. ilman subbaria. Kyllä on ollut siitä lähtien Alpinen vermeitä ikävä, kun auto ja poppivehkeet lähti. Sitä tottui vähän parempaan kuin mitä nämä nykyiset ovat olleet.
Sen sijaan 70-järjestelmässä ei tule soimaan basson osalta hyvin, koska tuon GroundZero-vahvistimen suotimien jyrkkyys ei ole tarpeeksi jyrkkä (12dB/oct). Jyrkkyys pitäisi olla vähintään 18dB/oct. Ongelmana näissä 70-sarjoissa on auton oman basson ja (lisä)vahvistimen tuoman basson yhteensovittaminen. Liian loivalla vahvistimen alipäästösuotimella 100Hz:n molemmin puolin oleva bassoalue joko vaimenee tai korostuu suhteessa muuhun.
ps. Itselläni on ollut aikoinaan autohifijärjestelmä 99-saabissa, joka mitattiin kuskin paikalta mikrofonilla lähes suoraksi välillä 30...20 000 Hz. Huom. ilman subbaria. Kyllä on ollut siitä lähtien Alpinen vermeitä ikävä, kun auto ja poppivehkeet lähti. Sitä tottui vähän parempaan kuin mitä nämä nykyiset ovat olleet.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
HongKong 5 eur/pari, olisko merkki juhlava Deuzer.. Parannus huomattava!apu,apupoika kirjoitti:Tuota diskanttipuolta myös tässä pähkäillyt.
Heittäkääs joku passeli hinta- / laatusuhteeltaan hyvä malli.
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Onko tuo Herzin upotussyvyys 35mm liikaa? Oli vähän suunnitelmissa laittaa eteen juuri tuo malli. Paljonko siellä on tilaa alaspäin? Ja olenkohan lukenut speksejä oikein kun tuon mainitsemasi Rainbown asennussyvyys on 36mm eli hitusen enemmän kuin tuolla Herzillä, vai ottaako jostain muusta kohdasta kiinni?petrisa kirjoitti:Eteen nämä: http://www.jjhifi.com/index.php?route=p ... ct_id=1526
Vaikka kuulostaa "eskortti-ketjun" halpistuotteelta, niin sitä ne ei suinkaan ole.
Nuo Hertz:n 3,5"( http://www.jjhifi.com/index.php?route=p ... ct_id=1502) olisivat olleet minun ykkösvaihtoehto, mutta kun ei upotussysvyyden puolesta oikein mene.
Taakse laitoin (Sport Sedan, hattuhyllylle) siten nämä Hertz:n 4":t: (http://www.jjhifi.com/index.php?route=p ... ct_id=1469).
Mulla ei lopu basso, vaikka faderia kääntää eteen-taakse. On nimittäin etuvahvistin edessä ja kaiuttimet ovissa. Vahvistin saa ohjauksen etukaiuttimilta. Vastaavasti takavahvistin kontissa ja 6x9:t hattuhyllyllä. Takavahvari saa ohjauksen takakaiuttimilta.
Kaiuttimina DLS ja Sony sekä vahvareina Monacor ja MTX Thunder. Basson potku ei lopu. Ensin alkaa loppua potku alkuperäisvahvarista, joka syöttää siis kojelaudan ja hattuhyllyn pikkukaiuttimia. Tähän olenkin jo vähän suunnitellut jatko-operaatiota asian korjaamiseksi.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Minulla on juurikin nuo Hertzit. Upotussyvyytensä perusteella sopi, ainakin minulla, loistavasti paikoilleen. Pientä säätämistä oli kuitenkin kaiuttimen päällä oleva reilun cm korkuisessa renkaassa, joka ottaa ritilöiden tukirankoihin paikoitellen kiinni, jos ritilää tai tätä rengasta ei muokkaa. Tämä on kuitenkin todella helppo rasti korjata.petrisa kirjoitti:Nuo Hertz:n 3,5"( http://www.jjhifi.com/index.php?route=p ... ct_id=1502) olisivat olleet minun ykkösvaihtoehto, mutta kun ei upotussysvyyden puolesta oikein mene.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Täytyykin alkaa emäntää puhumaan ympäri tähän suureen hankintaan.......Ristom kirjoitti:HongKong 5 eur/pari, olisko merkki juhlava Deuzer.. Parannus huomattava!apu,apupoika kirjoitti:Tuota diskanttipuolta myös tässä pähkäillyt.
Heittäkääs joku passeli hinta- / laatusuhteeltaan hyvä malli.
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Niin se muuten olikin. Muistelin vain, että joku siinä oli Hertz:n kanssa, jotta ei ihan "mene heittämällä". Siksi otin nuo Rainbow:t. Itse en niitä Hertz:jä edes sovitellut vaan JJHifissä suoraan kerrottiin asiasta. Eipä kyllä ole näin jälkikäteen tarvinnut valintaa katuakaan. Merkittävää eroa ei taida olla äänessä kummankaan eduksi. Aluksi vain tuntui tuo merkki niin oudolta, mutta sehän onkin saksalainen laatuhifimerkki. Miten lie jäänyt minulta noteeraamatta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 Premium audio 150 ja taka-kaiuttimien vaihto
Jees, Uutena Saabin omistajana ja uutena forumilaisena tämä hommeli kiinnostaa itteenkin kovasti.GReddy kirjoitti:Olen ostamassa 9-3 saabbia jossa kyseinen premium audio, niin mitenkäs onnistuuko subbarin asentaminen vakio soitinkeskukseen ?
Viikon päästä tulee 2011 mallin 9-3 ajoon ja subia konttiin pitäisi saada.
Uusista malleista kellään sen tarkempia tietoja?
Nihkeästi löytyy googlellakaan mitään mistä olisin apuja saanut kymysyksiin.