Farkun alusta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

On harkinnassa auton hankinta ja kovasti kiinnostaisi tuollainen 2008 93 farkku. Mille pohjalevylle ko auto mahtaa olla valmistettu......

Magneetissa olisi kaupan 2008 automaattifarkku, hinta jotain 22t....ajettu reilusti yli 100 t, onko mitään erikoista jota kannattaisi huomioida harkinnassa?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

GM:n Epsilon 1-pohjalevyllä tuo kolmonen on (sama kuin mm. Vectra C), monilla on tosin virheellinen käsitys siitä mitä pohjalevy tarkoittaa :wink: Esimerkkinä takajousituksessa on muutakin eroa kuin iskareiden ja jousien sopeuttaminen erilaiselle akselimassalle. Etupäässä eroa on hiukan enemmänkin. Toki esimerkiksi nuo kuuluisat bumerangin malliset tukivarret ovat 100% samaa tavaraa kuin Vectrassa.

Pohjalevy käsittää pohjan rungon lisäksi perustoteutukset, eli esimerkiksi jarruputkien paikat. Alustan sanominen samaksi on todella harhaanjohtavaa :)
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Alusta on hyvä, mutta ei mikään sportti. Ei edes sport alustalla varustettuna. Selkeästi mukavuutta painotettu. Mutta silti tahtoo kolista jos jotain junaratoja ylittelee. Kaikesta huolimatta miellyttävä ajaa. ReAxs systeemi taka-akselistossa: passiivinen ohjaus, joka vähentää aliohjausta ja aurausta jarrutettaessa. Toimiva tekniikka.

Kuuntele etupäästä narinat ja kolinat tarkkaan. Jousituksessa on täällä "raportoitu" ongelmia; katkenneita jousia, hajonneita tukilaakereita jne.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Okej, eli ollaan lähellä C Vectran pohjalevyä. Nykyisessäkin C Vectran pohjalevy ja tutut huolenaiheet ovat bumerangit, iskareiden kolinat, kääntölaakerit ja muut pienet ominaisuudet. Hyväähän tässä on se että osia löytyy kohtalaisen hyvin esim Englannista ja vieläpä kilpailukykyiseen hintaan. Aivan loistavaa, taidan pysyä merkissä koska jollain tavalla olen sitä mieltä että Saabeissa on hyvä ajettavuus ja laatukin on ihan ok.......mahtaako tämä jo olla sitä sairautta:))
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Laitan tähän ketjuun, kun hieman aiheeseen sopii.

Eli, tilasin reilu kuukausi sitten Partsforsaabsilta Bilsteinin b6 iskarikierroksen ja muuta rojua. Paketti saapui nyt kuukauden odottelun jälkeen ja mitä löysinkään paketista: farkku Vectra C:n iskarit. Takaiskareiden yläpään kiinnitys on näissä samanlainen, kuin alapäässä (reikä) joten ei sovi Saappiin. En tiedä etuiskareista (näyttävät oikeanlaisilta), mutta ovat myöskin eri tuotenumerolla, kuin Saabin vastaavat. Alkaa ottaa nuppiin tämä homma, kun on huollot ja suuntaukset varattuna ja kuukauden odottelun jälkeen tulee tällaista tavaraa. Maanantaina sitten selvittelemään Partsforsaabsin kanssa, että miten asiassa edetään. Tekisi mieli pyytää rahat takaisin ja hakekoot kuriiri nämä osat kotontani (silloin, kun minulle sopii) ja joku muu saa hoitaa paketoinnin. Itseäni se ei kiinnosta. :evil:
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

vitikka kirjoitti:Laitan tähän ketjuun, kun hieman aiheeseen sopii.

Eli, tilasin reilu kuukausi sitten Partsforsaabsilta Bilsteinin b6 iskarikierroksen ja muuta rojua. Paketti saapui nyt kuukauden odottelun jälkeen ja mitä löysinkään paketista: farkku Vectra C:n iskarit. Takaiskareiden yläpään kiinnitys on näissä samanlainen, kuin alapäässä (reikä) joten ei sovi Saappiin. En tiedä etuiskareista (näyttävät oikeanlaisilta), mutta ovat myöskin eri tuotenumerolla, kuin Saabin vastaavat. Alkaa ottaa nuppiin tämä homma, kun on huollot ja suuntaukset varattuna ja kuukauden odottelun jälkeen tulee tällaista tavaraa. Maanantaina sitten selvittelemään Partsforsaabsin kanssa, että miten asiassa edetään. Tekisi mieli pyytää rahat takaisin ja hakekoot kuriiri nämä osat kotontani (silloin, kun minulle sopii) ja joku muu saa hoitaa paketoinnin. Itseäni se ei kiinnosta. :evil:
Mitenhän Maptunin alustasarja? Tuollaista olen mielessä pyöritellyt, kun
tulee kilometrejä lisää ja iskarin vaihdot ajankohtaiseksi:
http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... 4&car=93ss
BMW f11 535xd -13
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Tuohan olis todella varteen otettava vaihtoehto!
Nyt vaan odottelemaan että jotain oman auton alustasta korkkaa.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja Juha »

Maptunin sarjalla ei ainakaan viimekesänä ollut tüv hyväksyntää, kannattaa kysellä Maptunilta ettei tuu muutoskatsastuksessa ongelmia. Ostin omaan scombiin h&r:än sarjan, maksoi 1100e Drwheelgoodsilla
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Päivitystä Partsforsaabs-dilemmaan.

Sain heiltä vastauksen sähköpostiviestiini, että ovat toimittaneet oikeat osat minulle ja ne ovat juurikin Sport combiin sopivat osat. Muutaman sähköpostin, kuvien, alkuperäisten iskarien osanumeroiden ja linkkien lähettämisen jälkeen myöntyivät, että ei ne taidakaan sopia. Huomenna kuulemma selvittävät asiaa ilmeisesti brittien maahantuojan kanssa. Ei taida tuolla firmalla aivan järjettömän suuret markkinat olla, koska olen ilmeisesti ensimmäinen joka on tilannut heiltä Bilsteinin iskarit Sport combiin (tai sitten Saabistit eivät harrasta bilstein+Sport combi -yhdistelmää). Pahoillaan olivat tilanteesta ja melko ripeästi vastailivat sähköposteihin. Hyvä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

vitikka kirjoitti:Päivitystä Partsforsaabs-dilemmaan.

Sain heiltä vastauksen sähköpostiviestiini, että ovat toimittaneet oikeat osat minulle ja ne ovat juurikin Sport combiin sopivat osat. Muutaman sähköpostin, kuvien, alkuperäisten iskarien osanumeroiden ja linkkien lähettämisen jälkeen myöntyivät, että ei ne taidakaan sopia. Huomenna kuulemma selvittävät asiaa ilmeisesti brittien maahantuojan kanssa. Ei taida tuolla firmalla aivan järjettömän suuret markkinat olla, koska olen ilmeisesti ensimmäinen joka on tilannut heiltä Bilsteinin iskarit Sport combiin (tai sitten Saabistit eivät harrasta bilstein+Sport combi -yhdistelmää). Pahoillaan olivat tilanteesta ja melko ripeästi vastailivat sähköposteihin. Hyvä.
B12 satsi olis varmaan ihan laadukas. Sport-vaimentimet ja oliko se nyt H&R:n vai Eibachin jouset.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Olisi varmastikin hyvä. Minulta löytyy eibachin sarja autotallista, joten siksi pelkät iskarit.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Vedetäämpä vielä finaali tälle yksinpuhelulle.

Väärät iskarit lähtevät takaisin Englantiin ja tilalle tulevat oikeat. Toivottavasti myös sellaiset jotka käyvät autooni :D

e: siis myös etuiskarit. Kaikki iskarit olivat vääriä...
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Kokemukseni iskarien hankinnasta Partsforsaabs.comista voi käydä lukemassa täältä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p789934
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Vaihdatin tänään nuo Eibach E10-78-003-05-22 jouset.
Ihan lievä madallus 30/20 mm.

Samalla vaihtui kääntölaakerit jotka olivat kyllä vielä hyvät, mutta vaihdettiin varmuuden vuoksi.

Pyörän kulmat oli takapäässä ihan päin vit....
Mutta meni säätämällä kohdalleen.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Farkun alusta

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Paljos alusta madaltui sinulla? Minulla madaltui samoilla jousilla noin sentin edestä ja takaa. Nyt edessä 36cm ja takana 34,5cm navan keskikohdasta kaaren ylimpään osaan.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Vastaa Viestiin