TTID 160 hv vs. 180 hv

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Rengasäänet kun sais pikkusen paremmin kuriin.
Eipä juuri moottorin jyrinät eikä tuulen suhinat kiusaa.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä se taitaa olla tavaramerkkii dieselille kuin dieselille, että käynnistys, tyhjäkäynti eritoten kylmänä, ja ääni alanopeuksilla paljastaa koneen dieseliksi. Tämä on aika usein "bensakone-kansalle" kova koettelemus kokea.
Mutta kun alkaa ymmärtää dieselin vahvuudet, sitkeän vedon, hyvän väännön ja edullisuuden tankilla sekä eritoten san joustavan ajokäytöksen, niin kyyllähän se "pussin" tukemana antaa tukea tälläisille autoille.

Itse olen ajanut elämäni kilometreistä enemmistön dieselillä jo "kakarasta" alkaen siellä Etelä-Karjalassa. Siksi olen edelleen tykästynyt näihin dieseleihin. Ja aina pitää muistaa, miten dieseliäsi käytät, kuten tuolla aiemmin kerroin. Siten voi omaa nautintoaan lisätä. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Jäi lisäämättä, että kun "isolle tielle päästään"! :D
apu,apupoika kirjoitti:Rengasäänet kun sais pikkusen paremmin kuriin.
Eipä juuri moottorin jyrinät eikä tuulen suhinat kiusaa.
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

tosulle tärinöistä:

En ole kiinnittänyt erityistä huomiota tärinöihin eli ei vielä häiritse. Kylmänä äänen tunnistaa nakuksi, lämpimänä vähän miedompi. Ajossa maantienopeuksilla moottorin äänet ei erotu kuin käskiessä, mutta kaupungissa tunnistaa voimanlähteen helpommin, muttei häiritsevästi (subjektiivinen tuntuma!). Ohitustilanteissa lämä tiskiin ja kaikki muut ominaisuudet unohtuvat... eikä tartte edes S-nappia sörkkiä... saati Sensonicia...! :twisted:
Yleisesti hieman äänekkäämpi kuin -03 femma ja johtunee avoimemmasta takatilan peitosta sekä korin massaäänieristeiden vähäisyydestä.
Vertaillessani samantehoisiin ja noin suurinpiirtein samoin varusteltuihin (noin 140 hv turbo, dsl, automaatti, aut-ilmastoitu, nahkaratti) pienin väliraha oli 9-3:een (C-Max,Touran, Tiguan, Verso, MB-A, MB-B), mutta se on taas tinkaajasta riippuvainen.
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

kuikka10 kirjoitti:t. saati Sensonicia...! :twisted:
Onko Saab alkanut taas asentamaan Sensoniceja normikytkimen tilalle? Erinomaista jos näin on, mainio järjestelmä! :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kuikka10
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: To Loka 20, 2005 15:13
Paikkakunta: Pori

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja kuikka10 »

ng900aero kirjoitti:
kuikka10 kirjoitti:t. saati Sensonicia...! :twisted:
Onko Saab alkanut taas asentamaan Sensoniceja normikytkimen tilalle? Erinomaista jos näin on, mainio järjestelmä! :)
Ööö... no tuanoinniin... enpä osaa ottaa tuohon kantaa, mutta tarkoitin kuitenkin niitä + ja - pleikkanappeja ratissa... saatoinhan minä ehkä erehtyä nimessä...
Video meliora propoque deteriora sequor -
tiedän mikä on oikein, mutta kuitenkin teen väärin
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja tosu »

kuikka10 kirjoitti:En ole kiinnittänyt erityistä huomiota tärinöihin eli ei vielä häiritse.
Ok, mukava kuulla. Täytyy ottaa vähän pidemmäksi aikaa esittelyauto käyttöön, niin siitä saa varmaan hyvän käsityksen. Vähän vaan hirvittää, pari vuotta sitten kun kokeilin TiDS automaattia niin oli se varsinkin kylmänä aika koliseva bensaversioon verrattuna.
kuikka10 kirjoitti:Ohitustilanteissa lämä tiskiin ja kaikki muut ominaisuudet unohtuvat...

Ja tuohon vielä se Hirsch 200 hv softa niin ei tarvitse edes tiskiin lämää painaa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tuohon ttid nätimpään tyhjäkäyntiääneen on yksinkertainen selitys, siinä on matalampi puristussuhde, tehoa löytyy ja saadaan kunnon vääntö tyhjäkäynniltä asti, kun on kaksi ahdinta. Pienempi ahtaa alhalla ja isompi tulee mukaan ylempänä. Yhdellä isolla ei alhaalta saada heti kunnon vääntöä, vaikka siipiä säädetäänkin, ja esim bemarin nelonen on paljon laiskemman tuntunen alhalla kuin ttid vaikka tehoa on pikkasen enemmän, ja karkeampi on tuo tyhjäkäyntikin.
Tiedän ainakin yhden konetyypin, joka käy kylmänäkin todella nätisti, nämä uudet bemarin kuutoset, toivottavasti nähdään sellainen joskus 9-5 konepellin alla.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

kuikka10 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
kuikka10 kirjoitti:t. saati Sensonicia...! :twisted:
Onko Saab alkanut taas asentamaan Sensoniceja normikytkimen tilalle? Erinomaista jos näin on, mainio järjestelmä! :)
Ööö... no tuanoinniin... enpä osaa ottaa tuohon kantaa, mutta tarkoitin kuitenkin niitä + ja - pleikkanappeja ratissa... saatoinhan minä ehkä erehtyä nimessä...
taitaa olla kuitenkin sentronic kyseessä, eikö joo :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja tosu »

tosu kirjoitti: Täytyy ottaa vähän pidemmäksi aikaa esittelyauto käyttöön, niin siitä saa varmaan hyvän käsityksen.
Tiedoksi kaikille kiinnostuneille, nyt on tämän viikon koeajettavana 160 hp automaatti 9-3 Turun Metro-Autossa. Kokeiltu on, ei tule minusta vielä dieselkuskia. Pelkästään noin 2l /100 km pienempi kulutus ei riitä autonvaihdon syyksi. Muuta parempaa en tästä havainnut, paitsi tietysti Xenonit. Kiinnostuneiden kannattaa joka tapauksessa käydä kokeilemassa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Ei minustakaan. Bensa-automaattia tuli kokeiltua tänään.
Automaattia voisi harkita, dieseliä ei.
Makuasioita sanoi kettu pihjalanmarjoista.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Meikku
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 16:19
Paikkakunta: Salo

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja Meikku »

Nykyiseen Dodge Avengerin 2-litraiseen dielseliin verrattuna tuo 130 hv TTid oli lähes äänetön :-D Mut tuohon rumankauniiseen Dodgeen sopiikin tuo järeä ääni. Vielä joudun reilun kuukauden odottelemaan pääsyä takaisin Saabistiksi...
Enää ei kehtaa mennä koeajamaan ja renkaita potkimaan. Tai sit pitäisi vaihtaa liikettä...
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

no nii nyt on tilaus sisällä TTID 160hv Vector automaatti. Saabi nährä sit mimmonen peli on ajossa, ajamatta tilasin. Jos vähänkään yhtä laiska ku 150 tids niin eiköhän hönkyä saa Hirschin setillä
MB 220 cdi A vm 2013
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTID 160 hv vs. 180 hv

Viesti Kirjoittaja Ristom »

On varmasti huomattavasti väännökkäämpi peli ja laajemmalla käyttöalueella.
Vastaa Viestiin