Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Edelliseen viestiin liittyen:
En tiedä totuutta tuosta lohkolämmittimen mahdollisista konevaurioista, mutta itselläni on jotain kokemusta mikä voisi liittyä tähän.
Edellisessä autossani, vag-konsernin dieselissä, minulla oli ihan aito lohkolämmitin. Siihen vielä sai sellaisen, kun uusinpiin ei enää saa. Lohkolämmitintä tuli tietenkin aina tarvittaessa myös käytettyä. Reilun 300 tkm kohdalla koneessa ilmeni oireita kuin kannentiiviste olisi mennyt. Kansi auki ja tutkimaan. Vaan eipä ollut siinä osastossa mitään vikaa. Koneen lohko oli vääntynyt kieroksi! Yhteen sylinteriin pääsi vettä ja oli syrjäyttänyt öljykalvoa männänrenkaan ja sylinterinseinämän välistä. Kivat jäljet olivat sylinterin seinämillä.
Ei muuta kuin kone takaisin kasaan, koska sillä pystyi kuitenkin ajamaan. Oikeastaan ainoat seikat, joista huomasi vikaa olevan, oli vesihöyryä putkesta sekä lämmityslaitteen "lorinat". Auto lähti vaihtoon (rehellisesti vika kertoen) ja nyt onkin sitten alla tämä nykyinen auto. Jälkikäteen on tullut ihmeteltyä, että miten lohko voi mennä kieroksi, koska ei dieselkone ollut ylikuumentunut. Päinvastoin alilämpöisyyttä olen epäillyt, koska ei ollut lisälämmitintä (eberi tai webasto).
Lohkolämmittimen käytön "vaarat"? Tämä on mielenkiintonen seikka.
Meni taas vähän aiheesta ohi, mutta menköön.
Aion kuitenkin Saabissani sitä käyttää. Hirvittää koneen ja etenkin automaattilaatikon takia pistää suoraan kylmiltä käyntiin kovalla pakkasella. Mielestäni tuon koneen lämmitys johtaa lämpöä myös laatikkoon. Näin ainakin uskon ja toivon. Ja Toivossahan on hyvä elää, sanoi .....
En tiedä totuutta tuosta lohkolämmittimen mahdollisista konevaurioista, mutta itselläni on jotain kokemusta mikä voisi liittyä tähän.
Edellisessä autossani, vag-konsernin dieselissä, minulla oli ihan aito lohkolämmitin. Siihen vielä sai sellaisen, kun uusinpiin ei enää saa. Lohkolämmitintä tuli tietenkin aina tarvittaessa myös käytettyä. Reilun 300 tkm kohdalla koneessa ilmeni oireita kuin kannentiiviste olisi mennyt. Kansi auki ja tutkimaan. Vaan eipä ollut siinä osastossa mitään vikaa. Koneen lohko oli vääntynyt kieroksi! Yhteen sylinteriin pääsi vettä ja oli syrjäyttänyt öljykalvoa männänrenkaan ja sylinterinseinämän välistä. Kivat jäljet olivat sylinterin seinämillä.
Ei muuta kuin kone takaisin kasaan, koska sillä pystyi kuitenkin ajamaan. Oikeastaan ainoat seikat, joista huomasi vikaa olevan, oli vesihöyryä putkesta sekä lämmityslaitteen "lorinat". Auto lähti vaihtoon (rehellisesti vika kertoen) ja nyt onkin sitten alla tämä nykyinen auto. Jälkikäteen on tullut ihmeteltyä, että miten lohko voi mennä kieroksi, koska ei dieselkone ollut ylikuumentunut. Päinvastoin alilämpöisyyttä olen epäillyt, koska ei ollut lisälämmitintä (eberi tai webasto).
Lohkolämmittimen käytön "vaarat"? Tämä on mielenkiintonen seikka.
Meni taas vähän aiheesta ohi, mutta menköön.
Aion kuitenkin Saabissani sitä käyttää. Hirvittää koneen ja etenkin automaattilaatikon takia pistää suoraan kylmiltä käyntiin kovalla pakkasella. Mielestäni tuon koneen lämmitys johtaa lämpöä myös laatikkoon. Näin ainakin uskon ja toivon. Ja Toivossahan on hyvä elää, sanoi .....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Kuullostaa aika erikoiselta, eihän sitä lohkoa lohkolämmittimellä kuitenkaan saa edes normaaliin käyttölämpötilaan nostettua, ja kuumentaahan säteilylämmitinkin lohkoa.Pakari kirjoitti:Palataanpa asiaan hieman erikantilta. Eräs tuttuni sanoi ettei alumiinilohkoon tulisi laittaa normaalia vastusmallin lohkolämmitintä koska lohko ei sitä kestä, ja siitä syystä nykyisin käytetään niin paljon säteily- ja letkulämmittimiä.
Mutta mitkä muuten on lämppäreiden hyödyt ja haitat? Mikä kuluu jos sitä käyttää / ei käytä?
Liiallisesta käytöstähän on varoiteltu, ettei pakkasnesteet kestä keittämistä jota tapahtuu vastuksen pinnalla jos vastuksen teho on ylimitoitettu. Paikallisen verstaan pitäjä puolestaan piti talvea kytkin- ja laatikkoremppojen kulta-aikana kun lämmitetty moottori käynnistyy pirteästi ja tehoja löytyy, mutta kuski ei tajua että voimansiirto on aivan kohmeessa.
Polttoainettahan tietysti kuluu enemmän kylmiltään, mutta mikä itse koneessa kärsii? Isälläni oli 9-3 2.0i jolla ajeli seitsemässä vuodessa noin 250tkm, ja edelleen kävi yhtä nätisti kuin uutena, ei syönyt öljyä (eikä liikaa bensaa) ja pakokaasuarvotkin olivat paremmat kuin ensimmäisessä katsastuksessa. Ylimääräisiä huoltoja tai korjauksia ei tehty, eikä lohkolämppäriä edes ollut ja auto aina ulkona.
Monen osatekijän summana on itselläni jäänyt lämppärin käyttö kuluvana talvena pariin hassuun kertaan. Kylmänä vaan käyntiin ja ikkunoiden skrapauksen jälkeen hissuksiin liikkeelle. Ennemmin olisin huolissani voimansiirrosta ja oheislaitteista kuin itse lohkosta.
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Itse en käytä lohkolämmitintä jos pakkasta on vähemmän kuin -5c. Jos pakkasta on -5->-15 n. 1h lämmitys, jos pakkasta enemmän kuin -15c ->2h sen maksimiajan minkä tolppa antaa lämmittää putkeen.. Monet käyttävät tässä parkkipaikalla lohkolämmitintä jos ulkolämpötila on alle +5c, jossa mielestäni ei ole pienintäkään järkeä.
Eräs kaverini torppasi tuon toisen kaverini esittämän väitteen sillä, ettei uusimmissa lohkoissa ole suunniteltu paikkoja vastukselle.
Kylmäkäynnistyksessä käsittääkseni kärsii eniten ne osat/paikat jotka ovat ilman voitelukerrosta(sen aikaa kunnes öljynpaine nousee) öljyn korkean viskositeetin syystä kovilla pakkasilla. Eli, oikaiskaa jos olen väärässä, niin nokat, sylinterinseinät/männänrenkaat. Ja öljyt tulisi vaihtaa useammin mikäli kylmäkäynnistyksiä on paljon, ja mieluiten 0w luokituksen omaavaa öljyä tulisi käyttää.
Lohkolämppärin hyötyihin laskisin juurikin pienemmän polttoaineen kulutuksen, moottorin nopeamman lämpenemisen, myöskin moottori pyörinee hieman helpommin käynnistettäessä kun se on hieman lämpimämpi.
Haittapuolina se että lohkolämmitintä käytettäessä huoltokorjaamon mukaan jäähdytysnestettä kuluu n. puoli litraa talven aikana.
Tottahan se on että voimansiirron tulisi olla myös lämmin ennenkuin kaasutellaan runsaammin. Ainakin T8 ohjatuissa moottoreissa on järjestelmä joka alentaa moottoritehoa moottorin ollessa kylmä, estääkseen moottorivaurioita. Monesti olen kuullut myös että säteilylämmittimiä laitettaisiin nimenomaan öljypohjaan, eikä lohkon kylkeen siitä syystä että lämmitin lämmittäisi öljyä jotta sen viskositeetti saadaan laskemaan.
Eräs kaverini torppasi tuon toisen kaverini esittämän väitteen sillä, ettei uusimmissa lohkoissa ole suunniteltu paikkoja vastukselle.
Kylmäkäynnistyksessä käsittääkseni kärsii eniten ne osat/paikat jotka ovat ilman voitelukerrosta(sen aikaa kunnes öljynpaine nousee) öljyn korkean viskositeetin syystä kovilla pakkasilla. Eli, oikaiskaa jos olen väärässä, niin nokat, sylinterinseinät/männänrenkaat. Ja öljyt tulisi vaihtaa useammin mikäli kylmäkäynnistyksiä on paljon, ja mieluiten 0w luokituksen omaavaa öljyä tulisi käyttää.
Lohkolämppärin hyötyihin laskisin juurikin pienemmän polttoaineen kulutuksen, moottorin nopeamman lämpenemisen, myöskin moottori pyörinee hieman helpommin käynnistettäessä kun se on hieman lämpimämpi.
Haittapuolina se että lohkolämmitintä käytettäessä huoltokorjaamon mukaan jäähdytysnestettä kuluu n. puoli litraa talven aikana.
Tottahan se on että voimansiirron tulisi olla myös lämmin ennenkuin kaasutellaan runsaammin. Ainakin T8 ohjatuissa moottoreissa on järjestelmä joka alentaa moottoritehoa moottorin ollessa kylmä, estääkseen moottorivaurioita. Monesti olen kuullut myös että säteilylämmittimiä laitettaisiin nimenomaan öljypohjaan, eikä lohkon kylkeen siitä syystä että lämmitin lämmittäisi öljyä jotta sen viskositeetti saadaan laskemaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Itse itselleni vastaten. Laitoin tehonkulutusmittarin lämpötolpan ja moottorilämppärin johdon väliin. En suuresti yllättynyt kun mittari näytti pyöreää nollaa... Sisätilanlämppärin kanssa lukema oli 1200W (tällä testasin siis, että virtaa kuitenkin tulee sisätilan pistokkeeseen). Onkohan tuolla säteilylämmittimellä erikseen olemassa sulaketta? Toinen vaihtoehto on, että sille menevä johto on irti tai vaurioitunut. Kolmas vaihtoehto tietty on, että lämmitin ei yksinkertaisesti vaan toimi. Yhtä kaikki, hienoa huomata tässä vaiheessa että on hinkannut autoa käyntiin kylmänä koko talven.glyzer kirjoitti:Säteilylämmittimisestä... oon tässä paukkupakkasten aikana katsellut minkälaisia lukemia näyttää OBD2-portista saatava käyntilämpötila moottoria startatessa. On vähän kummastuttanut, kun lukema on aina ollut tismalleen sama kuin mitä on vallitseva ulkolämpötila, vaikka auto olisi ollut koko päivän roikan nokassa (ei näytä kivalta kun tulee -25C lukema kun starttailet ekaa kertaa päivälle). Onkohan tuo lämpötila-anturi jossain sellaisessa paikassa että lämppäri ei sitä kohtaa lämmitä, vai onko koko säteilylämppäri todella niin tehoton... vai onkohan värkki vaan täysin rikki.Max kirjoitti:Tuo säteilylämmitinhän ei ainakaan omien kokemusten mukaan juurikaan lämmitä konetta, kuin sen verran, että öljyt vähän notkistuu. Koneen lämpeämisen nopeuteen en tuolla huomannut olevan mitään vaikutusta oli se lämmityksessä 15min tai 3 tuntia. Saattoihan se toki olla rikki uudesta asti.
9³ SC 1.8t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Veikkaan vaihtoehto C. Lämppärin sulake on tolpassa tai mittaritaulussa, riippuu missä lämmität.glyzer kirjoitti:Itse itselleni vastaten. Laitoin tehonkulutusmittarin lämpötolpan ja moottorilämppärin johdon väliin. En suuresti yllättynyt kun mittari näytti pyöreää nollaa... Sisätilanlämppärin kanssa lukema oli 1200W (tällä testasin siis, että virtaa kuitenkin tulee sisätilan pistokkeeseen). Onkohan tuolla säteilylämmittimellä erikseen olemassa sulaketta? Toinen vaihtoehto on, että sille menevä johto on irti tai vaurioitunut. Kolmas vaihtoehto tietty on, että lämmitin ei yksinkertaisesti vaan toimi. Yhtä kaikki, hienoa huomata tässä vaiheessa että on hinkannut autoa käyntiin kylmänä koko talven.glyzer kirjoitti:Säteilylämmittimisestä... oon tässä paukkupakkasten aikana katsellut minkälaisia lukemia näyttää OBD2-portista saatava käyntilämpötila moottoria startatessa. On vähän kummastuttanut, kun lukema on aina ollut tismalleen sama kuin mitä on vallitseva ulkolämpötila, vaikka auto olisi ollut koko päivän roikan nokassa (ei näytä kivalta kun tulee -25C lukema kun starttailet ekaa kertaa päivälle). Onkohan tuo lämpötila-anturi jossain sellaisessa paikassa että lämppäri ei sitä kohtaa lämmitä, vai onko koko säteilylämppäri todella niin tehoton... vai onkohan värkki vaan täysin rikki.Max kirjoitti:Tuo säteilylämmitinhän ei ainakaan omien kokemusten mukaan juurikaan lämmitä konetta, kuin sen verran, että öljyt vähän notkistuu. Koneen lämpeämisen nopeuteen en tuolla huomannut olevan mitään vaikutusta oli se lämmityksessä 15min tai 3 tuntia. Saattoihan se toki olla rikki uudesta asti.
Onko polttanut sulakkeita/suojia napsinut pois päältä tolpasta tai taulusta??
Jos on, niin sillon on melko varma tapaus, että kärähtänyt on.
Voihan tietysti liitoksissa olla vika.
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Ei voi olla tolpan sulake lähtenyt jos sisätilalämmittimelle kuitenkin menee virtaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Katos vaan, menihän sinne sisälle asti virtaa...
Ei pitäs netin selauksen yhteydessä tehdä töitä, vai oliko se toisinpäin??
Ei pitäs netin selauksen yhteydessä tehdä töitä, vai oliko se toisinpäin??
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Nostetaanpa vanhaa aihetta ylöspäin?
Isän 9-3 1.8t -03 lähtee, joskin todella rumasti lämmityksen jälkeen käyntiin. Muistan että entisessä kolkissa oli samaa vaivaa, mutta ei lähellekkään näin pahana kuin tässä.
Onko näihin olemassa jotain päivitystä merkkiliikkeen puolesta vai onko selvin hommata tarvittavat hilut ja saa Jcarlson tehdä siitä etanoliauton?
Isän 9-3 1.8t -03 lähtee, joskin todella rumasti lämmityksen jälkeen käyntiin. Muistan että entisessä kolkissa oli samaa vaivaa, mutta ei lähellekkään näin pahana kuin tässä.
Onko näihin olemassa jotain päivitystä merkkiliikkeen puolesta vai onko selvin hommata tarvittavat hilut ja saa Jcarlson tehdä siitä etanoliauton?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
On niihin softapäivitys tuohon lohkolämppäristarttiin liittyen techillä tehtävissä, tosin samantien melkein kannattaa laittaa vaikka -06 vuoden pohjasofta sinne canusbilla.. tulee muutkin parannukset kuin vain tuo bugikorjaus.
Biopoweriksi päivittämällä tulee tietty -08 softa eli vielä uudempi.
Biopoweriksi päivittämällä tulee tietty -08 softa eli vielä uudempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Soittelin R-J:le ja sieltä sanottiin uuden ohjelman asennuksen maksavan 40-80 euroa.
Parin viikon päästä nähdään onko tietokonekorjauksesta apua.
Parin viikon päästä nähdään onko tietokonekorjauksesta apua.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Jollaintapaa se näyttää olevan kiinni softasta ja/tai suuttimista. Vuodenvaihteessa tuli hommattua maptunilta suuttimia ja softaa tietysti.. samalla muutakin
Muutaman kuukauden käyttökokemusten mukaan tämä ongelma on poistunut täysin. Vanhat suuttimet olivat sellaiset että oli 2 isompaa reikää kärjissä. Nyt uusissa on 11 vai 12 (en muista kumpi) reikää. Onkohan se niin että noilla useampireikäisillä suuttimilla saadaan tasaisempi sumu..? Muita huomioita on että käynnistysaika on mielestäni hieman pidempi tällä uudella softalla kuin vanhalla kun on ollut piuhan päässä, lieköhän tälläkin jotain vaikutusta tähän.
Muutaman kuukauden käyttökokemusten mukaan tämä ongelma on poistunut täysin. Vanhat suuttimet olivat sellaiset että oli 2 isompaa reikää kärjissä. Nyt uusissa on 11 vai 12 (en muista kumpi) reikää. Onkohan se niin että noilla useampireikäisillä suuttimilla saadaan tasaisempi sumu..? Muita huomioita on että käynnistysaika on mielestäni hieman pidempi tällä uudella softalla kuin vanhalla kun on ollut piuhan päässä, lieköhän tälläkin jotain vaikutusta tähän.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ei käynnisty lohkolämmittimen oltua päällä
Luultavasti se on kuitenkin kiinni siitä että pohjasofta on nyt sen verran uusi että sisältää nuo Saabin parametrointikorjaukset. Siellä on muutettu starttirikastuksia moneen eri suuntaan silloin jos lohkolämppärin päällä olo on ecun puolesta tunnistettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com