nykiminen
nykiminen
kiihdytettäessä 60-70km/h ylöspäin rupee nykimään tai oikeammin ravistaa.pitää painaa
kaasua hellästi,että vähän kiihtyy.Mikähän vois olla??
tankkasin 98:a ja poika laittoi uutta 95:ttä sekaan parin päivän päästä,voisko olla
vaikutusta??
kaasua hellästi,että vähän kiihtyy.Mikähän vois olla??
tankkasin 98:a ja poika laittoi uutta 95:ttä sekaan parin päivän päästä,voisko olla
vaikutusta??
Re: nykiminen
auto on siis 93 2.0T vector-03!
Re: nykiminen
Minkälaisilla kilometreillä? Nykiikö joka vaihteella 2,3,4,5:lla ? Bensiinillä ei ole vaikutusta. Ellei mahdollisesti PA-suodatin ole tukossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: nykiminen
188000km ja 3vaihde 4vaihde!
Re: nykiminen
[Tämä viesti on moderoitu viestin kirjoittajan toimesta]
Viimeksi muokannut Pakari, Ti Maalis 15, 2011 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: nykiminen
kävin äsken ajamassa ja myös 2 vaihteella ravisti.ainoastaan silloin kun painaa kaasua
nopeasti niin ravistaa.paikalla ollessa voi painaa kaasua ihan normaalisti!
nopeasti niin ravistaa.paikalla ollessa voi painaa kaasua ihan normaalisti!
Re: nykiminen
Oireet täsmää fuel-cut:iin. Turvatoimintoon, jolla estetään vauriot ongelmatilanteessa. Tyypillisesti näin käy, kun ahtopaineet karkaa liian suureksi syystä tai toisesta.
Voi olla jotain muutakin, mutta näin selostuksen mukaan tuntuu sopivan tuohon. Piuhan nokkaan ja homman tarkistus. Historiasta näkyy mm. fuel.cut:it jne. Testeri (Tech tai muu kunnollinen/hyvä testeri) tai Op-Com tarkistus olisi paikallaan.
Voi olla jotain muutakin, mutta näin selostuksen mukaan tuntuu sopivan tuohon. Piuhan nokkaan ja homman tarkistus. Historiasta näkyy mm. fuel.cut:it jne. Testeri (Tech tai muu kunnollinen/hyvä testeri) tai Op-Com tarkistus olisi paikallaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: nykiminen
ok! täytyy mennä testerin päähän ja katsoa mitä näyttää.yritän muistaa
ilmoitella täällä mikä on vikana.
ilmoitella täällä mikä on vikana.
Re: nykiminen
[Tämä viesti on moderoitu viestin kirjoittajan toimesta]
Viimeksi muokannut Pakari, Ti Maalis 15, 2011 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: nykiminen
Pakari: Juurihan tuossa kerrottiin edellä, että myös 2-vaihteella nykii (ravistaa)!
Jäi ilmeisesti ketjun 6. viesti lukematta.
Pienillä vaihteilla näillä talvikeleillä on tosi vaikea saada ahtoja nousemaan, kun sutii ja kierrokset nousee tappiin herkästi. Se, että miksei ilmiötä ole 5-vaihteella, on kieltämättä erikoinen juttu. On jäänyt epäselväksi, onko sitä "kunnolla" 5-vaihteella kokeiltu. Pitää olla tiellä turvalliset olosuhteet kokeilla. Nousee nimittäin nopeus laittomuuksiin aika herkästi.
Fuel-cut ei sytytä vikavaloa! Ja sen puuttuessa peliin, toiminto on niin nopeaa (pätkii syöttöä), että tuntuu ravistuksena. Äkkinäinen voisi luulla vetonivelen viaksi.
Jos vika on tuossa edellä mainitussa asiassa, niin syyllinen voi olla esim. viallinen paineanturi. Ahdot eivät välttämättä oikeasti nouse liian suureksi, mutta ecu luulee niin viallisesta anturista johtuen. Muitakin vikamahdollisuuksia on olemassa, joten piuhan päässä käyttö ihan ensimmäiseksi. Ei mitään "massapyöriä" tmv. vaihtelemaan. Oletan edelleen, että ravistus tuntuu tuleman etupäästä, eli ikäänkuin kone tai voimansiirto ravistaa.
Jäi ilmeisesti ketjun 6. viesti lukematta.
Pienillä vaihteilla näillä talvikeleillä on tosi vaikea saada ahtoja nousemaan, kun sutii ja kierrokset nousee tappiin herkästi. Se, että miksei ilmiötä ole 5-vaihteella, on kieltämättä erikoinen juttu. On jäänyt epäselväksi, onko sitä "kunnolla" 5-vaihteella kokeiltu. Pitää olla tiellä turvalliset olosuhteet kokeilla. Nousee nimittäin nopeus laittomuuksiin aika herkästi.
Fuel-cut ei sytytä vikavaloa! Ja sen puuttuessa peliin, toiminto on niin nopeaa (pätkii syöttöä), että tuntuu ravistuksena. Äkkinäinen voisi luulla vetonivelen viaksi.
Jos vika on tuossa edellä mainitussa asiassa, niin syyllinen voi olla esim. viallinen paineanturi. Ahdot eivät välttämättä oikeasti nouse liian suureksi, mutta ecu luulee niin viallisesta anturista johtuen. Muitakin vikamahdollisuuksia on olemassa, joten piuhan päässä käyttö ihan ensimmäiseksi. Ei mitään "massapyöriä" tmv. vaihtelemaan. Oletan edelleen, että ravistus tuntuu tuleman etupäästä, eli ikäänkuin kone tai voimansiirto ravistaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: nykiminen
Itse viime talvena säikähdin kun auto nyki, ja kiihdyttäessä veto pätki kovasti, mutta selvitysten jälkeen se oli pelkkää luistoneston epätoivoista yritystä hillitä valtavia tehoja
Ajonhallinnan ollessa pois päältä löi sitten vain enää pelkää sutia eikä mitään pätkimistä ollut. Mitään ravistamista asiaan ei kuitenkaan liittynyt kylläkään.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
------------------------
Mr. Aero 2006
Re: nykiminen
Minä kallistuisin kans yliahtamisesta seuraavan fuelcutin puolelle. Ykkösellä ja kakkosella ei välttämättä ehdi nostaa ahtoja niin ylös, varsinkaan korkeilla kierroksilla, mikä selittäisi "ravistamisen" puuttumisen noilla vaihteilla. Kolmos- ja nelosvaihteillahan ajetaan usein hieman matalammilla kierroksilla jolloin ahtopaineetkin voi potentiaalisesti olla korkeammat. Vitosella taas kierrokset voikin olla jo niin matalat, että ahdot eivät vielä nouse tarpeeksi (eli alle 2000 rpm?).
Ravistaminen tai täristäminen kuvaa fuelcutia minusta oikein hyvin (omakohtaisia kokemuksia riittää kyseisestä ilmiöstä). Tällöinhän katkotaan bensansyöttöä tiheään tahtiin (mutta bensansyöttö ei katkea siis pitkäksi aikaa kerrallaan), mikä aiheuttaa sen, että kiihtyvyyttä ei ole. Auto alkaa nykimään tasaisella, tiheällä rytmillä, ja kun kaasua hieman höllää, ahdot laskevat, ja nykiminen loppuu.
Ja vikavalo ei tosiaan syty fuelcutin takia. Testerillä pystyy katsomaan kuinka monta kertaa fuelcut on tapahtunut.
Ravistaminen tai täristäminen kuvaa fuelcutia minusta oikein hyvin (omakohtaisia kokemuksia riittää kyseisestä ilmiöstä). Tällöinhän katkotaan bensansyöttöä tiheään tahtiin (mutta bensansyöttö ei katkea siis pitkäksi aikaa kerrallaan), mikä aiheuttaa sen, että kiihtyvyyttä ei ole. Auto alkaa nykimään tasaisella, tiheällä rytmillä, ja kun kaasua hieman höllää, ahdot laskevat, ja nykiminen loppuu.
Ja vikavalo ei tosiaan syty fuelcutin takia. Testerillä pystyy katsomaan kuinka monta kertaa fuelcut on tapahtunut.
9³ SC 1.8t
Re: nykiminen
[Tämä viesti on moderoitu viestin kirjoittajan toimesta]
Viimeksi muokannut Pakari, Ti Maalis 15, 2011 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: nykiminen
Pakari, oletko koskaan ajanut tai ollut kyydissä autossa (trionic8), jossa tapahtuu kiihdytyksessä tuota fuel-cut:a?
Kuten jo aiemmin todettu, allekirjoittaneen ja glyzer:n toimesta, fuel-cut tapahtuu hyvin nopeassa tahdissa. Se tuntuu autossa aivan kuin vetolaitteisto tai pyöränripustus täristäisi. Eli sopii kuvaan: renkaat epätasapainossa tai vetonivelvika.
Mutta ... jos joku haluaa olla tästä, ettei fuel-cut aiheuta täristämistä/ravistamista, välttämättä eri mieltä, niin olkoon. Minun mielestä fuel-cut tuntuu nimenomaan tuolta, olen kokenut sen.
ps. Glyzer, nyt mulla on tuo op-com, jossa oikein hyvät käyttäjäystävälliset ja monipuoliset toiminnot. Kävin tyypittämässä omaa autoani ja tallensin tiedoston koneelle. Hyvin voi katsella tietoja jälkikäteen sekä analysoida. Pitäisikö taas kevätkelien koittaessa aloittaa jälleen autosi tutkiminen virisoftan kanssa
. Ongelma ilmeisesti edelleen olemassa
.
Kuten jo aiemmin todettu, allekirjoittaneen ja glyzer:n toimesta, fuel-cut tapahtuu hyvin nopeassa tahdissa. Se tuntuu autossa aivan kuin vetolaitteisto tai pyöränripustus täristäisi. Eli sopii kuvaan: renkaat epätasapainossa tai vetonivelvika.
Mutta ... jos joku haluaa olla tästä, ettei fuel-cut aiheuta täristämistä/ravistamista, välttämättä eri mieltä, niin olkoon. Minun mielestä fuel-cut tuntuu nimenomaan tuolta, olen kokenut sen.
ps. Glyzer, nyt mulla on tuo op-com, jossa oikein hyvät käyttäjäystävälliset ja monipuoliset toiminnot. Kävin tyypittämässä omaa autoani ja tallensin tiedoston koneelle. Hyvin voi katsella tietoja jälkikäteen sekä analysoida. Pitäisikö taas kevätkelien koittaessa aloittaa jälleen autosi tutkiminen virisoftan kanssa
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: nykiminen
[Tämä viesti on moderoitu viestin kirjoittajan toimesta]
Viimeksi muokannut Pakari, Ti Maalis 15, 2011 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89