Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Näyttää varsin hyvältä Saab 9-3 laatu.

Katsastustilastossa 2007 vuosimallin hylkäysprosentti 1,38%. Ajomäärä keskimääräistä suurempi, sija neljäs.

Onnittelut Saabille hyvästä laaduntarkkailusta sekä onnistuneesta suunnittelusta sekä teknisestä toteutuksesta.

http://www.a-katsastus.fi/SiteCollectio ... o_2010.pdf
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
SS-Vector
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:34

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja SS-Vector »

Mutta miksi > 5 v.ikäisissä tuo laatu ei enää näy?Pompsahtaa taka-akseliston vikojen vuoksi.Mielestäni 3v ikäisessä autossa ei saa vikoja ollakkaan tai ainakaan ei pidä hyväksyä vikoja.
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minun mielestäni laatu on juuri sitä samaa koko ajan. Tuo taka-akselistovika eli poikittainen ylätukivarsi (bumerangi) ei esiinny vielä 3 vuotta vanhoissa ja 70 tkm ajetuissa. Seuraavissa listoissa se jo näkyykin. Saab 9-3 pärjäisi todennäköisesti noissa yli 5v. tilastoissa erittäin hyvin, ellei siinä olisi tätä "tyyppivikaa". Säilyttäisi asemansa aivan kärkiryhmässä, näin ainakin uskon.

Oma autoni (vm -03) olisi myös luultavasti pompannut toissa katsastuksessa (1,5v sitten) juuri tuon bumerangin takia, ellen olisi sitä ennen katsastusta vaihtanut. Mitään muita paikkoja ei ole ollut edes syytä epäillä tai "pelätä". Viimeisimmässä kasastuksessa katsastusmies totesi: "Näissä autoissahan vikaa on etupäässä takapäässä. Muita vikoja ei oikestaan olekaan". Tuo kuvastaa minusta hyvin tämän auton kestävyyttä ja vähävikaisuutta. Yksi ainoa murhe, joka sekin on melko edullista korjata kuntoon, kun tarve niin vaatii. Ja tämä tarve näyttäisi tulevan esiin vasta 100 tkm jälkeen.

Mielenkiinnosta katsoin saman kokoluokan Saksalaista "laatu autoa" Audi A4:sta. Sen hylkäysprosentti on 5 %:n luokkaa kaikissa ikäryhmissä. Pääasiallisin syy aina pakokaasupäästöt. Kun en tiedä yleisintä syytä tai syitä vian aiheuttajaksi, niin voi vain arvailla, että ko. vian korjaaminen voi olla hyvin kalliskin. Eikä ole tietoa koskeeko vika eritoten bensa- vai diesel-malleja. Saabin kohdalla tuon bumerangi-vian korjaamisen kustannukset on melko tarkkaan tiedossa.

Mielestäni Saab 9-3 SS/SC on kyllä hyvä auto. Pienellä asialla auto on pilattu, jos niin voi edes sanoa. Parempi kuin nuo vanhempien katsastustilastot antavat olettaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS-Vector
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:34

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja SS-Vector »

Nyt alkoi kiinnostamaan,minkäverran tuo kustannus on "bumerangin" vaihdosta?Osa ja työ?
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Jos itse vaihtaa niin molemman puolen bumerangit saa n. 200 eurolla halvimmillaan.

jos taas teettää niin tunnissa nuo kyllä saa vaihdettua, eli isosta kustannuksesta ei kyse.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

SS-Vector kirjoitti:Nyt alkoi kiinnostamaan,minkäverran tuo kustannus on "bumerangin" vaihdosta?Osa ja työ?
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/177149/2
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko mätänetin osat miten päteviä, joutuuko vuoden päästä uusimaan? Ts. Tekeekö niillä yhtään mitään, vai kannattaako ostaa marmoritiskiltä?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
aatovua
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Maalis 31, 2009 10:53
Paikkakunta: vantaa

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja aatovua »

No, itse laitoin just motonetin ko. tuotteet. Soitin marmoritiskille ja tulin siihen tulokseen, että sillä hintaerolla en niitä sieltä ota. Kestävät mitä kestävät. Eihän nuo kestä alkuperäisetkään. Etujousissa sama juttu, mutta niitä kannattanee enemmän harkita muualta kuin motonet (muuten ruotsalaisia jousia myyvät) vai jotkut ns. merkkijouset.
sc 1.8t -o6
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minä ostin myös mätänetistä. Kestävyydestä ei ole kunnon tietoa, koska vaihdettu vasta 1,5v sitten ja kilometrejä tullut sen jälkeen alle 25 tkm.

Minulla luultavasti kestää pitkään. Jos ei kestä, niin vaihdetaan uudet. Ei ole iso työ vaihtaa ja se ei maksa mitään, kun itse tekee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Exään jäi juurikin nuo Motonetin palikat paikalleen ja reilut 10tkm ehdin vaan ajella, joten en pysty näistä sanomaan sen kummemmin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

omassa on kanssa nuo motonetin tangot ja reilu vuosi sitten laitoin ja nyt on 50tkm ajettu sen jälkeen eikä vielä ole välyksiä ilmennyt eli ihan hyvin on kestänyt.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mvuorinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 09:58
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja mvuorinen »

Tulipa taas paranneltua 9-3 katsastustilastoa, läpi meni ilman huomautuksia. Katsastusmies selvästi tiesi mistä vikaa etsiä tutki takapään pyöräntuentaa pitkään, vaan eipä tärpännyt.
9-3 SC 2008
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja -pete »

Eniten tuossa tilastossa hämmästyttää tuo Chrysler 300C. Kolmivuotiaista autoista hylätään katsastuksessa 39,5%! 8O
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

-pete kirjoitti:Eniten tuossa tilastossa hämmästyttää tuo Chrysler 300C. Kolmivuotiaista autoista hylätään katsastuksessa 39,5%! 8O
Tähän taas voi vaikuttaa myös se että niitä ei ole mitenkään hirveästi liikenteessä, ei tarvitse olla kun joku tyyppivika jossain erässä ja tulokset ovat jo tuollaisia.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Katsastustustilasto, 3 vuotiaat (vm. 2007) Saab 9-3 no. 4

Viesti Kirjoittaja 966 »

Tosin se toiseksi huonoinkin on Chrysler.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Vastaa Viestiin