Etupää
Re: Etupää paukkuu - taas...
Lainaanpa vanhaa juttua. Tuli eilen purettua tuo kääntölaakeri ja täytyy kyllä ihmetellä tuota rakennetta. En ihmettele lainkaan jos nuo ei kauaa kestä kun kaikki moska ja vesi pääsee sisälle. Tältä laakeri näytti sisältä (puhelimella kuvattu)...
eli ei tarvinne ihmetellä jos kolisee... autolla ajettu 105 tonnia.
eli ei tarvinne ihmetellä jos kolisee... autolla ajettu 105 tonnia.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Etupää paukkuu - taas...
Tarkistahan, ettei jousesta puutu palanen.petrisa kirjoitti:Liekö ollut kiviä välissä vai mitä....
900c 2d -89 (semi käyttis)
Re: Etupää paukkuu - taas...
Taas paukkuu etupää. Alkoi jo ensimmäisillä lossakoilla noin kuukausi sitten. Kääntölaakerit kertaalleen vaihdettu reilu vuosi sitten. Soitin huoltoon ja varmistin että silloin tuli noi "päivitetyt" laakerit tiivisteellä. Nyt on 105tkm lasissa ja kiesihän oli SC -08 TTiD Vector Active A6.
Kyselin näiden "uudempien" laakereiden kestävyydestä ja ei muka ollut kovinkaan paljoa ongelmia. Mitenkäs muilla?
Kokeillaan laittaa kyselyä takuupuolelle vaikka auto on jo reilu 3v. Takuuna viimeeksi vaihdettu. Eikö noille löydy mitään vastaavaa mallia? Turhauttaa taas vaihdattaa, kun ei ne kuitenkaan taas kauaa äänettömänä pysy...
Kyselin näiden "uudempien" laakereiden kestävyydestä ja ei muka ollut kovinkaan paljoa ongelmia. Mitenkäs muilla?
Kokeillaan laittaa kyselyä takuupuolelle vaikka auto on jo reilu 3v. Takuuna viimeeksi vaihdettu. Eikö noille löydy mitään vastaavaa mallia? Turhauttaa taas vaihdattaa, kun ei ne kuitenkaan taas kauaa äänettömänä pysy...
Viimeksi muokannut Recon, Ke Huhti 27, 2011 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
Re: Etupää paukkuu - taas...
En yhtään ihmettele, että nuo antautuu niin äkkiä. Edelliseen ajokkiin vaihdoin vasemman ja uuden avasin ennen alle laittoa. Laakerissa ei ollut juuri yhtään vaseliinia. Täytin sen suht sitkeällä punaisella ihralla ja epäilen, että kestää varmasti sen mitä alkuperäinen, eli 150tkm.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Etupää paukkuu - taas...
Laittaiskohan ne huollossa ekstraihraa pyydettäessä? Tai suostuis edes avaamaan niin näkis mitä shaissea myyvät. Pitääpä kokeilla.
SC TTiD Aero Hirsch -09 A6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
ex:
SC TTiD Vector Active -08 A6 RIP
SC TiDS Linear -06 M6
SS 1.8t Linear -04 M6
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Etupää paukkuu - taas...
Ja eikun rähjäämään kääntölaakereista jos kerran vuosi sitten on vaihdettu.Recon kirjoitti:Taas paukkuu etupää. Alkoi jo ensimmäisillä lossakoilla noin kuukausi sitten. Kääntölaakerit kertaalleen vaihdettu reilu vuosi sitten. Soitin huoltoon ja varmistin että silloin tuli noi "päivitetyt" laakerit tiivisteellä. Nyt on 105tkm lasissa ja kiesihän oli SC -08 TTiD Vector Active A6.
Kyselin näiden "uudempien" laakereiden kestävyydestä ja ei muka ollut kovinkaan paljoa ongelmia. Mitenkäs muilla?
Kokeillan laittaa kyselyä takuupuolelle vaikka auto on jo reilu 3v. Takuuna viimeeksi vaihdettu. Eikö noille löydy mitään vastaavaa mallia? Turhauttaa taas vaihdattaa, kun ei ne kuitenkaan taas kauaa äänettömänä pysy...
Re: Etupää paukkuu - taas...
Recon kirjoitti:Takuuna viimeeksi vaihdettu.
Takuun aikana takuuna vaihdettu osa ei jatka takuuaikaa. Joten joutuu tosiaan rähjäämään jos meinaa jotain vielä takuuseen saada.apu,apupoika kirjoitti:Ja eikun rähjäämään kääntölaakereista jos kerran vuosi sitten on vaihdettu.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Etupää paukkuu - taas...
Rähjääminen onkin siksi se oikea termi!
Re: Etupää
Noniin, nyt se sitten alkoi minunkin kohdalla - etupää klonksuu. Ei rutise paikallaan käännettäessä vaan kolisee pienissä töyssyissä. Aikaisemmin etupää on narissut huomattavan paljon töyssyissä, mutta nyt kolahtelee. Aikaisemmin olen tuota narinaa ihmetellyt, joka lähinnä ilmenee pakkasilla, joten olen laittanut sen pakkasen piikkiin. Vai onko jotain muita diagnooseja?
Iskarit vaihtoon, ei kai tässä muukaan auta? Eikös se kolina näistä iskareista johdu? Rutina tulisi kääntölaakereista? Samalla tuohon sitten kuitenkin vaihtaa uudet kääntölaakerit ja niiden suojat? Näilläkö pärjäisi taas hetken?
PFS:llä olisi Konin Sport-kitti myynnissä 622 euron hintaan (http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3088), joutuu varmaan tuollaisen tilaamaan? Madaltaako kyseinen kitti liikaa, onko kenelläkään käytössä?
Täytyy vielä tarkistaa kaikki pultit tuosta etupäästä, kun tuli reilu kuukausi sitten vaihdettua jarrulevyt ja -palat eteen (etteivät ole pultit löystyneet ja aiheuta tätä kolinaa). Mitä muuta kannattaa tarkistaa tai vaihtaa samalla? Tukivarsia? Puslia?
Iskarit vaihtoon, ei kai tässä muukaan auta? Eikös se kolina näistä iskareista johdu? Rutina tulisi kääntölaakereista? Samalla tuohon sitten kuitenkin vaihtaa uudet kääntölaakerit ja niiden suojat? Näilläkö pärjäisi taas hetken?
PFS:llä olisi Konin Sport-kitti myynnissä 622 euron hintaan (http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3088), joutuu varmaan tuollaisen tilaamaan? Madaltaako kyseinen kitti liikaa, onko kenelläkään käytössä?
Täytyy vielä tarkistaa kaikki pultit tuosta etupäästä, kun tuli reilu kuukausi sitten vaihdettua jarrulevyt ja -palat eteen (etteivät ole pultit löystyneet ja aiheuta tätä kolinaa). Mitä muuta kannattaa tarkistaa tai vaihtaa samalla? Tukivarsia? Puslia?
Re: Etupää
Narina voi tulla vakaajan kumeista. Edelliseesä ainakin äni oli, kuin vanhan hetekan. Keksivät vielä tehdä keskustaan 3 kappaletta hidasteita niin kyllä kävelijöiden päät kääntyi, kun saab meni hidasteen yli. Kvaaak-kvaak.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Etupää
Mulla oli kanssa viime talvena ongelmaa etupään kanssa. Hidastetöyssyihin yms. isompiin heittoihin ajaessa etupää narisi todella pahan kuuloisesti (ei tosin kolissut, vaan selkeästi narisi kuin se vanha heteka). Vakaajan kumit vaihdettiin, muttei auttanut. Palstalta löytyneen vinkin ansiosta syylliseksi paljastui syyläripaketin tuenta. Oireili tosiaan erityisesti vain pakkasella. Helppo ja halpa korjata, että kannattaa se tarkastaa. Ja autona tosiaan -03 SS
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Etupää
Samaa ääntä pitää pakkasella, täytyypä tarkistaa syyläripaketin tuenta. Oliko siellä mitä ongelmaa? Voiko aiheuttaa syylärin,IC:n,lauhdutinkennon hajoamista?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Etupää
Muistelinkin, että tuosta jäähdytinpaketista on ollut juttua aikaisemmin. Olen sitä tässä aikaisemmin heilutellut ja todennut että se heiluu mielestäni todella paljon joten ei mikään ihme jos se ääni tulisi sieltä. Tuo narina *ituttaa talvisin ihan *omona. Ja tosiaan auton lämmetessä narina on vähentynyt/poistunut.
Voiko tuo klonks-ääni/kolahtelu aiheutua myös tuosta jäähdytinpaketista vai onko nyt vain niin, että nuo iskarit ovat tiensä lopussa? Etupäähän vaihdettiin reilut 3 vuotta sitten uudet orkkisiskarit kun kyseisen auton ostin, ilmeisesti "parasta ennen" -päivämäärä on mennyt umpeen...
Voiko tuo klonks-ääni/kolahtelu aiheutua myös tuosta jäähdytinpaketista vai onko nyt vain niin, että nuo iskarit ovat tiensä lopussa? Etupäähän vaihdettiin reilut 3 vuotta sitten uudet orkkisiskarit kun kyseisen auton ostin, ilmeisesti "parasta ennen" -päivämäärä on mennyt umpeen...
Re: Etupää
Varmaan haulla löytyy paremmin juttua tosta jäähdyttimen tuennasta (silleen minäkin sen löysin). Rakenne on muistaakseni sellainen että jäähdyttimen yläreunassa on muovinen tappi, sen ympärillä pieni jousi ja sitten koriin on kiinnitetty peltikappale jossa tappia varten reikä. Pellin ja jousen väliin tulee vielä sellainen kumityyny. Vaikea selittää, selvinnee parhaiten kun avaa konepellin ja katsoo lampun kanssa. Aika hyvin heti näkyvillä jäähdyttimen yläpäässä, purkaminen vaati muistaakseni räikän jatkovarrella, nää peltilätkät tais olla kahella ruuvilla kiinni.
Oma veikkaukseni on että narinan aiheuttaja oli se kumityyny siellä välissä (kumityynyn läpi menevässä reiässä taisi olla vielä muovinen sisus). Kiinnityksen rakenne muuttui kuulemma vuotta tai paria myöhemmin erilaiseksi ja uusi versio ei narise. (jos jollain on laittaa kuvaa tai muuten inffoo tästä uudesta kiinnitystavasta niin olisi kiinnostavaa nähdä). Itse korjasin narinan vuolemalla kumityynylle uuden kumisen korvikkeen. Pelasi ainakin lopputalven äänettömästi. Varmaan fiksuinta olisi päivittää tuentamalli uudempaan, jos vaan teknisesti mahdollista. Itsellä ei ollut silloin aikaa/kiinnostusta mennä marmoritiskiltä kyselemään
Pakari: Ei sen syylärin sieltä mihinkään pitäisi tippua vaikka vähän narisisikin, koko paketti ei nimittäin paljoakaan liiku. Itsellä se kitisi vähäsen jo kun sitä kampesi ylös alas ja ajaessa ääni välittynee runkoa pitkin matkustamoon ja saa sen kuulostamaan pahemmalta mitä todellisuudessa on.
eljass: Minkäänlaista kolinaa tuo ei itsellä ikinä pitänyt, toki ei se mahdotontakaan ole. Jos en ihan väärin muista niin tälläkin palstalla on joskus ollut juttua orkkisiskareiden kolinoista (Sachs-laatua), mutta mitään varmaa en mene sanomaan. Haulla löytynee sekin keskustelu. Paljonko olet 3 vuodessa ajanut? Olisi mielenkiintoista tietää suunnilleen kauanko nuo iskarit kestää. Itsellä 221 tkm mittarissa ja edellinen omistaja ei ainakaan maininnut että olisi iskareita ikinä vaihdattanut, voisiko ne olla yhä alkuperäiset?
Oma veikkaukseni on että narinan aiheuttaja oli se kumityyny siellä välissä (kumityynyn läpi menevässä reiässä taisi olla vielä muovinen sisus). Kiinnityksen rakenne muuttui kuulemma vuotta tai paria myöhemmin erilaiseksi ja uusi versio ei narise. (jos jollain on laittaa kuvaa tai muuten inffoo tästä uudesta kiinnitystavasta niin olisi kiinnostavaa nähdä). Itse korjasin narinan vuolemalla kumityynylle uuden kumisen korvikkeen. Pelasi ainakin lopputalven äänettömästi. Varmaan fiksuinta olisi päivittää tuentamalli uudempaan, jos vaan teknisesti mahdollista. Itsellä ei ollut silloin aikaa/kiinnostusta mennä marmoritiskiltä kyselemään
Pakari: Ei sen syylärin sieltä mihinkään pitäisi tippua vaikka vähän narisisikin, koko paketti ei nimittäin paljoakaan liiku. Itsellä se kitisi vähäsen jo kun sitä kampesi ylös alas ja ajaessa ääni välittynee runkoa pitkin matkustamoon ja saa sen kuulostamaan pahemmalta mitä todellisuudessa on.
eljass: Minkäänlaista kolinaa tuo ei itsellä ikinä pitänyt, toki ei se mahdotontakaan ole. Jos en ihan väärin muista niin tälläkin palstalla on joskus ollut juttua orkkisiskareiden kolinoista (Sachs-laatua), mutta mitään varmaa en mene sanomaan. Haulla löytynee sekin keskustelu. Paljonko olet 3 vuodessa ajanut? Olisi mielenkiintoista tietää suunnilleen kauanko nuo iskarit kestää. Itsellä 221 tkm mittarissa ja edellinen omistaja ei ainakaan maininnut että olisi iskareita ikinä vaihdattanut, voisiko ne olla yhä alkuperäiset?
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Etupää
Olen ajanut omallani iskarinvaihdon jälkeen vajaa 60tkm. En ole vielä kuitenkaan poissulkenut sitä mahdollisuutta, että se kolahdus tulisi jotain muualta. Pitää tutkia asiaa.
En muuten löytänyt haulla tuosta jäähdyttimen tuennasta juttua, olisiko jollain antaa vinkkiä asiasta?
En muuten löytänyt haulla tuosta jäähdyttimen tuennasta juttua, olisiko jollain antaa vinkkiä asiasta?