bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Moro
Vuoden takaisen erittäin vaikean autokuumeen jälkeen alle vaihtui v.2004 9-3SS vector bsr:n lastulla. Olin jo ostamssa v.2005 mondeota, kun kaverini yllytti minua vielä kokeilemaan Saabia. Nettiautosta löytyi hyvä ehdokas ja se oli rakkautta ensimmäisellä kaasunpolkaisulla.
Auton myynyt kaveri kehui tätä foorumia hyvistä vinkeistä ja tiedoista joten olen aktiivisesti seurannut näitä keskusteluja. On ollut hupaisaa huomata, että oman auton pienet viat ja puutteet ovatkin yleisesti tunnettuja täällä mutta täältä on myös löytänyt vinkit korjaamiseen (molemmat saab-merkit :D, jumiutuvat turvavyöt, parkkivalojen vaihdot, harmaantuvat ovenkahvat ja muovilistat, nahkapenkkien puhdistus, sulava avaimenperä + patterinvaihto, huollot ja öljynvaihdot ym. ym). Joten kiitos kaikille aktiiviselle kirjoittajille asiallisesta foorumista.

Seuraaviin kysymyksiin en kuitenkaan ole löytänyt vielä vastauksia joten kirjoitan ne nyt tähän samaan viestiin ennen kuin ripottelen ne 5 erilliseen viestiketjuun:

-Yritin tyrkyttää autoani leimalle eilen lauantaina. Tiesin että pomppu tulee, koska (foorumia luettuani) temmoin takarenkaita viikolla ja huomaisin, että vasemmassa takarenkaassa on vähän klappia. Eli bumerangin ulompi pusla oli entinen. Motonetissä maksavat tuon 65,50€/kpl ja varmaankin molemmat vaihdan. Kysymys kuuluu, että kuinka helposti homma onnistuu, WISin perusteella työ on varsin yksinkertainen mutta kuinka homma käytännössä onnistuu, tarvitaanko erikoisempia työkaluja tms? mistä WISin ohjeen mukainen "seisontajarrun säädön avaus" tehdään, käsijarrukahvan alta? Käytössäni on hyvät korjaamotilat hyvin työkaluin mutta merkkikohtaisia erikoistyökaluja ei ole. Jonkin verran olen rystysiäni auton alla repinyt verelle mutta mekaanikko en ole.

-Katsastukseen lähtiessäni parkkipaikalla etujousi sanoi bojong! kun käänsin rattia ja tämä on loistava tekosyy toteuttaa koko talven haaveilemani alustasarjan päivitys. Foorumia (ja ulkomaan foorumeita) lueskelemalla olen tullut lopputulokseen asennuttaa Eibach pro kit-jouset ja Koni FSD-iskarit alle. Luulisin tällä setillä saavani sellaisen alustan kuin haluan (mukava mukulakivellä mutta kaarreajossa alkuperäistä jäykempi). Larkspeediltä englannistä nämä kamat saa selkeästi parhaaseen hintaan 193€ + 570€ +rahti ~50€. Onko kenelläkään pahaa/hyvää sanottavaa putiikista tai alustasarjasta? Etujousen kääntölaakerit käyn hakemassa motonetistä tai mekonomenistä. Asennuksesta olen saanut tarjouksia välillä 400€-500€ sisältäen pyörien suuntauksen. Tähän hommaan en yksin rupea (mutta jos pääkaupunkiseudulla on joku tekemisen puutteessa oleva saabisti jolla on kokemusta em. hommasta niin mielelläni voin maksaa korvauksen menetetystä vapaa-ajasta :) ).

-kallistuksen vakaajan puslat pitävät täälläkin v-mäistä narinaa suojateiden kohdalla. WIS kertoo, että pakoputki pitää katkaista 8O puslia vaihtessa. onko niiden puslien vaihtaminen millainen homma?

-autossa on integroitu navigaattori v. 2006 kartoilla. taaskin foorumia luettuani lähdin metsälle bittimaailmaan ja yhden perjantai-illan (ja yön) metsästettyäni löysin navteqin v. 2008 kartan. (hain dvd:tä mazda 6:n, rx8:n ja kaiken maan ja taivaan väliltä keksittävillä hauilla mallia ”Navteq sdal2008 Europe - Mazda SDAL 2-Disc Set v.2008/2009 torrent” ja löysin sen sattumalta nimellä ”saab 9-3.iso”, kylläpä huvitti.) Mutta mutta, mikä on se dvd merkki ja tyyppi jolla dvd-asema suostuu sitä lukemaan? eräs foorumilainen mainitsi että on saanut dvd:n toimimaan mutta en ole saanut kaveria kiinni yv:llä.

-eräässä ketjussa puhuttiin toimimattomien avainten saattamista toimintakuntoon irrottamalla sisätilan sulake nro. 2 mutta ketjuun liittyviä viestejä on poistettu joten hämärän peittoon jäi miten homma täytyy tehdä että toimimattoman avaimen saa rokkaamaan? tästäkään ketjusta en saanut neuvon antanutta kaveria yv:llä kiinni. lisäksi kiinnostaa, että voiko vielä sellaista ”sulanutta” avainta vaihtaa merkkiliikkeessä ilmaiseksi?

- yritin opettaa ikkunoiden nostosysteemiä akun vaihdon jälkeen foorumin ohjeiden mukaan mutta ei onnistu. tein kaiken kuten täällä käskettiin mutta ei tule kuittausääntä eikä ikkuna opi. tämän vanhan ikkunan pitäisi kyllä oppia uusi temppu koska se toimi siinä ennen akun vaihtoa. voisiko joku fiksu kertoa kuinka homma hoidetaan?

Tässähän tätä tarinaa jo tulikin. Elikkäs aika tyypillisiä 9-3:n ominaisuuksia on täälläkin havaittu. Jos saan vastauksia edes johonkin kysymyksistäni, olen hyvin kiitollinen.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Bumerangeihin ei tarvitse mitään erikoistyökaluja. Itse vaihdoin ne töissä ja pari tuntia siinä taisi mennä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Hei!
Omaan -03 malliseen 2.0t saabiin vaihdoin vakaajanpuslat ja pakoputkea ei tarvitse katkaista. Etupuslat saa vaihdettua, kunhan avaa takimmaisia vakaajatangon kiinnitys ruuveja noin 4-5 kierrosta ja etummaiset kiinnitysruuvit kokonaan. Tällöin kiinnikkeet saa vapaaksi ja auton alapuolelta saa vaihdettua uudet vakaajan kumipuslat paikalleen.
Takimmaiset puslat on hieman helpompi vaihtaa, näissä saa molemmat kiinnitysruuvit molemmilta puolilta ottaa auki ja vaihtaa puslat.
Tosin noin vuosi puslien vaihdon jälkeen alkoi kuulua etupäästä samanlainen "kirskunta" hidastetöyssyissä. Tähän laitoin lääkkeeksi kaikkiin vakaajatangon ja kumipusien väliin teflon pintaisen erittäin ohuen teipin (mallia 3M). Teippien laiton jälkeen ei vakaajien puslista ole kuulunut mitään ylimääräistä ääntelyä.

Kohta puolivuotta Koni FSD:llä ajaneena en voi muuta kuin kehua iskareita. Erittäin hiljaiset ja jämäkät vaimentimet. Vanhoihin alkuperäisiin kuluneisiin ja koliseviin sachs iskareihin verrattuna ihan eri maailmasta.
Omat iskarini tulivat saksanmaalta noin. 550 eurolla.
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja fatal »

Nimimerkki kirjoitti: -Yritin tyrkyttää autoani leimalle eilen lauantaina. Tiesin että pomppu tulee, koska (foorumia luettuani) temmoin takarenkaita viikolla ja huomaisin, että vasemmassa takarenkaassa on vähän klappia. Eli bumerangin ulompi pusla oli entinen. Motonetissä maksavat tuon 65,50€/kpl ja varmaankin molemmat vaihdan.
Kannattaa varmaan joo vaihtaa molemmat saman tien. Joskaan en voi suositella Motonetin versioita, vuosi ja molemmat sököt.
Nimimerkki kirjoitti: Kysymys kuuluu, että kuinka helposti homma onnistuu, WISin perusteella työ on varsin yksinkertainen mutta kuinka homma käytännössä onnistuu, tarvitaanko erikoisempia työkaluja tms? mistä WISin ohjeen mukainen "seisontajarrun säädön avaus" tehdään, käsijarrukahvan alta? Käytössäni on hyvät korjaamotilat hyvin työkaluin mutta merkkikohtaisia erikoistyökaluja ei ole. Jonkin verran olen rystysiäni auton alla repinyt verelle mutta mekaanikko en ole.
En muistaakseni avannut käsijarrua sen kummemin kuin muissakaan vastaavissa eli jarrusatulan yhteydestä vaan vaijeri irti, ei se niin monimutkainen viritelmä ole. Työkalujen osalta pitää lähinnä olla erinäköiset ja kokoiset torx -avaimet olemassa ja kunnossa..

Pitää todeta vaihtamisesta sen verren vielä että vaihdoin ensimmäisellä kertaa itse bumerangit mutta kun menivät jo vuoden päästä vaihtoon, vaihtoivat Aineella uusiin niin naurettavalla työhinnalla että tullut enää mieleenkään että itse vaihtaisin uudestaan.
Nimimerkki kirjoitti: -autossa on integroitu navigaattori v. 2006 kartoilla. taaskin foorumia luettuani lähdin metsälle bittimaailmaan ja yhden perjantai-illan (ja yön) metsästettyäni löysin navteqin v. 2008 kartan. (hain dvd:tä mazda 6:n, rx8:n ja kaiken maan ja taivaan väliltä keksittävillä hauilla mallia ”Navteq sdal2008 Europe - Mazda SDAL 2-Disc Set v.2008/2009 torrent” ja löysin sen sattumalta nimellä ”saab 9-3.iso”, kylläpä huvitti.) Mutta mutta, mikä on se dvd merkki ja tyyppi jolla dvd-asema suostuu sitä lukemaan? eräs foorumilainen mainitsi että on saanut dvd:n toimimaan mutta en ole saanut kaveria kiinni yv:llä.
Sanotaan nyt näin että Pioneer ja Verbatimin dual layer levyt voivat olla hyvä ajatus...
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Mobster
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:57

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja Mobster »

Pex| kirjoitti:Kohta puolivuotta Koni FSD:llä ajaneena en voi muuta kuin kehua iskareita. Erittäin hiljaiset ja jämäkät vaimentimet. Vanhoihin alkuperäisiin kuluneisiin ja koliseviin sachs iskareihin verrattuna ihan eri maailmasta.
Omat iskarini tulivat saksanmaalta noin. 550 eurolla.
Toinen ääni FSD:lle. Ovat olleet loistavat omassa Aerossa. Jouset tosin vaihtuivat Hirscheihin (=Eibachin valmistamat) alustan päivityksen yhteydessä, joten tälläkin voi olla oma vaikutuksena.
9-3SS Aero 2005
Mobster
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: To Elo 10, 2006 14:57

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja Mobster »

Nimimerkki kirjoitti:-autossa on integroitu navigaattori v. 2006 kartoilla. taaskin foorumia luettuani lähdin metsälle bittimaailmaan ja yhden perjantai-illan (ja yön) metsästettyäni löysin navteqin v. 2008 kartan. (hain dvd:tä mazda 6:n, rx8:n ja kaiken maan ja taivaan väliltä keksittävillä hauilla mallia ”Navteq sdal2008 Europe - Mazda SDAL 2-Disc Set v.2008/2009 torrent” ja löysin sen sattumalta nimellä ”saab 9-3.iso”, kylläpä huvitti.) Mutta mutta, mikä on se dvd merkki ja tyyppi jolla dvd-asema suostuu sitä lukemaan? eräs foorumilainen mainitsi että on saanut dvd:n toimimaan mutta en ole saanut kaveria kiinni yv:llä.
Pahoittelut, ettei ole tullut vastailtua - ollut poissa foorumeilta.
Käyttämäni polttava oli yhdestä kannettavasta - taisi tosiaan olla Pioneerin asema. Testasin levyn polttoa kolmella tai neljällä polttavalla ja tutkin levyt polton jälkeen. Näiden välillä oli tosella suuria eroja.

Levyt olivat Verbatimin DualLayer-levyjä. Taisivat olla DL-R (ei siis plussia). No, tuo selviää kun vilkaisen mitä takaboksista löytyy. Koetan muistaa katsoa.
9-3SS Aero 2005
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Kiitoksia kaikille neuvoa antaneille.

Maanantaina tilasin iskarit ja jouset larkspeediltä. kolme viikkoa sitten lähetin sinne sähköpostia ja kysyin rahdin hintaa ja toimitusaikaa. Toimitusajan piti olla 4-5 päivää. Nyt kun tilasin ne niin (yllätys yllätys) kaveri pisti Englannista viestiä että out of stock ja tulee 2-3 viikon päästä. Muuten palvelu oli asiallista ja äijä vielä kysyi, että haluanko perua vai vahvistaa tilauksen koska toimitusaika on pidempi. Noohhh... odotellaan.

Tänään vaihdoin motonetin bumerangit. 3 tuntia meni (josta tunti tupakoitiin ja etsittiin oikeita työkaluja). Ei ollut mitään rakettitiedettä eivätkä rystysetkään ole veressä! Ja kyllähän tuo sen verran mukavaa hommaa on että kerran vuodessa voi tehdä. Kulku muuttui vähän vakaammaksi mutta pitää vielä suunnata renkaat alustan laiton jälkeen.

Kallistuksenvakaajan narisevia puslia ihmettelin myös auton alla ja totesin että nariskoot perkele. Ne kiinnityspultit ovat niin hankalassa paikassa, että en keksinyt miten/mistä niitä pääsisi löysäämään.

Kävin hakemassa 5kpl verbatimin DVD+R DL-lättyjä joista ainakin ensimmäisestä tuli hylkäävä tuomio saabilta. pitää kokeilla polttoa jollain muulla asemalla kuin tämän läppärin pingopangoasemalla.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Tyhmä kysymys, mutta oletko polttanut iso tiedostosta ns imagen?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Uusi polttoyritys, pioneerin dvd-asema, verbatimin dvd+r, polton vauhtia pudotin minimiin ja annoin koneen ruksuttaa levyn rauhassa ja ta daa: lätty toimii!

Kartat ovat visuaalisesti hieman parantuneet tuosta v. 2006 kartastosta mutta muuten suurta eroa ei ole, paitsi tietysti päivitetty sisältö.

Kiitoksia fatalille ja mobsterille vinkeistä..

kalle 37: poltin ekallakin kerralla iso-imagea.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Hei!

Vakaajien pultit ovat todellakin hankalissa paikoissa, varsinkin juuri etuvakaajan takimmaiset.
Takimmaisiin pultteihin pääsee parhaiten käsiksi auton alapuolelta 13mm lenkiavaimella.
Tilaa näiden avaamisen ja kiristämiseen ei juuri liikoja ole...
Etummaiset pultit aukeavat yläpuolelta piiiitkällä (noin 60-80cm) jatkovarella ja nivelellä 13mm hylsyn kera.
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

paljonko olette päässeet noilla alkuperäisillä bumerangeilla? kannattaako niitä ostaa ennemmin kuin motonetissä myytävät halvemmat?

itsellä on nyt taas toiselta puolelta väljä, motonetistä ostettuista toinen näköjään kesti vain puolitoista vuotta ja 60tkm:ä.

laatu eroa noissakin näköjään, kun toisella puolella ei välystä ole ollenkaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
trollsaab
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 17:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja trollsaab »

antti.hakamaa kirjoitti:paljonko olette päässeet noilla alkuperäisillä bumerangeilla? kannattaako niitä ostaa ennemmin kuin motonetissä myytävät halvemmat?

itsellä on nyt taas toiselta puolelta väljä, motonetistä ostettuista toinen näköjään kesti vain puolitoista vuotta ja 60tkm:ä.

laatu eroa noissakin näköjään, kun toisella puolella ei välystä ole ollenkaan.

Mulla on 135tkm mittarissa, ja alkuperäiset bumerangit vielä alla. Takaa kuuluu kyllä kolinaa, mutta ilmeisesti johtuu iskareista.

Noista Motonetin bumerangeista sen verran, että niillä on varmaan melkein kymmentä eri varaosatoimittajaa. Joten laatuerojakin voi olla melkoisesti. Osa on ihan laatukamaa, mutta osa sitten taas ei lähelläkään. :)
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja lamar »

antti.hakamaa kirjoitti:paljonko olette päässeet noilla alkuperäisillä bumerangeilla? kannattaako niitä ostaa ennemmin kuin motonetissä myytävät halvemmat?

itsellä on nyt taas toiselta puolelta väljä, motonetistä ostettuista toinen näköjään kesti vain puolitoista vuotta ja 60tkm:ä.

laatu eroa noissakin näköjään, kun toisella puolella ei välystä ole ollenkaan.
Autossa kilometrejä 270 000, enkä ole vielä vaihtanut alustaan yhtään puslaa tai tukivartta. Edellisen omistajan huolloista ei ole tietoa, ostin auton kun mittarissa oli 150 000km.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: bumerangeista, alustasarjasta ja paljon muustakin

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Nyt on tyypitetty auto uudella alustasarjalla. Hymyilytti.
Alusta on selkeästi jäykempi ja tuntuma tiehen huomattavasti parempi. Ajaminen oli kivaa.
Pienet terävät töyssyt ja epätasaisuudet tuntuvat hieman selkeämmin kuin aiemmin, auto ei enää "seilaa" niiden yli mutta ero vanhaan ei kyllä ole suuri.
En tiedä olisiko jollain muulla kokoonpanolla päässyt parempaan lopputulokseen mutta minä olen tähän näillä kokemuksilla oikein tyytyväinen.

Liikkessä vaihdettiin myös kallistuksenvakaajan puslat. Narina hävisi mutta nyt autosta kuuluu hento "vikinä" :x aina liikkeelle lähdettäessä tai töyssyn tai kuopan yli ajettaessa...
Ei näitä ylimääräisiä ääniä taida saada loppumaan muuten kuin vääntämällä lisää volyymia mankkaan...
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Vastaa Viestiin