bsr

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tämä jännitetason lasku on varmasti syy tähän sulakkeen poistoon.

Kyllä se on varsin yksinkertainen ja helppo. Se purkki kertoo kyllä mitä tehdä. Ja tosiaan ensimmäisen asennuskerran jälkeen jos tulee tarvetta vaihtaa softaa niin se on n. parin minuutin homma ja huomattavasti nopeampi kuin se ensimmäinen kerta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Kävipä se näppärästi. Ja kyllä eron huomaa. Tosin olisin 220hv:llä toivonut hiukan suurempaa eroa. No täytyy joskus kellon kanssa testata. Tuntuu vähän hitaammalta kuin edellinen 9-5 3.0t Nordicin lastulla. Mutta olihan toi 9-5 jo "vanha" auto. Voi olla että vauhdintuntu oli siksi huikeampi :D
9-3ss 1.8t -07
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mitä bensaa tankissa, ja teitkö nuo opetuskiihyttelyt? Koska maptun softa on tehty 98 polttoaineelle. Minulla oli 95:sta tankissa kun softani aikanaan hommasin, ja seuraava tankki 98:sia niin meno oli aivan erilaista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja JL79 »

98 tietty.
Ei se nyt hitaalta tunnu, mutta kun vertailukohdat on mitä on...
9-3ss 1.8t -07
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja alustar »

Liekkö muilla 1.8t BSR softalla varustetussa 9-3:ssa samaa "ongelmaa" kuin itsellä. Näin hellepäivinä, parkista lähtiessä niin tuntuu ettei kule yhtään mihkään???. Ajelin tuossa n. 20km motariakin, eikä senkään jälkeen tuntunut menevä. Kuin ajaisi vakiolla.

Luulis T8 olevan sen verran kehittynyt, ettei pitäisi lämpötilan nuin paljon vaikuttaa? Kun ei tuossa mikään ihan pieni coolerikaan pinta-alaltaan ole. Ja tankissa luonnollisesti 98:a
SAAB 99 -83 GL
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Scangaugen perusteella imuilman lämpötila lämpimillä keleillä on n. 10 astetta korkeampi kun ilmastointi on päällä, helteillä enemmänkin. Tarkoittanee siis sitä, että ilmastoinnin lauhdutin sijaitsee välijäähdyttimen edessä lämmittäen näin imuilmaa.

Omia kokemuksia tehon alenemisesta ei juurikaan ole kun näillä keleillä tulee ajeltua kaksipyöräisellä.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kyllä meikän kiesi ainakin reagoi kuumiin ilmoihin negatiivisesti!
Huomattavasti lussumin vetää!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jebujee
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Loka 09, 2010 12:15

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja jebujee »

Mulla on vakio 1.8t, mutta auto tuntuu siltä kuin siinä ei turboa olisi ollenkaan. Voiko lämpötila vaikuttaa niin paljon?
Alaväännöt (se vähä mitä tuosta vehkeestä pitäisi löytyä) kadonnu ihan kokonaan..
Saab 9³ SS 1.8t 2007 + Maptun Stage 1
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kiristä hieman hukkaportin mekaanista säätöä. Kyllä mulla ainaki vetää ilosesti vaikka on yli 30c lämmintä. Ajattelin itsekkin viedä auton ihan penkkiin säädettäväksi kunhan kerkeen. Voihan sitä perstuntumallakin säätää, mutta penkissä saa aina paremman.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Parempi kun ei arviosta säätele mitään!
Ps 1,8t stage 1 ei kulje eikä vedä mitenkään ihmeelisesti olkoon lämpötila mikä hyväänsä!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei hukkaportin tankoa säätämällä saa aikaan enempää tehoja. Sen säätäminen ei ole mikään virityskeino. Trionic8 säätää ahtopainetta halutun ilmamassan mukaan.

Hukkaportin tankoa säädetään vain, jos mekaaninen perussäätö on pielessä. Tällöin ahtopaineet ei nouse (tanko liian pitkällä) tai nousevat liian korkealle (tanko liian lyhyt).
Samalla tarkistetaan kalvorasian (painekello) toiminta. Ahtopainetta säädetään sähköisesti, mutta mekaaniset osat pitää olla kunnossa ja kohdillaan, jotta säätö toimii.

Lämpimät ilmat eivät mitenkään radikaalisti pitäisi heikentää auton toimintaa. Jos näin on, autossa on jotain vikaa ja se vaatisi tutkimuksia. Trionic8 osaa kompensoida ulkoilman paineen ja lämpötilan vaikutukset melko hyvin.

ps. Hukkaportin säätöön ei tosiaankaan pidä mennä koskemaan, kuten kalle37 totesi, ellei siihen nimenomaan ole perusteltua syytä!
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei sillä enempää tehoja saakkaan, mutta mikäli alaväännöt on kateissa ja hukkiksensäätö on pielessä niin vikaa voi hakea siitä suunnasta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ilman muuta mikäli säätö on pielessä se pitää säätää kohdilleen. Sitä ennen se tietenkin tarkistetaan ja todetaan olevan säädön tarpeessa. Summassa ei siihen hommaan kannata ryhtyä. Alaväännön puute ei oikopäätä viittaa hukkaportin perussäädön vikaan vaan siihen on monta muutakin mahdollisuutta.

Ensin tutkitaan ja vasta sitten hutkitaan :wink: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja Sportti »

jebujee kirjoitti:Mulla on vakio 1.8t, mutta auto tuntuu siltä kuin siinä ei turboa olisi ollenkaan. Voiko lämpötila vaikuttaa niin paljon?
Alaväännöt (se vähä mitä tuosta vehkeestä pitäisi löytyä) kadonnu ihan kokonaan..
Antaahan se vakio 1.8t ymmärtää, että jotain olis tarjolla, mutta siihen se sitten jää kans..

Piuhan perään vaan auto. Tässäki OP-Com tienaisi hintansa heti :)
93SC TTiD
jebujee
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Loka 09, 2010 12:15

Re: bsr

Viesti Kirjoittaja jebujee »

Ei tuu alettua säätään mitään summassa.
Op-comin mukaan kaikki on ok, ahdot nousi ja pysy reilussa 0,4 baarissa. Kiitos vaan jmaatalle.
Pitää lähtee kohta koittaan ku loppu helteet
Saab 9³ SS 1.8t 2007 + Maptun Stage 1
Vastaa Viestiin