"Näkymätön" koukku SS:n (pyörän kuljetus)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

"Näkymätön" koukku SS:n (pyörän kuljetus)

Viesti Kirjoittaja mjava »

Onko kenelläkään hyviä koukkusuosituksia, kun koukun pitäisi olla:
-irroitettava
-irroitettuna mahd. näkymätön
-helppokäyttöinen

Saabiin kaupataan Kovilia, mutta sen näkyviin jäävä kumilätkä on melko tökerön näköinen.

Koukulla kuskattaisiin lähinnä fillaritelinettä
Viimeksi muokannut mjava, Ke Kesä 22, 2011 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

mulla on femmassa Kovil irroitettava koukku.

Kuva

Kuva

En tiedä saako kolkkiin, ja onko mielestäsi liian näkyvä.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja mjava »

Tuo Kovil on mielestäni vähän liian näkyvä, etenkin jos auto ei ole musta / tumma. 9-3:ssa pistää ehkö vielä enemmän silmään.

Esim. Thulella on kääntyviä koukkuja, mutta niiden sivut on niin kuraa, ettei saa selvyyttä, käykö tuollaiset Saabiin.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja eljass »

Kuva
Tällainen meikäläisellä, käsittääkseni ihan alkuperäinen. Suoja sopii täydellisesti takahelmaan.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mulla on Bosalin valmistama irrotettava koukku.
Siinä ainakin tuo musta "muovilätkä" on aika pieni ja huomaamaton koukun ollessa irrotettuna :)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja J.N »

eljass kirjoitti:Kuva
Tällainen meikäläisellä, käsittääkseni ihan alkuperäinen.
Olisikos jollain paiskata osanumero esille tuosta?
#3418
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Mimmi kirjoitti:4D irrotettava koukku: 32026047
Peitekotelo (vakiopuskuri): 12793879; Aeropuskuri: 12793880
Itselläni on vastaava koukku ja koukun suojalevy katosi viime syksynä.
Tilattiin paikalliseen liikkeeseen molemmat, eikä kumpikaan käynyt. En tiedä millä numeroilla tilailivat, mutta ongelmia todella oli. Lopulta käypäinen löytyi varostosta isosta laatikosta etsimällä ja kokeilemalla. Niitä oli todella montaa erilaista ja tuo mikä lopulta omaani kävi oli muistaakseni varaosanumeroltaan 9-5:n osa.

Edit: Kävin katsomassani autoni koukoun suojalevyn numeron ja se on 12795697 ja ainakaan oma EPC:ni versio 2009-4 ei tunne osaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja J.N »

hz81 kirjoitti:Lopulta käypäinen löytyi varostosta isosta laatikosta etsimällä ja kokeilemalla. Niitä oli todella montaa erilaista ja tuo mikä lopulta omaani kävi oli muistaakseni varaosanumeroltaan 9-5:n osa.
Täytyypä varmaan käydä kyselemässä sen saman ison laatikon perään osanumeroiden kanssa, jos sieltä joku hyvin istuva suojus löytyisi itsellekin.

Tuollainen ylläolevan kuvan mukainen suojus kelpaisi, jos istuvuus 9-5:n olisi 100%.
#3418
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja mjava »

Tuo eljassin koukku on kyllä melko tyylikäs. Tampereen Metroautossa tarjosivat kovilia, (sama kuin yläkuvassa) hintaan 820e. En taida ainakaan sitä ottaa, ei sovi sedaniin, varsinkaan jos auto ei ole musta.

Onko tietoa, missä hinnoissa tuo orkkiskoukku menee?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja mjava »

Tässä asioita tutkittuani totesin, että orkkiskoukku ja Kovil vaativat puskurin loveamista. Onko tiedossa koukkua, jossa moista operaatiota ei tarvita.

Koukun tarve on lähinnä fillarin kuskaus, joten voi olla että päädyn kattotelineeseen tms. jos vaihtoehtoja ei löydy.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minä olen asentanut kaksi erilaista koukkua SS:ään eikä kummassakaan tarvinnut loveta varsinaisesti puskuria. Puskuriin kuuluvaa alasuojaa, joka kaartuu auton helman alle, sensijaan piti loveta. Se ei näy ulospäin ollenkaan. Tästäköhän on nyt kysymys?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja m&m »

mjava kirjoitti: Koukun tarve on lähinnä fillarin kuskaus, joten voi olla että päädyn kattotelineeseen tms. jos vaihtoehtoja ei löydy.
Tuohon tarpeeseen on kattoteline minusta fiksumpi valinta, varsinkin jos kyse on vähänkään arvokkaamman fillarin kuljetuksesta. Koukkuun kiinnitettävät halpistelineet kannattaa kiertää kaukaa.

Asiallinen koukkuun kiinnitettävä fillariteline vie takaluukussa saman tilan kuin kattotelineetkin, mutta kattotelinellä fillari pysyyy rapakeleillä siistimmässä kunnossa. Ainoa koukkutelineen etu on telineen kiinnityksen nopeus.
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja mjava »

m&m kirjoitti:Tuohon tarpeeseen on kattoteline minusta fiksumpi valinta, varsinkin jos kyse on vähänkään arvokkaamman fillarin kuljetuksesta. Koukkuun kiinnitettävät halpistelineet kannattaa kiertää kaukaa.
Onko kokemuksia jostain tietyistä kattotelinemalleista? Lähinnä itseäni arveluttaa se, että saanko fillarin katolle niin, ettei auto kolhiinnu ja että pyörä pysyy tukevasti. Oletko huomannut suurta sivutuulen vaikutusta?

Koukkuun mulla olisi Thulen järeä tellinki, se on ollut hyvä.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: "Näkymätön" koukku SS:n

Viesti Kirjoittaja m&m »

Jos koukkutellinki jo löytyy niin sitten ehkä koukku... ainakin jos tarve on satunnaista peruskäyttöfillarin kuljetusta. Arvokkaammat harrastepyörät mieluummin katolle kun ei sisälle mahdu.

Minusta Thulen perusmalli jolla fillari kiinnitetään katolle etupyörää irroittamatta on vallan pätevä, mutta Saab original kaasujousella toimiva (jonka olen nähnyt vain kuvissa) vaikuttaa niin mielenkiintoiselta että sellaista metsästäisin jos tarvetta uudelle tellingille olisi.

Fillari katolla aiheuttaa lähinnä ylimääräisiä suhinoita
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: "Näkymätön" koukku SS:n (pyörän kuljetus)

Viesti Kirjoittaja mjava »

Tulipa tuo koukku viimein kesän lopulla hommattua. Löysin foorumin kautta alkuperäisen irrotettavan koukun hintaan 500e. Asennuksen teki M.Takala Nokialla, taisi maksaa n. 100e. Lisäksi piti vielä erikseen ostaa pala GM-muovia (32e) suojaksi. Lopputulos näkyy kuvissa:
Suojan kanssa:
Kuva
Ilman:
Kuva

Ihan ilman sahaa ei siis päästy, suoja on minusta turhan kookas eli lopputulos ei ole 100% sellainen, kuin olisin halunnut, mutta muitakaan vaihtoehtoja ei löytynyt järkevästi.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Vastaa Viestiin