2.8 V6 T lastutus ym.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Leone »

Reilu viikko tullut ruuvailtua 2005 loppuvuoden 9-3 Aerolla, kilsoja tullut nyt reilun 800. Ikää on itellä sen verran paljon eli 27v :D ja päädyin epäurheilijamaisesti Sentronic-automaattiin, paljolti tosin siksi että asun 3km päässä Helsingin keskustasta... Paljon oon kuullu moitteita Sentronicin vaihtoviiveestä, mutta ite oon ollut ihan tyytyväinen. Eipä tämä mikään täysiverinen urheiluauto ole 0-100km/h, mutta itse arvostankin kyllä ohituskiihtyvyyttä huomattavasti enemmän. Ainoa mikä häiritsee välillä, on kun vaihtaa pintakaasulla ajaessa 3:lta 4:lle vasta n. 60km/h nopeudessa, tai 50km/h jos höllää kaasua ... Skodan 2.0 FSI vaihtaa 5:lle jo n. 55km/h nopeudessa, ja vääntöä on kuitenkin n. 150nm vähemmän.

Auto on ensimmäinen Saabini eikä ole tässä mallissa oikein verrokkia, mutta toistaiseksi olen ollut autoon tyytyväinen. Koneesta hyvä puoli on se, että huomaa että on ihan selkeästi moottori, mikä ei ole ns. pelkästään turbolla tehty ja alaväännöt yms. ovat hyvät ilman korkeita kierroksiakin.. liekö v6:n tuoma etu. Ainoa mikä tuli hieman yllätyksenä on maantienopeuksissa aivan ohjauksen keskialueen pieni löysyys, mikä lienee auton ominaisuus. Sisätilat tuntuvat jotenkin luksusluokalta vrt. aikaisemmat Skoda Octaviat ja Mazda 6 ja laatutuntuma on ihan eri luokkaa.

SORI LÖPINÖISTÄ JA ASIAAN:

Autoon on lähiaikoina tulossa todennäköisesti Maptunin tai Karalan ohjelmistopäivitys, olen edelleen kahden vaiheilla noiden suhteen. Laatikon nimelliskesto tai mitä tehdas lupaa taitaa olla 450nm ja Maptunin softa nostaa väännön 460nm vrt. Karalan 420nm, kumpihan olisi järkevämpi valinta pidemmällä tähtäimellä? BSR lupaisi 480nm mutta tuntuisi jo turhan riskiltä.

Laatikkoon on juuri vaihdettu öljyt ja ajattelin ne jatkossakin vaihtaa kerran vuodessa, mutta eipä nyt mitään muita "vahvistuksia" kiinnostaisi alkaa laatikkoon tässä vaiheessa sijoittamaan pelkän ohjelmointimuutoksen takia. Tuosta Sentronicin kestävyydestä kun en ole oikein löytänyt hirveesti tietoa.

Onkos näissä 9-3 sport sedaneissa noin muuten sellaisia kipupisteitä mitä kannattaa pitää silmällä? autolla on ajettu vajaan 120tkm.
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nimelliskestossa on yleensä reilu turvamarginaali joten en usko että mikään noista vääntöluvuista hajottaa laatikkoa. Jopa vanha 5-vaihteinen sentronic kestää helposti 420Nm.

BSR:n softista noin muuten ei ole kauhean hyvää kokemusta, joten noista vaihtoehdoista kenties Maptun olisi kiintoisin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ääni maptunin suuntaan. Karalan softista mitään tietämättömänä, suosittelen maptunia koska TECH(ja muut vikakoodinlukijat) toimii maptunin kanssa normaalisti. Sekä ennenkaikkea Saabin omat varo- ja huomiojärjestelmät toimivat tehtaan asettamien asetusten mukaan koska niihin ei ole maptunilla koskettu. Samalla saat oman vikakoodinlukijan jossa alkuperäinen softa tallessa, ja virisofta myös. Saat halutessasi vaihdella softia koska vain ja softan vaihto kestää n. 2-3min. Maptunin asiakaspalvelukin on mielestäni ainakin Tampereen päässä ensiluokkaista(Lappeenrannan kanssa on tullut asioitua aika vähän niin ei ole kokemusta siitä). Juuri eilen tuli haettua sportti sedaniin päivitysosia :lol: syksymmällä ehkä lisää :roll:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Leone »

Voi olla että itsekin tuohon Maptunin suuntaan kallistun, vaikka se vähän Karalaa kalliimpi vaihtoehto onkin. Karala tarjoaa about samat hevoset, mutta tuo +40nm korkeampi vääntö Maptunissa houkuttelee.

Minkäslainen se Maptuner-yksikkö on, eli käytetäänkö sitä läppärin kanssa vai onko se joku oma erillinen laite, obd-väylään kytkettävä mötikkö?
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Maptuner on erillinen laite joka kytketään OBD väylään ohjelmoinnin ajaksi. Tietokonetta et tarvitse ohjelmointiin.

Mikäli maptun tekee ohjelmistopäivityksen virisoftaan, niin sen saat ladattua maptunin serveriltä ja kun kytket maptuner laitteen tietokoneeseen(piuhat tulee laitteiston mukana) saat itse päivitettyä sen netistä lataamasi ohjelmiston maptuner laitteeseen.

Joo kyllä se maptunin vääntö lopullisesti ratkaisi kun itse mietin maptun vs. bsr tai muut softat. Olen kyllä ollut tyytyväinen, ja stage3 on tavoitteena hankkia tässä lähitulevaisuudessa.

Lisä infoa, ja ohjeet (pitäisi kyllä tulla laitteiston mukana)

Omissa ohjeissa lukee seuraavasti:

Maptuner on ajoneuvokohtainen ohjelmointilaite. Maptunerin kytkeminen muuhun autoon johtaa laitteen lukittumiseen. Lukittuneen maptunerin saa uudelleen käyttöön lähettämällä laitteen maptunin edustajalle uudelleenohjelmoitavaksi.

Asennusohjeet:

- Ohjelman asennuksen aikana autosta on ilmastointilaite yms virrankuluttajat poiskytkettynä. Ajovalot parkki-asentoon(mielestäni ne voi kytkeä kyllä kokonaan pois). Kytke akkulaturi jos olet epävarma akun kunnosta tai varaustilasta. Virran katkeaminen ohjelmoinnin aikana vaurioittaa moottorinohjausyksikköä.
- Poista jäähdyttimen puhaltimen sulake. Sulake on moottoritilan varokekotelossa. (en kyllä ole itse koskaan tehnyt)
- Maptuner liitetaan autoon liitinjohdolla jossa on iso OBD2 liitin. Iso liitin kytketään auton OBD2 porttiin ohjauspyörän alla.
- Asennus kestää muutaman minuutin, jona aikana autossa edottomasti ei saa tapahtua virtakatkosta.
-Kytke autoon virrat virta-avaimella.
-Ohjelmointi tehdään valitsemalla maptunerin nuolinäppäimellä valikosta "program vehicle"(ohjelmoi ajoneuvo) ja hyväksymällä OK näppäimellä. Tämän jälkeen näyttöön tulee tarjolle maptunerin ladatut ohjelmat (esim stage1) jonka hyväksymällä laite kysyy "download?" jonka hyväksymällä maptuner aloittaa ohjelmoinnin.
-Älä koske virta-avaimeen ohjelmoinnin kestäessä, vrt. edelliset maininnat virtakatkoksen tuhovoimasta...
-Ensimmäisellä käyttökerralla maptuner aloittaa ohjelmoinnin ottamalla kopion auton alkuperäisohjelmasta.
-Ohjelman latauksen onnistumisen merkiksi näyttöön tulee teksti "succeded", hyväksy painamalla OK. Maptuner pyytää poistamaan virta-avaimen("remove car key"). Poista avain ja kuittaa OK. (irroita vasta kun sitä laite pyytää)
-Irroita maptuner OBD2 liittimestä.
-Moottorinohjausyksikkö saadaan käyttökuntoon irroittamalla akun napa n. 3s ajaksi. (en kyllä ole koskaan tehnyt itse tätä)
-Tämän jälkeen voit kytkeä päältä pois kytketyt sähkölaitteet takaisin käyttöön mukaanlukien jäähdyttimen puhaltimen sulake. Muista myös ajovalot.

Muutamia kiihdytyksiä kierrosalueella 1800-5000. Alkuun auto voi tuntua tehottomalta kunnes ohjelma oppii kiihdytysten aikana.

Näin lukee minun paketissa tulleissa ohjeissa. En toki henkilökohtaisesti vastaa ohjeiden paikkaansapitävyydestä.

Hyvin kyllä pärjää ilman ohjeitakin, maptuner opastaa asennuksen vaiheissa mitä täytyy tehdä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Leone »

Kattava ohje, kiitos. Olin jotenkin siinä uskossa, että tuo ns. ensimmäinen ohjelmointi tapahtuisi Maptunin henkilökunnan toimesta, mutta näköjään asiakas maksaakin pelkästä ohjelmointiyksiköstä ja hoitaa homman itse. Ok.

Paljonko tuohon menee kokonaisuudessaan aikaa, siis siihen että yksikkö ottaa alkuperäisestä ohjelmasta kopion ja tämän jälkeen uuden softan syöttö? Jossain on lukenut että homma kestäisi vain muutamia minuutteja, voiko oikeasti olla niin nopeaa?

Onko kellään muuten tietoa onko tuossa Maptunin ohjelmassa tuota maksimiväännön rajoitinta 1- ja 2-vaihteille, kuten alkuperäisessäkin softassa on jo 110nm vähemmällä väännöllä? Luulisi tietysti Maptunin miettineen ko. asian... En vaan voi sille mitään mutta mietityttää edelleen tuo 460nm että miten tomaatti kestää sen. Onko sulla siis Pakari nimenomaan toi 2.8 T ja Maptunin softa?

edit: ei näköjään sigusta päätellen ;)
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei 460Nm niin paljoa nyt vielä ole.. Kyllä se laatikko sen kestää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No se ensimmäisen ohjelmointi kuuluu kyllä siihen hintaan jos niin haluaa, että käy maptun kauppiaan luona. Mutta onnistuu se itsekkin tehdä mikäli tilaa esim. matkahuollon kautta sen laitteen.

Ensimmäinen ohjelmointi muistaakseni kesti n. 5min johtuen siitä että se laite ottaa tosiaan alkuperäisen softan talteen sinne boksiin. Muutoin aluperäisen softan palautus tai virisoftan uudelleen asennus kestää vajaa 2min.

Mutta tosiaan, itsellä ainakin vilkkuu/palaa kojetaulussa CE-valo, abs jne, että ne kuuluu sit asiaan ettet ihmettele sitä. Ja 50% kohdalla tulee sellanen "please wait" kohta jollon se tekee kans jotaki, siinä menee hetki ja se ohjelmointi sit jatkuu 54% kohdalta muistaakseni. Juurikin tuossa 50% kohdalla se sytyttelee kojetaulun varotusvaloja jne.. Tosiaan vielä kerran, virtoja ei missään tapauksessa tule katkaista vaikka tapahtuisi mitä. Muutoin tulee ECU:lle ruotsin reissu.. se menee niin pahasti solmuun.

Mulla on tuon allekirjoituksen mukainen 1,8t ja siinä maptun stage1.. Maptunilla on kyllä varsin hyvät/isot turvamarginaalit, että ei ne sellaista pakettia tarjoa joka rikkoo auton. Tästä oli juuri puhetta Vesa Lindemanin(Tampereen edustaja) kanssa perjantaina, että jotkut ovat moittineet maptunia liian varoivaisesta tehonhakemisesta, että monet kilpailijat ottavat enemmän tehoa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Leone kirjoitti: Onko kellään muuten tietoa onko tuossa Maptunin ohjelmassa tuota maksimiväännön rajoitinta 1- ja 2-vaihteille, kuten alkuperäisessäkin softassa on jo 110nm vähemmällä väännöllä?
Muistaakseni joskus tutkin myös AF40 vaihteiston tietoja verratessani sitä tyhmään FA57:aan ja minulla on mielikuva, ettei kummallakaan vaihteistolla 1-2 vaihteet ole momentinmuuntimella lukittuja. En tosin tunne vaihteistoja niin hyvin, että voisin luotettavasti asiasta kommentoida ja nykyisin niin onnellisessa asemassa, ettei meillä enää ole näitä vanhanaikaisia automaatteja ajossa. Sanamuodoista taisi tulla ilmi, ettei tykätty Saabin automaateista. Viikonloppuna testasin 8 vaihteista ja se oli jo sellainen minkä voisi hyväksyä, siinä pysyi kierroksetkin koko ajan alhaalla.
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Leone »

Noniin maanantaina tulee tuo Maptuner-yksikkö autoon. Maptunin stage 1 kyseiselle koneelle on 290hp/460nm (manuaalille), mutta Lindemanin Vesa kertoi puhelimessa, että automaatille tehdään edelleen siis tuohonkin pieni varmuusvähennys ja vääntö rajoitetaan 440nm. Tämäkin on jo hieman ylös hinattu aikaisemmasta "turvarajasta", joka oli 420nm.

Kyllä tuo +90nm varmasti tuntuu kyllä kivasti sekin. Yritetään sillä pärjätä!

Mites muuten tollasen ns. tehoputkiston asentaminen isommalla downpipella, onko rahansa väärti? Putkiston vaihto on nimittäin kulumisen takia jossain vaiheessa ajankohtainen... Saab jälleenmyyjiltä kyselin merkkiliikkeistä, niin tarvikkeena putkia ei saa ja alkuperäinen Aeron putkisto maksaa 700e + työt .. aika suolaiselta kuulostaa. Onko hintansa väärti laittaa hieman lisää paalua tiskiin ja pistää vaikka joku jt:n 3" putkisto samoin tein kun on ajankohtaista?
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuosta vielä puhallin siihen... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=113302

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Leone kirjoitti:Onko hintansa väärti laittaa hieman lisää paalua tiskiin ja pistää vaikka joku jt:n 3" putkisto samoin tein kun on ajankohtaista?
Itse laittaisin (ja laitankin siinä vaiheessa kun tuo oma putki sanoo työsopimuksen irti) ehdottomasti suoraan vaan kunnon putkiston tilalle. Hintaero ei enää päätä huimaa, ja saa sitten sen kokoisen kuin haluaa ja kunnon materiaalista.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Turbolag kirjoitti:
Leone kirjoitti:Onko hintansa väärti laittaa hieman lisää paalua tiskiin ja pistää vaikka joku jt:n 3" putkisto samoin tein kun on ajankohtaista?
Itse laittaisin (ja laitankin siinä vaiheessa kun tuo oma putki sanoo työsopimuksen irti) ehdottomasti suoraan vaan kunnon putkiston tilalle. Hintaero ei enää päätä huimaa, ja saa sitten sen kokoisen kuin haluaa ja kunnon materiaalista.
Joudut jonkun aikaa odottelemaan, että putkisto "sanoo työsopimuksen irti" :-)
Leone
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 22:10

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Leone »

Mulla menee jokusen kuukauden, on nimittäin aika hapoilla... Törkysen kalliita tuppaa olemaan nää tuplaputkistot :( Joku kunnon rosteriputkisto isommalla downpipellä tuntuu maksavan 1000e helposti.

Eikös tollaisen avarammankin putkiston kanssa saata käydä huonossa tapauksessa tehonlaskua eikä nousua? Joku mulle joskus hienosti perusteli miksi avarampi putkisto ei välttämättä ole aina paras ratkaisu. En tosin tiedä putkiston kannalta onko merkitystä onko vapari vai ahdettu.
9-3 SS 2.8T A -06 Maptun Stage 1
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.8 V6 T lastutus ym.

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

apu,apupoika kirjoitti: Joudut jonkun aikaa odottelemaan, että putkisto "sanoo työsopimuksen irti" :-)
No eihän se nyt läpipaskaksi toki, mutta sen verran että saa tekosyyn vaihtaa. ;)
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Vastaa Viestiin