Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 08:30
- Paikkakunta: Perämeri
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
"Kolinaa" täälläkin. Alla 200tkm ajettu sc vectori.
Kolina alkoi viime viikonloppuna. Tallissa käytettiin rengasta irti ja annettiin valohoitoa pari tuntia... sen jälkeen rengas paikalleen ja kaikki oli hyvin, viikon. Tänään tuo kolina kuului uudelleen useamman kerran kun palattiin Ranualta kotia
Eli ääni tulee silloin kun autolla ajaa johonkin isompaan heittoon/notkoon, soratiellä ajettaessa tuota ääntä ei kuulu vaikka ois pientä ja vähän isompaakin kuoppaa. Ääntä ei myöskään kuulu jos rengasta kääntelee paikallaan. Tuo ääni ei minusta ole sellaista kolinaa mitä rikkinäinen iskari pitää vaan enemmänkin suht terävä "dong!" tai "dongdong!"
Jousi tarkistettiin viikko sitten ja se näyttää ehjältä, samoin kuin iskarikin.
Mistä vikaa kannattais ettiä seuraavaksi?
Kolina alkoi viime viikonloppuna. Tallissa käytettiin rengasta irti ja annettiin valohoitoa pari tuntia... sen jälkeen rengas paikalleen ja kaikki oli hyvin, viikon. Tänään tuo kolina kuului uudelleen useamman kerran kun palattiin Ranualta kotia
Eli ääni tulee silloin kun autolla ajaa johonkin isompaan heittoon/notkoon, soratiellä ajettaessa tuota ääntä ei kuulu vaikka ois pientä ja vähän isompaakin kuoppaa. Ääntä ei myöskään kuulu jos rengasta kääntelee paikallaan. Tuo ääni ei minusta ole sellaista kolinaa mitä rikkinäinen iskari pitää vaan enemmänkin suht terävä "dong!" tai "dongdong!"
Jousi tarkistettiin viikko sitten ja se näyttää ehjältä, samoin kuin iskarikin.
Mistä vikaa kannattais ettiä seuraavaksi?
Nyk: Saab 9-3 Sportkombi Tids Vector Pilot -07
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Jos autossa on edelleen alkuperäiset iskarit niin ehdottomasti omasi ja ennen kaikkea meidän muiden tiellä liikkujien turvallisuuden takia - vaihde siihen uudet.
Iskareiden vaihto on - jostain syystä - yksi vähiten puhuttu aihe otsikon "tuntemattomasta syystä" alla. Montakohan tieltä suistumista on oikeasti tapahtunut siksi, että 100 tkmn jälkeen alusta on tehtävänsä tehnyt ja epätasaisuudet tiessä muuttuvat lotoksi arvottaessa auton seuraavaa etenemissuuntaa.
Vehon korjaamopäällikköä lainaten "Enpä olisi uskonut". 115tkm ajettuun autoon vaihdettiin iskarit kun väitin alustan olevan jo ehtoopuolella. Ajossa ei tuntunut mitään erityistä, ei kolinoita, ei vuotoja. Vaadin huoltoliisariauton iskareiden vaihdon ja toteamus liittyi siihen ajokäyttäytymisen muutokseen, joka alustaremontin jälkeen tapahtui.
Iskareiden vaihto on - jostain syystä - yksi vähiten puhuttu aihe otsikon "tuntemattomasta syystä" alla. Montakohan tieltä suistumista on oikeasti tapahtunut siksi, että 100 tkmn jälkeen alusta on tehtävänsä tehnyt ja epätasaisuudet tiessä muuttuvat lotoksi arvottaessa auton seuraavaa etenemissuuntaa.
Vehon korjaamopäällikköä lainaten "Enpä olisi uskonut". 115tkm ajettuun autoon vaihdettiin iskarit kun väitin alustan olevan jo ehtoopuolella. Ajossa ei tuntunut mitään erityistä, ei kolinoita, ei vuotoja. Vaadin huoltoliisariauton iskareiden vaihdon ja toteamus liittyi siihen ajokäyttäytymisen muutokseen, joka alustaremontin jälkeen tapahtui.
^^^^^^^^^^
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ti Helmi 24, 2004 08:30
- Paikkakunta: Perämeri
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Hmm, huoltokirjaan ei ainakaan ole merkitty että iskarit olis vaihdettu joten on syytä olettaa että ne on alkuperäiset
Käykö(* Vectoriin samat iskari + jousipaketit kuin linearehein? Mietin että rohkenisko noita tilata jostain vai marssinko leuka rinnassa kohti Aineen tiskiä?
EDIT: * käsittääkseni Vectori on linearia matalampi ja "jäykempi" ja sellaisena sen haluaisin pitää.
Jousien vaihto mietityttää mutta kait ne ois järkevää vaihtaa samalla...
Käykö(* Vectoriin samat iskari + jousipaketit kuin linearehein? Mietin että rohkenisko noita tilata jostain vai marssinko leuka rinnassa kohti Aineen tiskiä?
EDIT: * käsittääkseni Vectori on linearia matalampi ja "jäykempi" ja sellaisena sen haluaisin pitää.
Jousien vaihto mietityttää mutta kait ne ois järkevää vaihtaa samalla...
Nyk: Saab 9-3 Sportkombi Tids Vector Pilot -07
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
Ent: Saab 9-3 Sport 2.0t Sport -00
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Alkuperäiset jouset ja iskarit selviää tyyppikilvestä, joka puolestaan löytyy kuskin puolen oikean puolen ovipalkista .
Lisää tietoa asiasta tässä threadissa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 66&start=0
Lisää tietoa asiasta tässä threadissa
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 66&start=0
^^^^^^^^^^
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Iskareita olen ostanut ainakin täällä keskisuomessa halvimmat olleet laakkosella.
kannattaa ostaa koko setti kerralla jouset iskarit ja yläpään laakerit.
vektorin ja lineaarin jouset ja iskarit käy ristiin.
tarvikkeena myyvät kaikkiin samoja jousia ja iskareita.
(itse suosittelisin vektorin pakettia iskareissa ja diselin jousia).
motonetin iskarit kaverin autossa kesti alle 6 kk.
huono iskari särkee laakerin joka puolestaan katkaisee jousen.
kannattaa ostaa koko setti kerralla jouset iskarit ja yläpään laakerit.
vektorin ja lineaarin jouset ja iskarit käy ristiin.
tarvikkeena myyvät kaikkiin samoja jousia ja iskareita.
(itse suosittelisin vektorin pakettia iskareissa ja diselin jousia).
motonetin iskarit kaverin autossa kesti alle 6 kk.
huono iskari särkee laakerin joka puolestaan katkaisee jousen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Jos FSD+Eibach yhdistelmä tuntuu sopivalta, niin tuolta saa paketin aika edulliseen hintaan. Noin ~634€ kotiin tuotuna. Mutta tuo madallus, onko tässä tapauksessa liikaa FSD:lle....
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Saabin oman sporttialustan hinta on samaa luokkaa, kysyin tarjousta ja irtosi vajaaseen 700 euroon Länsiautosta. Tuo madaltaa vähän maltillisemmin 10-15 mm ja on omasta mielestäni hyvin toimiva sekä vielä mukava. Iskareiden ja jousten lisäksi mukana tulee paksummat kallistuksenvakaajat.
9-3SC Biopower -09, 9-3SC XWD -10 Biopower
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
My 07 ei käy sama sportti alusta kun vanhempiin.
Ovh on jotain 1300€
Ovh on jotain 1300€
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Tilasin fsd + eibach setin briteistä www.larkspeed.com toukokuun lopussa hintaan 570€ + 193€ + 50€ rahti eli yhteensä 810€ kotiovelle toimitettuna.
Jenkeistä tilattaessa tuohon hintaan tullee vielä rahti ja alv. 23%.
Minä olen em. kokoonpanoon ollut oikein tyytyväinen. autolla nyt kiva ajaa, keskikulutus on tosin noussut ~1,5 l/100km...
Jenkeistä tilattaessa tuohon hintaan tullee vielä rahti ja alv. 23%.
Minä olen em. kokoonpanoon ollut oikein tyytyväinen. autolla nyt kiva ajaa, keskikulutus on tosin noussut ~1,5 l/100km...
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Ja nostellaas tätä ketjua.
Nyt lomien aikaan kun on tullut enemmän ajeltua, huomasin että apukuskinpuoli kolahtaa vähän montun, kaivonkannen tai hidastetöyssyn yli ajaessa.
Ääni ei varsinaisesti ole kolinaa, vaan ihan kuin rengas tippuisi syvempään kuoppaan tiessä.
Kuskinpuoli ottaa montut ja töyssyt pehmeästi vastaan.
Voiko olla iskariasiaa? Vai jousi, koiranluu tjsp?
Nyt lomien aikaan kun on tullut enemmän ajeltua, huomasin että apukuskinpuoli kolahtaa vähän montun, kaivonkannen tai hidastetöyssyn yli ajaessa.
Ääni ei varsinaisesti ole kolinaa, vaan ihan kuin rengas tippuisi syvempään kuoppaan tiessä.
Kuskinpuoli ottaa montut ja töyssyt pehmeästi vastaan.
Voiko olla iskariasiaa? Vai jousi, koiranluu tjsp?
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Olisiko jollain ohjeistusta tähän toimenpiteeseen?jstrang kirjoitti: Kolinan syy ehkä löydetty. Jarrusatulan jousia kiristämällä kolina väheni huomattavasti ja ääni pehmeni.
9-3 SS Aero -04
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
ebaysta löytyy edullisesti iskareita ja yläpäälaakereita. Itse uusin saabin sukulaiseen eli 2.0t vectraan iskarit 240€ kotiovelle tuotuna ja tosiaan Sachin super touringit oli. eikä jousetkaan ollut pahan hintaiset, Eibachin -30mm alle 150€ kotiin tuotuna.
Opel Vectra C GTS 2.0T
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Itellä myös kuuluu kolinaa oikealta juurikin semmoista "Doing" ääntä. Koiranluut vaihdoin varoiksi => ei vaikutusta.. mietin tuossa, että vaihtasko autoon alustasarjan kokonaan jos iskarit alkas olee lopussa.. ei ne vuoda ja leimalta oli mennyt myös läpi.. tiedä koska vaihdettu..
http://kauppa.fabix.fi/technix-alustasa ... -4765.html
onko noista mihinkään? tai kokemuksia?
Yläpäänlaakerit täytyy vaihtaa samalla kun nuo mutta..
http://kauppa.fabix.fi/technix-alustasa ... -4765.html
onko noista mihinkään? tai kokemuksia?
Yläpäänlaakerit täytyy vaihtaa samalla kun nuo mutta..
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
^Mielestäni tuo kuvattu "doing-ääni" viittaa selvästi jouseen
Se, että johtuuko se itse jousesta (pätkä poikki) vai iskarin kääntölaakerista (takertelee jolloin vastaa jouseen), onkin sitten toinen juttu.
Koiranluut pitävät rikkoontuneena yleensä sellaista "terävää naputusta". Kun iskari on rikki, niin se "paukkuu" oikein kunnolla.
Lähtisin vikaa etsimään jousi/kääntölaakerin suunnalta. Yksi hyvä konsti tutkia kääntölaakerivika on, että toinen kääntää rattia paikallaan edestakaisin ja toinen pitää kiinni jousesta. Jousessa ei saa tuntua selvää nykimistä/värinää. Samalla voi kurkata, ettei jousesta ole pätkä poikki ylä- tai alapäästä.
Se, että johtuuko se itse jousesta (pätkä poikki) vai iskarin kääntölaakerista (takertelee jolloin vastaa jouseen), onkin sitten toinen juttu.
Koiranluut pitävät rikkoontuneena yleensä sellaista "terävää naputusta". Kun iskari on rikki, niin se "paukkuu" oikein kunnolla.
Lähtisin vikaa etsimään jousi/kääntölaakerin suunnalta. Yksi hyvä konsti tutkia kääntölaakerivika on, että toinen kääntää rattia paikallaan edestakaisin ja toinen pitää kiinni jousesta. Jousessa ei saa tuntua selvää nykimistä/värinää. Samalla voi kurkata, ettei jousesta ole pätkä poikki ylä- tai alapäästä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä iskarit kolinan poistoon edessä?
Laitoin dieseliin uudet sport iskarit (oem) eteen. Samanlaiset mitkä oli tehtaalla alle laitettu ja 225tkm siellä matkaa taittanu. Hävisi kolinat ja en meinannut todeksi uskoa kuinka paljon vaikutti myös ajo-ominaisuuksiin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00