Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja tosu »

MtSound kirjoitti:Mistähän löytyy?
Kurkkaa tavaratilan välipohjan taitoksen alle, eli keulaan päin. Ainakin omasta löytyy melko helposti , vaikka ei olisi ohjekirjaakaan. Styroksissa kolot noita varten.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Meikku kirjoitti:Kummallista säästöä jos ei ohjekirjaakaan ole?! :roll:
No se oli vain unohtunut liikkeen pöydälle ja on tullut jo postissa, mutta tunkki ei kuulemma enää kuulu vakiovarustukseen, kun paikka-aine ja kompressori korvaavat sen.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja mjava »

MtSound kirjoitti:
Meikku kirjoitti:Kummallista säästöä jos ei ohjekirjaakaan ole?! :roll:
tunkki ei kuulemma enää kuulu vakiovarustukseen, kun paikka-aine ja kompressori korvaavat sen.
Omaa tilatessani sain valita otanko paikka-aineen + kompuran vai "oikean" varapyörän. Otin varapyörän => tunkki tuli mukana.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Niinpä, kunpa käytetyssäkin voisi vielä ruksata tuon option.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

-Oksid- kirjoitti:
Uusi yritys, tällä kertaa Kouvolan Laakkoselle 1.8. kesälomien alun kunniaksi (pitäähän ne lomarahat johonkin saada tuhlattua, tuntuu loma siten pidemmältäkin :roll: ), ja ainakin työn vastaanottaja kirjasi ja kyseli viat huomattavasti tarkemmin kuin deltan vastaava, katsotaan mitä löytyy (ja kuinka kallista). Tuntuisi hieman että tuo nykäisy olisi hieman terävöitynyt tässä kilometrien myötä.

Mutta, ans kattoo mitä löytyy... 8O Sen verran häiritsee että pitää saada asiasta selko (ja sitten selvitellä mahdolliset maksukuviot myyjän kanssa).

Laakkosella käyty aamulla. Töiden kirjaaja totesi heti alussa että "Saab-mekaanikko ei ole paikalla seuraavan kerran kuin 17. päivä", sanoivat että eivät voi oikein muuta tehdä kun lukea vikakoodit. Tähän arvelin että tuskin sieltä mitään löytyy mutta vilkaiskaa 8O

n. 30min myöhemmin puhelin pirahti, koodit oli luettu eikä mitään löytynyt. Käytiin huoltoneuvojan kanssa vielä ajolenkillä jossa näytin tuon nykäysasian, totesi ettei voi oikein tehdä mitään, täytyy käydä koittamassa muita yksilöitä jotta selviää että onko "ominaisuus". Lupasi palata aiheeseen puhelimitse. Mainitsin vielä tuosta vauhtipyörä ongelmasta jota on esiintynyt, ohjeeksi antoi olla "luottamatta mitä netissä sanotaan, kun se ei useimmitin pidä lainkaan paikkaansa" :roll: (taisin mainita että noista asioista oli netissä kirjoiteltu jonkin verran).

Eli odottavalla kannalla mennään, katsotaan että tuleeko tuota luvattua soittoa koskaan... Tuon EGR -venttiilin voisi tässä odottaessa vilkaista läpi, sitä tuskin on tähän mennessä koskaan putsailtu.
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Jatketaanpas taas vähän tarinaa, uusia "ominaisuuksia" ilmennyt:

Saab on käynnyt täristämään rattia, aivan kuin renkaat olisivat epätasapainossa. Alkuperäiset Pirellit olivat vaihtokunnossa ja takarenkaassa oli alakava "muhku" joten kävin hakemassa uudet Bridgestonet liikkeestä alle. Bridget alle ja baanalle, vauhtia n. 110 ja jo kävi taas ratti vipattamaan. Takaisin liikkeeseen, pyörät koneeseen ja ei grammaakaan heittoa, myöskään pystyheittoa ei ollut juuri mitään, ts. hyvät renkaat. Vanteetkin olivat suorat.

Rengasliikkeen opastamana ajelua reilu sata km, jos renkaat hakisivat paikkansa ja uudelleen hallille: pyörät koneeseen ja sama homma, ovat pyöreät ja painoissaan. Mutta tärinä se vaan ei katoa :evil: eli jostain muualta tulee vipatus rattiin. Vanteet on orginaalit Saabin valssit. Välillä vipattaa enemmän, välillä vähemmän mutta käytännössä yli 90 nopeuksissa sen tuntee käsiin vaikkei välttämättä näy silmillä ratista. Mikähän tuon voisi aiheuttaa, levyt kierot, vetarit menossa, kääntölaakerit (voiko tuolla tavalla vaikuttaa, ei kuulostaisi ainakaan paukkuvan)? Mittarissa ~48tkm noin.

Kiva olisi saada vipatus ja tutina pois, tuota matkaa tulee kuitenkin ajettua jonnin verran.
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Eräässä foorfissa, siis edellisessä maailmassa tasapainotettiin rengasta paikallaan ollessa ja hyvä tuli. Tietenkään normaaliahan se ei ole.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

-Oksid- kirjoitti:Mikähän tuon voisi aiheuttaa
Laakeri.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Marko A kirjoitti: Laakeri.
Tuo voi olla kyllä yksi mahdollisuus, Golffissa aikoinaan laakerin loppumisen kuuli ulvontana varsinkin mutkassi, Saabista en ole mielestäni kuullut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Täytyypä tutkailla asiaa.
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Mulla yhdessä aiemmassa autossa laakeri ilmeni juuri kuten edellä kerroit: tärinää n.90kmh nopeudessa. Ensin tasapainotettiin renkaita kun ei muuta keksitty.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Marko A kirjoitti:Mulla yhdessä aiemmassa autossa laakeri ilmeni juuri kuten edellä kerroit: tärinää n.90kmh nopeudessa. Ensin tasapainotettiin renkaita kun ei muuta keksitty.
Hyvä tietää, kiitoksia tiedosta :)

Täytyypä etsiä autolle paja, joka tuon laakerinvaihdon (vai meneekö peräti koko napa vaihtoon?) voisi hoitaa. Tietysti täytyypi selvitellä että kummalta puolelta mahdollinen laakeri on menossa.
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

-Oksid- kirjoitti:
Marko A kirjoitti:Mulla yhdessä aiemmassa autossa laakeri ilmeni juuri kuten edellä kerroit: tärinää n.90kmh nopeudessa. Ensin tasapainotettiin renkaita kun ei muuta keksitty.
Hyvä tietää, kiitoksia tiedosta :)

Täytyypä etsiä autolle paja, joka tuon laakerinvaihdon (vai meneekö peräti koko napa vaihtoon?) voisi hoitaa. Tietysti täytyypi selvitellä että kummalta puolelta mahdollinen laakeri on menossa.
Kannattaa vielä kerran kokeilla vaihtaa eturenkaat taakse ja takaa eteen.
VARSINKIN jos renkaat meni samaan paikkaa uusintatasapainotuksen jälkeen.
Voi olla turhaa jumppaa, mutta ainakin tulee vielä yksi varmistus tehtyä.
Vai joko näin on tehty?
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Morjens.

Sen verran on tehty että viimeisellä kerralla siirrettiin toinen eturengas edestä taakse, ei ollut vaikutusta asiaan.

Renkaat ajettiin koneessa joka mittaa siis normaalin tasapainotuksen lisäksi pystyheiton, eli painaa rengasta koneella rullaan ja ilmoittaa pystyheiton. Heittoa oli tuossa eteen siirretyssä renkaassa aavituksen vähemmän (ero todella pieni), mutta sillä ei oikeastaan ollut mitään vaikutusta asiaan.
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

-Oksid- kirjoitti:Morjens.

Sen verran on tehty että viimeisellä kerralla siirrettiin toinen eturengas edestä taakse, ei ollut vaikutusta asiaan.

Renkaat ajettiin koneessa joka mittaa siis normaalin tasapainotuksen lisäksi pystyheiton, eli painaa rengasta koneella rullaan ja ilmoittaa pystyheiton. Heittoa oli tuossa eteen siirretyssä renkaassa aavituksen vähemmän (ero todella pieni), mutta sillä ei oikeastaan ollut mitään vaikutusta asiaan.
Entäs se toisen puolen vaihto? Ei ainakaan jää arvailujen varaan mitään.
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Toista puolta ei ole vaihdettu edestä taakse, sen nyt voisi "joutessaan" vielä suorittaa ja katsoa että onko vaikutusta.
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
Vastaa Viestiin