2.2 TiD -03 Kysymyksiä
2.2 TiD -03 Kysymyksiä
Terve vaan kaikille. Tuli tuossa vaihdettua vanha Saab hieman uudempaan.
Nyt herääkin kysymyksiä (osa tyhmiäkin), eli mitkä ovat tämän mallin yleisimpiä tyyppivikoja? Mikä pitäisi olla keskikulutus tällä mallilla? Montako kilometriä pitäisi päästä tankillisella? Mitkä on öljynvaihtovälit? (ei dieseleistä aiempaa kokemusta)
Pitääkö kiinnittää johonkin erityiseen huomiota? Milloin seuraava huolto? kun nyt ajettu 178tkm
Nyt herääkin kysymyksiä (osa tyhmiäkin), eli mitkä ovat tämän mallin yleisimpiä tyyppivikoja? Mikä pitäisi olla keskikulutus tällä mallilla? Montako kilometriä pitäisi päästä tankillisella? Mitkä on öljynvaihtovälit? (ei dieseleistä aiempaa kokemusta)
Pitääkö kiinnittää johonkin erityiseen huomiota? Milloin seuraava huolto? kun nyt ajettu 178tkm
Se vain köyhästä tuntuu kalliilta
Saab 9-3 2.2 TiD
Saab 9-3 2.2 TiD
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
ei huoltokirjaan kannattaisi katsoa ?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
sport sedanin tyyppivioista löytyy hyvin tietoa haulla esim. bumerangit, etupään kääntölaakerit jne.. hakusanalla "tyyppi" tulee aikalailla hyvin mallin tyyppiviat. Diesel osiosta löydät varmaan parhaiten kulutustietoutta. Huoltokirjasta löytyy huoltoväleistä yms, mikäli huoltokirjaa ei ole suosittelen 15tkm vaihtovälejä niin ei tarvitse käyttää kallista longlife öljyä (en kyllä edes tietä onko TID moottorissa longlife ohjelma...).
ps. tyhmiä kysymyksiä ovat vain ne jotka jätetään kysymättä syystä tai toisesta
Viattomia kilometrejä toivotellessa!
ps. tyhmiä kysymyksiä ovat vain ne jotka jätetään kysymättä syystä tai toisesta
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
Kiitos paljon!
Huoltokirjan mukaan edellinen huolto oli tehty 167tkm kohdalla. Joten varmaan 20tkm välein?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Huoltokirjan mukaan edellinen huolto oli tehty 167tkm kohdalla. Joten varmaan 20tkm välein?
Se vain köyhästä tuntuu kalliilta
Saab 9-3 2.2 TiD
Saab 9-3 2.2 TiD
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
Suosittelen myös öljynvaihtoa 15tkm välein, pelkästään turbon kestävyyden kannalta.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
Mårå
Itselläni oli ko. vehje samana vuosimallina..........
-EGR venttiili, jää jumiin ja saa pesemällä taas toimimaan. Helpottaa jos hankkii OBD-kaapelin ja softan millä saa nollattua vikakoodin kun menee vikatilaan.
- takatukivarret(bumerangit), ovat vaan tyypiltään sellaiset että eivät kestä paria vuotta pitempään, Motonetistä löytyy hyvään hintaan ja vaihto kestää n. tunnin per puoli jos itse tekee....ei monimutkainen toimenpide
- etujousien katkeilu kääntölaakerin hajotessa, kääntölaakeri kannattaa vaihtaa heti kun alkaa ääntelemään(jousi yleensä vonkuu kääntäessä) niin voi säästyä ilman uusien jousien ostoa
-kampiakselin päässä olevan hihnapyörän vulkanoinnin murtuminen, hihnapyörän saa muutamalla kympillä Englannista ja vaihto on vähän haastava, pyörä pois, sisälokasuoja pois, tuuletinhihnan kiristin irti ja hihnapyörän pultti irti pulttikoneella. Pystyy itse tekemään mutta vaatii vähän enemmän taitoa. Tämä operaatio tulee eteen varmaan siinä 250-300 t km kohdalla.
-alusta perustuu pitkälti Opel C-Vectran tekniikkaan ja osia on aika hyvin saatavilla muualtakin kuin marmoritiskiltä.
Hyvä peli tuo on, itse pidin erityisesti siitä että vaikkei tuo 2,2 kone ole mikään tehotykki niin väntää kuitenkin mukavasti jo tuon tilavuuden takia.
Itselläni oli ko. vehje samana vuosimallina..........
-EGR venttiili, jää jumiin ja saa pesemällä taas toimimaan. Helpottaa jos hankkii OBD-kaapelin ja softan millä saa nollattua vikakoodin kun menee vikatilaan.
- takatukivarret(bumerangit), ovat vaan tyypiltään sellaiset että eivät kestä paria vuotta pitempään, Motonetistä löytyy hyvään hintaan ja vaihto kestää n. tunnin per puoli jos itse tekee....ei monimutkainen toimenpide
- etujousien katkeilu kääntölaakerin hajotessa, kääntölaakeri kannattaa vaihtaa heti kun alkaa ääntelemään(jousi yleensä vonkuu kääntäessä) niin voi säästyä ilman uusien jousien ostoa
-kampiakselin päässä olevan hihnapyörän vulkanoinnin murtuminen, hihnapyörän saa muutamalla kympillä Englannista ja vaihto on vähän haastava, pyörä pois, sisälokasuoja pois, tuuletinhihnan kiristin irti ja hihnapyörän pultti irti pulttikoneella. Pystyy itse tekemään mutta vaatii vähän enemmän taitoa. Tämä operaatio tulee eteen varmaan siinä 250-300 t km kohdalla.
-alusta perustuu pitkälti Opel C-Vectran tekniikkaan ja osia on aika hyvin saatavilla muualtakin kuin marmoritiskiltä.
Hyvä peli tuo on, itse pidin erityisesti siitä että vaikkei tuo 2,2 kone ole mikään tehotykki niin väntää kuitenkin mukavasti jo tuon tilavuuden takia.
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
Eiköhän siellä ne huoltovälitkin lue ?JJ_449 kirjoitti:Kiitos paljon!![]()
Huoltokirjan mukaan edellinen huolto oli tehty 167tkm kohdalla. Joten varmaan 20tkm välein?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
Ei muuta kuin huoletonta ajoa vaan. Itse olen ajanut omalla -03 120000km (nyt mittarissa reilut 270 000km) ja kertaakaan ei ole pirssi jättänyt välille. Itse olen huoltanut autoani seuraavasti.
-Iskarit/jouset (koni sport/aero jouset), kääntölaakerit
-välijäähdytin
-jarrulevyt/palat
-kytkin, työsylinteri
-öljyt vaihtanut 15000km välein (vuodessa tulee ajettua 30000km)
-kabiini/moottorisuodatin vähintään kerran vuodessa
-eeperi, vaihtolaite purkaamolta (aivopoksi meni rikki)
-polttoainesuodatin uusiksi kerran kahdessa vuodessa
-kampiakselin asentoanturi
-sisätilan tuulettimen moottori
Huomion arvoista on ettei yhtään niveltä tai tukivartta ole tarvinnut vaihtaa. Jousia ei ole katkennut tai kääntölaakereita rikkoontunut. Egr-venttiilin olen kerran putsannut eikä ole aiheuttanut sen jälkeen ongelmia. Edellinen omistaja on vaihtanut turbon 129000km kohdalla, joten nykyisellä turbollakin on jo ajettu enemmän.
Pääasiassa huoltanut autoni itse, hankalimmat hommat jättänyt merkkiliikkeen huoleksi. Virallista huolto-ohjelmaa en ole noudattanut vaan huoltanut tarpeen mukaan/tiheämmin kuin huolto-ohjeissa neuvotaan.
Osat huoltoihin olen hankkinut sieltä mistä edullisimmin saatavilla. Pääasiassa varaosia olen tilannut Briteistä (NeoBros, eBay.co.uk), ruotsista bildelsbasen jne.
Polttoaineen kulutus keskimäärin 6.7l/100km (kesällä alle 6l talvella eeperi lisää kulutusta hieman, joten lähempänä 7l/100km).
-Iskarit/jouset (koni sport/aero jouset), kääntölaakerit
-välijäähdytin
-jarrulevyt/palat
-kytkin, työsylinteri
-öljyt vaihtanut 15000km välein (vuodessa tulee ajettua 30000km)
-kabiini/moottorisuodatin vähintään kerran vuodessa
-eeperi, vaihtolaite purkaamolta (aivopoksi meni rikki)
-polttoainesuodatin uusiksi kerran kahdessa vuodessa
-kampiakselin asentoanturi
-sisätilan tuulettimen moottori
Huomion arvoista on ettei yhtään niveltä tai tukivartta ole tarvinnut vaihtaa. Jousia ei ole katkennut tai kääntölaakereita rikkoontunut. Egr-venttiilin olen kerran putsannut eikä ole aiheuttanut sen jälkeen ongelmia. Edellinen omistaja on vaihtanut turbon 129000km kohdalla, joten nykyisellä turbollakin on jo ajettu enemmän.
Pääasiassa huoltanut autoni itse, hankalimmat hommat jättänyt merkkiliikkeen huoleksi. Virallista huolto-ohjelmaa en ole noudattanut vaan huoltanut tarpeen mukaan/tiheämmin kuin huolto-ohjeissa neuvotaan.
Osat huoltoihin olen hankkinut sieltä mistä edullisimmin saatavilla. Pääasiassa varaosia olen tilannut Briteistä (NeoBros, eBay.co.uk), ruotsista bildelsbasen jne.
Polttoaineen kulutus keskimäärin 6.7l/100km (kesällä alle 6l talvella eeperi lisää kulutusta hieman, joten lähempänä 7l/100km).
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
kiitoksia, valotti paljon! Nyt onkin jo varattu 180tkm huoltoon aika
Se vain köyhästä tuntuu kalliilta
Saab 9-3 2.2 TiD
Saab 9-3 2.2 TiD
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
Terve
Vahvistan omalta osaltani EGR-venttiilin vaihdon, sekä hihnapyörän vaihdon. Lisäksi imusarjan puhdistusoperaatio.
Autolla on ajettu nyt 256Tkm. EGR tuli ajankohtaiseksi n.250 kohdalla ja hihnapyörä ihan hetki sitten.
Lisänä listalle voin laittaa etujarrupalojen kiristysjouset. Ne kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa paloja. Edellinen omistaja ilmeisesti ei ollut vaihtanut niitä nuukuuksissaan ja sillä seurauksella palat alkoivat kalista mulla pompuissa. Tätä kalinaa ihmeteltiin täällä foorumillakin monen toimesta ja tulipa siinä samassa vaihdettua "turhaan" iskarit eteen
Kiinnitysjouset maksoivat 19 euroa, ja kalinat lähti sillä
Eberin rassaus kannattaisi tehdä nyt hyvän sään aikana...
Olen kovasti tykännyt kys. autosta ja pois en anna ainakaan hetkeen.
Janne
Vahvistan omalta osaltani EGR-venttiilin vaihdon, sekä hihnapyörän vaihdon. Lisäksi imusarjan puhdistusoperaatio.
Autolla on ajettu nyt 256Tkm. EGR tuli ajankohtaiseksi n.250 kohdalla ja hihnapyörä ihan hetki sitten.
Lisänä listalle voin laittaa etujarrupalojen kiristysjouset. Ne kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa paloja. Edellinen omistaja ilmeisesti ei ollut vaihtanut niitä nuukuuksissaan ja sillä seurauksella palat alkoivat kalista mulla pompuissa. Tätä kalinaa ihmeteltiin täällä foorumillakin monen toimesta ja tulipa siinä samassa vaihdettua "turhaan" iskarit eteen
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kiinnitysjouset maksoivat 19 euroa, ja kalinat lähti sillä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eberin rassaus kannattaisi tehdä nyt hyvän sään aikana...
Olen kovasti tykännyt kys. autosta ja pois en anna ainakaan hetkeen.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
Hihnapyörä, no omassa autossani on vielä alkuperäinen. Pitäisköhän hankkia ihan varmuuden vuoksi jemmaan, eihän sitä koskaan tiedä milloin hajoaa. Onko kyseessä tämä http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... t/1022978/
Mistäpä tuon löytää halvimmalla?
Mistäpä tuon löytää halvimmalla?
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
miten muuten tuossa 2.2 koneessa, onko jakopää ketjulla vai hihnalla, ja jos on hihnalla niin mikä on vaihtoväli? se kannattaa huomioida. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Re: 2.2 TiD -03 Kysymyksiä
Ketjullasaab 1.9tids kirjoitti:miten muuten tuossa 2.2 koneessa, onko jakopää ketjulla vai hihnalla, ja jos on hihnalla niin mikä on vaihtoväli? se kannattaa huomioida.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)