Taidanpa kaapata tämän ketjun, kun purnauksen aiheeni sopii niin hyvin otsikkoon:
Satunnaisesti on muutaman kerran -04 SS:ssa esiintynyt tuota ACC:n puhaltimen ääretöntä hiljautta, eli sitä ettei se propeli lähde ollenkaan pyörimään. Se on tällöin ollut hiljaa heti startissa, mutta välitön auton uudelleenstarttaus on käynnistänyt myös tuon puhaltimen. Takuuaikana tuosta huomautin, mutta huolto ei tehnyt muuta kuin tarkisti vikakoodit (ei ollut huomauttamista) ja totesivat tuulettimen toimivan OK. Alkujaan hämmästelin kuinka hiljainen mutta tehokas tuuletin tuossa on (välillä oikein niskavillat lepattavat kuten cabriossa ikään
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
), mutta myöhemmin on satunnaista vikinääkin kuulunut.
Eilen, kun lunta tulla tuprutti tänne etelärannikollekin kiitettävästi, putsasin tapani mukaan lumet pois myös konepelliltä ja ilmanottoaukosta ennen liikkeelle lähtöä. Ajoin auton sankassa lumipyryssä lämpimäksi ja pysäköin auton noin kahdeksi tunniksi pakkaseen.
Seuraava liikkeellelähtö (lumenputsauksen jälkeen) tuotti yllätyksen, tuuletin kyllä pyöri, mutta tärisytti autoa kuin vanha diesel ja kierroksia laskiessa kuului pörinän seasta selkeää kropinaa. Ajattelin, että
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
, taitaa ropelista olla keskiö murtunut tai laakerointi väljä ja siivet raapivat koteloa... no jatkoin ajoa ja sain auton kunnolla lämpimäksi jolloin tuuletin tuntui toimivan normaalisti, ainakin kierrokset nousivat eikä sivuääniä kuulunut, mutta jotenkin tuntui ettei puhallinteho oikein ole sitä mitä pitäisi.
Aamulla kylmästä tallista töihin lähtiessäni oli tuuletin taas liikkumatta, eikä auton uudellenkäynnistys auttanut asiaa vaikka kokeilin sitä vielä pysäköityäni auton työpaikalleni. Pakkasta oli koko päivän, ja nyt töistä lähtiessäni toimi tuo puhallin taas kuin junan vessa, ei ongelmia.
Onko tuo ilmakanava niin tökerösti suunniteltu, että vettä ja lunta kertyy tuulettimen ympärille ja siiville niin suurissa määrin että tuuletin jäätyy kiinni tai pyörii epätasapainossa jäätynein siivin?
Kuinka suuri operaatio tuon tuulettimen vaihto on, ja onko kellään kokemusta paljonko lysti kustantaisi? Jos tuosta tulee oikein riesa, aion kyllä vaatia vaihdon takuun piikkiin vaikka takuu onkin jo ummessa (ottaen huomioon että olen huomauttanut viasta takuuaikana), mutta ellen tee asialle mitään saattaa tuo laueta lopullisesti parin vuoden päästä jolloin takuuseen tai edes kuluttajansuojaan vetoaminen voi olla turhaa.
Voiko Saabia enää kutsua luotettavaksi talviautoksi?
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)