Viritys vs. muut moottorin ominaisuudet

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viritys vs. muut moottorin ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Bob »

Eli mieli tekisi vaihtaa SS:ään, joku virisofta ja saada tehot n. 195-205 hp:n haarukkaan. Kysymykseni koskee lähinnä sitä miten moottori pelaa normaaliajossa muutoksen jälkeen eli toimiiko tyhjäkäynnit, miten kylmäkäynnistykset (talvikäyttö), nykiikö normaalikäytössä(=osakuormalla) yms? SS:hän esimerkiksi osaa pienentää lämpimällä koneella tyhjäkäynnin todella pienille kierroksille eli joutuuko jostakin tämäntyyppisestä mukavuudesta tinkimään? Onko eri valmistajien softien ominaisuuksissa paljon eroa keskenään? Eli jos löytyy kokemusperäistä tietoa, niin kiitollisuudella ottaisin vastaan.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Kaikilla originaalisoftat?

Viesti Kirjoittaja Bob »

Harvemmalla taitaapi olla päivitty softa? Vaihtamisesta tuntuu kyllä moni puhuvan.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, Suomessa on vielä vissiin aika hintsusti piristettyjä Sporttisedaneja, mutta käyppä vilkaisemassa esim. http://www.saabcentral.com ja sieltä 9-3SS performance forumi, ovat maailmalla jonnin verran noita PPC softia jo kokeilleet...Ehkä sieltä löytyisi myös noita käyttökokemuksia hiukan enemmän.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Jees, täytyypi käydä vilkaisemassa - Kiitos!
opardi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Stage 1

Viesti Kirjoittaja opardi »

7500 km BSR:n stage ykkösellä (orig. 1,8t) ilman onkelmia. En voi muuta kuin suositella. Kasvanut alavääntö helpottaa normaalia ajamista melkoisesti. Sitten on vielä se ohituskiihtyvyys...njam! Seuraavaksi vaan putkisto vaihtoon jne. Ikinä niitä tehoja ei kuitenkaan ole liikaa ;-)
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Maptunin setit tulossa näillä näkymin joulukuussa kun pistin kyselyä tällä viikolla:
**********************************************************

Moi,

Jos kaikki menee suunnitellussa aika taulussa niin saadaan vielä tämän vuoden
puolella ss:n virityssarjat myyntiin. Menee kylläkin siinä tapuksessa joulukuun
puolelle.

Ystävällisin terveisin
MapTun Finland
http://www.maptun.fi
P. 040 7022421

**********************************************************
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Saabcentralista poimittu linkki ( jollakin saksalaisella foorumilla julkaistu ) kuvaa kuinka hyvin SS:än opel-kone kestää BSR PPC-viritystä:

http://tinyurl.com/5mrj5 :twisted:

Sinällään en väitä, että BSR:än softissa olisi mitään vikaa. Eiköhän ongelma liitty enemmänkin tuon koneen mekaaniseen kestoon, joten tuskin muiden valmistajienkaan virisoftat tilannetta miksikään muuttavat.

Kannattaa toki aina muistaa, että nämä ovat yksittäistapauksia, eivätkä sellaisenaan välttämättä yleistettäviä. :D
#2172
opardi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja opardi »

Saabcentralista poimittu linkki ( jollakin saksalaisella foorumilla julkaistu ) kuvaa kuinka hyvin SS:än opel-kone kestää BSR PPC-viritystä:
Mitä v***ua! Eikö ne SS:n turbomankelit olekaan SAABIN omia? Mä kun luulin, että vain 1,8i on GM:n versioita...
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

opardi kirjoitti:
Saabcentralista poimittu linkki ( jollakin saksalaisella foorumilla julkaistu ) kuvaa kuinka hyvin SS:än opel-kone kestää BSR PPC-viritystä:
Mitä v***ua! Eikö ne SS:n turbomankelit olekaan SAABIN omia? Mä kun luulin, että vain 1,8i on GM:n versioita...
Kyllä turbokoneet on Saabin omia, GM:n (ei Opel) 2.2 litraisesta lohkosta kehitettyjä joka on sittemmin lainattu myös Opel Vectraan,
tuo 1.8i on suoraan lainattu Opel Vectrasta.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SportSedan kirjoitti:Kyllä turbokoneet on Saabin omia, GM:n (ei Opel) 2.2 litraisesta lohkosta kehitettyjä joka on sittemmin lainattu myös Opel Vectraan,
tuo 1.8i on suoraan lainattu Opel Vectrasta.
Joo, turbokoneissa on GM:n alumiinilohko ja muut osat ovat Saabin (tai alihankkijoiden) valmistamia. 1.8i -kone on Opelin kone ja siinä on valurautainen lohko, sekä jakopään hihna :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

http://www.saabcentral.com/forums/viewtopic.php?t=43408

For whatever reason, the combination of Stage 3, driving like a bat out of hell, and 91 octange gas lead to a severely melted piston #4.

Eli näiden erittäin hatarien tietojen valossa voisi sanoa että, jos ajaa kuin "lepakko helvetistä" niin stage2:sta eteenpäin tarvitsee toisenlaiset männät kyseisellä konetyypillä.

Maptunin tuotteita(ja turvamarginaaleja) mielenkiinnolla odottaen.
-----
Update:
The service manager said "Looks like a preignition condition". From what I gather, boost + advanced timing + 91 octane gas.

Muistaakseni 93 on parasta bensaa täkäläisittäin
Viimeksi muokannut TuuSaR, Pe Joulu 10, 2004 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Bensa

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Eiköhän tuo 91 oktaania ole liian vähän..mielummin sillä 98E niin ei sula nuo männätkään :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa olla kyse eri oktaaneista (RON vs MON). Eli tuo 91-oktaaninen on kyllä sitä parasta "premium" bensaa jenkeissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Itsellänikin on jossakin vaiheessa aikomus hommata jonkunlaisen virityksen autooni, todennäköisesti ei stage 1 enempää :)

Mutta olen huolissani kun joskus joudun katsastamaan autoni ja nykyään on mitä ihmeellisimpiä mittauksia missä seurataan auton historiaa (olikohan OBD mittaus), niin huomaavatkohan he että autossa on ollut jotain poikkeavaa ja tulee hylsy :?: vaikka sillähetkellä ei oliskaan virisofta aktiivinen, (BSR).
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Poistettu.
Viimeksi muokannut Bob, Ke Huhti 12, 2006 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin