9-3 2.0T E85?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Tuon OG9-5-alueen ketjun innoittamana tulen kyselemään seuraavaa:

Mitenkäs on Trionic 8-autojen laita nykyään tuon E85-polttoaineen suhteen, onnistuuko jo biosoftan teko "kotikonstein"? Ajatuksissa olisi viinalla ajo 9-3 SS Aerolla tulevaisuudessa kun bensan hinnan korotuspaineet kasvavat. Tällä hetkellä autossa on MapTun stage 1-softa ja tehoa saisi olla enemmänkin. Tehonlisäys tosin E85:llä vaatii isommat suuttimet (ja putkiston). Maptun tarjoaa 275hp/380nm-biopakettia vakioturbolla (2,5" putkisto+630cc suuttimet) ja tuo kuulostaisi sopivalta (paitsi hinnan suhteen). Mikä lienee tuo "T8 IDM" mikä tulee MapTunin Biopakettien mukana, liittyy ilmeisesti sytykseen jotenkin?

Kun 98E5 ja E85 hintaero kasvaa, mielenkiinto päivitystä kohtaan lisääntyy. Onko jollain jo omakohtaisia kokemuksia viinaksilla ajamisesta?
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

IDM on sytytysyksikkö. T8 softanteko on aika aluillaan kotikonstein, mutta kyllä niitä jo jotkut tekevät. Nimim. Nappe tekee softia myös T8 vehkeisiin(käsittääkseni). Mitä juttua on liikkeellä E85 vs. 98E5, niin aikalailla +/-0 jää rahallisesti, koska E85:llä kulutus kasvaa reilusti, että ei siitä hankkeeksi ole, mutta teho/vääntöä saa enemmän korkeamman oktaaniluvun ansiosta.

Riippuu myös että minkä vuosimallin auto on kyseessä, että mitä osia tarvitsee vaihtaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Kulutuksen kasvu on tiedossa ja nykyisellään tosiaan taloudellinen hyöty lienee minimaalinen. Hintaero on nykyisellään n. 40cnt/l luokkaa ja ero tuskin on pienenemään päin kun hallitus kaavailee reiluhkoja korotuksia polttoaineisiin. Lisäksi kilpailua jakelulle lienee tulossa ABC:n mahdollisen E85-jakelun myötä.

Ajatuksissa on, että talven voisi ainakin ajella vielä bensalla ja tarkistella hinta- ja jakelun kattavuustilannetta keväämmällä. Ajattelin herätellä keskustelua aiheesta, mielenkiintoa kuitenkin lienee?
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

MikkiV4 kirjoitti:Tuon OG9-5-alueen ketjun innoittamana tulen kyselemään seuraavaa:

Mitenkäs on Trionic 8-autojen laita nykyään tuon E85-polttoaineen suhteen, onnistuuko jo biosoftan teko "kotikonstein"? Ajatuksissa olisi viinalla ajo 9-3 SS Aerolla tulevaisuudessa kun bensan hinnan korotuspaineet kasvavat. Tällä hetkellä autossa on MapTun stage 1-softa ja tehoa saisi olla enemmänkin. Tehonlisäys tosin E85:llä vaatii isommat suuttimet (ja putkiston). Maptun tarjoaa 275hp/380nm-biopakettia vakioturbolla (2,5" putkisto+630cc suuttimet) ja tuo kuulostaisi sopivalta (paitsi hinnan suhteen). Mikä lienee tuo "T8 IDM" mikä tulee MapTunin Biopakettien mukana, liittyy ilmeisesti sytykseen jotenkin?

Kun 98E5 ja E85 hintaero kasvaa, mielenkiinto päivitystä kohtaan lisääntyy. Onko jollain jo omakohtaisia kokemuksia viinaksilla ajamisesta?

Sullahan on näköjään Stage-1, eli kustannukset on pakettien hinnaero+90€.
Laitan kanssa varmaan "biopoweriksi" oman pirssin tässä syksyn mittaan.
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

apu,apupoika kirjoitti:Sullahan on näköjään Stage-1, eli kustannukset on pakettien hinnaero+90€.
Laitan kanssa varmaan "biopoweriksi" oman pirssin tässä syksyn mittaan.
Tosiaan, unohdin tuon erotushomman eli saa "alennusta" sen verran mitä nykyinen stage maksaa. Saattaa sittenkin jäädä harkintaan tuo valmis paketti, etuna ainakin helppo hankinta ja saattaapa tuolta Suomen Maptunilta saada tarjouksenkin paketista.
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

MikkiV4 kirjoitti:Tuon OG9-5-alueen ketjun innoittamana tulen kyselemään seuraavaa:

Mitenkäs on Trionic 8-autojen laita nykyään tuon E85-polttoaineen suhteen, onnistuuko jo biosoftan teko "kotikonstein"? Ajatuksissa olisi viinalla ajo 9-3 SS Aerolla tulevaisuudessa kun bensan hinnan korotuspaineet kasvavat. Tällä hetkellä autossa on MapTun stage 1-softa ja tehoa saisi olla enemmänkin. Tehonlisäys tosin E85:llä vaatii isommat suuttimet (ja putkiston). Maptun tarjoaa 275hp/380nm-biopakettia vakioturbolla (2,5" putkisto+630cc suuttimet) ja tuo kuulostaisi sopivalta (paitsi hinnan suhteen). Mikä lienee tuo "T8 IDM" mikä tulee MapTunin Biopakettien mukana, liittyy ilmeisesti sytykseen jotenkin?

Kun 98E5 ja E85 hintaero kasvaa, mielenkiinto päivitystä kohtaan lisääntyy. Onko jollain jo omakohtaisia kokemuksia viinaksilla ajamisesta?
Jos sinulla on -05 niin tuossa pitäisi olla uudempi IDM, eli sen suhteen ei muutosta mutta ECU on väärä, tarvitset -07 tai uudemman jotta siihen voisi BioPower-ohjelman laittaa (edit, tulee toki virin mukana).

Omaani en ole konvertoinut vielä, osat odottaa hyllyssä (IDM+ECU) mutta en ole jaksanut tehdä softaan tarvittavia muutoksia noille vanhemmille (aeron vakio) suuttimille.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Auto on MY04 joten ilmeisesti IDM tarvitaan (näkeekö tuon jostain numeroista tms)?

Mielenkiinnolla odotellaan tietoa ja kokemuksia muutoksesta, eli keep on good work!
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jos auton vuosimalli on -04 niin sitten IDM todennäköisesti pitää vaihtaa.
Vanhempi 2003-2004 12 787 708
Uudempi 2005-2009 55 352 173
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Varmaan täällä pätee sama, että välillä olis hyvä ajaa tankillinen bensaa?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Bensalla välissä ajamisesta en tiedä, itse en ole moista talviautossa harrastanut enkä tiedä mitä siitä hyötyisi.

Nyt on ensimmäinen BioPower softaversio työnnetty autoon, ainakin bensalla lähti käyntiin ja kävi nättiä tyhjäkäyntiä mikä ei sinänsä ihmetyttänyt ollenkaan.
Etanolia tuo ei tule vielä näkemään ennen syyskokousta.

IDM:stä sen verran että uudempi IDM ei sovi suoraan vanhemman liittimeen, siellä on ohjaushaitta väärässä paikassa. Sivuleikkureilla hoituu...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Nappe kirjoitti:Bensalla välissä ajamisesta en tiedä, itse en ole moista talviautossa harrastanut enkä tiedä mitä siitä hyötyisi.

Nyt on ensimmäinen BioPower softaversio työnnetty autoon, ainakin bensalla lähti käyntiin ja kävi nättiä tyhjäkäyntiä mikä ei sinänsä ihmetyttänyt ollenkaan.
Etanolia tuo ei tule vielä näkemään ennen syyskokousta.

IDM:stä sen verran että uudempi IDM ei sovi suoraan vanhemman liittimeen, siellä on ohjaushaitta väärässä paikassa. Sivuleikkureilla hoituu...
Eipä ole kylläkään tietoa, mutta kuullut vaan sellasta, että noilla biopoweri vehkeillä olis hyvä ajella välillä bensalla. En nyt tähän hätään muista syytä, mutta ei kai sen väliäkään.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja core2 »

apu,apupoika kirjoitti: Eipä ole kylläkään tietoa, mutta kuullut vaan sellasta, että noilla biopoweri vehkeillä olis hyvä ajella välillä bensalla. En nyt tähän hätään muista syytä, mutta ei kai sen väliäkään.
Täällä merkkiverstaat suosittelevat bensalla tankkaamista vaikka joka viides tai kuudes tankillinen aivan vain voitelun takia Etanoli on kuivattavaa ainetta eikä voitele kuten bensa tekee.
Täällä on myös ollut tapauksia joissa suutin on jäänyt vuotamaan niin käynnistyksen yhteydessä on ollut lyhyen ajan esimerkiksi kolmella cylinterillä käyntiä muutamia sekuntteja. Nämä oireet ovat kadonneet tankillisella bensiiniä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

"vanhempi" B207R BioPower testattu ja ja liikkuu ainakin bensalla.
Joku nero on keksinyt vaihtaa myös läppärungon vuosimalliin 2007-> joten ensimmäinen koeajo oli jokseenkin kengurumainen, ei ihan osunut pyydetty ja toteutunut ilmamassa kohdalleen :evil:
Etanolipuolen rajoittimet pitäisi vielä hieroa kuntoon, tämä saa odottaa myöhempään.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Kukas näitä 9-3 SS:ä etanolilla virittelee pääkaupunkiseudulla ? Map Tunella on mestat muualla ja hinnatkin on mitä on ?
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: 9-3 2.0T E85?

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nappe on ainakin niitä väkerrellyt ja ilmeisen hyvällä menestyksellä.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Vastaa Viestiin