Mulla oli 1.8t BSR Combissa 5-vaihteinen manuaali. Välitykset loistavasti sovitettu. Ei yhtä tarkka ja miellyttävä käyttää kuin M6. En usko, että noilla kahdella on merkittävästi eroa kulutuksen suhteen. Välityserot aika pienet (5. vaihde vs 6. vaihde).kesäjukka kirjoitti: Mites vielä vaihteistot? Bensaa jos päädyn niin se on manuaali. Piste. Kulutuksen vuoksi.. Mutta dieselissä houkuttaisi automaatti.. kokemuksia näistä?
Dieseleissä ollut automaatti. Tykkään. Ei ole parhaiden automaattien tasalla, mutta ei tosiaan mikään huonokaan. Hidas reagoimaan, mutta muuten jouheva ja miellyttävä. Jos siis tykkää vaihdella manuaalisesti, ei tämä ole paras mahdollinen, kun siinä on niitä "välivaihteita", eli esim kolmosella ensin muunnin luistaa ja sitten ottaa kiinni. Tuntuu kuin vaihde vaihtuis. Mutta D-asennossa pelaa hyvin.
Nyt on bensakoneessa A6 laatikko ja se on hivenen sulavampi kuin TTiD:ssä jossa iso vääntö tulee vaihdoissa esiin hieman nopeuden muutoksena (nykäisy), samaten bensakoneen korkea kierrosalue antaa varaa tehdä vaihdot sulavammin jos täyskaasulla vetää. Ja "Sport" moodi on toimiva, kun se dieselissä on hieman teennäinen. Kuka nyt dieseliä haluaa kierrättää? Mutta taas dieselissä kick down pelaa hienosti, kun riittää yleensä yhden vaihteen pudotus että väännöt riittää antamaan riittävää kiihtyvyyttä. Eikä aina tarvitse edes pudottaa, että lähtee kelaamaan vauhtia kun sitä vääntöä piisaa (TTiD).
Automaatit kuluttaa, kun ne ei osaa hyödyntää moottorijarrutusta kunnolla. Sport moodissa paremmin, mutta ei siinäkään mitenkään merkittävästi. Toisaalta näillä automaateilla onnistuu vedot, peruutukset ja ryömitykset kuin vettä valaen jos verrataan uusimpiin ja hienoimpiin DSG laatikoihin. Tai kokeilkaapa vaikka ryömittää pakilla ylämäkeen DSG autoa... Ja siihen vielä kärry perään
Automaatti vs Manuaali on ihan oma maailmansa väittelyssä. Sanoisin, että jos tykkäät automaatista, Saabin laatikko on hyvä. Mutta jos et tykkää automaatista, Saabin laatikko on huono Selvä peli, right? Näihin pitää tottua, ja laatikon pitää tottua sinuun. Esimerkiksi risteyksestä kiihdytys mutkassa, pitää osata nätisti antaa kaasua jo käännön alkuvaiheessa - tulee sulavaa menoa. Jos tökkää kaasun kesken mutkan, tai liian myöhään, losahtaa vaihde silmään rajusti ja meno tökkii.
Korostan - minä tykkään tosi paljon Saabin automaatista. Sekä dieselissä, että bensassa!