bensa vs. diesel

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Meinaa karata vähän aiheesta ja näistä on käyty varmaan paljonkin keskustelua, mutta kun alun alkaen aloitin kyselemään koneiden kestävyydestä ja poltoainetaloudesta, niin kysymys on siinä mielessä relevantti. Eli mites nuo "lastutukset" on vaikuttaneet em. asioihin? Ts. kärsiikö luotettavuus ja jos, niin millaisia oireita on ilmennyt, ja onko (varsinkin bensakoneissa) ollut vaikutusta polttoainetalouteen parantuneen alakierrosväännön ansiosta? Liikkeellä tuntuu olevan vielä ns. virallisia versioita (Hirsch), vähemmän virallisia mutta kalliita (MapTun, BSR) ja sitten vielä pitkä lista halpisversioita.. näissä luulisi olevan eroja?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Sportti »

kesäjukka kirjoitti:Meinaa karata vähän aiheesta ja näistä on käyty varmaan paljonkin keskustelua, mutta kun alun alkaen aloitin kyselemään koneiden kestävyydestä ja poltoainetaloudesta, niin kysymys on siinä mielessä relevantti. Eli mites nuo "lastutukset" on vaikuttaneet em. asioihin? Ts. kärsiikö luotettavuus ja jos, niin millaisia oireita on ilmennyt, ja onko (varsinkin bensakoneissa) ollut vaikutusta polttoainetalouteen parantuneen alakierrosväännön ansiosta? Liikkeellä tuntuu olevan vielä ns. virallisia versioita (Hirsch), vähemmän virallisia mutta kalliita (MapTun, BSR) ja sitten vielä pitkä lista halpisversioita.. näissä luulisi olevan eroja?
Ajoin 70tkm BSR-ohjelmoidulla 2006 bensalla ja vikalistalla yksi magneettiventtiili (50€). Ainetta kului matkassa seiskan pintaan ja kaupungissa sitten enemmän. Mutulla sanoisin, että erot BSR/Maptun/Hirsch on kovin marginaalisia. Takuun säilyminen tietty Hirven suurin etu. Tosin saahan nuo muutkin palautettua vakioksi. Enivei kaikilla tuntuu löytyvän aktiiviset kannattajansa :)

Nykyinen on 2008 TTid, jossa on Motorbitin näpelöimät kartat. Käy ja kukkuu kivasti. Matkassa vaikuttaisi vievän pari litraa vähemmän, kuin edeltäjä. Reilu 20tkm on tullut ajettua ( tosin vakiona) ja ei vikoja.

Nyt jos olisin kaupoilla, ostaisin TTid automaatin.
93SC TTiD
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Sportti kirjoitti:
kesäjukka kirjoitti:Meinaa karata vähän aiheesta ja näistä on käyty varmaan paljonkin keskustelua, mutta kun alun alkaen aloitin kyselemään koneiden kestävyydestä ja poltoainetaloudesta, niin kysymys on siinä mielessä relevantti. Eli mites nuo "lastutukset" on vaikuttaneet em. asioihin? Ts. kärsiikö luotettavuus ja jos, niin millaisia oireita on ilmennyt, ja onko (varsinkin bensakoneissa) ollut vaikutusta polttoainetalouteen parantuneen alakierrosväännön ansiosta? Liikkeellä tuntuu olevan vielä ns. virallisia versioita (Hirsch), vähemmän virallisia mutta kalliita (MapTun, BSR) ja sitten vielä pitkä lista halpisversioita.. näissä luulisi olevan eroja?
Ajoin 70tkm BSR-ohjelmoidulla 2006 bensalla ja vikalistalla yksi magneettiventtiili (50€). Ainetta kului matkassa seiskan pintaan ja kaupungissa sitten enemmän. Mutulla sanoisin, että erot BSR/Maptun/Hirsch on kovin marginaalisia. Takuun säilyminen tietty Hirven suurin etu. Tosin saahan nuo muutkin palautettua vakioksi. Enivei kaikilla tuntuu löytyvän aktiiviset kannattajansa :)

Nykyinen on 2008 TTid, jossa on Motorbitin näpelöimät kartat. Käy ja kukkuu kivasti. Matkassa vaikuttaisi vievän pari litraa vähemmän, kuin edeltäjä. Reilu 20tkm on tullut ajettua ( tosin vakiona) ja ei vikoja.

Nyt jos olisin kaupoilla, ostaisin TTid automaatin.
Ehditkös ajella exällä ilman ohjelmointia ja jos, niin oliko kulutuksessa eroa ennen ja jälkeen?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

kesäjukka kirjoitti:
Sportti kirjoitti:
kesäjukka kirjoitti:Meinaa karata vähän aiheesta ja näistä on käyty varmaan paljonkin keskustelua, mutta kun alun alkaen aloitin kyselemään koneiden kestävyydestä ja poltoainetaloudesta, niin kysymys on siinä mielessä relevantti. Eli mites nuo "lastutukset" on vaikuttaneet em. asioihin? Ts. kärsiikö luotettavuus ja jos, niin millaisia oireita on ilmennyt, ja onko (varsinkin bensakoneissa) ollut vaikutusta polttoainetalouteen parantuneen alakierrosväännön ansiosta? Liikkeellä tuntuu olevan vielä ns. virallisia versioita (Hirsch), vähemmän virallisia mutta kalliita (MapTun, BSR) ja sitten vielä pitkä lista halpisversioita.. näissä luulisi olevan eroja?
Ajoin 70tkm BSR-ohjelmoidulla 2006 bensalla ja vikalistalla yksi magneettiventtiili (50€). Ainetta kului matkassa seiskan pintaan ja kaupungissa sitten enemmän. Mutulla sanoisin, että erot BSR/Maptun/Hirsch on kovin marginaalisia. Takuun säilyminen tietty Hirven suurin etu. Tosin saahan nuo muutkin palautettua vakioksi. Enivei kaikilla tuntuu löytyvän aktiiviset kannattajansa :)

Nykyinen on 2008 TTid, jossa on Motorbitin näpelöimät kartat. Käy ja kukkuu kivasti. Matkassa vaikuttaisi vievän pari litraa vähemmän, kuin edeltäjä. Reilu 20tkm on tullut ajettua ( tosin vakiona) ja ei vikoja.

Nyt jos olisin kaupoilla, ostaisin TTid automaatin.
Ehditkös ajella exällä ilman ohjelmointia ja jos, niin oliko kulutuksessa eroa ennen ja jälkeen?
Näissä bensavehkeissä, jos on hyvin tehty viri softa, kulutus tippuu kaikenlaisessa "normiajossa".
Jos taas niitä hepoja kaivetaan koko ajan käyttöön sieltä tallin perukoilta, niin tottakai sitä bensaa palaa, kun ne hepat ei tule tyhjästä!
Foorumin hovi virittäjät saa jo kuulemma aikaseksi toimivia ja turvallisia softia myös näihin T8 vehkeisiinkin, vaikka tiettävästi hinta ei päätä huimaa.
Jos haluaa ostaa kalliimman softan, niin tuossa onkin jo lueteltu moneen kertaan noita toimivia puljuja.........................
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

apu,apupoika kirjoitti:Näissä bensavehkeissä, jos on hyvin tehty viri softa, kulutus tippuu kaikenlaisessa "normiajossa".
Jos taas niitä hepoja kaivetaan koko ajan käyttöön sieltä tallin perukoilta, niin tottakai sitä bensaa palaa, kun ne hepat ei tule tyhjästä!
Foorumin hovi virittäjät saa jo kuulemma aikaseksi toimivia ja turvallisia softia myös näihin T8 vehkeisiinkin, vaikka tiettävästi hinta ei päätä huimaa.
Jos haluaa ostaa kalliimman softan, niin tuossa onkin jo lueteltu moneen kertaan noita toimivia puljuja.........................
Tällainen käsitys/toivehan mullakin on.. alavääntö paranee ja matka taittuu vaivatta isommalla vaihteella/matalammilla kierroksilla. Ajoa tulee nääs melko paljon ja suotavaa olisi jos perusmatka-ajossa kulutus olisi mahdollisimman pieni. Tehoa taas olisi kiva olla "tarpeeksi" aina silloin tällöin kun leikittää :wink: Pitäähän autossa olla muutakin kuin pelkkä taloudellinen funktio..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Ei kannata harrastaa itsepetosta sillä kuvitelmalla, että virisoftalla saisi laskettua kokonaiskulutusta. Osta pienempikulutuksinen auto, jos haluat pienempää kulutusta 8)
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

:lol: Väitän vastaan, eihän aina tarvii ottaa kaikkia irti kun ohittaa, tai tulee rampilta motarille... :D
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Tuosta aiemmin mainitusta "välikaasusta" niin kyllä sitä käytetään ylöskin vaihdoissa. Oikeastihan tuo tarkoittaa vaihtoa ilman kytkintä synkronoimattomalla laatikolla kun vaihdetaan niin saadaan vaihde silmään. Mutta voi toki ylöspäin vaihtaessa käyttää sen turbon pitämiseksi kierroksilla. Nykyisessä dieselissä on ihan automaattisena mukavuustoimintona tällainen. Auto pitää automaattisesti kierrokset siinä kohdassa mihin se seuraavalla vaihteella tippuisi. jos olet hidas pykältäjä niin ei nykäise ja turbo on heti / paremmin mukana. Automaatti toimii kapea alueisen dieselin parina hyvin pitää koko ajan konetta vedossa ja ahdoissa. Dieselin pariksi ottaisin kyllä automaatin jos ei raha kysymystä.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nykyisessä dieselissä on ihan automaattisena mukavuustoimintona tällainen. Auto pitää automaattisesti kierrokset siinä kohdassa mihin se seuraavalla vaihteella tippuisi. jos olet hidas pykältäjä niin ei nykäise ja turbo on heti / paremmin mukana.
Näin se bensakoneessakin toimii tuo automaatti. Juutuubi on pullollaan videoita, joissa 2.0T FWD automaatti 240hp Hirsch versiona näyttää närhen mun@t monelle "nopeammalle" autolle, kuten Turbo X esimerkiksi.

Itse en usko virityksen alentamaan kulutukseen. Viiden viritetyn Saabin kokemuksella. Jossain tietyssä ajossa kulutus laskee, ja toisaalta toisenlaisessa ajossa nousee. Mulla ei ole ollut pitkässä juoksussa käytännössä sen vertaa merkitystä, ettei se hukkuisi virhemarginaaliin. Kun tuossa kulutuksessa on niin monta tekijää - kuski, renkaat, keli , kuorma, missä ajetaan jne.

kesäjukka, kun liityt Saabklubiin saat alennusta virisoftista muutamista liikkeistä. Ja jos on sopivasti aikaa, niin 1.10 kun porhaltaa Saabillansa Trollhättaniin, saa sieltä Hirsch & Maptun tuotteita alennuksella. Hirsch -30%, Maptunista en tiedä.

Itselläkin on ajatuksissa tällä XWD:llä ajella yksi talvi vakiona ja katsoa sitten mitä softapuolelle tekis. Hirsch on ainakin varma valinta. Tää vain mun mielipide. BSR:n softasta ja ChipTuning softista on myös omakohtaisia kokemuksia. Ei moitteita.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Poikarukka kirjoitti:Tuosta aiemmin mainitusta "välikaasusta" niin kyllä sitä käytetään ylöskin vaihdoissa. Oikeastihan tuo tarkoittaa vaihtoa ilman kytkintä synkronoimattomalla laatikolla kun vaihdetaan niin saadaan vaihde silmään. Mutta voi toki ylöspäin vaihtaessa käyttää sen turbon pitämiseksi kierroksilla
*offtopic*

Ylöspäin vaihdettaessa käytetään kaksoispoljentaa, ei välikaasua. Ilman kytkintä voi vaihtaa, kun osaa, mutta ei silloinkaan kaasua poljeta lisää, vaan odotetaan että kierrokset laskevat. Eli ensin hiukan höllätään kaasua ja siirretään vaihdekeppi vapaalle. Sen jälkeen odotetaan että kierrokset laskevat ja sopivassa kohdassa isompi vaihde menee päälle ilman rutinoita tai vastustelua. Alaspäin vaihdettaessa vapaalla taas polkaistaan hiukan kaasua, jotta kierrokset vastaavat pienemmän vaihteen kierrosnopeutta. Em. toimenpiteet tehdään sen takia, että hammaspyörien nopeuseroja saadaan tasoitettua.

Kaksoispoljenta tapahtuu niin, että painat kytkintä ja siirrät vaihteen vapaalle. Nostat kytkimen ja painat sen samantien takaisin pohjaan, siirrät vaihteen päälle ja nostat kytkimen.

Terveisin intissä Fullerilla ajamaan opetettu(pakotettu).
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

""-merkeissä se ylöspäin vaihto... henkilöautoissa turbon takia. Meni muokatessa tuo teksti vähän väärään väliin. Oikeasti isoissa autoissa se välikaasu on.

Meinasin että, se ylöspäin autom.välikaasu (tai kierrosluvun tasaus millä nyt kutsuukin) mukavuustoimintona manuaalissa. Automaatti tietysti pitää kierrokset kohdillaan. Automaatti säästää aikaa vaihdoissa, tasaa lähdössä luistamalla ja pitää turboa kierroksilla, mutta kuitenkin hukkaa tehoa. Tehoa saa aina lisää... Jenkeissähän näitä lootia on iän kaiken ollut. Taitaa se DSG vehkeisiin ja sähkö moottoreihin kehitys kuitenkin mennä.
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Saako klubilaiset Hirschin softista alea? Itse ajattelin odottaa seuraavaan -30 kampanjaan, sen jälkeen TTiD hirvitetään. En tiedä tarvitaanko sitä oikeasti, saati onko siinä mitään järkeä? Mutta teen sen silti :D Tietää ainakin, että potkua löytyy kun sitä tarvii! Vaikka ei sitä pedaalia nytkään tarvii pohjaan painaa rampeilla tai ohituksissa...
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei sitä varsinaisesti tarvi, mutta onhan se kivaa. :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

kesäjukka, kun liityt Saabklubiin saat alennusta virisoftista muutamista liikkeistä. Ja jos on sopivasti aikaa, niin 1.10 kun porhaltaa Saabillansa Trollhättaniin, saa sieltä Hirsch & Maptun tuotteita alennuksella. Hirsch -30%, Maptunista en tiedä.
Kärsiikös niitä tässä mainostaa, että mistä liikkeistä alennusta saa?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: bensa vs. diesel

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Kyllä nimim. Teme100 kirjoittaa asiaa välikaasusta. Ylöspäin vaihdettaessa käytetään kaksoispolkaisua kytkimellä ja alas lisäksi välikaasua. Silloinkin tulee kaksoispolkaisu, kosak välikaasuttamisessa ei ole muuten ideaa. Koko homma tarkoitus on saattaa vaihteiston akselit pyörimään samaa vauhtia, jotta vaihde kytkeytyisi. Normilaatikossahan tämän hoitavat synkronirenkaat. Ylöspäin vaihtaessa välikaasunantaminen johtaa vain helvetinmoiseen rutiinaan, eikä siinä ole järkeä. Tämän voi järkeillä itsekin, jos miettii miten vaihteisto toimii. Samat inttikokemukset Fullerin synkronoimattomasta...
Vastaa Viestiin