uuden saabistin muutama tyhmä kysymys (2.2tid -03)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
pikkujaska
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

uuden saabistin muutama tyhmä kysymys (2.2tid -03)

Viesti Kirjoittaja pikkujaska »

Heipähei!
Eka Saab hankittu muutama viikko sitten, ja näiden muutaman tuhannen kilsan aikana on herännyt muutama kysymyskin. Oon koittanu googletella ja käyttää foorumin haku-toimintoa, mutta kun on termit, mallit jne vähän vielä kateissa niin aattelin vielä varmistaa...

1. Lähivalot on melko onnettomat, ja ajattelin tilata esim. Cobran canbus-xenonit. Entäs ajovaloautomatiikan kanssa? Toimii siten että valokatkaisin on aina valot päällä-asennossa, jos vääntää katkaisijan nollalle niin ei pala mikään valo. Startatessa valot tietenki sammuu.
ELI: mitä xenonit tykkää käynnistyksen syttyy-sammuu-syttyy -toiminnasta?

2. Myös äänentoisto on aika....onneton (varsinkin jos vertaa edellisen auton lähes 2kW jatkuvaan tehoon). Marmorilla kävin kyselemässä, ja sanoivat että kannattaa jättää nuo hommat sikseen..ja pa***t :D eikö näihin muka saa vaihdettua soitinta? Minkälaisia hifipäivityksiä näihin on toteutettu?
Ajatuksissa oli pari erkkasarjaa vakiopaikoille ja esim. Joku 6,5" subi. Jostain löysin ohjeen jossa joku oli tinaillut vakiosoittimeen pari johtoa lisää, ja kas vain, soittimessa oli aux in. Mahtoiko olla vanhemman korinen 9-3...?

3. Talvi lähestyy, ja kelit kylmenee. Näissä on ilmeisesti jonkin sortin Eberi? Saako sitä millään toimimaan normaalin webaston/eberin tavoin, eli ajastimella, puhelimella tai kellolla etukäteen lämmittämään?

4. Takaoven lukon toiminnasta kyselin jo toisessa topicissa mutta eipä kukaan vastannut.. :D eli välillä toimii, välillä ei, ja tietokoneen näyttö kertoo että eihän se toimi. Tässä linkki sinnekin. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=112001

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii valaista vasta-alkajaa. Eiköhän näillä päästä taas hetki eteenpäin. :)
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
pikkujaska
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: uuden saabistin muutama tyhmä kysymys (2.2tid -03)

Viesti Kirjoittaja pikkujaska »

Ja samantien jatkoa:

5. Mun yksilös on kuskin penkin istuinosan ulomman puolimmainen tuki istuttu v*tuiks, tai en mä ainakaan muuta selitystä keksi. Onko muilla samankaltaisia ongelmia, ja ennenkaikkea ratkaisuja niihin?

Ja 6. Led-parkit ja -rekisterikilven valot (ihan mallia minimani), toimiiko moitteetta vai jääkö palamaan himmeästi vaikka auto on sammutettu? Jos ei, parempia ideoita/toimivia valoja?
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: uuden saabistin muutama tyhmä kysymys (2.2tid -03)

Viesti Kirjoittaja vitikka »

5. Kuskin penkin reunat menee kangaspenkeissä kurttuun ja keinonahka halkeilee. Taitaa olla melko monella samaa ongelmaa.

6. Älä laita led-parkkeja tai rekisterikilven valoja. Auton sammuttamisen jälkeen valot vilkkuvat 1-2 sekunnin välein noin minuutin ajan. Tietysti, jos tykkäät herättää huomiota vilkkuvaloilla, niin go for it :lol:
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: uuden saabistin muutama tyhmä kysymys (2.2tid -03)

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Moro, ihan näin todella hätäseen kirjoitettuna:

1. Sulla varmaan halogenit, kun meinaat vaihtaa? Mulla on xenonit alkuperäisillä polttimoilla (170 000 km) ja syyspimeillä ei paljoa näe. Lumella toimii riittävän hyvin. Ite miettiny, että vaihtaisko vaan polttimot ku alle satasen hoituis ku ite tekee. Jotkut puhuu, että umpio/linssi pölyssä tai ulkopinnan muovi niin naarmuinen, että pitäis hioa...?! Mutta joo, xenoneiksi omani aika onnettomat, mutta mitään päivävaloviritelmiä en voi suositella, jos noin kauan kestää polttimot :) Kytkimestähän voi aina kääntää vaikka parkit siks aikaa ku starttaa, jos ei tykkää että xenonit räpsyy. Ite olen ajatellut, että ku virta on päällä ja xenonit syttyy, niin ne on jo kerran syttyneet, siinä vaiheessa ku starttauksen jälkeen taas syttyvät, eikä siten voida ajatella, että ne "kokisivat" aina tuplakäynnistymisen. Startin jälkeen ne syttyy hetkessä siihen kirkkauteen missä ne on ennen starttia ollut.

2. Äänentoisto on ihan paska, mankkaa ja vahvareita myöten. Menny perseelleen jos autoa suunnitellessa. Käytä sivuston hakua ja selvitä mikä järjestelmä itelläsi on:
Vaihtoehtoja: (karkeasti)
ES1-4 (perusmankka, 4 kaiutinta)
ES2-7 (näytöllinen mankka 7 kaiuttimella, sis ovikaiuttimet + vahvarin)
ES3-13 (Iso värinäyttö (navi?) ja 13 kaiutinta)
...Sekä kaikki noiden variaatiot. Haulla tosiaan lisää!

Itellä erittäin ajankohtainen tämä: olen juuri vaihtamassa 7 kaiutinta parempiin. Mulla on ES1-7.

3. Kannattaa oikeasti käyttää hakua. Vakio eberi toimii väylässä, eli ei täysin itsenäinen ja niin monipuolinen, esim kaukokäynnistyksen saatavuus kai vähän niin ja näin. Vakioeberissä ajastin 3 muistipaikalla, käyttö ajotieturin kautta ("SID"), sekä se se typerä automatiikka, että starttaa ulkolämpötilan ja jäähdysnesteen lämpötilan mukaan aina ku alle +7 C!

4. En osaa vastata.

5. Olen lukenut juttua foorumilta, haulla pitäis löytyä.

6. Farkussa on ledejä takavaloissa vakiona, mutta jos meinasit parkkihalogenien tilalle asentaa esim eteen ledejä, niin niistä ja sisävalojen muuttamisesta ledeiksi on jotain keskustelua. Suosittelen hakua tässäkin!

Tämä jatkuva haun suosittelu johtuu siitä, että alkaa olemaan samoista aiheista niin monta tarinaa, että ei kannata aloittaa uutta. Vaikka on täällä meitä mukavia, jotka jaksaa aina vaan uudestaan ja uudestaan kertoa samat jutut :D
pikkujaska
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: uuden saabistin muutama tyhmä kysymys (2.2tid -03)

Viesti Kirjoittaja pikkujaska »

vitikka kirjoitti: 6. Älä laita led-parkkeja tai rekisterikilven valoja. Auton sammuttamisen jälkeen valot vilkkuvat 1-2 sekunnin välein noin minuutin ajan. Tietysti, jos tykkäät herättää huomiota vilkkuvaloilla, niin go for it :lol:
näin mä vähän pelkäsinkin :D ne lefiparkit olis vaan fiksumman näköiset (ehkä tulevien) xenonien rinnalla ku originaalit lasikantaiset.
Edellises autos (seat) ei ollu mitään ongelmaa led-parkkien ja -rekisterivalojen kans, pelas niinku piti. joskus kokeilin sisävaloon ledipolttimoa, ja se hehku kokoajan himmeenä.
pitää jatkaa hakuammuntaa. ;)


ja Rusakko__, halogeenit on nykyään. luin kans jotain tosta umpion sisustan putsaamisesta, mutta ekana kumminki ehkä fiksaisin umpioiden ulkomuovit, on vähä niinku hiekkapuhalletut, eikä kosmeettisestikaan hirveen hyvän näköset :D ja sumuvalot vielä kulahtaneemmat.
kävin hakemas turtlen headlight restorer kitin ku kaveri niin kehui maasta taivaaseen. 13 euroa makso, vielä en oo testannu.

itseasias kysyin viisailta ihmisiltä tosta starttauksen yhteydes räpsymisestä, ja ne sano että halvat sarjat kärsii siitä, laadukkaat ei.


pitää koittaa ottaa soittimen sielunelämästä selvää.. soittimen paneelis ei oo ku näppäimet ja pari rullaa, SID:s näkyy kanavat jne. ja oviskin on kajarit.
paskat ne joka tapaukses on, ja esim. joku 1din dsp-soitin olis hiano keksintö tohon koslaan.

vakioeberissä ajastin 3 muistipaikalla? en ainakaan ajotietokoneella leikkiessäni mitää tollasia löytäny :D
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: uuden saabistin muutama tyhmä kysymys (2.2tid -03)

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Niinköhän tuo piti itekki kokeilla Turtlen settiä keulalyhtyihin :) Käsin hinkkaaminen vaan voi alkaa ottaa nuppiin hyvin äkkiä, jos ei tulosta ala tulla :D

Mulla on sitte se sama mankka, perussoitin siis (ei edes cd:tä, mutta Aux on), 7 kaiuttimella (eli vahvari kuskin penkin alla). Kyllä kai mihin autoon vaan voi liittää joko alkuperäisen tilalle uus soitin ja ämyrit tai sitten tekee sen kaiken vanhan rinnalle. Saabissa alkuperäistä äänentoistoa tarvitaan vilkkujen yms äänien toistoon, käsittääkseni.

Eberissä oli minulla 3 ajastuspaikkaa ja manuaalinen on/off käynnistys SID:n kautta (heti ensimmäinen toiminto kun valikkoon menee). "Park Heater" tai jotain semmosta... Laite kuites levis ja asennutin tilalle jälkiasennus eberin (mikä on taas toinen tarina)
pikkujaska
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: uuden saabistin muutama tyhmä kysymys (2.2tid -03)

Viesti Kirjoittaja pikkujaska »

niin mä kuulin että voi olla suht pitkäveteistä hommaa tua turtlella hinkkaaminen, mutta kai sitä koittaa voi :D

kävin tutkimas ja testaamas, ja totesin että "äänentoisto"järjestelmä on se kaikkein köyhin, eli minkään sortin vahvistimia penkkien alla, kajareita ovis tms, vaan 4 nappidiskanttia kuljettajan olkapäiden yläpuolella..... :D eikä mitään auxeja ei mitään. ei ainakaan aux nappia löytynyt. :D ohjekirjas puhuttiin vaihtoehdosta "Premium 70 (SS1)".

oon koittanu ettiä ja hakee, mutta luettavaa olis vissiin se noin 150 sivua saabin originel-hifeistä. fiksuin veto vois olla sovitella 1din soitin....hhmmmm....
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: uuden saabistin muutama tyhmä kysymys (2.2tid -03)

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Kaikki on niin suhteellista ja toisille mikään ei riitä jne jne... mutta tuo 4 kaiuttimen setti on oikeasti kyllä ihan sysipaska. Kerran kuuntelin ko. settiä tutun saabissa ja ero 7 kaiuttimen settiin on selkeä. Sama "äänenlaatu" suunnilleen molemmissa, mutta bassot puuttuu täysin. Aux-liitäntä on ihan jees, ja se kannattaa laittaa vaikka ite, mutta tais vaatia Techin jotta piuha aktivoituu...?!
Vastaa Viestiin