Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Untuvikko
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Syys 16, 2010 13:33

Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

Uutena uhrina joudun palaamaan tähän 9-3 2007-> mallin audio -kurjuuteen.
Asian kanssa ei vaan voi elää..

Olen penkonut näitä keskusteluja tällä palstalla, mutta ne suurimmaksi osaksi tuntuvat koskevan tuota edellistä mallia. Ongelma on edelleen uudemmassakin, mutta onko parannuskeinoihin tullut muutoksia? Soittelin maahantuojalle, joka kertoi että tätä päivityspakettia ei enää uudempiin ole saatavana ollenkaan.

Ongelman purkaminen on täällä aloitettu, takakaiuttimet vaihdettu, mutta ääni ei juuri muutu. Auttaako vahvistin/ subbari -jutut vai onko parempi vaihtaa soitin?

Miten mahtaa olla tässä mallissa tuo koko soittimen vaihtaminen? Eberiä ei ole, bensakone, tietokone mittaristossa, mahtaako olla suurempia ongelmia edessä, mikäli koko soittimen intoutuu uuteen merkkiin vaihtamaan?

Todella kiitollisena odotan simppeleitä neuvoja, kuinka asiassa kannattaisi edetä.
Blockman
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 07:38

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja Blockman »

Itse selailin tätä foorumia aikani ja päädyin asentamaan Hertz:n EP5 vahvistimen sekä 8" hertz:n subin takakonttiin. Auto on 9-3 1.8t 2007 farkku tuolla "premium" 70 systeemillä.

Tämä päivitys toi jo huomattavasti paremmat äänet, mutta tuo soitin ei tosiaan anna alle 100 hz signaaleja kovinkaan hyvin (kuuluvat kyllä mutta voimakkaasti vaimennettuna). Tällä hetkellä jopa kappaleiden sanoista saa selvää joka on jo jonkinverran parannusta alkuperäiseen :)

Tarkoitus on vaihtaa nuo alkuperäiset kaijuttimetkin, mutta eivät ole vielä tulleet...

Tuon signaalien leikkauksen johdosta itsekkin mietin tuota soittimen vaihtoa. Mitäpä tuosta katoaa, jos soittimen tosiaan vaihtaa?

Vahvista asentaessa huomasin myös, että parkkitutkan piipitykset ym muut merkkiäänet kuuluivat, vaikka etukaijuttimien kaapelit eivät olleet kiinni (kaapelit muutettu suoraan soittimen takaa kulkemaan vahvistimen kautta takaisin alkuperäisiin kaapeleihin. Eli olivat poikki heti tuon soittimen takaa). Tarvitaanko siis soitinta näiden äänien toistamiseen?
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Hei,
Olen myös rakentelemassa tuota Premium 70:stä äänen laadultaan parempaan kuosiin. Olen palstaa selaillessa päässyt siihen käsitykseen, että vuoden 2007 malleista eteenpäin ei tuon radio/Cd-soittimen vaihtaminen olisi niin kriittinen juttu saabin toimintojen kannalta kuin aiempien vuosimallien kohdalla. Kellonko siinä sitten vain menettää? Minun mielestäni vilkkujen äänet yms... tulevat tässä mallissa aivan jostain muualta kuin kaiuttimista.

En tiedä mitä tästä "parantelu" -projektista tulee, mutta hinku on kova. Jos tuo alkuperäinen soitin muine uusine värkkeineen ei tuota toivottua lopputulosta, niin vaihdettakoon se sitten. Vielä en siihen ryhdy. Tähän mennessä olen vaihtanut etukaiuttimet Alpinen 2-tie versioihin (olikohan ne just noin?) ja takakaiuttimien yhteyteen olen kolvannut diskantit. Äänen laadun paranemisen kyllä huomaa. Ääni on selkeämpi, mutta takana ehkäpä jopa häiritsevän kirkas. Matalat äänet puuttuvat edelleen, mutta en niitä näillä muutoksilla kyllä odotellutkaan :wink:

Palstaa luettuani olen päätynyt siihen, että laitan vahvistimen ja jonkinlaisen keveän/hillityn subwooferin auton takaosaan. Tähän vahvistimeen kytken myös etuovien wooferit. Signaalin olen ottamassa takakajareiden olemassa olevista johdoista ja linjamuuntimella muunnetaan kaiutintasoinen signaali vahvistimelle sopivaksi.

Menneenä viikonloppuna sain väännettyä Hetzin 165L wooferit etuoviin. Asennuskauluksena käytin opelin asennuskaulusta. Ei mennyt ihan suoraan heittämällä, mutta pienillä muutoksilla kyllä. Johdotkin sain rakennettua ovessa olevaan liittimeen asti. Vielä puuttuu johtojen asennus haitarikumin päässä olevaan liittimeen ja niiden veto auton takaosaan. Tarvittavat pinnit liittimen sisälle on hankittu yhden purkuauton liittimestä ja liitetty tuleviin johtoihin. Projekti jatkuu edelleen hitaalla aikataululla :(
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
saab 1.9tids
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja saab 1.9tids »

hei!

mitenhän se onnistuu jos techillä poistaa ton paskan konsernimankan, siis sen mankan ohjausyksikön, ja kylmästi vetää vaikka akulta suoraan piuhat sinne uudelle mankalle "vaikka alpine" ja sit vaan tekee jonkun sovittimen peittämään ylimääräiset kolot, ja uuvelle mankalle vetää vaan kaiuttimista piuhat ja vahvaria väliin?

meneekö siinä cimit, ehut, ecut, miut... sekaisin jos poistaa ehun käytöstä? ?

onko kellään kokemusta audioyksikön, eli ehun poistamisesta? :?:
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja 900i »

Pääsispä jossain kuuntelemaan millain vaikutus on jos kytkee vain aktiivi subbarin konttiin. Eli ei tekis mitää muuta. Kiinnostaa..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Täältä löytyy. Lappeenrannassa käyn lähes joka arkipäivä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja 900i »

Millain sulla on subbari? Ja mikä audio noin niikun muuten?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Auto on vm 2006 sport combi ja audio on mallia "karvalakki" eli se surkein. Kontissa on 8" aktiivisubi, eteen vaihdettu 3,5" laajakaistakaiuttimet + joka nurkassa lisäksi uudet diskantit.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja tosu »

Autosi on siis 2006 eli "vanhalla" soittimella. Mistä olet ottanut signaalin tuohon subbariin, entä mahtaako käydä samanlainen ratkaisu uudempaan (2007 ->)soittimeen? Mikä subbari sinulla on, tai paljonko ominaisuuksiltaan siedettävä mahtaaa maksaa suunnilleen?
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Olen ottanut signaalin takakaiuttimilta, eli purin peräkontin luukun verhoilun ja toisen puolen peräkontin sivuverhoilusta signaalin ottoa ja johtojen vetoa varten. Signaali on muutettu linjatasomuuntimella ja vedetty rca:lla eteenpäin. Subbari on Ground zeron 8" aktiivi joka maksaa noin 250€. Lisäksi on toinen jakosuodin jyrkentämässä suodatuksen jyrkkyyttä ja samalla vehkeellä saa myös voimistettua signaalia.

Sama onnistuu takuuvarmasti myös 2007 malliin. Kaikkiin järjestelmiin, joissa signaali kulkee normaalia kaiutinjohtoa pitkin.

Ehdoton plussa minun systeemissä on tämä 8)







Kuva

Kuva
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Kuvat on hieno juttu. Antaa uskoa touhuun! :D Itseasiassa tuo mun kaavailema järjestelmän muokkaus ei kovinkaan eroa tuosta kuin etuovien kaiuttimien osalta. Subbarin "aktiivisuuden" kuin myös suodatuksen jyrkkyyden (max 24 db/oct) hoitaa saamani vanha vahvistin (Audison Lrx 4.300). Linjamuunnin ja osa johdoista menee hankintaan. Ehtisipä ajella kauppaan, mutta kun poitsun ja tytsyn harrastukset (roudaus) imee melkein kaiken ajan.

Minunkin auto on niin köyhä malli, notta siinä ei tuota välitilan pohjaa edes ollut mukana :wink: , vai olisiko edellinen omistaja sen jonnekin hukannut. Tein sen sittemmin havuvanerista ja liimattavasta huopakankaasta. Täytyy muokata sitä hieman, jotta saan vahvistimen ja subin mahtumaan sinne.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja tosu »

Siistin näköinen paketti ja hyvin näyttää mahtuvan tuohon välitilaan. Itse en ainakaan haluaisi tavaratilaan mitään ylimääräistä subbariboxia tilaa viemään. (vaikka sitä ei yleensä tarvitsekaan kovin paljoa)
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Ei minullakaan ole aikeita subiboxia näkyville takakonttiin laittaa. Tässä täytyy käyttää hyväksi välitilan pohjaa ja sen alle jäävää varapyöräkotelon tilaa. Minun autossa ei ole edes varapyörää, vaan joku kompura ja paikka-ainepullo. Sinnehän mahtuu vaikka mitä ;-) .
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
trucks88
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 23:02
Paikkakunta: Nurmo/Ilmajoki.

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja trucks88 »

saab 1.9tids kirjoitti:hei!

mitenhän se onnistuu jos techillä poistaa ton paskan konsernimankan, siis sen mankan ohjausyksikön, ja kylmästi vetää vaikka akulta suoraan piuhat sinne uudelle mankalle "vaikka alpine" ja sit vaan tekee jonkun sovittimen peittämään ylimääräiset kolot, ja uuvelle mankalle vetää vaan kaiuttimista piuhat ja vahvaria väliin?

meneekö siinä cimit, ehut, ecut, miut... sekaisin jos poistaa ehun käytöstä? ?

onko kellään kokemusta audioyksikön, eli ehun poistamisesta? :?:
Itte tuos vaihdatin omaani cd-paikan tilalle Pioneerin tavallisen soittimen paikallises exsaab-merkkihuoltoliikkees, kehuivat jotta ns. konsernimankka pitää olla johtojen päis, jotta auto pelaa. Muuten kuulemma ei lähäre eres käyntihin koko auto. Ja oma antenni piti vetää, ilmeisesti -06 eteenpäin olis olemas valmis johtosarja antennille, yms johdotuksille.
9³ SS 1.9 TiD Vector -05
Zetor 7745 Jubile -90, Honda VT750 C2 Shadow A.C.E. -98
Väännöt Voimaa.com:ilta, Vauhti oikealta jalalta!
Blockman
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 07:38

Re: Saab 9-3 2007 -> CD:n vaihto/ audion parantaminen

Viesti Kirjoittaja Blockman »

Otitko vitikka mistä virran tuolle systeemille? Itse vedin akulta uuden kaapelin keskikonsolin vierestä apukuskin puolelta ja samaa reittiä muutkin kaapelit. Ajattelin myös itse korjata tuota matalien taajuuksien puutetta "MTX Audio RE-Q5 - 5-kanavainen DSP" värkillä (http://www.reqsound.com/). Saas nähdä onko tuosta mitään hyötyä..
Vastaa Viestiin