Itselle tämä on ns. "SE" auto jota olen pitkään harkinnut ja odottanut. Dieseliä oisin kaivannut XWD:n kaveriksi ja vain siitä syystä auto on jäänyt tähän saakka hankkimatta.9-3 SC on muuten ennestään tuttu ja kovasti meillä tykätty auto, että sen puolesta valinta oli aika helppo. Ainoastaan kovan kulutuksensa puolesta bensa + automaatti + neliveto on ollut poissuljettu vaihtoehto. Mutta yhtä kaikki, tässä ollaan ja "näillä mennään".
Alusta on pinnalta pehmeä, mutta kovemmissa töyssyissä aika jäykkä ja ajoittain kolahtelee kuoppaisella hiekkatiellä kovemmassa menossa. Tosin mulla on takana toinen iskari paskana, liekö syyllinen kolinaan..? Aika jämäkkää menoa kaikin puolin ja korkeampi alusta ei tuo mukanaan yhtään lisäpehmeyttä. Sanoisin, että tämä on jopa jäykempi kuin vakio etuvetoisen alusta. Suoraa vertailua ei ole ollut joten tämä on mutu-juttua. Aeron (TTiD) alusta oli vielä asteen napakampi. XWD:n meno kallistelee hieman jos ajaa mutkaan kovempaa, mutta ei mitään merkittävää. Sen verran että sitä on jos oikeen hakee.
Nelivetoa ei sen kummemmin vielä ole testattu muuta kuin lähinnä jokunen puukuorma on haettu ja samalla mutaista metsätietä huristeltu menemään. Myös märältä pellonreunalta on pitoa haettu kun kärryä piti vekslata että sai puukasan viereen. Hyvin se siellä menee. Vedossa en osaa huomata mitään eroa esim. Subarun visko-nelivetoon näillä kokemuksilla. Saab ei vedä sutia vaikka hieman vaikeaan paikkaan on pysäköity kärry perässä ja siitä eturenkaat likussa lähdetään liikkeelle. Eleettömästi vetää eikä renkaat juuri sutaise mistään nurkasta. Reilummin kaasuttaessa varmaan alkais huonoimmin pitävät heittää kuraa, mutta rauhallisessa menossa ei tällaista tapahdu. Etuvetoisellakin tuosta varmaan ois selvinnyt, mutta kokemuksesta voi sanoa, että sutia ois vedetty kerran ja toisenkin. Märkä nurmi / pehmeä multamaa on tosi haastava, jos auto on paikoillaan ja kärry (n.500-600kg) perässä.
Automaatin ja nelivedon kanssa tällaiset hommat sujuu kuin vettä valaen. Talvella näkee sitten vielä paremmin miten ne haastavat pito-olosuhteet selvitetään.
Pitävällä asfaltilla (eli normi maantiellä) nelivedon toiminnan voi huomata vaikkapa ohitus tilanteessa, kun painaa kaasun pohjaan ja lähtee vaihtamaan kaistaa. Suhteellisen kova vääntö (300Nm) ei aiheuta mitään vetelyä tai tehon puolenvaihtelun tunnetta ohjauksessa. Ei edes kickdown tilanteessa, jossa perus etuvetoinen antaa kyllä selvät merkit milloin voimaa on käytettävissä! Samaten moottoritien liittymät on aika makea ajaa reilulla kaasulla. Ohjaus ja meno tuntuu erittäin vakaalta ja tehokkaalta.
Alkuun auto tuntui aika nihkeältä kulkemaan ja jopa tehottomalta TTiD Automaatin jälkeen. Nyt tähän alkaa olla tottunut ja tiedostaa sen, että alle 2500rpm:n ei kovin suuria menohaluja ole, jotka vielä automaatti ja XWD aika selvästi vielä vaimentaa lisää. Varsinkin paikoiltaan kiihdyttäessä. Mutta taas kun kone on kerännyt kiekkoja sen 3000rpm niin meno on ihan toista maata. Ja mun mielestä vähintään riittävää. Eli juuri nyt ei tunnu, että lisätehoille ois erityisempää tarvetta.
Tästä pääsen näppärästi itse automaattiin ja sen toimintaan. Bensapelissä toiminta on aika erilaista kuin dieselissä ja laatikko pudottelee mielellään pienempää vaihdetta jos kuski haluaa vauhtia. Täytyy lisätä kaasua "progressiivisesti" jos haluaa, että kiihdytetään isolla vaihteella. Kyllä sekin onnistuu muuten paitsi kuutosella. Sieltä laatikko kyllä pykältää heti pois jos kaasua tarjoaa. Ja tämähän ei tunnetusti polttoaineen säästelijöille ole mieleen. Mutta jos menosta tykkää, niin antaa mennä vaan. Kyllä se laatikko osaa oikean pykälän valita silloin kun paras kiihtyvyys on kiikarissa. Ja bensakoneen kaverina Sport moodi pelaa miellyttävästi. Jopa niin, että kun olen itsekseni liikenteessä, pidän sitä lähes aina päällä. Ei mitään turhaa kierrätystä, mutta mukavat moottorijarrutukset mutkiin ja sopivasti lisäkierroksia jos ei jalkaa nosta kokonaan kaasulta. Tykkään!
Pakoäänet tässä 2.0T koneessa tuplaputkilla on mun mielestä yllättävän tömäkät! Ekalla kerralla ihan ihmetytti, että onko putket tosiaan kunnossa. Kun oli tottunut dieselin vaimeisiin pakoääniin (siinä kuuluu enemmän koneen murinat) niin tämä pörinä tosissaan yllätti. Ei se pahalta kuulosta ollenkaan, mutta hieman sellainen teinimeininkin jos kaasu pohjassa kiihdyttelee. Ihan komeasti se raikaa!!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eli tähän saakka, siis hieman toista kuukautta, ajettuna auto on vastannut toiveita ja haaveita aikalailla. Voimalinja on aika hieno ja meno on sellaista jämäkkää. Polttoaineen kulutus on kova, joten enemmän ajavalle ja varsinkin kaupungilla pyöriskeleville ei ihan ideaali valinta. Mulla kulutus on pyörinyt 10-13 litraa per tankki. SID näyttää muuten aikalailla desilleen oikein, +/- 1dl. Maantiellä pääsee lähelle kahdeksaa litraa ja kaupungilla ei pääse alle kahdentoista. Siinä ne tiivistetysti. Talvi varmaan tuo vielä oman "mausteensa" kulutukseen. Mutta pääasia, että pojilla on hauskaa...
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)