Vikakoodi P103

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Auto toiminut hyvin useita vikkoja. Sekä vikatila P103 että tasakaasulla pitemmän ajon aikana harvoin esiintyvä nykäisy ollut poissa. Paitsi ...
Nyt pari päivää sitten meni kerran ohituksessa vikatilaan, kun automaattilaatikko vaihtoi 5:lta -> 3:lle ohituksen aikana. Sama vikakoodi siis tuli taas.

Laatikko pyytää vaihtojen ajaksi koneelta momentinrajoitusta vaihtojen pehmentämiseksi. Kun kiihdyttää "toivomuspoljin" eli kaasupoljin pohjassa, kaasuläppä aukeaa täysin läppämoottorin toimesta, mutta käy pienemmällä (tai jopa hetken kiinni) vaihteiston pyynnöstä vaihtohetkellä. Tästä seuraa, että bypass-venttiiliä myös ohjataan T8:n toimesta tuona aikana. Nyt näyttäisi siltä, että bypass ei aukea ollenkaan, ei riittävästi tai liian hitaasti. Ahtoputkeen pääsee syntymään painepiikki kaasuläpän sulkeutuessa, joka purkautuu äkisti läpän taas auetessa. Tästä edelleen seuraa ilmamassamittariin hetkellinen oletettua (odotusarvoa) reilusti suurempi virtauspiikki. Ja näinollen vikatila on valmis (P103 = ilmamassa-arvo liian suuri).

Tutkin tätä asiaa op-com:n datatiedostoista, jotka tukevat tätä käsitystä. Vertasin ahto- ja map-antureiden lukemia. Ovat käsi kädessä, kunnes voimakkaan ahtamisen jälkeen map-anturin arvon kääntyessä laskuun, käy ahtoanturissa selvä paineennousu piikki. Tätä näkyy aika ajoin eli ilmeisesti niissä kohdissa vaihteisto vaihtoi tai kuski löysäsi kaasua.

Testasin eilen bypass-venttiillin kalvorasian. Ei pysy ali/ylipaine vaan häviää. Vertasin mm. hukkaportin kalvorasiaan, joka pitää paineen täysin. Testasin imu/painepumpulla sekä ali/ylipainemittarilla. Tästä voisi päätellä, että turbon bypass-kalvo on luultavasti rikki, koska letkut ovat ehjät ja ne eivät tunnu päästävän painetta karkaamaan.

Täytyy alkaa metsästämään bypass-venttiilin korjaussarjaa. Näkyy saavan myös netin kautta tilaamalla, mutta todella kallis on, jos nuo hinnat nyt oikein katsoin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Korjasin bypassin kalvon muutama viikko sitten Loctiten joustavalla tasotiivisteliimalla. Hyvin toimi ja nykäisyt sekä ilmamassavikakoodit häipyivät.

Niin, nimenomaan toimi, kunnes .... :evil: .
Lomareissun loppusuoralla n. 1500 km ajojen jälkeen tuli muutaman kymmenen kilometrin sisällä nuo tutut pari nopeaa nykäisyä. Ei siinä vielä mitään, vaan sitten myöhemmin linja-auton ohitustilanteessa laatikko vaihtoi pienempää sisään ja ilmamassavika (P103) tuli taas kehiin. Samalla lakkasi vakkari toimimasta (kuten ennenkin ko. vian ollessa päällä).

Auto toimi bypass-korjauksen jälkeen tosi hyvin. Ei nopeita ajoittain ilmeneviä nykäisyjä eikä P103 vikatila mennyt päälle, ei yrittämälläkään. Ilmeisesti homma on nyt vain niin, ettei tuota bypass-kalvoa voi oikein mitenkään luotettavasti korjata. Lyhytaikaisen korjauksen se ehkä tuo. Siispä tilasin heti eilen netin kautta bypassin korjaussarjan. Käsittämättömän kallis, mutta halvemmallakaan sitä ei mistään saa. Naurettavan yksinkertainen laite ja maksaa 250 € 8O .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

No niin, eilen kuljetuspalvelu toi paketin suoraan kotiovelle :D .
Paketissa oli juuri oikea osakin :lol: . Se piti pienessä jännityksessä.
Tilasin täältä http://www.thesaabsite.com, kun muualta netin kautta ei oikein kattavasti osia tahdo löytyä. Näkyy saavan paljon muutakin varaosaa :!: .

Säästöä kaikkine kuluineen, rahtimaksu ja tulli (vero), ei lopulta tullut kuin n. 50 €. Rahaa se on sekin ja eipä tarvinnut lähteä osaa mistään hakemaan, kun kaikki hoitui kotoa käsin. Ja tavarakin tupsahti kotiovelle.

Pitää vaihtaa osa kunhan viitsii, koska uudelleen liimattuna vanha by-pass-kalvo on nyt käytössä toistaiseksi toimivana. Ei siihen voi kuitenkaan luottaa pysyvästi, joten uuden osan vaihto on tarpeen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ja vi*ut :twisted: .
Ei pääse tästä ongelmasta eroon, vaikka uusi bypass-venttiilikin vaihdettu.

Kahdella ilmeisen toimivalla ilmamassamittarilla kokeiltu ja nyt ihka uusi bypass:kin vielä. Bypass:n magneeettiventtiili testattu irtonaisena ja toimii kuten pitääkin. Sama, liian suuri ilmamassa-arvo, vika sen kuin jatkuu. Vika tulee vain ja ainoastaan, kun lämän lyö salamana tiskiin sillä seurauksella, että automaatti vaihtaa pari pykälää pienemmälle. Freeze Frame-data tiedoista eli moottorin jäädytetyt livedatat kertovat aina kuta kuinkin samaa karua kieltä mm. seuraavaa:
- 100% full load (kaasu pohjassa)
- map arvo 172 ... 185 kpa (ahtoja siis n. 0,7 ... 0,85 bar)
- koneen kierrokset 4500 ... 4900 rpm

Mikä ihme tuota autoa vaivaa?
Toimii kaasu pohjassa kiihdytyksessä aivan normaalisti, jos sen tallaa rauhallisesti siten, ettei automaatti lykkää kuin yhtä pykälää pienempää sisään tai jopa kiihdyttää jo käytössä olevalla vaihteella. Ilmamassat ja ahdot sitä mitä ne nyt Maptunin softalla on. Virisoftalla toiminut vuoden ihan oikein ja nyt viime keväänä alkoi tämä rumba.

Kohta ottaa niin ohimoon, ettei ...... :evil: :twisted: :!:

ps. On ehkä mahdollista, että vika on ahtopaineen säädössä. Ongelmahan ilmenee ilmamassa-arvona. Pitää tutkia, mitkä ovat Maptunin softalla normaalit ahdot täyskaasulla välillä 4500 ... 5000 rpm.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Moro,

mulla ilmeni vähän tuon kaltaisia ongelmia yhden bsr-softapäivityksen jälkeen.

Siihen tosin auttoi akun irroitus+magneettiventtiilin vaihto, se musta möytikkä mikä on lähellä bypassia.

osanro: 12787706 maksoi porvoon deltalla jotain 50-60e luokkaa aikanaan kun sen ostin.

ps. huomasin että olit testannut ilmeisesti jo tuon venttiilin, tuon lisäksi löytyy samanlainen moottorin etuosasta sen ison muovisuojan alta.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mitähän mustaa mötikkää lähellä bypassia nyt oikein tarkoitat? Ilmeisesti ahtopaineen säädön eli turbon hukkaportin magneettiventtiiliä. Se on lähellä bypassia ja turboa.
Tuo moottorin etuosan (suojamuovin alla) on juuri se bypassin magneettiventtiili. Sen olen testannut.

Täytyy nyt alkaa tutkimaan tätä hukkaportin (ahtopaineen) säädön toimintaa ja mahdollista vikaa sillä osastolla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Juuri tuo turbon magneettiventtiili, kannattaa kokeilla sen vaihtoa.

Kuvassa näkyy sylinterin keskellä kumissa tummempi alue josta alkanut kumi rispaantua ja aiheuttaa ohivuotoa.
http://imageshack.us/photo/my-images/68 ... 11087.jpg/

Ja suht edullinen osa vaihtaa verrattuna vanhempien saabien mankkuvenoihin :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Liittimet ja johdinsarja varmaan puristeltu ja pyöritelty moneen kertaan ja tutkittu onko liitoksissa hapettumaa yms...
Ainakin tuolle P0103 koodille tarjotaan noita kosketushäiriöitä alkuperäiseksi syyksi.
Näkyy juurikin tiputtavan vakionopeussäätimen pois käytöstä jne..
Toisioilmatoimintoa ei näköjään järjestelmän tarvii tiputtaa päältä, kun se taitaa olla jo sulla "asetuksissa" poistettuna. :-)

Tuossa ihmeteltiin myös ilmamassamittaria ja syy löytyi sitten useamman valohoitoreissun jälkeen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ilmamassamittarin vaihtokaan ei ole tuonut asiaan mitään muutosta. Vikakin tulee esille vain siinä tietyssä tilanteessa: kaasu pohjaan nopeasti -> laatikko vaihtaa 2 pykälää alaspäin -> kierrokset nousee koneessa nopeasti -> vikatila päälle.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kun katselee jäädytettyä livedataa vian mennessä päälle, niin usein auton nopeus on ollut n. 90 km/h ja kierrokset koneessa vähän vajaa 5000 rpm. Tämä ei vastaa lähellekään mitään vaihteiston välityssuhteita. Jos laatikko olisi tuolloin 2-vaihteella, kierrokset olisivat n. 5500 rpm, joten 2. vaihde se ei voi olla. Vastaavasti 3. vaihteella tuossa nopeudessa koneen kierrosten pitäisi olla n. 3700 rpm. Joten laatikko vaihtaa kuten olen tähän tulokseen tullutkin 5. vaihteelta 3. vaihteelle, mutta aluksi momentinmuuntimen täytyy luistaa melko paljon. Toisin sanoen kone kiertää reilut 1000 rpm suuremmilla kierroksilla kuin mitä välityssuhteen mukaan sen kierrosluku olisi momentinmuunnin lukittuna. Lukkohan ei tietenkään kuulu ollakaan tuolloin päällä, mutta onko +1000 rpm:n luisto liikaa/normaalia?

Nyt on alkanut mietityttämään, että josko "vanha" automaattilaatikko yhdistettynä tehokkaaseen virisoftaan ei olekaan kaikin puolin toimiva yhdistelmä. Tässä taitaa käydä niin, että "lappu lattiaan" iskiessä laatikon vaihtaessa kaksi pykälää alaspäin koneen voimien alla laatikko lyö liikaa tyhjää sillä seurauksella, että koneen kierrosluvussa käy piikki. Näin ollen käy myös ilmamassassa hetkellinen liian suuri arvo.

En tiedä. Joku tekijähän tähän on löydyttävä yhdistelmästä: täyskiihdytys, vaihto kaksi pykälää alaspäin. Mitään vikaa ei ilmene muulloin ja auto toimii hyvin. Aivan niinkuin virisoftatulta voi odottaa .... vetää he *** tin hyvin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Onko automaateissa oma softa moottorinohjaus softan yhteydessä? Tuli tuosta yhteensopivuudesta vaan mieleen kun itsellä alkoi tulla ongelmia virin asennuksesta noin vuosi jälkeenpäin niin, että kovassa kiihdytyksessä silloin tällöin löi rajoitetun tehon ja vikavalon. Ratkaisu löytyi loppujen lopuksi Saabin omasta softasta eli siihen päivitys ja uusi virisofta versio joka vaihtui tuohon päivitettyyn Saabin softaan sopivaksi. Ongelma oli ahtojen piikkaus täyskaasu kiihdytyksessä. Itsellä siis manuaali, mutta kuitenkin :roll:

Voi olla kaukaa haettua tuo softa ongelma, mutta kuitenkin tuon asiata esiin. Itse ihmettilin sitä ettei ongelma tullut heti virin asennuksen jälkeen vaan vuotta myöhemmin. Nyt ei kyseistä ongelmaa ole enää ollut ja auto toimii niin kuin pitää.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Heitellään nyt sitten vielä arvailuja, kun en asiasta tiedä.
Jos laatikossa on vanhojen öljyjen, kulumisen tms. takia tullut saostumaa ja venttiilipesässä on tukkeumaa ja siitä syystä loota sekoilee ja hidastelee vähän tuollaisissa "rajummissa" vaihdoissa, kun papua on vähän enemmän ja tämä lyö sitten koneen vikatilaan.
Kun kerran vika on alkanut tulemaan tässä vähitellen ja satunnaisesti :?:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On se ainakin virisoftan valmistajalta eli tässä tapauksessa Maptunilta saadun tiedon mukaan eri softa manuaalille ja automaatille. Siis moottorin ecussa, jonne virisofta laitetaan. Itse automaatin softaan, joka on tcm-boksissa ei ole kajottu mitenkään.

On jännä huomata, että minullakin virisofta oli n. vuoden ilman ongelmia. Tämä ko. ongelma on alkanut kuta kuinkin vuoden käytön jälkeen. En ole vielä kokeillut softan uudelleen ajamista sisään. Sitäkin olen miettinyt. Kummastuttaa vain, että miten se voisi vioittua itsestään. Opetettujen arvojen nollaus on kyllä tehty. Jotenkin vain tuntuu, että jokin softan ulkopuolinen tekijä eli "rauta" antautuu jossain kohtaa pikku hiljaa. Ei ehkä ole kunnolla rikki, mutta sen verran toiminta muuttuu, että virisoftalla aiheuttaa ensimmäisenä ongelmia. Vakiosoftalla ei välttämättä oireile mitenkään. En ole kyllä, ymmärrettävistä syistä, vakiosoftaa edes kokeillut. Siihen kun ei halua vähällä kummalla edes tilapäisesti palata.

Pitää ehkä kuitenkin kokeilla ajaa vakiosofta sisään ja sitten kohta perään virisofta uudelleen.

ps. tuo apu,apupojan mainitsema laatikon mahdollinen kuluminen ja/tai öljyjen laatu on käynyt mielessä. Ei toisaalta olisi ihme, vaikka tämä mainitsemani "raudan antautuminen" olisi juuri tuon laatikon aiheuttama (normaalia kulumista). Laatikon öljyt on vaihdettu n. 65 tkm sitten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
jhir
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja jhir »

apu,apupoika kirjoitti:Liittimet ja johdinsarja varmaan puristeltu ja pyöritelty moneen kertaan ja tutkittu onko liitoksissa hapettumaa yms...
Ainakin tuolle P0103 koodille tarjotaan noita kosketushäiriöitä alkuperäiseksi syyksi.
Näkyy juurikin tiputtavan vakionopeussäätimen pois käytöstä jne..
Toisioilmatoimintoa ei näköjään järjestelmän tarvii tiputtaa päältä, kun se taitaa olla jo sulla "asetuksissa" poistettuna. :-)

Tuossa ihmeteltiin myös ilmamassamittaria ja syy löytyi sitten useamman valohoitoreissun jälkeen.
Tyhmä kysymys, Miten tuon toisioilmajutskan saa "asetuksista" pois ?
P0411 koodia pukkaa. n. 500 € olisi osat tiskillä + työ. Saako virisoftalla ? Muilla konsteilla ?
Viimeksi muokannut jhir, Su Loka 30, 2011 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 1.8t SS
Saab 9-5 2.0t
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch
www.tinyurl.com/saabcave
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

jhir kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:Liittimet ja johdinsarja varmaan puristeltu ja pyöritelty moneen kertaan ja tutkittu onko liitoksissa hapettumaa yms...
Ainakin tuolle P0103 koodille tarjotaan noita kosketushäiriöitä alkuperäiseksi syyksi.
Näkyy juurikin tiputtavan vakionopeussäätimen pois käytöstä jne..
Toisioilmatoimintoa ei näköjään järjestelmän tarvii tiputtaa päältä, kun se taitaa olla jo sulla "asetuksissa" poistettuna. :-)

Tuossa ihmeteltiin myös ilmamassamittaria ja syy löytyi sitten useamman valohoitoreissun jälkeen.
Tyhmä kysymys, Miten tuon toisioilmajutskan saa "asetuksista" pois ?
P0411 koodia pukkaa. n. 500 € olisi osat tiskillä + työ. Saako virisoftalla ?
Petrisa osaa varmaan kertoa enemmän omasta toteutuksestaan ja sitten näillä foorumin virallisilla softaajilla voi olla myös asiaan liittyen jotain tietoa, tästä en ole ihan sata varma.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P103

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ohjelman asetuksista ei olekaan mitään poistettu, vaan kuvainnollisesti kuten lainausmerkit vihjaavat. Poisto on tehty fyysisesti ja samoin ohjelman huijaus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin