9-3 automaatin tyyppiviat
9-3 automaatin tyyppiviat
Saabin tilanteen vuoksi olisi tarjolla suht. edukkaasti n. 150tkm rullannut 9-3 SC 2,0t (175hv) -08 automaattina. Millaisia kokemuksia täällä on tomaatin kestävyydestä? Mitä odotettavissa? Muuta huomioitavaa, säännöllisten laatikon öljynvaihtojen lisäksi?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Ei täällä taida olla vielä mitään dramaattisia kokemuksia. "Öljynvaihto ajallaan" taitaa olla ne ratkaisevat taikasanat.
Kannattaa vähän kuulostella onko öljyt vaihdettu tuossa potilaassa 120tkm huollossa. Mieluummin jo aiemmin.
Kannattaa vähän kuulostella onko öljyt vaihdettu tuossa potilaassa 120tkm huollossa. Mieluummin jo aiemmin.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Voisi kai kysyä näin päin, että onko kukaan saanut 6-pykäläistä
tomaattia vielä rikki??
tomaattia vielä rikki??
BMW f11 535xd -13
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Eiks tuossa ole 5-pykäläinen tomaatti2xturbo kirjoitti:Voisi kai kysyä näin päin, että onko kukaan saanut 6-pykäläistä
tomaattia vielä rikki??
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
vm.2008 dieselit ja Aero on 6-pykäläisiä...
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
9-3 SC 2008
2.0T autom.
2.0T autom.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Ei, kyllä mun 06' 1.9 TiD oli 6v loota
^^^^^^^^^^
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Vikoja ei kai ole paljon raportoitu, mutta toiminta muuten on hyvin vanhanaikaista.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Jaggge kirjoitti:Ei, kyllä mun 06' 1.9 TiD oli 6v loota
Dieselit automaattina (1.9) on aina olleet 6-pykäläisiä 2005->engmch1 kirjoitti:
vm.2008 dieselit ja Aero on 6-pykäläisiä...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Tämä tietohan perustuu siis lajalti tunnustettuihin faktoihin eikä siihen, että eräs saabisti osti ensimmäisen automaattinsa koeajamatta sitä kunnolla ja heitti virisatsin sisään. Sitten ihmetellään miten automaatti hakee pienempää kun kaasu on pohjassa.Ristom kirjoitti:Vikoja ei kai ole paljon raportoitu, mutta toiminta muuten on hyvin vanhanaikaista.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Jotenkin tuntuu että se öljynvaihto homma on viimeinen poppakonsti kun loota on jo hajalla. Järkeä käyttää ja vaihtaa niin sopivin välein. Sama Aisinin laatikko on volvon mallistossa käytössä ja jossain toisessa tunnetussa auto merkissä. Eikä siellä puolella ainakaan ole ollut mitään sanomista kestosta. Kesto pitäisi olla hyvä mutta uusinta uutta se tekniikka ei ole jos aletaan sakemanneihin vertaamaan.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Lista autoista joista 6-vaihteinen Aisin TF80C löytyy: AWTF-80
Paljon on tullut lueskeltua eri foorumeilta, meiltä ja muualta, näistä automaateista. Mitenkään poikkeuksellisen paljon taikka vähän niistä ei ole vikajuttuja kuulunut. Kriittinen pointti on öljynvaihto. Ja jos autoa on yhtään viritetty / käytetty raskaassa vetokäytössä / muuten vain rankassa käytössä, tulee ölyjen olla vaihdettu tiheämmin kuin 120tkm. Huolto-ohje opastaa 60tkm raskaassa käytössä.
Itse skippaisin heti yli, jos harkinnan kohteessa ei ole varmuudella vaihdettu laatikkoöljyjä, mikäli huolto-ohjelma näin olisi jo vaatinut.
Muuten laatikon pitäisi olla kestävä ja luotettava. Vanhanaikaisuuteen en ota kantaa sen kummemmin. Parempia kyllä löytyy. Varsinkin sporttisessa ajossa muuntimen reilu luisto tuntuu toisia kovin häiritsevän.
Mutta rauhallisessa "ihan perus ajossa" laatikko on omimmillaan. Pehmeän joustava ja osaa tarvittaessa pykältää riittävän nopeasti ylös ja alas. Sportti-moodi toimii hyvin, erityisesti bensaversiossa.
Haluan vielä nostaa esiin laatikon "vanhanaikaisuuden" selkeän edun. Laatikko kun ei lukitse pikkuvaihteilla muunninta heti ja tämä on selkeä etu veto/hinaus hommissa. Varsinkin raskas kuorma ja vaikeammat olosuhteet on ns. perinnelaatikon vahvoja puolia. Muunninhan toimii siten, että luistaessaan se nostaa lähtevää momenttia. Eli jos kuorma ei lähde, niin kone nostaa kierroksia ja muuntimen lähtöpuolella momentti nousee korkeammalle. Eli verrattuna manuaaliin tai DSG yms. laatikoihin, 0kmh vauhdissa on suurempi momentti käytössä.
Itse edelleen tykkään tästä laatikosta paljon ja suosittelen sitä ehdottomasti - sillä edellytyksellä, että automaatti yleensäkin tuntuu mielekkäältä. Jos ei tykkää automaatista, ei tykkää myöskään tästä!
Paljon on tullut lueskeltua eri foorumeilta, meiltä ja muualta, näistä automaateista. Mitenkään poikkeuksellisen paljon taikka vähän niistä ei ole vikajuttuja kuulunut. Kriittinen pointti on öljynvaihto. Ja jos autoa on yhtään viritetty / käytetty raskaassa vetokäytössä / muuten vain rankassa käytössä, tulee ölyjen olla vaihdettu tiheämmin kuin 120tkm. Huolto-ohje opastaa 60tkm raskaassa käytössä.
Itse skippaisin heti yli, jos harkinnan kohteessa ei ole varmuudella vaihdettu laatikkoöljyjä, mikäli huolto-ohjelma näin olisi jo vaatinut.
Muuten laatikon pitäisi olla kestävä ja luotettava. Vanhanaikaisuuteen en ota kantaa sen kummemmin. Parempia kyllä löytyy. Varsinkin sporttisessa ajossa muuntimen reilu luisto tuntuu toisia kovin häiritsevän.
Mutta rauhallisessa "ihan perus ajossa" laatikko on omimmillaan. Pehmeän joustava ja osaa tarvittaessa pykältää riittävän nopeasti ylös ja alas. Sportti-moodi toimii hyvin, erityisesti bensaversiossa.
Haluan vielä nostaa esiin laatikon "vanhanaikaisuuden" selkeän edun. Laatikko kun ei lukitse pikkuvaihteilla muunninta heti ja tämä on selkeä etu veto/hinaus hommissa. Varsinkin raskas kuorma ja vaikeammat olosuhteet on ns. perinnelaatikon vahvoja puolia. Muunninhan toimii siten, että luistaessaan se nostaa lähtevää momenttia. Eli jos kuorma ei lähde, niin kone nostaa kierroksia ja muuntimen lähtöpuolella momentti nousee korkeammalle. Eli verrattuna manuaaliin tai DSG yms. laatikoihin, 0kmh vauhdissa on suurempi momentti käytössä.
Itse edelleen tykkään tästä laatikosta paljon ja suosittelen sitä ehdottomasti - sillä edellytyksellä, että automaatti yleensäkin tuntuu mielekkäältä. Jos ei tykkää automaatista, ei tykkää myöskään tästä!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Ko. auto on toistaiseksi näkemättä eli suoritettujen huoltojen tilan ja laatikon tyypin suhteen ollaan tietämättömiä. Sen verran taustoja tiedän, että ensimmäiseltä omistajalta liisurikäytöstä ja huollettu ohjelman mukaan merkkiliikkeessä. Käsittääkseni tämä viittaisi siihen, että myös 120tkm:n huolto olisi mahd. hoidettu asianmukaisesti. Voittopuoleisesti matka-ajoa kulkenut, ei koukkua, vector-varusteilla ja perus 70w pihisiää paremmalla audiolla. Nykyisessä 1,8t linearissa -06 on tuo perussoitin, jolla siis kuuntelee lähinnä säätiedotuksia, huvittava laite vrt. auton hintaluokka uutena.
Mutta pitää selvittää tuo huoltohistoria sisältöineen ja ylipäätään nähdä/koeajaa ko yksilö. Kiitos kaikille jo tässä vaiheessa.
Mutta pitää selvittää tuo huoltohistoria sisältöineen ja ylipäätään nähdä/koeajaa ko yksilö. Kiitos kaikille jo tässä vaiheessa.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Tuohon automaatin toimintaan liittyen.
On selvää, että laatikko vaihtaa pienimpään mahdolliseen pykälään suurimman tehon aikaansaamiseksi, kun "lämä laitetaan äkisti tiskiin". Tuolloin kuljettaja pyytää suurinta mahdollista tehoa auton liikuttamiseen. Tätä ei saavuteta pienillä koneen kierroksilla suuresta väännöstä huolimatta, koska teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo. Tarvitaan siis koneesta kierroksia ulos ja se edellyttää vaihteen vaihtamista pienemmälle (jopa pari pykälää alaspäin). Etenkin dieseleissä suurin vääntömomentti on alhaisilla kierroksilla ja alkaa laskea kierrosten noustessa, mutta siitä huolimatta suurin teho saavutetaan huomattavasti korkeammilla kierroksilla. Teho se on, jota auton liikutteluun tarvitaan ja esim. sitä enemmän mitä suurempaa kiihtyvyyttä haetaan. Koneen teho vs. kierrokset ja automaatin pykälien lukumäärä sekä niiden välityssuhteet ovat ratkaisevassa asemassa toiminnan kannalta.
Ei voi vähätellä myöskään automaatin ja moottorin sähköisten ohjausboksien softaa sekä niiden yhteispeliä. Myös kuljettajan ajotavalla ja kaasunkäytön hallinnalla on merkitystä miten laatikko vaihtaa. Tämä täytyy myös opetella uudelleen, mikäli heittää virisoftan kehiin. Virisofta tehdään nimenomaan erikseen manuaalille ja automaatille. Automaatin softaan ei kajota. Moottori ja laatikko "keskustelevat" keskenään P-väylän kautta.
Sitten muuhun asiaan.
Itse ostin oman autoni, kun sillä oli ajettu n.120 tkm. Se oli ollut liisari-käytössä ennen minua. Automaatin öljyjä ei oltu vaihdettu, vaikka se oli säännöllisesti huollettu. Muistini mukaan ne olisi pitänyt vaihtaa erillisessä 110 tkm huollossa, jossa tehdään nimenomaan laatikon öljynvaihto. Tästä opin sen, ettei kaikkia huoltoja ole tehty, vaikka auto olisi ollut esim. leasing-käytössä. Huoltokirjasta puuttui merkintä laatikon öljynvaihdosta. Teetätin sen heti välittömästi.
Laatikko on toiminut hyvin ja nyt autolla on ajettu reilut 190 tkm. Viimeistään ensi kesänä vaihdatan laatikon öljyt "juoksutus-menetelmällä", jolloin ne vaihtuu varmasti kaikki. Vaihdon voisi tehdä aikaisemminkin, mutta kesään mennessä kilometrejä ei tule niin paljoa lisää, joten se ei mene liian pitkälle.
ps. Sen verran voisin vielä lisätä, että etenkin 5-vaihteista on turha moittia hyvin vanhanaikaiseksi. Toiminnat saa "viritettyä" ihan erilaiseksi, jos samaan autoon laitetaan 6- tai jopa 7-pykäläinen laatikko. Ihan oman lukunsa muodostavat kaksois-kytkin- ja multitronic-automaatit.
On selvää, että laatikko vaihtaa pienimpään mahdolliseen pykälään suurimman tehon aikaansaamiseksi, kun "lämä laitetaan äkisti tiskiin". Tuolloin kuljettaja pyytää suurinta mahdollista tehoa auton liikuttamiseen. Tätä ei saavuteta pienillä koneen kierroksilla suuresta väännöstä huolimatta, koska teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo. Tarvitaan siis koneesta kierroksia ulos ja se edellyttää vaihteen vaihtamista pienemmälle (jopa pari pykälää alaspäin). Etenkin dieseleissä suurin vääntömomentti on alhaisilla kierroksilla ja alkaa laskea kierrosten noustessa, mutta siitä huolimatta suurin teho saavutetaan huomattavasti korkeammilla kierroksilla. Teho se on, jota auton liikutteluun tarvitaan ja esim. sitä enemmän mitä suurempaa kiihtyvyyttä haetaan. Koneen teho vs. kierrokset ja automaatin pykälien lukumäärä sekä niiden välityssuhteet ovat ratkaisevassa asemassa toiminnan kannalta.
Ei voi vähätellä myöskään automaatin ja moottorin sähköisten ohjausboksien softaa sekä niiden yhteispeliä. Myös kuljettajan ajotavalla ja kaasunkäytön hallinnalla on merkitystä miten laatikko vaihtaa. Tämä täytyy myös opetella uudelleen, mikäli heittää virisoftan kehiin. Virisofta tehdään nimenomaan erikseen manuaalille ja automaatille. Automaatin softaan ei kajota. Moottori ja laatikko "keskustelevat" keskenään P-väylän kautta.
Sitten muuhun asiaan.
Itse ostin oman autoni, kun sillä oli ajettu n.120 tkm. Se oli ollut liisari-käytössä ennen minua. Automaatin öljyjä ei oltu vaihdettu, vaikka se oli säännöllisesti huollettu. Muistini mukaan ne olisi pitänyt vaihtaa erillisessä 110 tkm huollossa, jossa tehdään nimenomaan laatikon öljynvaihto. Tästä opin sen, ettei kaikkia huoltoja ole tehty, vaikka auto olisi ollut esim. leasing-käytössä. Huoltokirjasta puuttui merkintä laatikon öljynvaihdosta. Teetätin sen heti välittömästi.
Laatikko on toiminut hyvin ja nyt autolla on ajettu reilut 190 tkm. Viimeistään ensi kesänä vaihdatan laatikon öljyt "juoksutus-menetelmällä", jolloin ne vaihtuu varmasti kaikki. Vaihdon voisi tehdä aikaisemminkin, mutta kesään mennessä kilometrejä ei tule niin paljoa lisää, joten se ei mene liian pitkälle.
ps. Sen verran voisin vielä lisätä, että etenkin 5-vaihteista on turha moittia hyvin vanhanaikaiseksi. Toiminnat saa "viritettyä" ihan erilaiseksi, jos samaan autoon laitetaan 6- tai jopa 7-pykäläinen laatikko. Ihan oman lukunsa muodostavat kaksois-kytkin- ja multitronic-automaatit.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Ajele sitten kunnon koeajolenkki, missä on paljon vaihtelevia liikennetilanteita. Meinaan ettei tarvii narista ja katua montaa vuotta jälkeenpäin kun tuli ostettua automaatilla oleva auto, joka ei sitten loppupelissä ole ollenkaan sellainen kuin kuvitteli...Jamo kirjoitti:Ko. auto on toistaiseksi näkemättä eli suoritettujen huoltojen tilan ja laatikon tyypin suhteen ollaan tietämättömiä. Sen verran taustoja tiedän, että ensimmäiseltä omistajalta liisurikäytöstä ja huollettu ohjelman mukaan merkkiliikkeessä. Käsittääkseni tämä viittaisi siihen, että myös 120tkm:n huolto olisi mahd. hoidettu asianmukaisesti. Voittopuoleisesti matka-ajoa kulkenut, ei koukkua, vector-varusteilla ja perus 70w pihisiää paremmalla audiolla. Nykyisessä 1,8t linearissa -06 on tuo perussoitin, jolla siis kuuntelee lähinnä säätiedotuksia, huvittava laite vrt. auton hintaluokka uutena.
Mutta pitää selvittää tuo huoltohistoria sisältöineen ja ylipäätään nähdä/koeajaa ko yksilö. Kiitos kaikille jo tässä vaiheessa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tuo esimerkki auto lienee suurinpiirtein samanlainen käytännön suorituskyvyltään, kuin 1.8t manuaalina. Voimaa saa kyllä helposti lisää, ei siitä jää kiinni.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Kritiikki ei kohdistu kaasu pohjassa kiihdytykseen, sehän aina tarkoittaa kickdownia. Kritisoin täyskiihdytyskyvyttömyyttä alle 2000 rpm.karitammi kirjoitti:Tämä tietohan perustuu siis lajalti tunnustettuihin faktoihin eikä siihen, että eräs saabisti osti ensimmäisen automaattinsa koeajamatta sitä kunnolla ja heitti virisatsin sisään. Sitten ihmetellään miten automaatti hakee pienempää kun kaasu on pohjassa.Ristom kirjoitti:Vikoja ei kai ole paljon raportoitu, mutta toiminta muuten on hyvin vanhanaikaista.
Perustuu kahteen yksilöön (9-3 (2 vuotta) ja 9-5 (4 vuotta)) FA57:aa, sekä sitten niiden "parempien" eli BMW:n automaattien koeajoihin.
Ehdottoman mukaviahan noi Saabin automaatit ovat, jos n. 150% polttoaineen kulutuksen lisäys manuaaliin verrattuna ei haittaa (koskee kaupunkiajoa). Saabin automaatit, myös siis AF40 loota, eivät myöskään pysty käyttämään moottorin valtavaa alavääntöä. Ihmeellistä, että ne kilpailevat automaatit pystyvät.
Toisaalta kaipaan automaattia takaisin, toisaalta en huolisi.
Re: 9-3 automaatin tyyppiviat
Ristom: Kerro minulle, mitä tarkasti ottaen tarkoitat "täyskiihdytyskyvyttömyydellä alle 2000 rpm".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)