1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Morjesta,
Tälläinen "pieni" muotoinen ongelma tässä nyt tullut vastaan ja olisin kiitollinen jos joltain löytyisi apuja. Ei viitsisi lähteä koko vaihteistoa uusimaan niinkuin merkkiliike minun haluaisi tekevän. Joku 5 tonnia maksaisi koko homma joka on minun mielestäni hyvin suolainen hinta, kun miettii autoni arvon olevan noin 12 tonnia.
Pari kuukautta sitten huomasin, että aina motarilta laskeuduttuani auto nykäisee vaihtaessa pienemmälle. Siinä sitten sain vinkkiä, että tähän vikaan voisi vaihteiston öljynvaihto auttaa. Hoidin sen merkkiliikkeessä, mutta ei auttanut vikaan mitään. (Toinen liike sanoi, että kannattaisi toistaa vaihto, koska aina jää vanhaa öljyä vaihteistoon. Tätä en ole vielä tehnyt.) Nyt kylmien tullessa vika on pahentunut niin, että aamusin auto ei välillä suostu laittamaan ykköstä sisään. Siinä kun auton pari kertaa uudestaan käynnistää niin ehkä voi saada ykkösen sisään tai sitten menee vaihde numero viisi jolla pitää ottaa ensi metrit. Muutaman ajetun metrin jälkeen vaihteisto pelaa taas normaalisti kuhan on ensiksi vähän ns lämmennyt.
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Auto 9-3 1.9TiD vm-05
Tälläinen "pieni" muotoinen ongelma tässä nyt tullut vastaan ja olisin kiitollinen jos joltain löytyisi apuja. Ei viitsisi lähteä koko vaihteistoa uusimaan niinkuin merkkiliike minun haluaisi tekevän. Joku 5 tonnia maksaisi koko homma joka on minun mielestäni hyvin suolainen hinta, kun miettii autoni arvon olevan noin 12 tonnia.
Pari kuukautta sitten huomasin, että aina motarilta laskeuduttuani auto nykäisee vaihtaessa pienemmälle. Siinä sitten sain vinkkiä, että tähän vikaan voisi vaihteiston öljynvaihto auttaa. Hoidin sen merkkiliikkeessä, mutta ei auttanut vikaan mitään. (Toinen liike sanoi, että kannattaisi toistaa vaihto, koska aina jää vanhaa öljyä vaihteistoon. Tätä en ole vielä tehnyt.) Nyt kylmien tullessa vika on pahentunut niin, että aamusin auto ei välillä suostu laittamaan ykköstä sisään. Siinä kun auton pari kertaa uudestaan käynnistää niin ehkä voi saada ykkösen sisään tai sitten menee vaihde numero viisi jolla pitää ottaa ensi metrit. Muutaman ajetun metrin jälkeen vaihteisto pelaa taas normaalisti kuhan on ensiksi vähän ns lämmennyt.
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Auto 9-3 1.9TiD vm-05
9-3 SS 1.9TiD -05
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Noni nyt auto sekosi totaalisesti. Auto lähtee käyntiin, mutta jarrut tuntuvat, että olisivat jumissa. Kaasua kun painaa niin ei anna yhtään kierroksia. Eipä muuta, kun auto lähti hinauksella kohti korjaamoa.
Ennen totaalista sekoamista autoni antoi tälläiset vikakoodit:
P1993 ?
P1901 Hiukkassuodatin tukkeutunut joka on kyllä yllättävän mielenkiintoinen vikakoodi, koska juuri pari kuukautta sitten jouduin uuden hiukkaussuodattimen vaihtamaan autooni ja siihen meni se pari tonttua näin joulun alla sanottuna helvetti.
P0234 "Engine Overboost Condition" tarkoittaa käytännössä mitä? Jostain luin tuossa, että välijäähdyttimen letkun repeäminen voisi olla vikana.
P0700 "Transmission Control System Malfunction" Voisi tarkoittaa pelkkää anturi vikaa tai sitten kallista uutta vaihteistoa.
Ai että mikä epäonnen saabi tämä on!
Ennen totaalista sekoamista autoni antoi tälläiset vikakoodit:
P1993 ?
P1901 Hiukkassuodatin tukkeutunut joka on kyllä yllättävän mielenkiintoinen vikakoodi, koska juuri pari kuukautta sitten jouduin uuden hiukkaussuodattimen vaihtamaan autooni ja siihen meni se pari tonttua näin joulun alla sanottuna helvetti.
P0234 "Engine Overboost Condition" tarkoittaa käytännössä mitä? Jostain luin tuossa, että välijäähdyttimen letkun repeäminen voisi olla vikana.
P0700 "Transmission Control System Malfunction" Voisi tarkoittaa pelkkää anturi vikaa tai sitten kallista uutta vaihteistoa.
Ai että mikä epäonnen saabi tämä on!
9-3 SS 1.9TiD -05
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Paljonko ajettu? Olikos tuo 150 heppanen kone?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
162tkm ajettu ja jumalauta kun iski nyt täysi blackout, mutta kyllä sen pitäisi olla tuolla 150 heppasella koneella.
9-3 SS 1.9TiD -05
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Hiukkassuodattimen tukkeutuminen johtuu imusarjan pyörreläppämekanismin hajoamisesta ja EGR:n jumittamisesta => hiukkassuodattimen regenerointi ei onnistu/onnistuu vain osittain, joten tukkoonhan se menee pikkuhiljaa. Korjauksena imusarja pyörreläppineen vaihtoon ja EGR:n putsaus/vaihto.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Hiukkassuodatinhan tuosta on juuri vaihdettu pari tuhatta kilometriä sitten. En usko heidän vaihtaneen mitään muuta. Imusarja siis uusiksi vaan tähän samaan konkurssiin?
9-3 SS 1.9TiD -05
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Onko moottorin softa ajantasalla?Palmudus kirjoitti:Hiukkassuodatinhan tuosta on juuri vaihdettu pari tuhatta kilometriä sitten. En usko heidän vaihtaneen mitään muuta. Imusarja siis uusiksi vaan tähän samaan konkurssiin?
93SC TTiD
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Yritin siis sanoa, että se joka huollon on tehnyt on korjannut seurauksen eikä syytä = hiukkassuodatin on vaihdettu turhaan.
Oliko kenties ns. merkkikorjaamo kyseessä? Jos kyllä, niin ei muuta kuin tiskille ihmettelemään isoon ääneen huollon osaamattomuutta ja neuvottelemaan korvauksesta yms.
Oliko kenties ns. merkkikorjaamo kyseessä? Jos kyllä, niin ei muuta kuin tiskille ihmettelemään isoon ääneen huollon osaamattomuutta ja neuvottelemaan korvauksesta yms.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Jossain vaiheessa huollon yhteydessä sitä päivitettiin, mutta siitä ei tietoa sen enempää ja en pysty edes tarkasti muistamaan oliko viime vai toissa kesän juttuja. Pitääpä kysäistä huomenna siitä, kun käyn korjaamolla pyörähtää.Sportti kirjoitti:Onko moottorin softa ajantasalla?Palmudus kirjoitti:Hiukkassuodatinhan tuosta on juuri vaihdettu pari tuhatta kilometriä sitten. En usko heidän vaihtaneen mitään muuta. Imusarja siis uusiksi vaan tähän samaan konkurssiin?
Juu merkkikorjaamo ollut kyseessä. Täytyypä käydä vähän huomenna kyselemessä muutenkin autoni kohtalua ja selittelemässä niille vikaa minkä takia se sinne hinattiin.JKen kirjoitti:Yritin siis sanoa, että se joka huollon on tehnyt on korjannut seurauksen eikä syytä = hiukkassuodatin on vaihdettu turhaan.
Oliko kenties ns. merkkikorjaamo kyseessä? Jos kyllä, niin ei muuta kuin tiskille ihmettelemään isoon ääneen huollon osaamattomuutta ja neuvottelemaan korvauksesta yms.
Taitaa muutenkin tästä lähtien vaihtua tuo korjaamo. Ei tunnu olevan kyllä yhtään ammattilaiset töissä. Kaverit ei suostunut minulle tekemään uutta vaihteistoöljyn vaihtoa, koska ei kuulemma auta missään nimessä. Koko vaihteisto pitää uusia ja ne pystyivät sen kertomaan puhelimen välityksellä edes katsomatta autoani päin.
Sain kyllä toisen kaverin kanssa siellä nyt sovittuu asian niin, että vaihteistoa ei mennä vaihtamaan vaan ollaan fiksuja ja katotaan tälläiset halvat asiat esim anturit ensimmäiseksi ja suoritetaan se vaihteistoöljyn vaihto uudestaan jonka ne ensimmäisellä kerralla on näillä näkymin itse kussu.
9-3 SS 1.9TiD -05
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Missäs näin "hyvää" palvelua saa?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Palmudus kirjoitti:162tkm ajettu ja jumalauta kun iski nyt täysi blackout, mutta kyllä sen pitäisi olla tuolla 150 heppasella koneella.
sen verran, että käsittääkseni:
tid-malli on 120hv 88kw?
tids-malli on 150hv 110kw
näissä on eroja mm. imusarjan osalta, eli tässä isommassa on ne mukavat" pyörreläpät.
wissin mukaan noita tavallisen 120hv mallin läppiä pystyy muistaakseni kalibroimaan jotenkin. en oo ihan varma siitä, mutta olin joskus lukevinani sen.
lisäksi pienemmässä on venttiilejä vähemmän. joku vois varmaan täydentää.
niin ja se malli selviää rekisteriotteesta.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
TiD 120hv on tosiaan 8v ja kovilla venttiilinpainimilla (race, kestää kierrättää), TiDS 150hv on 16v hydraulisilla painimilla.
Ero löytyy rekkariotteen lisäksi oikean jalan alta. TiDS on laiska, TiD on patalaiska.
Ero löytyy rekkariotteen lisäksi oikean jalan alta. TiDS on laiska, TiD on patalaiska.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Mäkelän auto järvenpää. Tässä juuri kirjoitan lapulle ylös vähän faktoja tästä koko rumbasta mikä niiden kanssa on ollut menossa ja huomenna marssin korjaamopäällikön juttusille vähän keskustelee, että missähän on mennyt nyt vikaan.tturku kirjoitti:Missäs näin "hyvää" palvelua saa?
Ainoo ongelma, että auto on korjaamolla niin ei pääse tarkistamaan rekisteriotetta. Kyllä se on tuo 150hv, koska pystyn muistamaan vääntöä koneessa olevan 315Nm ja se sopii tuohon 150 heppaseen koneeseen.saab 1.9tids kirjoitti: niin ja se malli selviää rekisteriotteesta.
9-3 SS 1.9TiD -05
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Palmudus kirjoitti:Mäkelän auto järvenpää. Tässä juuri kirjoitan lapulle ylös vähän faktoja tästä koko rumbasta mikä niiden kanssa on ollut menossa ja huomenna marssin korjaamopäällikön juttusille vähän keskustelee, että missähän on mennyt nyt vikaan.tturku kirjoitti:Missäs näin "hyvää" palvelua saa?
Ainoo ongelma, että auto on korjaamolla niin ei pääse tarkistamaan rekisteriotetta. Kyllä se on tuo 150hv, koska pystyn muistamaan vääntöä koneessa olevan 315Nm ja se sopii tuohon 150 heppaseen koneeseen.saab 1.9tids kirjoitti: niin ja se malli selviää rekisteriotteesta.
Mene bilteman sivuille niin siellä on autopuolella se rekkarihaku --> löytyy moottorityyppi ja sen perusteella näkee tehonkin
Re: 1.9 TiD M6 automaattilaatikko sekoilee
Niin kuin muistelinkin se on juurikin tuo 150heppainen kone.seppo02 kirjoitti: Mene bilteman sivuille niin siellä on autopuolella se rekkarihaku --> löytyy moottorityyppi ja sen perusteella näkee tehonkin
Tänään sitten juttelin korjaamonpäällikön kanssa joka ymmärsi, että olin hyvinkin harmissani autoni takia. Hänen kanssa puoli tuntia siinä juteltiin ja tultiin siihen tulokseen, että maanantai näyttää viat ja jatkotoimenpiteet. Ei kyllä lähtenyt myöntään, että olisivat itse missään kohtaa toimineet epäammittimaisesti. Kuitenkin kerroin heille oman kantani asioihin.
Jos selvitään ilman vaihteistonvaihtamista niin kuulemma voidaan rukata se hinta sopivaksi koko tästä showsta. Hiukkassuodatinkin kuulemma oli niin tukossa, että se oli pakko uusia vaikka siellä olisikin nyt imusarja vaihdon tarpeessa. Tähän en sitten voinut oikein sanoa juuta enkä jaata. Eikä oikein nyt tietoa tuleeko sitä hyvitystä vai onko se "hyvitys" nyt tuo hinnan laittaminen sopivaksi koko showsta.
Maanantaina ollaan taas sitten asteen viisaampia.
9-3 SS 1.9TiD -05