Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Auto SC09, 1,9 TID
Autossa on nyt viikon sisään vaihdettu kolmas ulkolämpötila-anturi. Auton lämpömittari näyttää edelleen ihan puutaheinää. Tänään -7 mutta auton mielestä +10. Korjaamo kertoi että johdoissa ei ole vikaa, vikaa, vikaa...
Noh, v-mäinen vika silti. Eberi ei käynnisty ja ilmastointi sekoilee kun on muka niin
lämmintä. Jos vika ei ole anturissa niin missä se sitten on?
Onko kellään kokemusta...?
Autossa on nyt viikon sisään vaihdettu kolmas ulkolämpötila-anturi. Auton lämpömittari näyttää edelleen ihan puutaheinää. Tänään -7 mutta auton mielestä +10. Korjaamo kertoi että johdoissa ei ole vikaa, vikaa, vikaa...
Noh, v-mäinen vika silti. Eberi ei käynnisty ja ilmastointi sekoilee kun on muka niin
lämmintä. Jos vika ei ole anturissa niin missä se sitten on?
Onko kellään kokemusta...?
9-3,9-3,9-3, väärä auto,9-3,virhe,9-3sc,suurempi virhe ja nyt 9-5 2,3t wagon.
Re: Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Tuo H10-1 helposti sotkeutuvassa paikassa ,tai ainakin mulla se oli likainen.
Ja myös liittimestä puuttui johdoista tuki/suojakumi tulppat.
Ja myös liittimestä puuttui johdoista tuki/suojakumi tulppat.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
vähän anturi vikoja pukkaa..
Itellä alko ulkolämpötila näyttään kans mitä sattuu nyt kun vähän ilmat lämpeni. Eilen näytti ilosesti -40 kun oli sitä +15 lämmintä, nyt ei sit enää näytäkään ku kolmea viivaa.
Sinänsä pieni ongelma, eikä muuten niin paljoa vaivais, mut menee toi automaatti ilmastointi ilosesti sekasin. Ei tajua käynnistää kompuraa ja sit haluaa väkisin pyörittää sisäilmaa ku ulkona on niin "kylmää.."
Kysymys olikin miten tällasia ongelmia kohdanneet on vikaansa hoitaneet? meneekö esim. anturin puhdistamisella ja jos menee niin mistähän päin anturin pää mahtaa löytyä ja minne se oikein luikertelee? Jos vaatii vaihtamisen, niin onko porukka itse vaihdellut niitä, eli onko vaikea homma ja vaatisiko periaatteessa jonkin kalibroinnin vaihdettaessa? Jos homma sitten on sellainen ettei sitä itse kannata tehdä, niin minkähän hintainen suoritus tuon anturin kuntoonlaittaminen huollossa sitten olisi?
Ois makia saada ilmastointi kuntoon ennen ku oikeesti tulee lämpönen..![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
edit: ja autona on tosiaan 9-3 1.8t SS -03
Itellä alko ulkolämpötila näyttään kans mitä sattuu nyt kun vähän ilmat lämpeni. Eilen näytti ilosesti -40 kun oli sitä +15 lämmintä, nyt ei sit enää näytäkään ku kolmea viivaa.
Sinänsä pieni ongelma, eikä muuten niin paljoa vaivais, mut menee toi automaatti ilmastointi ilosesti sekasin. Ei tajua käynnistää kompuraa ja sit haluaa väkisin pyörittää sisäilmaa ku ulkona on niin "kylmää.."
Kysymys olikin miten tällasia ongelmia kohdanneet on vikaansa hoitaneet? meneekö esim. anturin puhdistamisella ja jos menee niin mistähän päin anturin pää mahtaa löytyä ja minne se oikein luikertelee? Jos vaatii vaihtamisen, niin onko porukka itse vaihdellut niitä, eli onko vaikea homma ja vaatisiko periaatteessa jonkin kalibroinnin vaihdettaessa? Jos homma sitten on sellainen ettei sitä itse kannata tehdä, niin minkähän hintainen suoritus tuon anturin kuntoonlaittaminen huollossa sitten olisi?
Ois makia saada ilmastointi kuntoon ennen ku oikeesti tulee lämpönen..
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
edit: ja autona on tosiaan 9-3 1.8t SS -03
9-3 SS 1.8t Linear, -03 (v.2010-2015)
9-3 SS 1.8t Vector BioPower, -08 (v.2015-)
9-3 SC 2.0t Vector BioPower, -08 (v.2018-)
9-3 SS 1.8t Vector BioPower, -08 (v.2015-)
9-3 SC 2.0t Vector BioPower, -08 (v.2018-)
Re: Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Auton keulalla maskin alaosassa. Johtosarja kulkee vasemmalta puolelta.
Jos ei ole johtosarja/liitinvika, niin sitten vaihdetava uusi. Ei ole paha homma.
Jos ei ole johtosarja/liitinvika, niin sitten vaihdetava uusi. Ei ole paha homma.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Kannattipa vilkaista täältä ennen kuin alkoi muihin toimenpiteisiin. Iloisesti reilua +40 asteen lämpöä esitellyt ruudulla. Jospa tuota viikonloppuna vilkaisisi.
Re: Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Mikäli alkuperäinen uusi anturi on kallis, voi vanhan (kokeilla) korjata.
Anturina on NTC-vastus. Näitä saa elektroniikkakaupoista eurolla. Kun NTC-vastuksen resistanssi on 0 asteessa 16,3 kilo-ohmia (tai 5,25 kilo-ohmia +20 asteessa) ja lämpötilasta riippuva beta-arvo 3800, voi sellaisen vaihtaa rikkinäisen alkuperäisen ntc-vastuksen tilalle.
Ps. Kaverin Skoda Octaviaan (automaatti-ilmastointi) vaihdoin vastaavan ntc-vastuksen muutama vuosi sitten ja hyvin on toiminut. Viallisella ilmastointi sekoili ihan täysin. Ntc-vastus löytyi ihan paikallisesta Spelektroniikasta.
Anturina on NTC-vastus. Näitä saa elektroniikkakaupoista eurolla. Kun NTC-vastuksen resistanssi on 0 asteessa 16,3 kilo-ohmia (tai 5,25 kilo-ohmia +20 asteessa) ja lämpötilasta riippuva beta-arvo 3800, voi sellaisen vaihtaa rikkinäisen alkuperäisen ntc-vastuksen tilalle.
Ps. Kaverin Skoda Octaviaan (automaatti-ilmastointi) vaihdoin vastaavan ntc-vastuksen muutama vuosi sitten ja hyvin on toiminut. Viallisella ilmastointi sekoili ihan täysin. Ntc-vastus löytyi ihan paikallisesta Spelektroniikasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Itsellä lähti kanssa lämpötilat heittelemään, auton mittari näyttää pääsääntöisesti +10c korkeampia lämpötiloja mitä ulkona oikeasti on.Naassi kirjoitti:vähän anturi vikoja pukkaa..
Itellä alko ulkolämpötila näyttään kans mitä sattuu nyt kun vähän ilmat lämpeni. Eilen näytti ilosesti -40 kun oli sitä +15 lämmintä, nyt ei sit enää näytäkään ku kolmea viivaa.
Sinänsä pieni ongelma, eikä muuten niin paljoa vaivais, mut menee toi automaatti ilmastointi ilosesti sekasin. Ei tajua käynnistää kompuraa ja sit haluaa väkisin pyörittää sisäilmaa ku ulkona on niin "kylmää.."
Kysymys olikin miten tällasia ongelmia kohdanneet on vikaansa hoitaneet? meneekö esim. anturin puhdistamisella ja jos menee niin mistähän päin anturin pää mahtaa löytyä ja minne se oikein luikertelee? Jos vaatii vaihtamisen, niin onko porukka itse vaihdellut niitä, eli onko vaikea homma ja vaatisiko periaatteessa jonkin kalibroinnin vaihdettaessa? Jos homma sitten on sellainen ettei sitä itse kannata tehdä, niin minkähän hintainen suoritus tuon anturin kuntoonlaittaminen huollossa sitten olisi?
Ois makia saada ilmastointi kuntoon ennen ku oikeesti tulee lämpönen..
edit: ja autona on tosiaan 9-3 1.8t SS -03
Tilasin ebaysta uuden alkuperäisen GM:n anturin, hintaa postikuluineen 14e ja toimitus 4-8 työpäivää (UK) Metroauton hintaa en viitisinyt edes kysyä...
Anturi on edessä, rekisterikilven alapuolella olevassa muovisäleikössä, sen saa irti ilman työkaluja ihan minuutissa parissa.
Re: Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Asensin maskinsuojukset facelift SC:hen (Saab-tekstin alapuolelle mustaan säleikköön ja alasäleikköön missä ulkolämpömittari sijaitsee). Sen jälkeen olen huomannut pientä heittelyä auton näyttämässä lämpötilassa. Veikkaan että johtuu siitä, että lämmin ilma ei pääse enää yläkautta niin hyvin pois (siis kaikista viilennysaukoista tukittu ehkä n. 80%, alhaalla pienet raot sivuilla ja yläosa siitä Saab-logosta auki). Eilenkin pienen ajon jälkeen näytti 10 astetta liikaa, mutta sitten lämpötila hakeutuu oikeaan, kun laittaa auton käyntiin ja ilma lähtee kiertämään ja lämpönäyttämä laskeutuu oikeaan.
Lämpöanturin kohdalla on tietenkin sopivankokoinen aukko kumimaskissa.
Lämpöanturin kohdalla on tietenkin sopivankokoinen aukko kumimaskissa.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Ota sielt maskin alta pois se irti liittimistä. Puhalla liittimet kuiviksi vaikka hiuskuivaimella. itellä tuo ainekin toimi. Anturin saa säleikön välistä irti käsi ja lähtee kun avaa sellaisen kielekkeen auki takaa ja sitten puristaa anturi etuosan läppiä ja vetää moottoriin päin. sitten vaan vetää johtoa säilekön tasolle ja irroittaa vetämällä anturin.
Motonetissä maksaa uusi anturi 14.90e , joten kannattaa sitä kokeilla , jossei toimi kuivatuksen välissä. Tosiaan itellä näytti +9 astee lämmössä -19 astetta. Hoitu irroituksella ja liittimien kuivauksella.
Motonetissä maksaa uusi anturi 14.90e , joten kannattaa sitä kokeilla , jossei toimi kuivatuksen välissä. Tosiaan itellä näytti +9 astee lämmössä -19 astetta. Hoitu irroituksella ja liittimien kuivauksella.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Vikaa ulkolämpötilamittarissa?
Päivitystä tilanteeseen. Anturi saapui vajaan parin viikon odottelun jälkeen ja siinä se vika oli. Enää ei tarttee säätää ilmastointia 25 asteeseen saadakseen lämmintä, vaan 18 astettakin riittää joTHomaX kirjoitti:Itsellä lähti kanssa lämpötilat heittelemään, auton mittari näyttää pääsääntöisesti +10c korkeampia lämpötiloja mitä ulkona oikeasti on.Naassi kirjoitti:vähän anturi vikoja pukkaa..
Itellä alko ulkolämpötila näyttään kans mitä sattuu nyt kun vähän ilmat lämpeni. Eilen näytti ilosesti -40 kun oli sitä +15 lämmintä, nyt ei sit enää näytäkään ku kolmea viivaa.
Sinänsä pieni ongelma, eikä muuten niin paljoa vaivais, mut menee toi automaatti ilmastointi ilosesti sekasin. Ei tajua käynnistää kompuraa ja sit haluaa väkisin pyörittää sisäilmaa ku ulkona on niin "kylmää.."
Kysymys olikin miten tällasia ongelmia kohdanneet on vikaansa hoitaneet? meneekö esim. anturin puhdistamisella ja jos menee niin mistähän päin anturin pää mahtaa löytyä ja minne se oikein luikertelee? Jos vaatii vaihtamisen, niin onko porukka itse vaihdellut niitä, eli onko vaikea homma ja vaatisiko periaatteessa jonkin kalibroinnin vaihdettaessa? Jos homma sitten on sellainen ettei sitä itse kannata tehdä, niin minkähän hintainen suoritus tuon anturin kuntoonlaittaminen huollossa sitten olisi?
Ois makia saada ilmastointi kuntoon ennen ku oikeesti tulee lämpönen..
edit: ja autona on tosiaan 9-3 1.8t SS -03
Tilasin ebaysta uuden alkuperäisen GM:n anturin, hintaa postikuluineen 14e ja toimitus 4-8 työpäivää (UK) Metroauton hintaa en viitisinyt edes kysyä...
Anturi on edessä, rekisterikilven alapuolella olevassa muovisäleikössä, sen saa irti ilman työkaluja ihan minuutissa parissa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)