Paljon ajettu?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
1.8turbo
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 22:53
Paikkakunta: Salo

Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja 1.8turbo »

Terve, olen uusi tällä foorumilla ja nyt heti tämmönen kysely.. Elikkä paljon on autolla ajettu? mikä vuosimalli ja mitä ongelmia on ollu?
Oma on SC 1.8t vm. 06, ajettu noin 215 000 km. Joskus 180 000 hujakoilla meni oikean etupyörän laakeri, samoihin aikoihin myös "koiranluut" ja jarrupalat + etulevyt vaihdettiin. Myös ohjaustehostin on autossa vuotanut, siitä selvittiin stefan vaihdolla. Tämän auton tyypillisiä vikoja ei ole ollut, eli etujouset, kääntölaakerit ja takana "bumerangit" ovat alkuperäisiä... Bumerangien kesto on kyllä rasvaprässin ja neulasuuttimen ansiota, kerran alkoi narisemaan, sen jälkeen on aina renkaanvaihdon yhteydessä rasvattu. Heikkous on ikkunoiden huurtuminen talvella... :?
9-3x 2.0t Biofuel
900i 2.1 16v
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Oli 2003 1,8t sedani 110tkm-173tkm/2 vuotta.

-Etujousi katkesi. Saattoi olla jo ostettaessa poikki.
-Vasen kääntölaakeri piti vaihtaa. Oikea alkoi narisemaan viimeisellä viikolla.
-Takajarrupaloista ruostui pinta irti n.140tkm tietämissä.
-Vakaaja narisi.
-Radio ei aina käynnistynyt. Liittyi tod.näk. jälkiasennettuun HF-systeemiin. Akunkengän irroituksella tai kännykän liittämisellä HF-johtoon radio käynnistyi aina.
-Puhallinmoottori simahti muistaakseni 3 kertaa. Aina auttoi sulakkeen irti käyttäminen. Vähän ennen auton vaihtoa puhaltimesta tuli palaneen käryä, mutta pelasi moitteetta loppuun asti.
-Bumerangit vaihdoin n150tkm kohdalla. Välystä ei ollut "liiaksi" sillä leimattaessa niitä ei moitittu. Mutta vaihdoin ne vit..avan narinan takia.
-Yksi lasinnostin hajosi, mutta sekin lähinnä omaa tyhmyyttä.

Kaikenkaikkiaan autona 1.8t oli pirun hyvä. Nuokin remontit tein kaikki itse ja osiinkaan ei mennyt montaa sataa euroa. Kaikki olisi tankkaus.comin tiedoissa muistissa, mutta en jaksa etsiä.

Sitten 2011 TTiD sedan. 0-20500km
-Kytkin ja vaihdekeppi oli aluksi melko nihkeä liikkeisiä. Kytkimessäkin moni epäili olevan ilmaa, mutta ainakin itse siihen olen jo tottunut. Eikä satunnaiset muutkaan kuskit ole enää moittineet.
-Kääntölaakeri alkoi rutista 14tkm kohdalla. Toki asiaa edes auttaa kesäinen turvesuolla töissä käynti. Välillä ajettiin melkoisessa kurarännissä.
Autona tämä vähintään yhtä hyvä, kuin edeltäjä. Kulutus ollut n.5.4l/100km
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Täältä löytyy SC 1.8t -06, ajettu 140 tkm:sta asti, nyt mittarissa 220 tkm (2008 syystalvi->).

* etuiskarit+kääntölaakerit vaihdettu kolinan takia kahdesti (myyjän piikkiin 140 tkm, 210 tkm)
* etujouset vaihdettu (215 tkm, vasen etujousi katkesi)
* ylempi tukivarsi vaihdettu vasemmalle (215 tkm)
* jarrulevyt eteen+taakse, samoin palat, kuluvia osiahan nuo on... (kilometrejä en nyt muista)
* vasemman takaoven kahva muuttui hervottomaksi (~200 tkm), korjautin, vaati verhoilun avaamisen
* moottorilämmittimen vastus uusittu (215 tkm)
* kampiakselin asentoanturi vaihdettu (~165 tkm)
* akun olen uusinut kerran (~165 tkm)
* kuskin penkinlämmittimen vastus on oikosulussa (polttaa ahterin, en ole korjannut)

* vaihdekepin nuppi pompahtelee silloin tällöin irti, nyt on pysynyt paperipatentin avulla kohta vuoden paikallaan
* kuskin oven saranatapit lonksuvat, noita kannattaisi alkaa rasvaamaan ennenkuin välystä kertyy, nyt ei taida auttaa muu kuin vaihtaminen...
* linear-malli, kuskin penkin ovenpuoleinen "nahka"verhoilu kulunut aika reilusti kun hinkkaa penkin muovirunkoa vasten
* kojetaulun koristeissa pientä kulumaa (esim. hanskalokeron nappi, SID-näytön alapuoli)

Tässäpä näitä, jotain saattoi unohtua. Viimeisten 20 tkm aikana on ollut remontoitavaa hieman, sitä ennen ei juurikaan. Aika hyvin on osuneet minun kohdalle kaikki nämä SS/SC:n tyyppiviat. Niistä huolimatta olen ollut tyytyväinen autoon, ajettavuus ja mukavuus ovat huippuluokkaa :).
9³ SC 1.8t
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja TKL »

2003 SS 2.0t, rekisteröity 11/02. Ollut minulla -04 vuodesta -> 33 tkm - 178 tkm.

Kaikenlaistahan tuossa on ollut vuosien varrella:

Takuun alla korjattuja:
-Iskarit vaihdettiin 50 tkm ajettuna.
-Takaisinkutsu kampanjat tehty.(Turvavyöt, avaimet ja joku ventiili minkä nimeä en muista).
-Taakse vaihdettiin jotain heloja narinan takia.

Omasta lompakosta:
-Etujouset / kääntölaakerit vaihdettu ~40 tkm sitten.
-Kaikki iskarit vaihdettu 30 tkm sitten (Bilstein Sport).
-Kaikki jarrulevyt / palat vaihdettu 30 tkm sitten.
-Etulevyt meni kieroksi kolmekymppiä ajettuina (Motonetin) joten EBC:n etulevyt/palat vaihdettu syksyllä.
-Kummatkin takajarrusatulat vaihdettu joulukuussa käsijarrujumin takia.
-Etualatukivarsi joulukuussa välyksellisen alapallonivelen takia.
-Lohkolämmitin temppuili kunnes tuli BSR:n softa.
-Ohjaustehostimen stefa.
-Korin & moottorin välinen maadoitusjohto.
-Kytkinpolkimen "palautusjousen" muovinen adapteri.
-Pyörän napa uusittu toistamiseen poikki menneiden pyöränpulttien takia. Joo oma moka varmaan alunperin.
-Keskimmäiset pakoputken kannatuskoukut irtosivat putkesta ~130 ajettuna.
-Takapöntön lämpökilpi tipahti alas ~130 ajettuna.
- 3. akku menossa, uusittu vuosi sitten.

To-do listalla olisi bumerangien vaihto & nelipyöräsuuntaus kun edellinen suuntaus on tehty kuluneilla bumiskoilla ja wissin mukaan etualatukivarren vaihdon jälkeenkin pitää suorittaa em. operaatio.

Eli vikojakin on ollut (johtunee osaksi varmaan lastentaudeista kun alkupään pelejä) mutta onneksi tuo lista on jakautunut kohtuu tasaisesti viimeiselle seitsemälle vuodelle joten ei niin harmita.

Kaikenkaikkiaan olen kuitenkin tuohon peliin ollut enemmän kuin tyytyväinen.

EDIT:

Ja laitettakoon nyt tällainen turha huomio:

Että läheskään kaikki tässä ketjussa jotka ovat autonsa hankkineet käytettyinä eivät välttämättä tiedä mitä siihen on aiemmin tehty jonkun muun toimesta, niin täällä ilmoitettu vikalista saattaa olla siitä syystä aika paljon lyhyempi kuin allekirjoittaneella.
Viimeksi muokannut TKL, Pe Joulu 30, 2011 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

My 07 ajettu 70tkm.
Tähän mennessä ylimääräisiä korjauksia.
Toisen takavalon sisuskalut.
Vetoakselin stefat 2kertaa, vuoti pakkasella,
Kytkin levy asetelma painelaakeri.
Painelaakeri toiseen kertaan.
Joitain päivityksiä eri yksiköihin!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

04/03 rekisteröity. Vajaa 2vuotta sitten hommasin auton mittarissa tällöin oli 84tkm. Nyt mittarissa on 138tkm.

Vaihdetut osat:

-Bensapumpun rele (samat oireet kuin bensapumppu olisi mennyt, kannattaa tarkistaa ensin releen kunto ennenkuin vaihtaa pumppua.)
-Kääntölaakerit (114tkm)
-Jarrulevyt ja palat (132tkm)
-Ahtoputken paine/lämpötila-anturin kiinnikkeet rikki -> ahtovuoto.


Edellisen omistajan mukaan bumerangit vaihdettu 70-80tkm välissä. Muita pikkuominaisuuksia: Ovenkahvat harmaantuvat(joutuu kerran kuussa käsittelemään mustavahalla), myös sisällä ovenkahvojen muovi on kulunut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Saab 9-3 SC vm. 2008 1.9 TiD. Ostettiin juuri kun auto oli vähän yli 2 vuotta vanha, ja mittarissa oli silloin 143tkm. Nyt mittarissa n.224tkm, ja auto on ollut meillä noin 1,5 vuotta.
- Myyjän piikkiin tehtiin moottorin sisäpesu, koska öljyvalo paloi silloin tällöin. Valitteli öljyn tasoa, joka on tyyppivika näille (lähti muuten melkoisesti töhnää!).
- Oikea etulaakeri sippasi noin 180tkm kohdalla
- Sisäilmapuhaltimen moottori alkoi ulista vähäsen, vaihdoin sen ennekuin leikkasi kiinni n.190tkm
- Kytkinremppa 190tkm. Kytkinasetelma oli vielä OK, mutta kaksoismassavauhtipyörä kolisteli kylmänä. Kaikki tietysti vaihdettiin samalla.
- Kuskin oven se toppari kanssa rutisee, laitoin sinne paksut vaseliinit ja rutina hiljeni. Joki pallukka sieltä on varmaan kulunut neliöksi, koska normaalilla CRC:llä rutina vaan koveni ja tuntui että hajoo käsiin.
- Nyt tehty 224tkm kohdalla imusarjan putsaus Forten sprayllä. Puhdasta vissiin tuli, kun vetoja ja tehoja tuntui tulevan lisää
- Takakilven valot on usein täynnä vettä, ja ne niiden metallit on ruostuneet, jonka väliin hehku tulee. Valmistusvika, jota Saab ei korvaa kun autolla ajettu liikaa (ei pitäisi kilometrien vaikuttaa minusta VALMISTUSVIKAAN). Pitää joku kerta purkaa tuo valosysteemi ja laittaa sinne kunnon tiivisteet.
- n. 215tkm vaihdoin Eberin paloilmapuhaltimen kun laakerit oli siitä menneet (antoi ääniä)
- Jarrupalat vaihdettu pari kertaa

Eipä tässä kai muuta, kuluvia osia pääasiassa vaihdettu ja niitäkin yritetty opetella itse vaihtamaan 8)
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Saab 9-3 SC 1.9 TiDS, ajettu nyt 152tkm. Ostin 01/2010 108500km mittarissa.

Ylimääräistä:
- ESP ohjainlaite sekoili satunnaisesti yli -15 pakkasilla (TYYPPIVIKA! Saabin piikkiin uusi ESP kun alkuperäinen pimeni softan päivityksessä...)
- Vasemman takavalon lediraput temppuili. "petrisa" korjasi. Temppuilee taas, tilasin Ruotsista romikselta vaihto-osan.
- Kääntölaakerit @ 118tkm
- Kytkinremppa @ ~120tkm. Kaksoismassavauhtipyörä hajosi.
- Eberi temppuili @ ~130tkm. Vikakoodit valitti paloilmapuhaltimesta. Puhallin vaihtoon, pelasi kuukauden ja pimeni kokonaan. Eberin ohjainlaite vaihtoon ja pelannut taas sen jälkeen moitteetta.
- Laturi hajosi @ ~133tkm
- Moottorin suojamuovi hinkkasi johtasarjasta EGT anturin johdot poikki (korjasin itse)
- Parkkitutkan oikean puolimmaisin anturi temppuili. eBaysta käytetty tilalle ja toimii taas.

Tuossapa mieleen tulleet.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja tosu »

Saab 9-3 SC Turbo Pilot 2007 automaatti, ollut meillä lähes uudesta eli 6 tkm ajettuna hommattu, nyt mittarissa 104 tkm. Takuuna vaihdettu kuljettajan oven stoppari, viime talvena kuskin penkin lämmitin oikosulkuun ja penkkiin reikä. Meni vakuutukseen. Ei kolise, natise eikä narise. Takajarrulevyt lienee seuraavaksi vaihtolistalla, autossa alkuperäiset iskarit, kääntölaakerit ym. osat. Muutaman kerta tullut teksti ESP OFF -Contact Service, hävinnyt kun auton sammuttaa ja käynnistää uudestaan. Bensatankin neula pudonnut pari kertaa kesken ajon nollille, oire häviää samoin kun sammuttaa ja käynnistää auton. Ei muita vikoja, uskomattoman hyvin toiminut auto toistaiseksi.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Onhan tässä vajaan 20tkm (79500km-97000km) ja 1.5vuoden aikana sattunu aivan liikaa mielestäni, kun edellisellä omistajalla ei ollut kuulema mitään vikaa 8O .

-Vasen taka bumerangi vaihdettu välyksen takia oston kohdalla ja oikealla myös tällä hetkel pieni välys.
-Rattilukko meni rikki noin 83tkm kohdal, 5tkm jälkeen alko oireileen uudestaan, vaihdatin takuuna toiseen lukkoon kesällä 93tkm kohdal.
-Kuskinoven rajoitin vaihdettu naksunnan takia 83tkm
-Ristiseläntuki meni rikki, en ole vaivautunu korjaamaan/korjauttamaan ainakaan vielä.
-Vasen etujousi meni katki muutama viikko sitten 97tkm.
-Sisäilmankierron säätö moottori meni rikki kesällä, en ole viel korjannu.

Sit muutama muu juttu, mitkä ei ole varsinaisesti menny rikki:

-Hammastangossa on pienivälys mikä aiheuttaa pienen klapin ratissa hitaissa nopeuksissa.
-Öljy vuotaa moottorin oikealta puolelta, jos joku tietää varman kohdan mistä se vuotaa ni voi antaa vinkkiä :)
-Ja hälyääniä epätasaisuuksilla sieltä täältä ja kaikkea muuta "pientä" kivaa fiksattavaa ja ihmeteltävää :evil:


Tosi hyvä auto on ollut, mut varma laatuisempi/laadukaampi saisi olla, lisää vikoja odotellessa :?
l150040
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: La Syys 03, 2005 07:49
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja l150040 »

Saab 1.8t -06 246tkm, joista minä ajanut vajaan kolmen vuoden aikana noin 100tkm

- 183tkm oikea etupyörän laakeri
- n. 200tkm vasemman takapyörän anturijohto poikki -> ESP yms. ei toiminut
- n. 200tkm takajarrulevyt ja -palat ja eteen jarrupalat
- 210tkm etujousi poikki, samalla vaihdettiin kääntölaakerit varmuuden vuoksi
- 225tkm vasen alatukivarsi välyksen takia
- 238tkm vasen etupyörän laakeri
+ normaalit huollot

Eli omasta mielestäni hämmästyttävän vähällä olen selvinnyt. Noistakin ainoastaan tuo ESP-ongelman voisi sanoa olevan yllättävä.
Niksu
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 17, 2008 13:45

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Allekirjoituksen -06 SC 2,0t ajettu 153t (itsellä 67t alkaen)

- Vuotava ohjaustehostimen stefa vaihdettu
- Mystinen tahra kattoverhoilussa
- Ajoittaiset ESP ongelmat

Muuten vaan kovaa ajoa, eli mielestäni olen päässyt aika vähällä mitä muut ovat kertoneet. Pääasiassa ajettu vain pitkiä matkoja maaseudulla, että voi sekin vaikuttaa.
VW Golf Sportline 2.0TDI -09
Ex 9-3 2.0t -01, 9-5 2.3t -98, 9-3 2.0t SC Biopower -06, 9-5 2.3t ARC -03 Biopower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Paljon ajettu?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla 9-3SS 2.0t automaatti ollut jo usean vuoden, 125 tkm -> nyt 195 tkm.

Heti ostaessa vaihdatin eteen kallistuksen vakaajan kumit (muutaman eron osat).
Samoin meni ICM (radion ym käyttölaite) vaihtoon, kun taustavalot välillä sammuivat. Olisin itsekin sen voinut korjata (ilmiselvä kosketusvika), mutta myyjäliikkeen piikkiin vaihdettiin koko osa.

Heti kohta (n. 130 tkm) vaihdoin autoon kaikki iskarit, kun etuiskarit paukkuivat kuopissa. Sen jälkeen on ollut hiljaista, paitsi viime kesänä, kun toinen etujousi katkesi. Meni siis etujouset vaihtoon siinä vähän alle 190 tkm kohdilla.

Muutama vuosi sitten (n. 160 tkm) hajosi rattilukko lopullisesti, mitä ennen se oli puoli vuotta aiemmin antanut ensioireet hajoamisesta. Kallein osa mitä on tarvinnut tähän autoon vaihtaa ( n. 500 euroa).

Vuosi sitten hajosi toisioilmapumppu, joka juuri minun autossani on. Menin onneton ostamaan uuden ja sekin hajosi parin viikon sisällä. Syynä oli pakokaasujen takaiskuventtiili, joka vuoti vähän ja päästi pakokaasuja väärään suuntaan. Ilmapumppuun kertyi tästä syystä vettä ja se hajosi. Päätin lopettaa moisen pelleilyn ja poistin koko "paholaisen keksinnön" käytöstä huijaamalla auton ecua luulemaan pumpun olevan täysin toiminnassa.

Kaksi vuotta sitten vaihdoin ennen katsastusta kaiken varalta molemmat takayläpoikittaistukivarret (nk. bumerangit), kun niissä oli alkavaa välystä. Nyt käytin viikko sitten autoa taas katsastuksessa ja auto ei saanut muita kuin kehuja. Katsastushemmo harmitteli Saabin kohtaloa (konkurssia) ja sanoi näiden Saabien olevan todella vähävikaisia autoja. Jos taka-akselisto (siis ne bumerangit) on kunnossa, niin ei sitten muuta mahdollista vikapaikkaa oikein löydykään.

Kuluviin osiin etenkin automaatilla voi laskea jarrut (levyt + palat), jotka olen kertaalleen vaihtanut uusiin. Muuten on siis ollut ne tyypilliset tämän auton viat eli iskarit, bumerangit ja etujouset. Kaikki pelaa loistavasti, vaikka kohta on 200 tkm mittarissa. Mitään ärsyttäviä vikoja ei ole ollut, muuta kuin nuo mainitut alustan jutut, jotka saa helposti kuntoon. Ainoa miinus tulee rattilukosta, joka jätti ns. välille. Onneksi ihan tähän kaupunkialueelle joten hankaluuksia ei tästä koitunut.

Minulle ainakin tämä auto on osoittanut, ettei kilometrit juurikaan merkitse mitään. Auto on ryhdikäs niin päältä kuin sisältä. Tekniikka toimii ja niin kulkupuoli kuin kulutuskin on kunnossa. Tarkoitan, että tehoon, auton kokoon ja mulla vielä automaattiin suhteutettuna, bensan kulutus on ihan kohtuullista. Uskon vakaasti, että näillä Saabeilla ajetaan huolettomia kilometrejä vielä pitkälti 200 tkm tuolla puolen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin