Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tänä aamuna oli meikäläisellä sitten edessä ensimmäinen talviaamuajopäivä (huh, mikä sana :wink: ) Sport Sedanilla.

Autohan on "karvalakkimalli", jossa on TCS, mutta ei ESP:tä. En tiedä, johtuiko kyseinen asia renkaista (Pirelli Carving 195/65/15), vai oliko se Sport Sedanille tunnusomaista, mutta perä tuntui lähtevän luistoon ajettaessa kurveihin hieman kovemmalla vauhdilla (en tarkoita mitään kaahailua). Aika yllättävää, että Sport Sedan käyttäytyi noin, koska oma NG900:n puskee, eikä heitä perää.

Ovatko muutkin Sport Sedan kuskit huomanneet tuon perän heiton?

Nimim.
"Yllättynyt"
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Tuohan olisi erittäin positiivinen ominaisuus etuvetoiselta. Tuo edellinen 9-3:nen puskee rasittavan paljon ja vasenta jalkaa / käkkäriä saa kokoajan tarjota.
STCF #3
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Speedou kirjoitti:Tuohan olisi erittäin positiivinen ominaisuus etuvetoiselta.
No tavallaan joo. Mutta kun on ekan kerran tuon auton ohjaimissa talvipäivänä, niin kyllä se "kahva edellä" perän sladitus tuli vähän kuin "puun takaa". Mutta ei se mitään, nyt kun sen tietää. Tosin kun on tottunut NG900:n puskemiseen, niin olihan tuo 9³ SS:n käyttäytyminen hieman outoa 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tänä aamuna oli meikäläisellä sitten edessä ensimmäinen talviaamuajopäivä (huh, mikä sana :wink: ) Sport Sedanilla.

Autohan on "karvalakkimalli", jossa on TCS, mutta ei ESP:tä. En tiedä, johtuiko kyseinen asia renkaista (Pirelli Carving 195/65/15), vai oliko se Sport Sedanille tunnusomaista, mutta perä tuntui lähtevän luistoon ajettaessa kurveihin hieman kovemmalla vauhdilla (en tarkoita mitään kaahailua). Aika yllättävää, että Sport Sedan käyttäytyi noin, koska oma NG900:n puskee, eikä heitä perää.

Ovatko muutkin Sport Sedan kuskit huomanneet tuon perän heiton?

Nimim.
"Yllättynyt"
Oisko ReAxl "syynä" perän lähtöön?

SSAero
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SSAero kirjoitti:Oisko ReAxl "syynä" perän lähtöön?

SSAero
:?: :?: :?: Vaikea sanoa :?: :?: :?:

Mutta tosi oudolta toi meno tuntui. Ihan kun olisi ajanut takavetoista autoa 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Itsellä on kyllä aivan päinvastaiset kokemukset - en saanut SS:ää juurikaan luistelemaan vaikka aivan tarkoituksella yritin (piti kokeilla, kun en ole ennen sillä vielä liukkaalla ajanutkaan). Niin, rengastuksena on GoodYearin UG 500 nastarenkaat.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Takapään passiivinen ohjaus pitäisi toimia vain hyvin jyrkissä käännöksissä isommalla nopeudella ja tiessä pitää olla pitoa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sport Sedanin talviajo-ominaisuudet (ilman ESP:tä)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Musti kirjoitti:Tarkista rengaspaineet. Saattavat vaikuttaa yllättävän paljon.
Täytyypä käydä tsekkaamassa. Kiitos vinkistä!
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

paineet

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Täytyy muistaa se, että jos ilman lämpötila laskee 10 celsiuksen verran rengaspaine laskee 0,1bar. Eli jos renkaisiin on laitettu ilmat esim +15 lämpötilassa ja on -10 astetta pakkasta jo aika paljon paineista "kadoksissa". Nokian renkailla oli ainakin tuo 0,2 bar enemmän yleisesti joka autoon ihan sen takia että pysyy paineet sitten pakkasellakin :)
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Itse en niinkään seuraa paineita, vaan ajotuntumaa. Käytän samaa mittaria aina (niissäkin on heittoja) ja sitten pistän jonkun luvun ja käyn ajamassa ja muutan ja käyn ajamassa. Kunnes tuntuu hyvältä lopetan. Ihan sama sitten, mitä siellä todellisuudessa +20 säällä kylmillä renkailla onkaan.
STCF #3
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Speedou kirjoitti:Tuohan olisi erittäin positiivinen ominaisuus etuvetoiselta. Tuo edellinen 9-3:nen puskee rasittavan paljon ja vasenta jalkaa / käkkäriä saa kokoajan tarjota.
Kas kun itse en ole huomannu tuollaista juuri lainkaan. Minusta tuo og9-3 tarjoaa perää luistoon mutkissa ennemmin kuin alkaa puskemaan.
Voi olla ,että kun aiemmin ajelin etuveto-escortilla mkIII niin se vasta puski. Niin ei pidä pikku puskemisia juuri minään. :)
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

NEO9-3 kirjoitti:Kas kun itse en ole huomannu tuollaista juuri lainkaan. Minusta tuo og9-3 tarjoaa perää luistoon mutkissa ennemmin kuin alkaa puskemaan.
Voi olla ,että kun aiemmin ajelin etuveto-escortilla mkIII niin se vasta puski. Niin ei pidä pikku puskemisia juuri minään. :)
Oikealla ajotyylillä tuo 9-3:nen kyllä irrotelee perää, erityisesti jos kaasun nostaa juuri oikealla hetkellä ja on tämän jälkeen helposti hallittavissa, mutta auto on kuitenkin painosuhteensa takia erittäin puskeva vehje. Sen huomaa märällä radallakin erinomaisesti.

Mutta toki tuo vanha auto aina vaikuttaa fiilikseen :roll:
STCF #3
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Tulipahan itekkin käytyä testaamassa mitenkä tuo peräpää käyttäytyy liukkaalla kun ajaa oikein agresiivisesti koska "normaali" ajossa ei ole ollut mitään ongelmia irtoamisen kanssa, eikä ongelmia esiintynyt vaikka ajoin oikein yrittäen että peräpää lähtis luisuun. Autossa on Nokian talvirenkaat.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Jokkeri
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Syys 09, 2004 20:09
Paikkakunta: Lahti

9-3 SS perän irtoamisesta

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Ajoin tuossa yhtenä päivänä 80 km rajoitettua pientä asfaltoitua tietä, tie jäässä ja karhulla uritettu. Olin jo aiemmin huomannut tuon perän irtoamisen, mutta aikaisemmin se ilmeni melko pehmeänä. Tuona kyseisenä kertana perän irtoaminen tapahtui mutkassa n. 80 km nopeudessa. Kurvi oli kiristyvä, ja perä lähti terävästi irti. Sarjakuvan piirtäjä olisi piirtänyt seuraavaan kuvaan ainakin kymmenen kättä, niin pääsi kyllä yllättämään. Auto lähti ulkokarteen suuntaan kylki edellä, teki vastaheiton metsän puolelle ja vielä vastaheton takaisin tien puolelle ennenkuin sain nopeutta alemmas ja tilanne rauhoittui. Säikäytti kyllä aivan tolkuttomasti, niin yllättävä ja poikkeava perän irtoaminen oli aiempiin havaitsemiini luistoihin nähden. Liekö sitten tiessä olevilla tiekarhun urilla ollut oma vaikutus asiaan. Autossa on alla Hakkapeliitta 2 renkulat, auto on 2005 mallia. Edellistä autoani og 9-3:sta en saanut vastaavaan perän heittoon, vaan luonne oli enemmänkin passiivisen puskeva.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

vaikka itsellä ei kyseisesä mallista ole juuri talviajokokemusta (muuta kuin Tomin tiukan valvonnan alla) niin kommentoimpa silti.

Tollasissa tapauksissa perän irti lähteminen voi johtua sellaisesta seikasta, että jos ajetaan uran reunalla ja käännetään eturenkaita urasta poispäin nousevat eturenkaat pois urasta, mutta koska ratti ei vaikuta takarenkaisiin jää kulma uran suuntaan nähden niin pieneksi että takarenkaat eivät nouse heti urasta pois. Tätä ei tarvitse jatkua kuin metrin tai parin verran ja sivuluisu on valmis. Tuon takia itse ajelen lähes aina urien ulkopuolella, koska vaikka tilanteen saisikin haltuun aiheuttaa se hikisiä kammeniä ja liian kovia sydämen lyöntejä.

Muutenkin etupyörillä kun on luonnollisesti veto päällä niin ne tuppaavat menemään paremmin pyörimisen suuntaan.

Tajuskohan kukaan mitä tarkoitin?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin